Ads by Google X

رواية بنات منصور الفصل الخامس عشر والأخير

الصفحة الرئيسية

رواية بنات منصور البارت الخامس عشر والأخير بقلم رنا احمد .. ملحوظة يرجى البحث باسم الموقع لكي تظهر لك جميع فصول الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات كما واضح بالصورة التالية "رواية بنات منصور مدونة دليل الروايات"

رواية بنات منصور الفصل الأخير

بعد مرور 25 عاما (فلاش باك) في المستشفي ..
الدكتور بابتسامه :حمد الله على السلامة .
شاكر بضياع :هو ايه الي حصل.. 
الدكتور :ابدا حادثه بسيطه الحمد لله جات سليمه ي علي بيه.. 
شاكر باستنكار:علي مين. 
الدكتوربدهشه:حضردتك علي البكري الاسم في البطاقه اهو.. 
شاكر بحده:انت بتقول ايه انا الرائد شاكر مهران ..
الدكتور بصدمه :مش ممكن شاكر مهران الرائد الي اختفي الي كل الدنيا كانت مقلوبه عليه.. 
شاكر بحده :لو سمحت توصلني بالمقدم جلال الحديدي ..
الدكتور بسخريه:عارف سعادتك انت مختفي من قد ايه من 25سنه ي عني المقدم ده زمانه بقي للواء وعلي العموم حاضر ..
جلال بفرحه :مش ممكن مش مصدق انك لسه عايش ي شاكر.. 
شاكر بانتقام :الكلب ربيع الدميري كان عايز يقتلني شوه وشي ورجالته ضربوني علي دماغي وفقدت الذاكره والنهارده بس قدرت افتكر كل حاجه وهتجنني علي مراتي وولادي.. 
جلال بحزن:للاسف ي شاكر هما كمان مختفين من لحظه اختفاك. 
شاكر برعب :ي عني ايه سعادتك يكون قتلهم. 
جلال بحزن:للاسف محدش عارف احنا دورنا عليكم كتير بس للاسف النتيجه كانت واحده انكم اختفيتم.. 
شاكر بانتقام:يبقي مفيش غيره الكلب حمدي الي كان بيشتغل معاه. 
جلال بسخريه:قصدك حمدي العمري رجل الاعمال.. 
شاكر بصدمه:رجل اعمال.. 
جلال بتريقه:ايوه طبعا مهو دراع ربيع الدميري يعني مش بعيد انه يكون رجل اعمال.. 
شاكر بغضب وكره :اقسم بالله لو كان مين بجيبه واعرف مراتي وولادي فين باي ثمن ...

في المخزن ...
شاكر بغضب:هايروح امك هتقول علي كل حاجه ولااقطع من جسمك حي.. 
حمدي بتعب:انا قولتلك كل الي اعرفه ..
شاكر بغضب:واضح انك مصمم علي الكهرباء انا مكنتش عايز بس انت بقي الي اضطرتني ل كده ..
حمدي برعب: خلاص خلاص هقول مراتك وابنك في امريكا واسد ابنك ربيع اخده وكتبه باسمه..
شاكر بصدمه:بتقول ايه. 
حمدي بتعب:الي انت سمعته ابنك الكبير يبقي سليم المنشاوى رجل الأعمال المعروف وابنك الثاني يبقي اسد الدميري ربيع خلاني اراقب سليم وامه في امريكا صدقني هي دي الحقيقه ...
(وبالفعل تم وصول شاكر لسليم واسد واخبارهم بالحقيقه والقيام بهذه العبه لانتقام والقبض علي ربيع بالاتفاق مع الداخليه) ...
باك :(عوده للوقت الحالي) ....
في وزاره الداخليه ..
شاكر بغرور:ايه رايك ي ربيع معلم صح.. 
ربيع بضيق:اكيد عمري متخيلت ان نهايتي هتكون على ايدك ..
شاكر بغرور:قولتلك انك مسيري تقع تحت ايدي بس وقعت تحت ايد ولادي كمان فاخترعت شخصيه الزعيم دي علشان اقدر اوقعك. بس بصراحه انا كلمه هند اختك وهي جايه علشان تحضر محكاكمتك انت والهانم..
مريم بغضب:الله يخريتك ي ربيع وديتنا في داهيه ..
(وبالفعل تم محاكمه ربيع الدميري وزوجته مريم وتم الحكم ب25عاما مع الشغل وبالمثل لشركاه وعلي زوجته ب 10سنين وانتهي شر ربيع الدميري🙏

بعد مرور ثلاث شهور ..
في شقه منصور
اسد بابتسامه:اظن دلوقتي مفيش حاجه تقدر تمنعنا اننا نتجوز ميرفت ورشا ي عم منصور..
منصور: انا مكنتش معترض ي ابني بس انا اب من حقي اخاف علي بناتي حته من روحي.. 
مراد بوجع :انت عندك حق ي عمي منصور محدش غلطك انت اب مش اب وام مفكروش في ابنهم والي فكروا فيه بس الفلوس. 
اسد بحده:مراد انسا احنا كلنا حواليك ومفيش اي حاجه هتغير اننا اخوات.. 
رشا بحنان :حبيبي علشان خطري انسي احنا كلنا جنبك وحواليك.
مراد بحنان:ربنا عوضني بيكي انتي ي قلبي.. 
ميرفت بمرح:ماشيه معاكي حلاوه ي شوشو.. 
اسد بخفوت وغمزه:استني بس اما استفرد بيكي وانا اوريكي الرومانسيه علي حق.. 
ميرفت بخفوت وضحك:هههه بس ي مجنون هتفضحنا.. 
شاكر :طبعا انا يشرفني ي استاذ منصور اني اطلب منك ايد ميرفت ل اسد ورشا ل مراد ..
منصور بسعاده:طبعا انا يشرفني ي شاكر باشا انا مستحيل الاقي احسن منهم لبناتي.. 
سمابطفوله:شاطر ي جدو منصور ..
منصوربضحك:ههههه حبيبه جدو منصور انتي ي سمسم ..

في شقه شجن ومحمود..
محمود :برضه لسه مش ناويه تسامحي احمد ي صباح .. 
صباح بضيق:بقولك ايه ي محمود انا اقعده معاكم شويه متخلنيش امشي.. 
شجن :ليه بس ي صباح مانتي عارفه هو بيحبك ازي.. 
صباح بضيق:لا ي شيخه تصدقي بان الحب لما رماني وطلقني زي الكلبه ولاتسوي هو ده الحب ي ست شجن.. 
محمود :انا معاكي انه غلط بس سمحي علشان خاطر الي فبطنك. 
صباح بصراخ:مستحيل اسامحه ي محمود مستحيل وكفايه بقي كلام.. 
ليقاطعهم رن تليفون محمود ليرد سريعا ..
محمود بخبث:ايوه ي سعيد ايه بتقول ايه احمد امتي ده حصل. 
صباح برعب وخوف:ماله احمد ي محمود ايه الي حصل ..
محمود بخبث:احمد وقع من علي الماكينه وحالته خطيره في المستشفي.. 
صباح بخوف ودموع:ايه بتقول طب يلا نروحله المستشفى .
شجن بخبث :ي سلام مكنتي مش طيقاه من شويه.. 
صباح بخوف :مش وقتك ي شجن يلا بينا.. 
في المستشفي :.....
صباح بدموع:احمد حبيبي مالك ايه الي حصل.. 
احمد بمكر: صباح حبيبتي كنت خايف اموت قبل ماشوافك. 
صباح بدموع:متقولش كده ي حبيبي انت هتخرج وهتعيش علشان ابننا الي جاي. 
احمد بخبث:انا مستهليكش ي صباح انا عندي اموت ولاني احس انك بقيتي بتكرهيني. 
صباح بعشق: لاوالله ابدا ده بحبك اكترمن روحي ده انت نورعنيا من جوه. 
احمد بسعاده وقغز:بجد ي صباح بجد بتحبيني.. 
صباح بصدمه وصراخ :ايه ده ي احمد انت بتضحك عليا انا بكرهك بكرهك.. 
احمد بعشق وهو يحتتضنها:كدابه انتي لسه حالا قايله انك بتحبيني وانا بموت فيكي والله ..
صباح بدموع :بس انت جرحتني ي احمد اوي ..
احمد باسف:انا اسف ي روح احمد صدقيني كنت غبي وعلي فكره انارداتك من تأني يوم مقدرتش احسن انك مش مراتي كنت بموت 
بحبك وبموت فيكي.. 
صباح بعشق:وانا كمان والله ..

في احدي الاوتيلات الفخمه في فرح كلامن ..
(اسد وميرفت وسليم وداليا ومراد ورشا) ..
عند اسد وميرفت :...
اسد بسعاده :مش قادر اصدق انك خلاص بقيتي مراتي حبيبتي.. 
ميرفت بعشق: لا صدق ي حبيبي لاني مينفعش اكون ل غيرك اصلا.
اسد بحب:بموت فيكي يروحي. 
ميرفت بعشق:وانا بعشقك ي نبض قلبي ..
عند سليم وداليا :...
سليم :مالك بس فيكي ايه.. 
داليا بقلق:مش عارفه حاسه ان كل الناس حاسه اني حامل وبيبصوا عليا.. 
سليم بضحك:ههههه هو من ناحيه بيبصوا فهم بيبصوا علي القمر الي معايا.. 
داليا بدلع:ي سلام بتحبني اوي كده ي سليم. 
سليم بعشق:بموت فيكي يروح سليم.. 
عند رشا ومراد :...
رشا بعشق:اخيرك بقت مراتك ي دكتور...
مراد بعشق:خلاص يروح الدكتور صبرت ونؤلت كنت متاكد انك مش هتكوني لغيري ابدا..
رشا بعشق:انا مينفعش اكون لغيرك ابدا اوعدك ي حبيبي اني اعوضك عن كل حاجه وحشه شوفتها..
مراد بعشق:بعشقك ..
رشا بحب :مش اكتر مني.. 
وتم جواز نرمين وشريف ايضا بعد اتمام علاجها ..

بعد مرور 8شهور...
في المستشفي ..
ام محمود بفرحه:مشاء الله عليها قمر زيك ي شجن. 
شجن بفرحه:ربنا ميحرمني منك ابدا ي خالتي.. 
ام محمود:انا هطلع اشوف الناس بره .
شجن بقلق:ايه ي محمود مالك.. 
محمود بقوه :امسكي. 
شجن بخوف :ايه دي. 
محمود:ورقه طلاقك.
شجن بصدمه :ايه طلاقي.. 
محمود :ايوه امال كنت فاكره ايه اني هرجعك تاني ل حضنك واكان مفيش حاجه حصلت ي بجاحتك ي شيخه دانتي دبحتيني بسكينه تلمه انا كنت مستني بس اما تولدي وكل واحد يروح ل حاله. 
شجن بوجع ودموع :محمود انا عارفه اني غلطت ارجوك سمحني ده ربنا بيسامح احنا مش هنسامح. 
محمود بوجع :اديكي قولتي ربنا لكن احنا بشر مش ملائكه انا مستحيل اسامحك ي شجن انتي كسرتيني وذلتيني بعد كل الي عملته علشانك حبيتك كنت روحي كنت دايما بستحمل سخافتك واقول معلش لكن شرفي الي ضيعته واديتيه لكلاب السكك اغلي عندي منك مليون مره.. 
شجن بدموع:طب هنقولهم ايه. 
محمود :متشغلش بالك انا هتصرف هطلع نفسي ان الندل الواطي الي حب واحده تانيه غير مراته وقرر يطلقها.. 
شجن بدموع :طب وبنتنا.. 
محمود :مالها بنتنا هي مش اول وحده تيجي الدنيا ابوها وامها مطلقين كده احسن بدل متيجي بين اب وام مش قادرين حتي يبوصوا في وش بعض كده انا بديكي الطريق تتجوزي واحد ميكونش عارف عنك كل بلاويكي وتبدي حياتك مع واحد بس هو الاكيد مش هيكون انا (ودي كانت لازم تكون النهايه 🙏) 

في فيلا اسد ..
في الجنينه :بعد مرور عشر سنين ..
سمر وسمااسد:كملنا بقي الحدوده ي جدو. 
ناديه مراد:ايوه ي جدو دي حلوه اوي .
منصور بحب:حاضر ي حبايبي احنا وقفنا ل حد فين. 
دعاء سليم:عند الناس الاشرار ي جدو .
رنا محمود:ايوه ي جدو.. 
مروه احمد:ايوه علشان خاطرنا ي جدو..
منصور بابتسامه:تمام نكمل اسمعوا ي حبايب جدو .
ميرفت بابتسامه:واضح ان بابا هيكمل معاهم المسيره.. 
اسد بضحك :ههههه عندك حق ده بيخاف عليهم من الهواه الطاير. 
ميرفت:مهو ده منصور الي دايما بيخاف علي بناته من الهواء الطاير واحنا كمان اتعملنا منه ازي نخاف علي بناتنا ونحميهم وناكل باسنانا الي يقرب منهم ..
اسد :ي سلام ده انتوا مش ساهلين بقي.. 
ميرفت بغرور:طبعا ي ابني ده احنا بنات منصور....
(وبالفعل سليم صافا شركاته وانضمت الي شركات اسد ومراد لقد اصبحوا من أكبر المجموعات في الشرق الأوسط وأصبح رئيس مجلس إدارتها (منصور) ...
(اما نيرمين فقد بدات حياه جديده مع شريف وانجبوا طفل أطلقوا عليه فارس) ......
الشخصيات :.
(منصور).....
اب مثل اي اب من حقه انه يخاف علي بناته ويحميهم مهما كان الثمن وده مسمهوش ضعف لا دي قوه وحب وغريزه لابوه الي موجوده في كل اب ...
(ميرفت) ....
التضحيه ضحت بحبها وقررت تبعد لمجرد ان اخواتها والدها ممكن يكونوا في خطر وده معناه اننا لازم تضحي باي شى لو هيكون فيه اذيه الي حوليا ..
(رشا)......
الكرامه كانت ممكن تتجوز مراد في السر وتبعد لكن هي صممت انها عايزه تكون زوجه في النورمش في الضلمه وربنا رزقها بالزواج في النور....
(صباح) .....
العشق اكيد مش عيب اني اعشق جوزي لحد الجنون وأحوال اساعده في ظروف المعيشه الصعبه لو اقدر لكن مخبيش عليه مكدبش عليه ده بيهد كل حاجه وبيخلي الراجل يفقد الثقه في مراته وينهي علي اي حب....
(شجن) ...اصعب شخصيه ..
الطمع والجشع للاسف محمود حباها من كل قلبه عمل معاها كل حاجه كان مستعد يعمل اي  حاجه علشانها وولاسف خانته وضيعت شرفه في الارض وده كل لانها بتبص ل للي في ايد غيرها وبتتبتر علي عيشاتها وده الي كان لازم يحصل محمود رجل ومش بالساهل راجل يسامح في حاجه زي دي ولمين لواحده عملت كل حاجه علشانها ودي رساله لكل ست مش عاجبها حالها ارضي بحياتك وجوزك وعيشي واي واحده بتخون جوزها ترجع لربنا وتدعي انه يسامحها..
ودي هي رسالتي من الروايه المبادي مبتجازش الغلط غلط والصح صح وكده تكون انتهت رويات (بنات منصور اتمني انها تعجبكم هستنا تعليقاتكم الي بتفرحني مش عايزه تم ولا ملصقات عايزه اعرف رايكم في الروايه ويتبع رواية جديدة اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent