رواية حبي الاول والاخير (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روزالين
رواية حبي الاول والاخير الفصل الثالث 3
روايه (حبي الاول والاخير):
البارت الثالث :
وصلت بسمله وعائلتها الصعيد وكان في استقبالهم الجد والجده وعمتها (رزان ام سليم :ست قمر كدا وحلوه وشيك عايشه مع باباها ومامتها بعد ما أطلقت من جوزها) نزلت بسمله هي وعائلتها من السياره
بسمله جريت تحتضن جدتها بلهفه: تيته وحشتيني اووي عامله ايه يا حبيبتي
الجده بحب : الحمدالله يا نور عيني انتي اكتر
وذهبت سلمت علي جدها : جدو حبيبي عامله ايه
الجد بحب : الحمدالله يا حبيبتي
وجرت تأخذ عمتها بالاحضان : عمتو وحشتيني يا حب
عمتها بحب : وانتي اكتر يا روحي عامله ايه
بسمله بحيره: الحمدالله امال فين سليم
عمتها : نزل القاهره من يومين هيجي النهارده
بسمله :ماشي يا عمتو
بسمله وهي توشوش عمتها في أذنها : إلا قوليلي يا عمتو متعرفيش ايه هي الحاجه المهمه اللي جدو جايبنا عشانها
عمتها : ابدا واللهي لو اعرف كنت قولتلك
سلم والدها ووالدتها علي العائله وقال الجد : يا صباااح يا صباااح
صباح : ايوا يا حاج
الجد : خدي الشنط طلعيها فوق
صباح : حاضر يا حاج تؤمر بحاجه تانيه
الجد : قولي للباقي يجهزوا الاكل
صباح : من عنيا يا حاج وذهبت طلعت الشنط وأخبرت باقي الخدم انا يجهزوا الغداء
وأخبر الجد العائله بأن تستريح من مشوارهم وينزلوا علي الغداء
وطلعت بسمله غرفتها ورتبت شنطتها لأنهم سيبقون ليومين وغيرت ملابسها واتصلت علي اصدقائها واخبرتهم انها وصلت الصعيد وستبقي ليومين وتحدثوا قليلاً ثم ذهبت في نوم عميق
في الاسفل بعد قليل من مجئ عائله بسمله جاء عمها زكريا وزوجته (امال) وابنهم (احمد) وابنتهم (مريم)
وبعدها بقليل وصل يحيي الصعيد ودخل وسلم علي جده وجدته وتحدثوا قليلا واخبرهم الجد انا يستريحوا وينزلوا علي الغداء
في المساء :الساعه ٦
نزل الجميع للاسفل للغداء فكانوا جالسين علي الطاوله يترأسها الجد وبجانبه الجده وجانبها تامر وأسرته وجانبهم العمه ( رزان ) وفي الجهة المقبله زكريا وأسرته وبدأ الخدم في وضع طعام وفجأه دخل سليم وقال: يا صلاه النبي من غيري هتاكلوا كدا عادي ولا كأن ليكوا ابن تسألوا عليه فضحك الجميع ودخل سليم وسلم علي جداه وخالاه
وقامت بسمله بسرعه تنط علي سليم وتقول: سليييم فينك يا واد مبتسألش يعني ولا كأني اختك يالا
حملها سليم ولف بيها : معقول واللهي ياختي مشاغل
بسمله : ياعم نزلني دماغي لفت وهيغمي عليا
سليم : خلاص اهو نزلتك
(سليم الالفي: ابن عمت يحيي واحمد مز كدا وحليوه عنده 25 سنه بشرته بيضاء وعينه خضراء وشعره بني وجسمه رياضي مهندس معماري وماسك شركات الالفي هو وعبد الرحمن وفارس .)
كل هذا كان يحدث أمام أعين تحدق بهم بغضب ويتوعد لها عندما تكون في بيته
فالعائله لم يبدون اي رده فعل لان بسمله وسليم متربيين سوا ومتعوديين علي الحركات بتعاتهم
بسمله بعفويه : تعالي اقعد جمبي فجلس سليم بجانبها
وكان الجميع يأكل حتي سمعوا صوت غناء أحدهم يقول :اااه احزان بياكلوا من غيرنا ومستمتعين كمان وكان هذا صوت صغيراهما المحبوبان فارس وعبدالرحمن فقام سليم بالتصفير:اوبا رائعين
بسمله : لا تحفه يا بودي انت وأبو الفواريس روعه يا فنانيين
فارس : يا بنتي هو انا مش قولتلك خمسين مرا بلاش ابو الفوارييس ديه بتضيع هيبتي قدام الناس
(فارس الالفي:ابن عم يحيي واحمد دلوعه العيله ده بقا دمه خفيف وحليوه كدا حاجه قمر عنده 25 سنه بشرته بيضه وعينه خضراء وشعره بني وجسمه رياضي ومهندس معماري برده😂 .)
بسمله : هي فين الهيبه ديه إني لا اراها
فارس بتوعد : طب وربنا اصبري عليا
وبدأ يجري خلفها وهي تجري بسرعه
الجد : يولاد خايلتونا
بسمله بطلعله لسانها وبتقول: مش هتمسكني يا ابو الفوارييس
فارس : طب اصبري عليا همسكك يعني همسكك
وفجأه بدون انذار اصطدمت بسمله بيحيي عندما كان سيقوم لغسل يداه فاصطدمت به وكادت أن تقع لولا يداه التي أحاطت بها وامسكتها فنظرا لأعين بعضهم لثواني وفجاه سمعا تصفير عبد الرحمن وهو يقول: ايه يا جماعه تحبوا نجيب اتنين ليمون فقام الجميع بضحك وتركت يحيي لأنها خجلت ونظر يحيي لعبد الرحمن لكي يصمت فلزم الصمت وأكمل الجميع طعامهم
(عبدالرحمن الالفي : ابن خاله يحيي واحمد حليوه برده مهو من نفس العائله عنده 25 سنه بشرته بيضاء وعينه زرقاء زي البحر وشعره اسود وجسم رياضي واخر حلاوه مهندس معماري قد الدنيا 😂.)
وبعدها نادي الجد وقال : يحيي وبسمله تعالوا علي مكتبي عايزكم
بسمله خافت جدا ليكون بخصوص اللي حصل من شويه
يحيي دخل عادي .
الجد قالهم : اقعدوا فجلس يحيي وأمامه بسمله
وتكلم الجد : بصوا يولاد انتو عارفين اني ضغري فعشان كدا انا طلبت ايد بسمله ليحيي وقولت لابهاتكم ووافقوا ودوركم عشان اسمع ردكم
يحيي ابتسم لأنه أراد انا يتزوجها فهي معشوقته الصغيره منذ انا ولدت وهو لم يري غيرها أمامه تمني انا تكون زوجته وهاهو حلمه يتحقق ولكنه لم يريده بهذه الطريقة
بسمله بنبره عاليه : اييه ازاي بتاخدوا قرار من ورايا
الجد بعصبيه طفيفه: انتي ازاي بتعلي صوتك عليا احترمي نفسك
بسمله بحزن: يا جدو انا محترمه وانا اسفه عشان انفعلت بس ايه وازاي كل حاجه بسرعه كدا
الجد ببرود: ردكم ايه
يحيي: .....
بسمله : .....
يتبع ...
الكاتبه / روزالين
•تابع الفصل التالي "رواية حبي الاول والاخير" اضغط على اسم الرواية