رواية نور وجني الأحلام الفصل الرابع 4 بقلم نجلاء محمد

الصفحة الرئيسية

   رواية نور وجني الأحلام  الفصل الرابع بقلم نجلاء محمد عبدالله


رواية نور وجني الأحلام الفصل الرابع 

- ماما يا ماما انت فين؟ 
— أنا في الصالة يا نور 
- أنا جهزت الأكل ، وغسلت الأطباق وداخلة ا...
قاطعتها والدتها وهى تقول : طبعاً داخلة تنامي ماهو لا عندك مذاكرة ولا حاجة وفي ليلية الامتحان تقعدي تعيطي والهرمونات تشتغل وتفضلي تدوري على قرة عينك يلغي الامتحانات وطبعا دا مش هيحصل فوالله يا نور لو تقدرير الترم دا قل عن جيدجداً يبقا مفيش خروج مفيش اجازة ولا زيارة لبيت جدك 
- دي بتقولي جيدجدا الأمهات اتغيروا يا جدعان !
—نور!
- يااه يا ماما لو مكنتيش تحلفي بس انا داخلة بقا عشان الحق الجيد جدا قبل ما يخلص .
دخلت نور غرفتها لتذاكر كما طلبت والدتها وبعد نصف ساعة  من ترتيب الأوراق قررت أخذ استراحة لبعض الوقت. 
— ترتيب الورق دا غريب جدا محتاج فعلا راحة!  
نظرت نور لتميم الذي ظهر فجأة وتحدث بسخرية وقالت: 
- منور استاذ مصايب 
— دا نورك يا فندم،  اخبار المذاكرة ايه خلصتي ترتيب ورقك! 
- ايوة خلصت !
— طب ما تخلي عندك شوية من الأحمر وابدأ ذاكري الامتحانات خلاص ! 
نظرت نور لتميم دون أن تتحدث فأقترب منها وقال 
— أنت كويسة !
- نور مطفية !
— وتميم والله يبنتي تحسي انه عدوى تقريباً محدش بقا عنده شموع يدينا شمعة منهم ننور بيها 
-  صحيح انت عندك كام سنة؟  
— أنا ! 
- ايوة اخلص 
— ٢٢
- تميم !
—  اية دي مفيهاش فصال عمري هو نفس عمرك 
- طب هو انت لي معندكش جناحات بيضة بترفرف بيها ذي جنية سندريلا 
— ميمشيش معاكي إن جنية سندريلا جنية تحقيق الأماني وانا جنى أحلام ؟ وبعدين دي سندريلا مش نور كوابيس! 
- ولو لازم تعمل شكل كدا جناحات بيضة وعصايا سحرية وتساعدني في حياتي على الأقل يكون ليك منظر 
— لا يست عجباني وظيفتي ال بتقولي عليه دا صعب 
- وظيفة أيه يا عنيا ؟ أين الوظيفة أنا لا أراها 
جلس تميم فوق السرير متربعاً وقال : كل دا ومفيش وظيفة يبنتي دا أنا دايخ وراكي عشان تحلمي حلم ذي الناس حلم واحد بس فيه فراشات ألوان مطر  بدل فلم الرعب ال عايش فيه دا 
نظرت له نور بزاوية عيناها 
- بقا دا منظر جنىّ؟
— مالو منظري منا مسمسم  أهو أنت بس ال مش مقدرة ال فايدك المهم انا هطلب منك طلب صغير 
- لا
— هنفذ ليك اي طلب مقابل طلبي  ؟ 
- بجد! 
— بجد بس ليا طلب بعد ما انفذ تمام ؟
- تمام ويلا تعال ورايا 
ذهبت نور للشرفة وخلفها تميم 
- بص لفوق وقولي شايف ايه؟  
— شايف نجوم ، شكل السما صافية وحلو اوي انهاردة 
- طلبي هو إنك تعد النجوم نجمة نجمة لحد ما الليل يختفي والشمس تطلع !
— هو حد قالك إني عالم فضاء أنا جني على قدي ! !
- أنا قولت طلبي وأنت حر وهعرف لو كدبت وقولت أي حاجة ؟ 
يلا تصبح على كابوس. 
— كان مالي ومال الشغلانة دي ياربي بسم الله أدى واحد اتنين تلاتة............ .
وفي الصباح استيقظت نور لتجد غرفتها مليئة بالجنيات من حولها يعبثون في أشيائها 
- تميم أنت يا زفت 
— أنتي صحيتي 
- لا بكلمك من الحلم ، مين كل دول وبيعملوا أيه هنا ؟ 
— دول أهلي الليل طويل وممل فعزمت قريب ليا  فلقيت إنه جاب العيلة معاه يتعرفوا على المكان ف... 
- أخبارك يا صافي مامتك عاملة إيه وحشاني كتير تعال اعرفك على نور 
# اهلا نور صحيح  يا تميم أخبار البنت الغبية المسؤل عنها ال كنت بتحكي إن أحلامها كلها كوابيس 
— غبية ! أنا غبية 
- لا لا مش انت دي بتتكلم عن حد تأني 
— صدقتك هو انت بتكدب بردو!  
- لا اهدي العنف مش كويس على صحتك وانت عندك امتحانات،  اي دا وشك أحمر ليه أشغل المروحة! 
طب يا جماعة يلا عشان البنت اتجننت يلا ماما ،خالتو مش وقت استنتاجات يلا  يا بابا دلوقت خلى الاكتشافات لبعدين 
يلا يا عمتي وهبقى  اجيبك تأني حاضر ، يلا الكل ينصرف .
نور لو احتجتي حاجة قولي انا جمبك هنا  يلا سلام . 
ذهبت نور لتجلس على أقرب كرسى وهى تتمتم بغضب:  أنا يقول عني غبية أنا!  
— أنا أسف مش عاوزة اقاطعك بس 
- اية ال رجعك يا حيوان يا ...
— خلى اخلاقك سياحية أنا همشي مش هطول والله 
ذهب تميم لركن بجانب الدولاب 
- يلا يا جدتي أنا مش قولت الكل يمشي ماما قلقانة عليك 
وقبل أن يذهب نظر لنور وقال : أنا ماشي اشتمي براحتك بقا  سلام .


يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent