رواية بنات منصور كاملة بقلم رنا احمد (مكتملة جميع الفصول)

الصفحة الرئيسية

رواية بنات منصور كاملة بقلم رنا احمد الرواية كاملة جميع الفصول من الفصل الأول للأخير وهي رواية تحكي عن بنات منصور وهما (شجن ميرفت صباح رشا) لهم الكثير من الحكايات والقصص التي سوف تعرفها عند قراءة الرواية كاملة من خلال مدونتنا دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf.

رواية بنات منصور الفصل الأول

في شقه بسيطه يسكن منصور وبناته الاثنان فهو لديه اربع بنات اثنان متزوجان واثنان يسكنان معه بالشقه ف منصور هو مراجع حاسبات في شركه رجل الأعمال ربيع الدميري

في الصباح..
ميرفت بصراخ :ي بابا يلا بقي الفطار انتي ي زفته ي رشا.
رشا بمرح :صبح صبح يا عم الحج صباح الفل علي احلي اخت في الدنيا.
ميرفت بحب:صباح الفل ي قلبي يلا علشان الفطار علشان متتاخريش علي الجامعه.
منصور بابتسامه :صباح الفل ي بنات.
ميرفت ورشا:صباح الفل ي بابا يلا نفطر ٠٠
علي مائده الافطار :٠٠٠
منصور  :اختك شجن أخبارها ايه.
ميرفت بقلق:كويسه ي بابا.
منصور بشك:بتخبي عليا ي ميرفت.
رشا بحزن:مانت عارف ي بابا مشاكلها مع خالتي الي مبتخلصش.
منصور بوجع :سعات بحس اني السبب واني فرط فيها.
ميرفت سريعا:متقولش كده ي بابا انت عارف ان محمود بيحبها من زمان بس هي ظروفهم ملطشه شويا عادي زي الناس.
رشا بابتسامه:اطمن ي بابا انشاء الله كل حاجه هتتعدل وتبقي زي الفل.
منصور : والبت صباح.
ميرفت بابتسامه:الحمد لله ي بابا انت عارف ان هي واحمد بيحبه بعض من زمان وام احمد شيالها من علي الارض.
منصور بتمني:ربنا يكرمكم ي بناتي واشوفكم متهنين ي يارب يلا بقي انا هروح الشركه سلام عليكم.
ميرفت ورشا :وعليكَم السلام ي بابا.
**
في فيلا ربيع الدميري تحديدا غرفه اسد الدميري..
كانت تتدخل اشعه الشمس وهي تتلالا علي وجه ذلك الوسيم ليفتح عيناه الزرقاء كالسماء الصافيه ليشعر بيد صغيره وهي تلمس علي وجنتيه بحنان ليتطلع ببسمه حانيه لذلك الملاك الجميل الصغيره
(سما) ٠٠
اسد بابتسامه: صباح الفل علي قلب بابي.
سما بطفوله:ثباح الفل ي اسدي.
اسد بضحك:ههههه روح قلب اسدك فطرتي.
سما بزعل:لا مفطرتش وانت عارف انك لازم تاكلني بايدك.
اسد باسف:اسف ي روحي مخلتيش مراد ياكلك ليه.
سما:تيتا وجدو لسه صاحين دلوقتي ومراد لسه نايم.
اسد :ماشي ي نبض قلبي يلا نفطر ي قلب بابا...

على مائده الافطار..
ربيع :اسد كنت عايز افتحك في موضوع.
اسد بضيق :ي ريت ميكونش نفس الموضوع الي بتكلمني فيه كل شويه.
مريم بحده:اسد اتكلم مع والدك كويس.
ربيع بغضب:سبيه ي مريم هو عارف غضبي ممكن يوصل ل فين.
اسد بحده:من فضلك ي بابا انت عارف اني مبحبش اسلوب التهديد ومش انا الي اتهدد.
مريم بغضب:مالها داليا بنت خالتك.
اسد بضيق:كويسه وزي الفل.
ربيع بغضب:انت بتهزر ي اسد.
اسد بضيق : بابا انا مش هتجوز مش هجيب مرات اب لبنتي ولو ده حصل مش هتبقي واحده غنيه من عائله هتبقي واحده عاديه علشان تقدر النعمه الي هي فيها. 
سما بطفوله :بابا سما عايزه ماما. 
اسد بوجع :ربنا يسهل ي سما. 
مراد :صباح الخير. 
الجميع :صباح النور. 
مراد بحب:ازيك ي سمسم. 
سما بطفوله :سمسم كويسه ي مراد. 
مراد بحب:ي يارب دايما ي قلب عمك. 
ربيع بحده :مراد كنت فين لحد اليل كده. 
مراد :كنت في المستشفى ي بابا كان عندي عمليات كتير. 
مريم بحده:ي ريت تبقي تتطمنا عليك ولو حتى بالتلفون انك هتتاخر. 
مراد بضيق:حاضر. 
اسد :يلا ي سما علشان الحضانه. 
سما بابتسامه طفوليه :حاضر ي بابا. 
**
في منزل حنان خاله شجن ووالده زوجها محمود..
حنان بصراخ :انتي ي ست شجن فين الطفح. 
حنان بضيق: ساعه واحده بس ي خالتي وكله هيبقى جاهز ويكون محمود رجع من الورشه. 
حنان بسخريه:ويتري الهانم نايمه ليل ونهار ليه انشاء الله تكوني حامل وانا معرفش دانتي ارض بور ي اختي بقالنا سنين بتعالج فيكي ويريت في حاجه نافعه. 
شجن بقوه عكس مبداخلها: اولا انتي وابنك الي حفيتوا ورايا علشان اوافق علي الجوازه ثانيا بقي ده كله امر ربنا مش رايد وعالم بحالي اني مش عايزه ولا طايقه اخلف من ابنك. 
حنان بغضب:ماله ابني ي عره النسوان هو انتي كنتي تتطولي واحد زيه العيب علينا اننا شلناكي من الفقر عند ابوكي وخلينا بقيه اخواتك ي عرفوا ياكلوا. 
ليقاطعهم دخول محمود. 
محمود بضيق:سلموا عليكم مالكم بس صوتكم جايب اخر الدنيا.
حنان بصراخ :هيكون ايه غير بنت الوزير الي انت متجوزها الي مش عاجبها حاجه في الدنيا. 
شجن بغضب:انا برضه ي وليه ي ظالمه دانتي الي بتفتري عليا حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ي شيخه. 
محمود بغضب:شجن متنسيش انها امي وخالتك كمان. 
شجن بغضب: ي عني ايه ي سي محمود انت كمان هتعمل عليا راجل. 
لتتتلقي صفعه قويه علي وجنتيها.. 
محمود بصراخ : انا راجل غصبن عنك انا الي غلطان اني بحبك ومش عايز اجي عليكي بس انتي زودتيها اوي. 
شجن بقوه ودموع :ماشي ي محمود ماشي هدفعك تمت القلم ده غالي ومبقاش بنت منصور اما وريتك ي محمود..
**
في شقه ام احمد (صباح واحمد)
صباح بحنان:الاكل جهز ي امي. 
ام احمد بحب:ربنا يخليكي ليا ي بنتي شايلني. 
صباح بحنان :دانتي زي امي الله ي رحمها بالظبط واشيلك فوق راسي. 
احمد بهزار :ايه ده طب خودوني معاكم في وصله الحب دي.
صباح بعشق:حبيبي دانت الحب كله. 
احمدبعشق :حبيبه قلبي ربنا يخليكي ليا يا قلبي. 
ام احمد بابتسامه:ربنا يخليكم لبعض وليا ي حبايب قلبي. 
احمدبمرح :طب يلا بقي انا جعان علي الاخر ولازم ارجع الشغل. 
صباح بحب:يلا ي حبيبي. 
**
في شركه ربيع الدميري خاصه في مكتبه..
ربيع بغضب:ي عني ايه ي استاذ الملف في البيت ايه التهريج ده. 
منصور بخوف:انا اسف سعادتك خدته البيت اكمله ونسيته اسف سعادتك. 
ربيع بغضب:مخصوم منك 3ايام. 
منصور برجاء :لا ابوس ايدك سعادتك ده المرتب بيكفينا بالعافيه. 
ربيع بغضب : الموضوع انتهي ي استاذ منصور واتفضل الملف يبقي في ايدي بعد ساعه اتفضل. 
منصور بحزن :حاضر سعادتك. 
من امام الشركه :٠٠٠
ميرفت :اتفضل ي بابا الملف. 
منصور بحزن :كتر خيرك ي بنتي. 
ميرفت بقلق:مالك ي بابا. 
منصور بدمع : بلعن الزمن الي بيزل فيا ي بنتي. 
ميرفت بوجع :معاش ولا كان الي يزل فيك ي بابا دانت سيد الناس كلها. 
منصور بهدؤء:ربنا يخليكي ليا يا بنتي ابقي طمنيني عليكي اول متوصلي. 
ميرفت :حاضر ي بابا.. 
في سياره اسد :٠
اسد بحب:ها ي حبيبتي مبسوطه طلبتي اجيبك الشركه واديني جبتك. 
سما بطفوله :بحبك اوي ي اسدي. 
اسد بضحك:هههه وانا بموت فيكي ي روح اسدك يلا بينا. 
من داخل الشركه :٠٠٠
سما :بابي عايزه سما عايزه شيكولاته. 
احدي المواظفين :اسد باشا لو سمحتي عيزين امضاتك علي الورق ده قبل مسعادتك تتطلع. 
اما ميرفت كانت ستخرج بره الشركه لتلاحظ ذلك الملاك الجميله لتذهب نحوها. 
ميرفت باعجاب:مشاء الله انتي جميله اوي. 
سما :ميرسي ي طنط. 
ميرفت بحب:ي روحي انتي اسمك ايه. 
سما :سما اسد الدميري. 
ميرفت بصدمه:بتقويلي مين.. 
تفتكروا ايه الي حصل وميرفت ايه علاقتها باسد 🤔
google-playkhamsatmostaqltradent