رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13

الصفحة الرئيسية

رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13 بقلم اسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13

سحر: يلا نجهز الفطار عشان نروق البيت عشان الضيوف
ندي: حاضر ياماما
ونزلنا تحت جهزنا الفطار وحطينها ع السفرة وقاعدنا نفطر كلنا.....
اسامة: والله وكبرتي وبقيتي عروسة ياخوااتشي
ندي: بس يابابا شويه وهتبقا كويس
سحر مامت ندي: هيعمل اي ف لسانك دا
ندي : ولا حاجة
احمد بابا ندي: انتو بتتكلمو علي اساس اني وافقت ليه !؟
لحظات صمت يقطعها صوت...
اسامة: لي يابابا احمد شاب كويس
احمد: امممم هنشوف بليل ...
وفضلت انا وماما نروق ف البيت متقولوش هو العروسة مش انا وخلصت
الضيوف جم بعد اذان المغرب تقريبا ونور كانت معايا جتلي من العصر اول مااحمد وعيلتو جم كانت هي في البلكونه وقلتلي
نور : العريس وصل ياننوش
ندي: والنبي اسكتي انا متوترة خاالص ومش عارفه اعمل اي يارتني مكنت وفقت

نور: بص يابابا هو طبيعي تكوني متوترة بس انتي خالي عندك ثقه في نفسك كدا واقنعي نفسك انه لقاء عادي
ندي: امم هحاول
نور: ط يلا شهيق و زفير كدا واهدي وخليها ع ربنا ياحبيبتي و الله انتي قمر
ندي: اممم حاضر ...
شويه وماما جات نادت عليا عشان اخرج قمت خدت نفس كدا وخليت عندي ثقة في نفسي ودخلت عليهم كانو في الصالون فدخلت و قلت السلام عليكم بصوت هادي
ودخلت قاعدة جمب بابا
لقيت واحدة بتقولي تعالي جمبي
بصيت لبابا وقالي قومي
مامت احمد: بسم الله مشاء الله يازين مختارت ياحمد
ندي: (وشها بقا احمرر من الاحراج)
مامت احمد: انتي مكسوفة لي كدا ياحبيبتي
احمد: اهدي عليها ياماما شوية
مامت احمد: اي دا انت من دلوقتي في صفها عليا
بابا احمد: اومال مش عروسته
احمد: قلها يابابا و النبي
ندي وشها بقا احمر جدا
اسامة: مبقول كفاية كدا لندي شكلها محرجة خالص
احمد بابا ندي : نتكلم في الجد بقا
احمد : بعد اذنك ياعمي عاوزين نقرأ الفاتحه وانا جايب دبلتين لو مش هيدايق حضرتك
اسامة: اممم دانت مستعجل بقا
احمد: بيبص لندي بحب اه مستعجل اووي والله
مامت احمد: ربنا يتمملك بخير ياحبيبي و يفرحكو يارب
احمد: يارب ياماما
ياريت نقرأ الفاتحه بقا ياعمي دا بعد اذنك انت وبابا طبعا
احمد والد ندي: ط ثواني الاول. قام جاب ظرف من جوا الاوضه وسط استغربنا كلنا واداه لاحمد ...
مش تحكلنا حكاية سمر الاول؟
اظن من حقنا نعرف اي حكاية الصور دي ....
احمد بص لباباه و مامتو ووشه احمر من كتر الضيق اللي ظهر ع وشه ....
احمد: اصل ياعمي وسكت ....
احمد والد ندي : ليه مقلتناش انك كنت يتحبها و سيبتو بعض يوم كتب الكتاب وشايف الصور دي منظرك فيها انت وهي ازاي ...؟
اسامة:حضرتك جبت الصور دي منين يابابا
احمد والد ندي: لقيتها امبارح
كانت مبعوته باسمي ولقيت الجواب دا معاها
وطلع الجواب ( اظن كل اب محتاج لبنتو انها تعيش مرتاحة بس بعد الصور دي لازم تختار لبنت الشخص المناسب اكتر من العيل اللي بيلعب ببنات الناس فاعل خير ....)
احمد: .....تمام ياعمي اللي وصلك الكلام دا وصلو ليك ومقلكش عن السبب؟
احمد والد ندي: لا دا كل اللي ف الجواب عندك توضيح لدا؟
احمد: بعد اذنك يلا يابابا انت وماما نمشي
اسامة: من غير توضيح ياحمد؟
احمد: اوعدك اني هرجع بس لازم اعلم اللي عمل كدا درس عشان ميقربش مني ولا ندي تاني
واحمد وقف قدامي وبصلي وقالي ...
احمد: اوعدك اني هرجع ياندي انا بحبك بجد ومش هسيبك لحد تاني
واثقه فيا ...
ندي: اه و هستناك ( ف اللحظة دي مش عارفه وثقة فيه لي وقلت كدا لي بس وقتها قلت اللي انا حاسة بيه بجد)
خرج احمد وعيلتو
وطلعت اوضتي
نور: واثقه فيه؟
ندي: قلت اللي انا حاسه بيه لاني حاسة بجد انه مظلوم ..
نور: شكلك بداتي توقعي ياشاطرة
ندي: ربنا يستر
نور: انا هقوم بقا واسامة يوصلني
ندي: اوك وانتبهي لنفسك
نور :طلما معايا بعلي مش هخاف (بعلي في اللغة العربية يعني زوجي)...
اسامة: عيون بعلك ياروحي انتي
ندي: احممممم خد روحك واعمل اللي انت عاوزة بعيد عني
اسامة: احسن بردك تعالى ياقطتي
نور:انا خايفه
اسامة: تؤتؤ يلا يابت عشان اروحك
نور: حاضر يابابا
ندي :براااااااا
اسامة : طلعنا اهو عبوشكلك فصلتيني
ندي :هههههه احسن احسن

نروح عند احمد في العربية ....
احمد: الو..
شخص: ايوا ياحمد بيه
احمد: (قال بشر وغضب)
هاتلي الزفت دا من تحت الارض ويكون مربوط زي الكلب
الشخص: حاضر يافندم ساعتين وتيجي تلاقيه زي مأمرت
احمد: تمام وقفل ..
والد احمد: ربيه عشان تاني مرة يحرم يجي جمب خطبتك
والدة احمد: دا بدل متفهمو وتعبده عنهم
والد احمد: متتدخليش انتي ف شغلنا
احمد: اسمعي كلام بابا ياماما العداوة دي مش هتنتهي غير بالدم لو ملموش شغلهم عننا ..
مين بقا اللي بعت الجواب اللي متابع من الاول هيعرف مين .. يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent