رواية حبي الاول والاخير (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روزالين
رواية حبي الاول والاخير الفصل التاسع والعشرون 29
البارت ده حرفيا مفاجأه اتمني يعجبكم 🥺✨
________________________________________________
روايه (حبي الاول والاخير):
البارت التاسع والعشرين:
ليله قبل الفرح :
بسمله بتوتر : يحيي
يحيي : اممم
بسمله بتوتر: هو احنا بجد بكرا فرحنا
يحيي بإنتباه: اه انتي قلقانه ليه
بسمله بتوتر: مش عارفه
يحيي بتغير الموضوع : مش هتقوليلي برضوا الفستان عامل ازاي عليكي
بسمله ببرود : كويس بيسلم عليك تصبح علي خير
يحيي بقله حيله: يارب صبرني بس هانت وناموا
**********
عند اسماء :
اسماء بقلق : ماما هو بجد بكرا فرحي وهتجوز احمد بجد
الأم ( نجمه ): اه يا حبيبتي انا عارفه أنك قلقانه بس اهدي ومتخافيش وبعدين ده احمد انتي نسيتي ولا إيه
اسماء بضحك : لأ منسيتش بس في شعور جوايا مش مصدق مش عارفه طب انا بحلم
نجمه بضحك : لا يا حبيبتي مبتحلميش ويلا بقي نامي عشان بكرا يوم طويل
اسماء بطاعه: حاضر يا ماما تصبحي علي خير
نجمه : وانتي من أهله يا حبيبتي
***********
عند حبيبه ورحمه :
حبيبه رايحه جايه في الأوضه ورحمه قاعده علي السرير بتقرقض ضوافرها
الأم امنيه فتحت الباب ودخلت
امنيه : انتو لسه صاحيين يا بنات
حبيبه بقلق: اه يا ماما
امنيه : طب اهدوا انا عارفه أنكوا خايفين وقلقانين
رحمه بدأت تعيط : ماما انا خلاص مش هتجوز
امنيه : ده كدا جنان رسمي وراحت حضنتها وطبطبت عليها اهدي ده من التوتر متقلقيش وكفايه عياط عشان هفتح انا كمان
حبيبه راحت حضنت مامتها : خلاص يا ماما احنا كويسين هو فعلا توتر
امنيه بفرح : خلاص ريلكس بقا ده احنا بكرا هنهيص ونفرح انا مش مصدقه أنكوا كبرتوا وبكرا فرحكوا
حبيبه ورحمه : ولا إحنا مصدقيين
امنيه بتمنع دموعها من النزول : خلاص بقا يا بنات يلا ناموا علشان اليوم طويل وقامت باست رأس حبيبه ورأس رحمه وطلعت
************
عند رنيم :
سليم بفرحه : اوبا بكرا فرحنا
رنيم بهدوء : اه وبعدين بقا انا في أوضه وانت في أوضه
سليم بصدمه : وده ليه إنشاءالله
رنيم : عشان كأنك بتطلبني من أول وجديد مش انت طلبت كدا أمبارح
سليم بحزن : طيب
وبعدها غمز وقال : بس بكرا تتعوض يا جميل
رنيم حدفت المخده في وشه وهو جري علي الأوضه التانيه
ونامت وهي مبسوطه لأنها حبيته في الأيام القليله ديه
*************
صباح يوم الفرح :
البنات راحوا الكوافير علي الساعه 9 كدا
بسمله بقلق : جماعه انا خايفه اووي
اسماء بتوتر : طب مانتي متجوزه المشكله فينا احنا
بسمله بتوتر : ملهاش علاقه بس ده فرح فرحنا كلنا تعرفوا انا مبسوطه وقلقانه ومعرفتش انام طول الليل
حبيبه ورحمه بتوتر : ولا إحنا
رنيم بهدوء عكس التوتر والقلق بداخلها: اهدوا خالص ويلا بقا نفرفش ونرقص وهنخربها ونولعها النهارده
بسمله : ايوه صح
وشغلوا أغاني وكل واحده قعدت علشان الكوافير تظبط الميكب وشعرهم وابتدت الكوافير تظبطهم وهما بيرقصوا شويه ويقعدوا شويه يكملوا .
بعد 5 ساعات كان خلص الميكب وشعرهم ودخلوا يلبسوا الفساتين
بسمله بتوتر: طيب بصوا احنا هنظهر بالترتيب من الصغير للكبير تمام
وطبعا كانوا بيتصوروا من الفوتوغرافر
البنات : تمام
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
رحمه خرجت بفستانها الأبيض الطويل وكان مرصع بالكريستال إلي خصرها والأكمام من الشيفون والكريستال بشكل حلزوني والميكب كان تدريجات البني سواء ايشادو أو شفاه وشعرها كان مزين بتسريحه جميله وتاجها الملكي وكعبها الأبيض مرصع بكريستال من الجوانب وكانت جميله جدا
الكوافير: بسم الله ماشاءالله قمر
رحمه بفرحه: ميرسي جماعه أنا خرجت يلا يا حبيبه
حبيبه بتوتر: حاضر انا هطلع دلوقتي
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
خرجت حبيبه بفستانها الأبيض وكان من الصدر مرصع بالكريستال والأكمام طويله من الشيفون وبها ورود تزينها وباقي الفستان طبقه بيضاء وفوقها طبقات من التول واخر طبقه كانت تول وبها ورود كريستاليه وكان الفستان طويل جدا والميكب كان تدريجات بينك سواء الأيشادو أو الخدود أو الشفاه وشعرها مزين بتسريحه أشبه بملكيه وتاجها الملكي وكعبها الشفاف والمرصع بالكريستال من الأمام والخلف وطبعا كانت زي الأميره كانت قمر بمعني الكلمه
رحمه بفرحه وعينها مدمعه : انتي حلوه اووي يا حبيبه
حبيبه بفرحه : انتي أحلي انتي بجد جميله اووي
وحضنوا بعض وكانوا قمرات ✨
حبيبه ورحمه : يلا يا رنيم
رنيم : حاضر انا جايه
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
خرجت رنيم بفستانها وكان من الشيفون الأبيض وكان من الرقبه إلي الصدر مرصع باللؤلؤ والكريستال ومن الصدر إلي الأسفل كان من طبقات الشيفون الساده والأكمام كانت من الشيفون ومن المعصم إلي اليد مرصع باللؤلؤ والكريستال وكان الفستان منفوش والميكب كان الأيشادو تدريجات البيج الفاتح إلي البيج الغامق و هايلايت أسفل العين وعلي الخدود والشفاه روچ سائل باللون البني وليب جلوس وشعرها كان تسريحه سمبل وتاجها الملكي وكعبها الأبيض وكانت في منتهي الرقه والجمال
حبيبه بفرحه: قمر وجامده تحفه بجد
رحمه بفرحه : سليم اول ما هيشوفك هيغمي عليه من الحلاوه
رنيم بفرحه : بس بقا بتكسف وبعدين انتو حلوين اووي وفساتينكوا بالميكب والشعر بجد قمرات ✨
حبيبه بفرحه: قصدك ٣ قمرات ✨
رحمه : ايه يا بسمله مش ناويه تخرجي ولا هتباتي جوا عايزين نشوف
بسمله بتوتر : يا جدعان انا خايفه اووي ممكن تسيبوني أبقي الأخيره
حبيبه بملل : يخربيت التوتر اطلعي بقا
أسماء بتوتر : خلاص يا جماعه أنا هطلع
رنيم : ماشي يلا
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
أسماء خرجت بفستانها المصمم بشكل أنيق وكلاسيكي وعصري كان فستانها اول طبقه أبيض والطبقات الأخيره من التول وبه العديد من الخرز اللامع والكريستال وكانت الأكمام من اول الكتف إلي المعصم بالشيفون المتني حيث يأخذ شكل المنفوش ومن المعصم إلي اليد بالتول المزخرف بالكريستالات الصغيره والميكب كان هادي وجميل بحيث يظهر جمالها الطبيعي وتاجها الملكي وكعبها الأبيض المزخرف بالخرز و الكريستال وطبعا كانت قمر
حبيبه ورحمه ورنيم كانوا مذهولين
حبيبه بذهول : مين ديه
رحمه ورنيم بنفس الذهول : هي أسماء
أسماء بتوتر : ايه يا جماعه مش حلو اووي يعني
رنيم بصدمه : انتي عبيطه ده انتي قمر
حبيبه بضحك: شكلك هتغطي علينا يا أسماء
أسماء بفرحه: بعيدا عني انتو جمال اووي فستانك تحفه يا حبيبه وانتي يا رحمه ورنيم انتي جامده أساسا والميكب والشعر لأ كدا كتير كلنا حلوين الفرح هيولع النهارده
رحمه بضحك : حصل
رنيم وحبيبه : يا بسمله يلا أطلعي
بسمله بتوتر : جاهزين
البنات : اه يلا
بسمله : حاضر
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
خرجت بسمله بفستانها الأبيض وكان من التول المزخرف بالورود وكان طويل جدا جدا والأكمام كانت شفافه مع ورود وكانت الأكمام طويله تصل إلي الأرض مع فتحه من المعصم وكان من الرقبه إلي منتصف الظهر مفتوح وكان من الصدر إلي الخصر مزخرف بالأخراز والكريستالات الصغيره والميكب كان الأيشادو باللون الجملي والشفاه روچ سائل باللون الجملي وليب جلوس وهايلايت فوق الجفن وأسفل العين وعلي الخدود الورديه ومسكارا وايلاينر وتاجها الملكي باللون الأبيض مرصع بالكريستال وكعبها الشفاف مرصع بالكريستال من كل ناحيه وكانت جميله فعلا
أسماء بصدمه وفرحه وذهول : انتي حلوه اووي
حبيبه بصدمه : لأ جامده
رحمه بذهول : انتي هتغطي علينا النهارده
رنيم بذهول : قمر وزي ماقولت قبل كدا يحيي بيفهم
بسمله بتوتر : بجد حلو
البنات بثقه : طبعا
وكانت الفوتوغرافر بتصورهم فيديو وبعدين جم برا الشباب
الكوافيره : يابنات عرسانكم جم
بسمله بتوتر : ايه ايه انا داخله تاني وبلاها النهارده
حبيبه بتوتر : انا بقول كدا بردوا يلا سلامو عليكو ولفت هي وبسمله داخلين تاني
رنيم : جماعه أهدوا عشان لازم نبقي حلوين
أسماء: ايوه وكمان هنرقص ونولعها النهارده
رحمه : ايوه اقعدوا انتو الاتنين كل شويه توتروني
حبيبه : تعالي نقعد
بسمله : مش المفروض نكون واقفين بضهرنا وهما يدخلوا ومعاهم ورد وكدا
الكوافيره : ايوه ويلا عشان هدخلهم
قاموا البنات ووقفوا دخلوا الشباب وهما محتارين مين فيهم اللي هيتجوزها بس يحيي دخل وراح وقف ورا بسمله وخبط علي كتفها
بسمله في نفسها : طب ألف ولا لأ ...خلاص خلاص يلا
بسمله لفت براحه ويحيي شافها واتصدم صدمه رهيبه من اللي واقفه قدامه قدملها ورد وهي خدته
يحيي بفرحه : انتي شكلك حلو اووي انتي قمر فعلا
( يحيي كان لابس بدله سوداء وقميص أبيض وعلي جاكت البدله دبوس علي شكل طاووس باللون الذهبي وجزمه سوداء ومسرح شعره وبرفيوم وجمدان بقا 😂)
بسمله بكسوف : ميرسي انت كمان حلو ولسه هتكمل لقت يحيي شايلها وبيلف بيها وبعدها نزلها وهي قالتله كلمه في ودنه وهو ابتسم وخدها وركبوا العربيه يستنوا الباقي
**********
عند أسماء :
أسماء في نفسها : هو هيعرفني ولا لأ بعدها لقت حد بيخبط علي كتفها
أسماء في نفسها يارب يطلع هو واتنهدت براحه لما لقته بيقول : أسماء
لفت أسماء ليه
أحمد بانبهار : انتي حلوه جدا انا مكنتش متخيل أن
اسماء بفخر: متجوز قمر انا عارفه
أحمد قرب عليها وقالها : لأ صاروخ
أسماء بكسوف : بس بقا
بعدها قدملها باقه الورود البيضاء ومينفعش يشيلها أو يلمسها لأن لسه كتب الكتاب كمان شويه
( احمد كان لابس بدله سوداء وعلي جاكت البدله من الجنب كريستال علي شكل ورده وجزمه سوداء ومسرح شعره)
احمد بحب: يلا بينا
اسماء بفرحه وتوتر : يلا
***********
عند رنيم :
سليم خبط علي كتفها ونزل ركع علي رجل واحده وفي أيده باقه ورود والأيد التانيه ورا ضهره
رنيم لفت وخدت منه الورد
بعدها سليم طلع أيده اللي مخبيها وكان فيها خاتم ألماس وقال لها : تتجوزيني
رنيم بكسوف وفرحه : أه
سليم لبسها الخاتم وشالها لف بيها ونزلها وقالها في ودنها : تعرفي أن لولا أن النهارده فرحنا كنت عملت ايه
رنيم باستغراب : عملت أيه
سليم بغيره واضحه : كنت خدتك وروحنا عشان الفستان ده وشكلك وشعرك حلوين ومحدش بيشوف حاجات سليم الألفي
رنيم اتكسفت وقالتله بفخر : علفكرا انا علطول حلوه
سليم بفرحه وحب: طب مانا عارف مش يلا بقا
رنيم بفرحه وحماس : يلا
*************
عند فارس وعبدالرحمن
عبدالرحمن بصوت عالي : طب دلوقتي انا والواد محتارين ومش عارفين مين فيكم
فارس بحيره : هنعمل ايه
الكوافيره بحب : المفروض قلبكوا عارفهم امشوا ورا قلبكوا وهيدلوكوا
فارس بحيره: ده لغز ده ولا إيه
رحمه في الوقت ده كانت نفسها ترنوا علقه بس هديت وقالت هيعرفني انا متأكده
عبدالرحمن بص وغمض عينه ومشي وخبط علي كتفها
حبيبه حست انو عبدالرحمن راحت لفت ليه وهو قالها وعينه مدمعه من الفرحه: انتي جميله جدا جدا بجد قمر
حبيبه بحب: انت احلي
وادالها بوكيه الورد وخدها وطلعوا
***********
في نفس التوقيت اللي اتحرك فيه عبدالرحمن ناحيه حبيبه راح فارس ومشي اتجاه رحمه وخبط علي كتفها
رحمه لفت ليه ولقته فارس
فارس بحب : انتي حلوه وجامده ولولا أن لسه متكتبش كتابنا كنت حضنتك دلوقتي
رحمه بتضحك بكسوف : علفكرا انت كمان حلو
فارس بحب : طب يلا بينا بقا
رحمه بفرحه : يلا
************
واتحركوا كلهم للقاعه
القاعه كانت في فندق كبير وكانت قاعه كبيره جدا وواسعه وكانت مزينه ومجهزه بشكل بسيط وجميل كان في نجف كبير مصنوع من الكريستال وازهار وورد وشويه اضواء لونها أبيض نازله من السقف وكانت القاعه بها العديد من الطاولات والكراسي وعلي كل طاوله ورود وكان فيه ممر العرسان هيدخلوا منه كان محاط بالورود البيضاء والأزهار
وصلوا كلهم وطبعا كان في وراهم زفه وناس كتير والكل مهيص واغاني شغاله وصلوا الفندق ودخلوا الناس
بعدها كل واحده دخلت في أيد بابها وطلعوا من ورا كان فيه سلالم مخصصه ليهم كان في القاعه جانبين فيهم سلالم نازله بشكل حلزوني علي استقامه نزلت في الأول أسماء في أيد بابها وسلمها لأحمد وقاله : اسماء في عينك يا أحمد ولولا أني عارف أنك بتحبها وواثق فيك مكنتش جوزتهالك
أحمد بحب : وانا عند حسن ظنك متقلقش
وراحوا عشان يكتبوا الكتاب نزلوا وراهم حبيبه ورحمه ماسكين أيد بابهم وكان فارس وعبدالرحمن منتظرين تحت وسلم حبيبه لعبدالرحمن وقالوه: مش هوصيك علي بنتي في عينك يا عبدالرحمن
عبدالرحمن بحب وبيتكلم وهو بيبص لحبيبه : متقلقش يا عمي ديه كل حاجه بالنسبالي دلوقتي
وعبدالرحمن خد حبيبه ووقفوا يشهدوا علي كتب كتاب احمد وأسماء مستنيين دورهم
الأب وائل بتحذير: فارس رحمه أمانه رحمه ديه غاليه يا فارس علي الله يجي يوم وتزعلها
فارس بحب وصدق : واللهي في عنيا ديه عمري كله
والاب سلم رحمه لفارس ووقفوا مستنين دورهم
عند رنيم وبسمله فوق رنيم كانت قاعده زعلانه عشان بابها مش موجود يسلمها لسليم بعدها لقت جد سليم طلع ودخل وقالها : انا هسلمك لجوزك يلا
رنيم بعيون مدمعه : بجد يا جدو انت احلي حاجه انا بحبك اووي
الجد خدها في حضنه وطبطب عليها وقالها : وانا كمان يلا بقا سليم مستعجل
رنيم بضحك : ماشي يلا ونزل الجد في أيده رنيم وسليم واقف مستني
الجد بتحذير : سليم علي الله تزعلها والا تضايقها انت عارف هعمل ايه
سليم بحب : ايه يا جدو انت بتوصيني علي قلبي هات بس يا حاج
الجد بضحك: ماشي يا سليم واداله رنيم وراحوا يحضروا كتب كتاب اسماء
بعدها طلع الجد ومعاه تامر
بسمله بقلق: انا خايفه بتكلم نفسها تاني وبتقول بس ده جوزي وبعدين أقلق ليه والمفروض أن النهارده أهيص وأزقطط
بعدها لقت باباها وجدها داخلين
الجد بحب : جاهزه يا نور عيني
بسمله بحب : ايوه يا جدو المرادي جاهزه
باباه بحب : يلا هاتي ايدك بقا
بسمله حطت أيدها في أيد باباها والأيد التانيه في أيد جدها ونزلوا كان طبعا الكل بيبصلها وقد ايه هي فاتنه وجميله بس طبعا هي كانت متوتره وفرحانه في نفس الوقت
الأب بصرامه وحب : يحيي للمره التانيه بوصيك علي بنتي واوعي تضربها أو تعملها حاجه أو تزعلها
الجد بشده: سامع يا يحيي ديه عنيا لو زعلت بس أو اشتكت هكسرك وانت عارفني
يحيي بحب صادق : انتو بتوصوني علي أغلي حاجه في حياتي ديه أغلي ما أملك ومتخافوش في عنيا
وبعدها سلموها ليه
أحمد بغيظ وصوت عالي : متنجزوا بقا عايز اكتب علي البت
أسماء بتضحك وبس
يحيي بغيظ : جايين ياخويا اصبر
يحيي خد بسمله وقالها وهو بيتكلم من بين أسنانه: الفستان ده انا ياريتني مطلبتوه
بسمله بهدوء : ليه بس
يحيي بضيق : مضايقني ضهرك باين واكتافك شفافه وبشعرك لأ مش طايقه
بسمله بحزن : يعني انا مش حلوه
يحيي بغيره : انا مقولتش كدا انتي قمر في أي حاجه وفي كل حاجه بس محدش يبص لحاجتي
بسمله بحب: ياختي بتغيري
يحيي بتأكيد : اه وسكتوا
أحمد بغيظ : أكتب يا شيخنا
وكان الكل قاعد وبيرددوا ورا الشيخ وقال جملته : بآرك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ساعتها مامت أسماء زغرتط وكانت بتعيط وأسماء قامت حضنتها وقالتلها : متعيطتيش بالله عليكي هعيط انا كمان
الأم مسحت دموعها بسرعه وقالتلها : اوعي تعيطي
اسماء بحب : حاضر يا ست الكل وقامت حضنت باباها وبعدها احمد خدها وحضنها ولف بيها وقالها : بحببببببك يا سمسمتي
اسماء بحب : وانا كمان بحبك
بعدها قعد عبدالرحمن والمأذون في النص ووائل في الناحيه التانيه هو وحبيبه
عبدالرحمن: يلا يا شيخنا أبدأ
وأبتدي الشيخ وانتهي بجملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
عبدالرحمن خد حبيبه وحضنها جامد وقالها : انا بحبك اووي يا حبيبه
حبيبه بحب : وانا بعشقك
بعدها نزلها وراحت حضنت مامتها وأبوها وصحابها
فارس بحب: يلا يا شيخنا بسرعه
المأذون بهدوء: استهدي بالله يابني
فارس بعجله : محدش يقولي استهدي يلا بسرعه
الناس كلها بدأت تضحك وأبتدي الشيخ يكتب وانتهي بالجمله الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
فارس خد رحمه في حضنه وكان مبسوط وشالها لف بيها واتكلم بصوت عالي جدا : بحببببببببك يا رحمتي
رحمه بخجل: وانا بعشقككككك يا مجنون
بعدها نزلها وراحت سلمت علي مامتها وباباها وصحابها بعدها يحيي مسك ايد بسمله ومشيوا من الممر طلعوا فوق علي الأستيدج ووراهم أسماء في أيد أحمد وحبيبه في أيد عبدالرحمن ورحمه في أيد فارس ورنيم في أيد سليم وأبتدي الفرح و الأغاني اشتغلت وبدأو يرقصوا كان 5 عرايس زي القمر كانوا بيرقصوا وحواليهم صحابهم وأمهاتهم والشباب كانوا بيرقصوا والرجاله حواليهم وفارس كان مشعلل الفرح بجنانه ورقصه لدرجه انو قرر يعمل مقلب وطلع استخبي فوق وجاب عصبه صواريخ كبيره ورماهم في الأرض والصوت كأن في انفجار والمعازيم تصوت
رحمه بخوف: يالهوي هنموت
بسمله بخوف : يختاااي دول عصابه إرهابيه
عبدالرحمن بجديه: أنبطحوا بسرعه
أسماء بخوف : أشهد أن لا إله إلا الله
أحمد برعب وشجاعه مزيفه: متخافيش يا أسماء لو متنا هنموت سوا
أسماء بخوف: يا فرحتي كدا أنا أفرح يعني
راح فارس رامي وحده كمان
الأمن اتدخل وبيدوروا لو في حد
بسمله بخوف: يالهوييييي وراح أغمي عليها يحيي حاول يفوق فيها
فارس اتخض نزل بسرعه : ايه يا جماعه ايه اللي حصل هي كويسه
يحيي بخوف : مش عارف حد يجيب مايه
مامت بسمله بخوف : اهيه يا يحيي
يحيي حط المايه علي وشها مبتفوقش
مامت بسمله بخوف وعياط : بنتييي بنتييي انت عملت فيها ايه....
يتبع....
نكمل البارت الجاي انتظروني في البارت الأخير بكرا إنشاءالله
وياريت يا جماعه تفاعل علشان انا تعبت في البارت ده جدا بقالي أربع ساعات بكتب فيه وكمان الفساتين لوحديها وخدا جهد كبير مني .
للكاتبه / روزالين
•تابع الفصل التالي "رواية حبي الاول والاخير" اضغط على اسم الرواية