Ads by Google X

رواية حبي الاول والاخير الفصل الثاني 2 - بقلم روزالين

الصفحة الرئيسية

  رواية حبي الاول والاخير (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روزالين

رواية حبي الاول والاخير الفصل الثاني 2

معلش اتأخرت في التنزيل علشان لسه صاحيه.
روايه (حبي الاول والاخير):
البارت الثاني:
بسمله وحبيبه في وقت واحد :سييييف 
رحمه ورنيم وأسماء : انتو تعرفوه
دكتور سيف: ياريت البنات اللي واقفه تقعد وبلاش رغي 
وبصوا بقا في تعليمات عشان نبقي متفقين مع بعض :اللي هيجي بعد ما أدخل مطرود واللي هيرغي مطرود واللي مش مركز أو مش جاوب علي سؤال من اللي هسأله بردوا مطرود متفقين .
سكت الجميع وهناك من يهمس ويقول ايه الدكتور ده استغفرالله العظيم وهناك من يقول بدايا مبشره 
ورحمه قالت بهمس شبه مسموع  : ايه القرف ده 
رنيم بضيق : فعلا 
ورفع سيف من صوته قائلا : متفقين 
تكلم الجميع في وقت واحد بانزعاج: متفقين 
وبدأ يشرح وكان شرحه جميل .
نروح في مكان تاني 
عند بطلنا الوسيم (يحيي الالفي :بطلنا المز عنده 27 سنه بشرته بيضاء وعينه خضراء وشعره بني فاتح و عنده غمازات وجسمه رياضي دكتور جراحه وصاحب مستشفيات الألفي )
 كان ذاهب الي مكتبه ليستريح بعد نجاح عمليته الجراحيه التي استغرقت اربع ساعات فدخل وجلس علي كرسيه فسمع خبط علي الباب وقال : ادخل
دخلت فتاه في منتصف العشرينات وتدعي سما 
سما بدلع ومياعه وقفت أمام يحيي وقالت : انت كويس يا يحيي ولمست وجهه بيديها 
فغضب يحيي وتكلم بصوت عالي : سماااا انا قولت مليون مره مبحبش الطريقه ديه واسمي دكتور يحيي واتفضلي علي مكتبك ومشفش وشك لآخر اليوم 
عندما سمعت سما نبرت يحيي الغاضبه انتفضت من مكانها  وقالت بخوف : حاضر انا ماشيه 
ذهبت سما وهي تتمتم في سرها وتقول : ماشي بقا انا سما محمد افضل دكتوره جراحه يتزعقلي بشكل ده وأخذت تتوعد ليحيي وأنها ستندمه علي ما فعله 
في مكتب يحيي : 
كان يجلس يحيي ويهدئ من روعه فأخذ معطفه وقام بتغيير ملابس المشفي وذهب ركب سيارته وانطلق الي شقته بعيدا عن بيت أهله ودخل وأخد شاور وغير ثيابه الي ثياب مريحه وذهب في نوم عميق
عند بطلتنا :
انتهو من المحاضره وهما خارجين فنادي سيف قائلا: انتي 
فلفت بجسدها قائله: حضرتك بتكلمني
فقال سيف : ايوا كنت عايز اعرف اسمك ايه وهل فهمتي من شرحي
بسمله بابتسامه رقيقه : انا اسمي بسمله واه فهمت من حضرتك جدا شرحك كان حلو جدا 
سيف بسرحان : اسمك جميل زيك 
بسمله وقد بدأت في التحول إلي لون الفراوله : شكرا 
فلاحظ اصدقائها وسحبوها واستأذنوا من دكتور سيف 
ذهبوا للكافتيريا وجلسوا 
رحمه بعلو صوتها : جعانه جعاااانه يا بشرررر
حبيبه بتحط أيدها علي فم رحمه: بس الله يخربيتك مش في البيت احنا 
رحمه وتزيل يد حبيبه : انتي مالك يا ست انا جعانه شوفوا هناكل ايه 
اسماء : حاضر اصبري هروح اشوف
بسمله : رنيم فهمتي حاجه من شرح 
رنيم : انتو منكوا لله انا ايه اللي دخلني طب معاكوا انا كنت هدخل هندسه والدنيا حلوه مش عارفه ايه اللي جابني هنا 
بسمله : بس يا ماما احنا كلنا مع بعض في اي حاجه 
حبيبه : ايوا المهم بردوا فهمتي 
رنيم : اه فهمت وبعدين انتو تعرفوا دكتور سيف منين
رحمه : ايوا صح قولوا 
بسمله سردت لهم ما حصل معها وجاءت اسماء ومعها طعام فأكلوا وذهبت كل واحده الي بيتها مودعين بعضهم وناموا في نوم عميق .
ويبدأ يوم جديد بأحداث جديده مغيره لحال بطلتنا وهو اليوم الموعود 
في مكان بعيد وهو الصعيد:
في بيت كبير للعائله :
يتكلم الجد ( محمد) مع زوجته : بصي انا زي ما جولتلك هي كده حياته هتتظبط ومش هنلجيلوا عروسه احسن منها بدل ماهو من شغل للبيت والعكس يبقا نجوزهم ونخلص 
الجده : طب ولو هي موافقتش أو هو موافقش هنعمل ايه
الجد وغضب من فكره اعتراض أحدهم: مليش صالح انا جولت كلمتي والي هجولوه هيتنفذ بالحرف 
صمتت الجده خوفاً من زوجه : حاضر 
الجد :خبري تامر وزكريا ينزلوا الصعيد عشان اجولهم
الجده : حاضر يا حاج 
نروح عند بطلتنا التي استيقظت متأخر لأن اليوم يوم إجازتها 
الام : بسمله اصحي بسرعه
بسمله بنعاس : ايوا يا ماما في حاجه سيبيني انام ونبي النهارده اجازه
الام : قومي عشان مسافرين الصعيد 
بسمله قامت بفرح: بجد احنا نازلين ياي هشوف جدو وتيته وحشوني 
الام : ماشي اجهزي عشان جدك بيقول أن في حاجه مهمه وضروريه ولازم ننزل النهارده
بسمله جلست بسرعه وعلامات القلق علي وجهها : في حاجه يا ماما تيته كويسه وجدو كويس
الام بطمأنينه : كويسين يا حبيبتي متقلقيش
بسمله : طيب طمنتيني وذهبت اخذت شاور وأدت فرضها وأكلت ودخلت تجهز شنطتها وارتدت فستان ابيض وبيه نقط سوداء وارتدت طرحه اوف وايت علي حذاء اسود وشنطه سوداء والقليل من المكياج الخفيف الذي زادها جمال وخرجت وذهبوا بسياره وانطلقت رحلتها من هنا 
عند يحيي استيقظ علي صوت هاتفه ورد بنعاس: الو مين معايا
زكريا : انا ابوك يا يحيي قوم البس وأجهز عشان نازلين الصعيد النهارده
يحيي : ايوا يا بابا في حاجه ليه هننزل الصعيد
زكريا : جدك عايز كدا يلا عايزنا في موضوع مهم 
يحيي : طيب انا هخلص وانزل ذهب يحيي اخد شاور علي السريع وأدي فرضه ولبس ملابس كاجول وسرح شعره وكان في قمه الجمال انتهي وحضر شنطته وأكل علي السريع ونزل في سيارته وساق بها لحد ما وصل للمكان اللي هيغير حياته ويشقلب كيانه.
يتبع...
للكاتبه / روزالين

   •تابع الفصل التالي "رواية حبي الاول والاخير" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent