رواية حل مؤقت كاملة - بقلم زهرة الجبل

الصفحة الرئيسية

 رواية حل مؤقت كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير بقلم الكاتبة زهرة الجبل عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf

رواية حل مؤقت كاملة

رواية حل مؤقت الفصل الأول

أشرقت شمس يوم جديد على بيت رمضان 
سعاد  -  قوم يا أبو البنات قوم هتتأخر على شغلك 
سعاد : ربت ثلاث بنات أحسن تربية من حيث الاخلاق ومن حيث التعليم ومن حيث الطبخ والنظافة فهي ربة منزل
رمضان.. أنا صحيت أهو قوم صحي البنات 
رمضان : موظف في احدى المصانع يعيش في شقة متوسطة الحال مكفي البنات
فهو لم ينجب سوى ثلاث بنات رباهم على الطاعة والقناعة 
 رباهم على القرآن والسنة بناته حافظين القرآن ولبسهم محترم لم يبخل عليهم بأي شئ رغم أنهم في حال متوسط
-- سعاد .. هصحيهم ليه سيبهم يناموا الدراسة قربت وبيطلع عينهم في الدراسة .
-- رمضان  ...  صحيهم يساعدوكي في شغل البيت 
سعاد... يعني شغل البيت ايه فيه بيخلص بسرعة يا أبو صيام
رمضان ... ياه فين الدلع ده من زمان 
سعاد.. موجود ياخويا بس أنت اللي مش واخد بالك 
رمضان .. ده أنا معنديش حساسة بقا
سعاد .. خلاص بقا يا أبو البنات
رمضان .. ياسلام عى أبو البنات دي 
سعاد .. عيب ياراجل البنات قاعدين 
بقلم زهرة الجبل 
(في غرفى بنات رمضان)
مريم .. اصحي يا اختي انتي وهي 
مريم : خريجة تربية لغة عربية وأول ما اتخرجت ربنا كرمها واشتغلت مُدرسة لأنها كانت متفوقة في الجامعة ومن الأوائل حتى الثانوي العام أخدت دروس قليلة جداً
ملك : كلية طب في السنة الثالثة – الدحيحة أو الموس- ملهاش في شغل البنات الهايفة لفه شعرها كحكة على طول وكل كلامها ثقافي وبتتريق على كل البنات اللي كل همها جواز ومكياج وخروجات وفسح بتذاكر في الحمام والمطبخ وهي نايمة وعلى السلم وفي الشارع لحد ماوصت لبعض الناس أنها بتكلم ناس مش موجودة خيالات بتتكلم معاهم 
ساعات كتير أخواتها يصحو الليل يلاقوها بتتكلم وهي نايمة 
ملك .. سيبوني أنام كان في اجتماع بالليل وطولنا 
مريم .. اجتماع انتي ومين ؟
ملك .. انا وخيالاتي
مريم .. هو انا بسال ليه ما اكيد عفاريتك
ملك ... مسمحلكيش تتكلمي عليهم كدا هما جابوا سيرتك في حاجة وحشة؟
مريم.. يعني وأنا أعرف من فين جابوا ولا لأ
سلمى : أولى كلية اداب انجلش - دماغها مع نفسها بتحب اللبس والأكل - عندها مشروع نفسها تحققوا عشان كدا دخلت آداب انجلش – نفسها تحول كتب مكتوبة باللغة الاجنبية الى لغة عربية خاصة للصم والبكم.
سلمى .. محدش يجي ناحيتي أنا عايزة انام 
مريم.. خليكم كسلانين أنا هروح اشوف امي عايزة ايه
في غرفة رمضان
سعاد... تفتكر هتوافق
رمضان ... ياريت - دا قال هعلمها باين عليه ابن ناس
سعاد .. اكيد هتطفشهم زي اللي قبله بقول ياخد مريم وسيبك من الهبلة ملك 
رمضان.. وهروح اقوله سيبك من اللي انت عايزها وخد الثانية وبعدين هما كبروا براحتهم يجوزوا 
سعاد .. طالما ابن ناس وهيعلمها أهو تخف الحمل شوية ومريم بتصرف على نفسها وهتجهز نفسها يفضل معانا المفعوصة سلمى 
رمضان .. مريم بسبب شغلها شالت حمل كبير 
سعاد ... عقبال الباقي يتخرجوا ويشيلو شوية 
هروح أقولها على العريس

بقلم زهرة الجبل 

( في غرفة البنات )
سعاد .. صباح الخير يابنات 
صباح النور ياماما 
سعاد.. احم في خبر حلو عشانكم
مريم .. قولي ياست الكل 
سعاد... ملك جالها عريس
ملك :  ملك مين اللي هو أنا ؟
سلمى :مين اللي اتحول ده
سعاد : اخرسي يابت واحدشافك في المستشفى اللي بتتدربي فيها وسأل وقال عايزك لما سأل وقالو انك محترمة شغال في معمل تحاليل وقال هيكمل تعليمك
ملك :  ومين قال أنا عايزة اتجوز أنا لسه مقضتش الرسالة اللي جيت الدنيا عشانها 
مريم : رسالة  وايه هي الرسالة يانيوتن
ملك : ابقى اشهر دكتورة في التاريخ واعمل حاجات محدش عملها قبل كدا واتكتب في التاريخ بعدين افكر اتجوز 
سلمى : يبقى في الجنة
سعاد : بقولك ايه ابوكي اداله ميعاد وخلص الموضوع قابليه وشوفيه يمكمن يدخل دماغك 
ملك : خليه يتجوز مريم
مريم : انتي بتحلمي دا جاي عشانك
سعاد : اخرسوا انا قولت اللي عندي
 وخرجت ....
سلمى :  أوبااا حكمت المحكمة 
ملك : هما عايزني اقابل العريس وماله اقابله
بقلم زهرة الجبل 
**في يوم المقابلة .....
سعاد يابنتي البسي حاجة عدلة ايه اللي لبساه ده 
ملك : ماما هو دا اللي عندي عجبك ولا لأ
سعاد : ربنا يستر اخرجي واللي كاتبه هيكون
(كانت لابسة عباية سودة سادة وطرحة كبيرة سادة)
في غرفة الضيوف يجلس العريس هو وأمه ...
 دخلت ملك الغرفة 
واستغربت ام العريس على منظر ملك 
ملك: السلام عليكم
وعليكم السلام 
العريس- اسمي كمال وبشتغل في معمل تحاليل
ملك: ايه هدفك في الجواز؟
استغرب العريس من السؤال
العريس : هي الناس بتتجوز ليه
ملك : فــراغ 
العريس : نعم فراغ ؟؟ 
العريس: نعم فراغ ؛ كل الناس اللي اتجوزت فراغ؟؟
ملك : لو مشغولة بحاجة احسن مكنتش فكرت في الجواز
العريس: هو في احسن من الجواز 
ملك : أكيد في احسن خلق ربنا الجواز عشان الانقراض مش خلقنا عشان نتجوز ونخلف أنت عملت ايه يفتكروك بيه ؟ صنعت حاجة ؟ اخترعت حاجة؟
لو كنت عايز تستقر فحضرتك مستقر لو هتتجوز عشان الحب أنا ماليش في سهوكة البنات 
لو هتتجوز عشان الولاد أنا مش ناوية أخلف غير لما أخلص الرسالة اللي جيت الدنيا علشانها لو هتتجوزني عشان حاجة تاني اللي الحيوانات بتعملها يبقى مش أنا ياحضرت ومليون واحدة موافقة 
أم العريس: ايه الكلام اللي بتقوليه ده هو ده الكلام اللي بتتعمليه هو احنا جايين نتهزق ؟! يلا بينا قال أدب واحترام ده هبل وجنان 
العريس : لو هتفضلي على طريقتك دي طول عمرك يبقى عمرك ماهتتجوزي ولا هتشوفي ولادك .
رحل أهل العريس وهما في قمة غضبهم من اللي حصل
سعاد: والله ماهتنفعي ابقي قابليني لو نفعتي 
ملك : الساعة كام وفين؟..
سعاد : يابت هتشليني واخواتك هيوقف حالهم بسببك
ملك: وانا مالي باخواتي انا قولت مش عايز اتجوز أهو علطول كدا كل ماهيجي واحد هطفشوا 
سلمى : سوسو كنتي جبتيه ليا كنت وافقت ده شكله حلوى ومؤدب
سعاد : عايزة تتجوزي قبل اخواتك العواجيز
مريم: طيب وانا مالي بتجمعي ليه 
سعاد : ماهو انتي زيها محدش مالي عينكم خليكم كدا
سلمى : أنا مش زيهم 
ملك : انتى الفاشلة اللي دماغها فاضية لبس وأكل وعايزو تتجوز اتنيلي على عينك أخدوا ايه     اللي اتجوزوا غير الهم 
سعاد : بت بطلي الكلام دا اللي هيخليكي طول عمرك في ارابيزي  
مريم : ماما سيبك منها مش هتاخدي منها حق ولاباطل أنا عندي اجتماع مدرسين بكرة اعملي حسابك بكرة هروح المدرسة
سعاد : ربنا يهدي عليكي المدير السنة دي
مريم : يارب
في الصباح : حضرت سعاد الفطار
سعاد : يلا ياختي انتي وهي قومي
مريم: صباح الخير ياماما صباح الخير يابابا
سلمى : مريم معاها مدرسة وملك معاها مستشفى أنا بتصحوني ليه ايه ورايا
رمضان : ساعدي امك في شغل البيت
سلمى : وهو شغل البيت هيطير
سعاد : اقعدي زي الناس وكلي كويس
ملك : مستعجلة وبعدين مش لازم ساعة أكل عشان اكون كلت كويس احنا بناكل عشان نعيش مش بنعيش عشان ناكل.
سكت الجميع ولم ينطقوا بأي كلمة فكل كلمة هتردها بموضوع إنشاء.
ملك : سلام
مريم : خديني معاكي
ملك : ليه انتي صغيرة متعرفيش تروحي لوحدك بعدين المدرسة خطوتين من هنا 
مريم : والله اتضرب بالجذمة عشان فتحت بوقي .. أنا اسفة
رمضان : خليها تمشي هتروحي معايا انا 
ملك : أهو ابوكي هيوديكي الحضانة يا Puppy
رمضان : روحي يابنتي ربنا يصلح حالك
زهرة الجبل 
(في مدرسة أبناء الغد)
في الدور الثاني
مريم : يا أستاذ لو سمحت
الأستاذ بلا مبالاة  نعم
مريم: هو فين الاجتماع
الأستاذ : اخر الطرقة على يدك اليمين على فكرة المكان كانو منزلينه على موقع المدرسة 
        وسابها ومشي
مريم : مالوا دا
في الاجتماع 
المدير : كدا اتوزعت الحصص على كل المدرسين مش فاضل غير حضرتك يا أستاذة مريم 
هتاخدي الثلاث فصول اللي فاضلين
مريم : حضرتك ثلاثة كتار ومدرسين العربي هنا كتير
المدير : حضرتك هتعارضيني على قرارتي محدش من الموجودين اعترض
مريم : عشان محدش من الموجوجين عنده ثلاث فصول
المدير : الموضوع خلص والحصص اتوزعت ؛ الاجتماع خلص وخرج كل الموجودين
نوال : حابة المشاكل لنفسك مكنتي رضيتي بمحمد ابنه كنتي دلوقتي بقيتي كحكة عنده.
مريم : كفاية اسمه محسن على رأي سلمى
نوال : ياريت طلبني أنا والله كنت وافقت أهو ابتدا من أول السنة
مريم: سيبك منه هتروحي ولا امشي لوحدي
نوال جارة مريم وصديقة من الابتدائي اشتغلت معاها في نفس المدرسة مدرسة تربية فنية 
نوال : لا همشي معاكي يلا هروح اجيب حاجة من ابلة سماح
مريم : هستناكي عند السلم 
وهي نازلة وهو طالع خبطوا في عض
الأستاذ : انتي تاني هو انتي علطول بمشاكلك
مريم : دا على اساس مسكت فيك قبل كدا
الأستاذ : شكل مشاكلك كتير
مريم: هو حضرتك تعرفني قبل كداعشان تحكم عليا
الأستاذ : عن اذنك مش فاضي
مريم : دا اكيد مجنون 
نوال: انتي بتكلمي نفسك
مريم : شايفة الاستاذ اللي ماشي دا كل مايشوفني يتخانق معايا من غير سبب 
نوال : دا استاذ جديد كان شغال في مدرسة خاصة وشايف نفسه شوية سيبك منه
بقلم زهرة الجبل
(وصلت البنات الى بيت ابيهم حضروا) العشا وكانوا ينتظروا والدهم
ملك : مش قادرة استنى اكتر من كدا انا وقتي ثمين مش زيكم فاضية 
مريم : يعني هناكل من غير بابا نصبر شوية
سلمى : بابا اتأخر شوية
سعاد : اصبروا يمكن شغل اضافي
وبعد مرور نص ساعة
خبط جامد على الباب وأصوات عالية فتحت سعاد رجلان يحملان رمضان
سعاد : رمضان في ايه مالك
البنات بابا مالك فيك ايه
احدى الرجال : تعب شوية في المصنع ومقدرش يقف وقع في وسطنا مرضيش نوديه على المستشفى قال عايز أروح البيت
دخلوا رمضان إلى غرفته وخرجوا الرجال وشكرتهم سعاد
مريم : مالك يابابا فوق واصحى احنا محتاجينك 
ملك : انت عجزت ولا ايه يا ابو البنات
سلمى : بابا قوم انت لسا مفرحتش بينا
سعاد : في ايه يابت انتي وهي ابوكم كويس
رمضان : لا ياسعاد لازم يعرفوا السر اللي مخبيينه عليهم وأنا كمان مخبي سر عليكي غير اللي انتي عارفاه أنا مريض سرطان الدم يابنات وأيامي في الدنيا معدودة 
صدمت البنات من الكلام وبدءوا بالبكاء
أنا بقولكم عشان تعملوا حسابكم لو متت في أي لحظة 
وبدأ البكاء يعلو 
مريم: لا والنبي متقول كدا
رمضان الموت علينا حق وانتي اكتر واحدة عارفة كدا كمان في حاجة تاني لازم تعرفوها وانتي كمان ياسعاد لازم تعرفي مني أنتوا بنات غير البنات اللي جابتهم امكم وماتوا وهما صغيرين 
أنا مش معترض عليكم أنتو احلى حاجة واغلى حاجة
تري ما السر الذي سوف يبوح به رمضان لسعاد وبناته
google-playkhamsatmostaqltradent