رواية حبي الاول والاخير (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روزالين
رواية حبي الاول والاخير الفصل الخامس 5
معلش البارت الخامس اتمسح فنزلته تاني
**********************
روايه ( حبي الاول والاخير):
بارت الخامس:
في بدايه يوم جديد ملئ بالاحداث والمفاجأت
تستيقظ بطلتنا متأخره علي الساعه 10 وبمجرد أن استيقظت حتي رأت صندوق كبير وما أن رأته حتي سألت نفسها لمن هذا الصندوق وكيف جاء هنا فقررت فتحه وبمجرد فتحه وجدت فستان وجزمه كعب ورساله فتحت الرساله وجدت مكتوب فيها: ديه هديتي الاولي لكتب كتابنا يارب يعجبك ذوقي
ابتسمت بسمله لقرأتها رساله يحيي وأخرجت الفستان وكان لونه ابيض وبه قطع فضيه تزين الجوانب من اولها لاخرها وكان فستان سمبل وهادي ورقيق مع كعب فضي اللون وطرحه لونها فضي ابتسمت لهذه الملابس الجميله
وادت روتينها ولبست هودي بنفسجي لفوق ركبه بشويه وتحتيه stretch وكوتشي ابيض وطرحه بيضه ونزلت اول ما نزلت وجدت التجهيزات لعرسها وان الكل مشغول وجدت جدتها فذهبت و سلمت علي جدتها
بسمله : صباح الخير يا تيته
الجده : صباح النور يا عروسه يلا عشان تفطري
بسمله : حاضر
في مكان آخر صباحا الساعه ٧
الام : اسماء انتي يابت اصحي ساعه والعربيه هتيجي
اسماء بنوم : ربع ساعه وهفتح عيني
الام : اه اه ربع ساعه عقبال ما تفتحي عينك وربع ساعه عقبال ما تقومي وبعدين لسه هتتدخلي الحمام ولسه ولسه
اسماء : خلاص يا ست الكل اهو انا قمت وداخله الحمام عشان ترتاحي
الام : يارب صبرني يارب
اسماء بضحك: هيصبرك متخافيش😂😂
دخلت اسماء وعملت روتينها وفطرت ولبست وكان عباره عن دريس لونه ابيض فيه زهور سودا وطرحه سودا وكوتشي اسود وأخذت شنطه ضهر فيها لبسها وحاجتها ونزلت لقت العربيه ركبت ومشيت راحوا عند بيت حبيبه ورحمه اللي كانوا لسه قايمين من ربع ساعه بعد محايلت مامتهم عليهم انهم يصحوا واخيرا صحيوا وحبيبه اول ما بصت في الساعه: يالهوي احنا اتأخرنا انتي يا زفته قومي عامله زي الغوريلا النايمه
رحمه : انا غوريلا ماشي انا هسكت بس عشان فرح بسمله النهارده ومش عايزه حاجه تعكنن عليا
حبيبه : كان فرحك هو
رحمه : مش هرد عليكي عشان طالما فرح صحبتي يبقي فرحي برده
حبيبه : طيب ياختي يلا البسي بسرعه
حبيبه ورحمه عملوا روتينهم ولبسوا لبست حبيبه هودي اسود وعليه بنطلون كارجو اسود وكوتشي ابيض وطرحه بيضه ورحمه لبست دريس باللون الازرق بيبي بلو وطرحه بيضاء وكوتشي ابيض وخدوا شنطهم ونزلوا لقوا اسماء اللي بتزعقلهم : ايه كل ده بقالنا نص ساعه واقفين
حبيبه : اسفين هي الغوريلا اللي جمبي ديه لسه صاحيه من شويه
رحمه : اسكتي بقا وكانوا علي وشك بدايه معركه بينهم
اسماء : خلاص خلاص اركبوا عشان نروح لرنيم
في بيت رنيم صحيت رنيم بدري ٧ كدا وعملت روتينها ولبست قميص احمر وتحته body ابيض علي بنطلون كارجو ابيض وكوتشي ابيض فيه خطوط حمراء وطرحه بيضاء وحطت شويه ميكب خفيف يبرز جمالها الطبيعي ولبست شنطتها وجلست تنتظر مجئ السياره
رنيم اتصلت بحبيبه
رنيم : الو ايوه يا حبيبه انتو فين
حبيبه : داخلين عليكي اهو ..احنا وصلنا انزلي
رنيم : تمام
اول ما شافوا رنيم
اسماء : اوبا يا نيمو علي الحلاوه
رنيم : طبعا لازم اشرفكوا
حبيبه بتضحك : اكيد
رحمه : تحفه وشكلك جامد فششششششخ
رنيم : ده من ذوقك يا هانم 😂😂
وتحركت السياره الي صعيد مقر تغيير حياتهم وطول طريق مشغلين اغاني وبيصوروا وبيفرفشوا وكانوا مبسوطين
عند بسمله فطرت وقعدت تساعدهم في الاكل وتزيين وكانت مبسوطه جدا وبعدها قعدت ترتاح شويه سمعت أصوات كدا كانت الساعه جت 2
لقت حبيبه داخله : يا أهل الدار اين العروس إني لا أراها
وضحك الكل
بسمله جريت عليهم : حبيبه اخيرا وصلتوا انا مبسوطه انكوا جيتوا وسلمت علي كل واحده وقالتلهم ايه الشياكه ديه يا عيال واللهي لو ماكنش كتب كتابي كنت شكيت انو كتب كتابكم
نزل فارس هو وسليم علي صوت حبيبه وهي داخله
فارس : ولا يا سليم بص المزز دول
سليم : اتلم يافارس
فارس : طب ابعد كدا ابعد من طريقي خليني اشوف القمرات دول شكلهم صحاب بسمله
سليم : روح ياخويا
نزل سليم وفارس عند بسمله
ونظر سليم للتي ترتدي قميص احمر وشكلها الجذاب
فارس : ايه يا بسبس مش هتعرفينا
بسمله : لأ امشي يالا من هنا
فارس وداس علي رجل بسمله
بسمله : طب واللهي لاقول ليحيي عليك
فارس : ماشي ابقي قوليلو
بسمله : ده يا جماعه فارس ابو الفوارييس ابن عمتي التاني
الجميع: اهلا ازيك يا استاذ فارس
فارس : استاذ فارس ايه يا جماعه ده هو انتو شايفني كبير اووي كدا ده انا صغير وحليوه واللهي
الجميع بدأ في ضحك 😂😂
بعدها قولتلهم :ده بقا سليم حبيبي الروح فالروح كدا
وسلموا عليه وعرفت سليم وفارس علي حبيبه ورحمه ورنيم وأسماء
وطبعا كل ده ولم تنزل أعين سليم عن رنيم
رنيم في سرها : هو بيبصلي ليه وبعدين انا مالي
بسمله : يلا يا جماعه ارتاحوا شويه وتعالوا اعرفكم علي اوضكم وبعدين هتنزلوا عشان تيته عامله وليمه النهارده
الجده من الخلف: اه طبعا عامله وليمه ده لازم وبعدين عرفت تيته عليهم اللي حبتهم واخدت عليهم وسلموا علي ماما وعرفتهم اوضتهم وبعدين نيجي بقا علي الغداء كدا لقيت تيته بتنادي : يلا يا بنات انزلوا عشان تأكلوا
نزلت انا و البنات وقعدنا بعد ما عرفتهم علي العيله وكلهم حبوهم طبعا ودخل يحيي واحمد بعد ما رجعوا من الشركه
احمد : انتو كنتوا هتاكلوا من غيرنا وراح سلم علي جدته وقال كده يا فوفا هتاكلوا من غيرنا
الجده: ابدا يا حبيبي احنا نقدر
احمد : تسلميلي يا فوفا
يحيي : هو انا مليش من الحب جانب يعني
فوفا : ابدا يا حبيبي ده انت العريس تعالي يا حبيبي في حضن تيته وسلم عليها وقعدوا الاتنين بعد ما عرفتهم بسمله علي أصحابها وبعدين أكلوا وطلعوا يجهزوا
بسمله : جماعه تعالوا اوضتي وهاتوا معاكوا حاجتكم عشان اوضتي الأكبر وهنعرف ناخد راحتنا
الجميع : طيب يلا
داخلوا اوضه بسمله وقالتلهم :استنوا بقا عشان يحيي جبلي فستان تحفه هلبسوا واوريهلكم
الجميع : تمام واحنا كمان هنلبس
ولبست بسمله وطلعت من الحمام وكان شكلها تحفه وكان كأن الفستان متفصل عليها من الجناب قطع فضيه للآخر وعلي الوسط في زي شيفون نازل لآخر الارض ولبست طرحه فضيه وكعب فضي وطلعت
اسماء بانبهار : تحففه
حبيبه ورحمه باندهاش : جامد فششششششخ يابوسي
رنيم بحب : تحفه جدا
بسمله : شكرا وروني بقا فساتينكم
حبيبه : بصي بقا فستاني
كانت حبيبه لابسه فستان لونه ازرق سماوي جميل جدا متناسق مع بشرتها وطرحه نفس اللون و جزمه كعب لونها ابيض والفستان ضيق من الوسط ونازل منفوش لتحت وكان تحفه عليها
بسمله : تحفه يا بيبو وطلعت فوق سرير بعد ما قلعت الكعب ومسكت أيدها ولفيتها وقلتلها جامد عليكي
الباقي بحب : ايوه جميل جدا عليكي
رحمه : طب وانا قولولي انا حلوه
رحمه كانت لبسه فستان لونه اخضر فاتح وضيق من الوسط لتحت وطرحه نفس اللون وجزمه كعب ابيض وكان شكلها مزه
بسمله وأسماء : مزه يا رحمه مش محتاجه كلام
رنيم : حصل 😂😂
حبيبه بتضحك وبتقول: تحفه
رحمه :شكرا يا جماعه
اسماء ورنيم : ايه يا جماعه طب واحنا
بسمله : استنوا بس اشوف الصاروخ اللي قدامي ده
رنيم كانت لابسه فستان احمر غامق لون جامد كدا ضيق من الوسط ونازل منفوش لتحت متناسق معاها ومع هيئتها وطرحه نفس اللون وكعب اسود وكانت زي القمر
بسمله بحب : لا يا رنيم كدا كتير مش قادره هيغمي عليا من فرط الجمال
رنيم وهي بتضحك وخدودها بتلون احمر : علفكره انا بتكسف
اسماء : طب ماحنا عارفين عشان كدا بنعاكسك 😂😂
حبيبه: انتي قمر يا نيمو من غير كلام
رحمه : طبعا
بسمله : استنوا بقا عشان كنت سايبه المزه ديه للآخر تعالي يا سمسم استعرضي فستانك الجامد فشخ ده
اسماء كانت لابسه فستان اسود ضيق كانت جامده وطرحه نفس لون وكعب اسود وكانت حاجه اخر جمدان وحلاوه مزه بمعني الكلمه
اسماء : انا عارفه أنو تحفه بس انا مكسوفه انزل كدا وخصوصا أن البيت مزروع ولاد
الكل بيضحك
بسمله بضحك: مزروع انا لو قلتلهم كدا هيمسكوكي من قفاك يا اسماء وعينك ما تشوف إلا النور هتلاقيكي بطيري كدا
زي العصافير
اسماء بغرور: ولا يقدروا يا ماما انا اسماء
حبيبه : طبعا طبعا يا سيمو انتي مسيطره
رنيم ورحمه : طبعا
بسمله : جماعه يلا نحط ميكب بسرعه عشان تيته قالتلي أن المأذون جاي الساعه 7 والساعه 5:30 يلا نخلص
الباقي : طيب يلا تعالي نجهزك انتي الاول عشان انتي العروسه
بسمله : طيب يلا بس عايزه ميكب خفيف كدا وسمبل
الباقي : تمام
وبعد نص ساعه كانوا فنشوها وظبطوها وكانت زي القمر
بسمله وهي بصه في المرايا : الله يا جماعه بجد مش عارفه اشكركوا ازاي
اسماء : يا بنتي هو احنا مش قولنا مفيش شكر بينا
بسمله : حاضر انا اسفه
حبيبه : بردوا مفيش اعتذار بينا
بسمله : حاضر يلا اجهزوا انتو كمان
بعد ساعه كان الكل خلص ولبس
عند يحيي الساعه ٦ طلع وجهز نفسه ولبس بدله سوداء وقميص أبيض وجزمه سوداء وسرح شعره وحط البرفيوم بتاعه وبعدين دخل أبوه عليه
زكريا : يحيي مش هوصيك يا ابني خلي بالك منها وعاملها كويس انا عارف انك بتحبها
يحيي بحب: متخافش في عنيا وبعدين طالما انت عارف اني بحبها بتوصيني عليها ليه
زكريا : عشان ميجيش يوم يا يحيي تعمل حاجه تندم عليها واوعي تزعلها يا يحيي أو تمد ايدك عليها
يحيي: في ايه يا بابا هو انت شايفني متوحش اووي كدا وبعدين عمري ما امد ايدي عليها ده انا تتكسر ايدي قبل ما امد ايدي عليها
زكريا : جدع يابني هي ديه تربيتي
يحيي : خلاص يا بابا يلا نروح نجيب المأذون
زكريا : يلا ونزلوا
عند البنات
بسمله بقلق : جماعه انا خايفه ومتوتره اوي
حبيبه وهي تحتضنها : اهدي يا حبيبتي متخافيش لو عملك حاجه قوليلي هفرمهولك بسناني
بسمله وهي بتضحك : ماشي
بعدها جه المأذون تحت و المأذون قال : امال فين العروسه
تامر : انا هطلع اجيبها يا شيخنا
تامر طلع وخبط علي الباب : بوسي حبيبتي خلصتي
بسمله : اه يا بابا جهزت ادخل
تامر فتح الباب ودخل وبعدها البنات نزلوا جمب بعض
كان تحت فارس واقف وجنبه احمد وسليم وعبدالرحمن ويحيي كان قاعد جنب المأذون اول ما نزلوا علي سلم كان صوت الكعب بتاعهم بيرن علي السلم فرفعوا ناظريهم واول ما فارس رفع رأسه لقي ملكات جمال قدامه ودقق في صاحبه الفستان الاخضر الفاتح ومركز معاها ومع حركتها وطبعا سليم كان بيبص علي اللي خطفت قلبه من اول مره بجمالها الطبيعي الهادي وفستانها الاحمر الغامق اللي كان مخليه مضايق أنها هتقعد بيه وعبدالرحمن اللي لفت نظره صاحبه الفستان الازرق السماوي وقد ايه جميل عليها ولايق معاها وعبدالرحمن عمره ما لفت نظره بنت اول مره يلفت نظره بنت واحمد اللي كان باصص في الموبايل واول ماسمع صوت الكعب رفع رأسه ولقي صاحبه الفستان الاسود وقد ايه شكلها جميل جدا زي البدر في تمامه وبعدين لاحظ انو متنح فرجع بص تاني في الموبايل وكل شويه ياخد نظره ليها ويرجع تاني وبعدين نزلوا البنات
الجده بحب : ماشاءالله يا حبايبي زي القمر كأنكوا ملكات جمال
البنات: شكرا ياا فوفا يا قمر ده من ذوقك
ومش عايزه اقول قد ايه فوفا كانت قمر بفستانها ذهبي والعمه رزان وفستانها الاسود و(سمسم ) مامت العروسه بفستانها الاخضر الغامق وقد ايه الكل كان جميل ومش عايزه اتكلم علي الشباب بي بدلهم الجامده
فوق بقا عند بسمله : بابا انا متوتره وخايفه
الاب : متخافيش يا حبيبتي وبعدين ده يحيي
بسمله وهزت رأسها بالايجاب
الاب : متقلقيش يلا ننزل
وبعدين عم الصمت لوهله من الزمن والكل صامت فقط ينظرون لرنه الكعب العاليه التي تأتي من السلم فوقف يحيي وتقدم للسلم ليري معشوقته ووقف أمامها هي ووالدها وقال له الاب : يحيي مش هوصيك خلي بالك من بنتي مش هلاقي حد احسن منك يكون جوزها
يحيي بحب : في عنيا يا عمي متقلقش عليها
وبعدها سلم الاب ابنته ليحيي وبعدها يحيي قال : شكلك زي القمر عجبك الفستان
بسمله : تحفه وذوقك جميل زيك
بعدها فكرت فيما قلت في سري : يالهوي انا قولت ايه
يحيي ابتسم علي عفويتها في الرد وبعدين قعد يحيي جنب المأذون من ناحيه وبسمله وباباها من ناحيه
وبدأ المأذون يتحدث والجميع يقولون وراه وأنظر لأصدقائي التي كانت فرحتهم اكبر من فرحتي وماما اللي في عينها دموع هي وتيته وبعدها فوقت علي كلمت المأذون الشهيره ( بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير) وظهرت الزغاريط والاغاني ثم ..
يتبع...
الكاتبه الغامضه
•تابع الفصل التالي "رواية حبي الاول والاخير" اضغط على اسم الرواية