Ads by Google X

حبي للابد الفصل الرابع والخامس - بقلم سحر ربيع

الصفحة الرئيسية
الفصل الرابع والخامس من رواية حبي للابد بقلم سحر ربيع
رواية حبي للابد كاملة

رواية حبي للابد الفصل الرابع بقلم سحورة

مازن : مليكه يلا هنتاخر
مليكه : خلاص اهو جهزت
مازن : ايه ال انتي لابساها ده
مليكه : حلو مش كد
مازن : انتي مستحيل تخرجي كد
مليكه : هو مالو يامازن
مازن : لا ولا حاجه بنطلون حينز معرفش ازاي لبستيه وبلوزه اطفالي
مليكه : مازن ده لبسي
مازن : لا طبعا انا عمري مشوفتك لابسه كد
مليكه : انت ملكش دعوه بيا
مازن : بصوت عالي مليكه احترمي نفسك ولاحظي انك بتكلمي جوزك
مليكه : انا مش هغيرو وهنزل كد انت مش هتغصبني ع حاجه
مازن اتمالك اعصابو ورجع شعر راسو لورء واخد نفس طويل
طيب بصي تعالي اقعدي نتكلم
احنا رايحين بيت عائله يعني فيه شباب كتير هناك وع فكره هناك كلهم محجبين مينفعش انا ادخل بمراتي بالمنظر ده
مليكه : اه انت خايف ع منظرك قدام اهلك
مازن : لا انا مش بخاف غير من ال خلقني انا بس مش عايز حد يبصلك بصه كد ولا كد وانا راجل دمي حامي مش هسيب حد يبصلك واقف ساكت
وبعدين انتي هتبقي مبسوطه لما ربنا يعاقبك ع كد
مليكه : هيعاقبني ازاي يعني انا بصلي
مازن : هههههههه كل واحد هيبصلك هتاخدي ذنوب عليه لاني لبسك ضيق وبعدين انا محبتش اغصب عليكي واقولك اتحجبي لاني عايزك تقتنعي وانا متاكد انك اول متشوفيهم وتقعدي معاهم من نفسك هتتحجبي
مليكه اقتنعت انا اسفه
مازن : هههههه بتتاسفي ع ايه انا هنا عشان اصلحلك غلطك مش مشكله اغلطي براحتك هتلقيني جمبك بعرفك الصح اتفقنا يامليكتي
مليكه : مليكتك
مازن : ايوه مش عجبك ولا ايه
مليكه بسرعه : لالالا حلو هقوم اغيرو بس انا معنديش هدوم غير كد
مازن : تعالي طيب نشوفلك حاجه تليق بمرات الكينج
مليكه باستغراب
مازن قطع كلامها يلا بس وهتفهمي بعدين

واخترلها فستان زهري فيه فصوص صغير وطويل وبربع كم ورقيق خالص
مليكه : انا مش فكره اني اشتريت فستان قبل كد
مازن : انا اشتريتو
مليكه : امتا
مازن : قبل منتجوز كنت معدي من قدام محل وعجبني وحسيتو هيقا حلو عليكي عشان كد اشتريتو

مليكه : طيب هروح البسو

مازن فضل قاعد مستنياها وكل شويه يامليكه هنتااااااخر بسببك
مليكه : بفرحه ايه رايك
مازن وقف مصدوم من جمالها
مش عارف الفستان حلو ولا انتي ال محليها❤
مليكه : عجبك
مازن : يجنن
بصراحه انا من راي بلاش نروح النهارده خايف حد يحسدك مني او يبصلك ربنا يستر
يلا ننزل
وراحو ع المكان وكان عباره عن فيلا كبيره من بره ومليان ورد وزهور ده غير الحراس ال فيه

مليكه باندهاش ايه الجمال ده
مازن : ههههههه شكلك حلو اوي وانتي كد
مليكه : بصتلو بخنقه
مازن : خلاص خلاص
يلا وصلنا

هاتي ايدك
مليكه : ليه
مازن : مليكه انتي هنا مراتي قولا وفعلا فحاولي تمثلي لغايه لما نخلص اليوم ده
مليكه : حاضر حاضر

ودخلو جوه وكانت احلي بكتير من الخيال حتي
وهناك شافتهم كلهم متجمعين ناس كتير هي متعرفش ولا حد فيهم
مازن قرب منها متخفيش مش بيعوضو
مليكه : ههههههه
مازن : بهزار وطي صوتك هضربك ع وشك
مليكه بتحاول تتمالك نفسها

نتعرف بقا ع افراد عائله مازن
عمو : خليل 40 سنه
نجلاء مراتو : 35 سنه
رعد : 27 سنه
كرم : 25 سنه
يارا : 20 سنه

الخال : جمال : 37 سنه
سوسن : 30 سنه
بسمه : 22 سنه
عز : 24 سنه دكتور عيون
اروي : 20 سنه

عمتو :خديجه : 40 سنه
توفيق : 46 سنه
ندي : :19 سنه طالبه في ثانوي عام
جاسر :28 سنه ظابط شرطه

عوده للواقع

كرم : الكينج وصل
مازن : اهلا يااستاذ
كلهم وقفو يسلمو
ومليكه كانت واقفه مصدومه كانو كل البنات محجبين وفرحنين بوجود مازن
سلمو ع الكل ومازن عرفهم ع مليكه هما مشفوهاش غير في الفرح بس

رعد : قرب لمازن عرفت تختار ياكينج
مازن : من غير نفس اه عرفت اختار عقبالك
رعد : اوعدنا يارب بس تكون مزه زي مراتك
كد
مازن : احترم نفسك ولاحظ انها مراتي ونزل عينك احسنلك
رعد : ههههههه مالك قفشت كد ليه كنت بهزر بس

ندي : انتي بقا مرات مازن
مليكه : اه انا ايه وحشه
ندي: لا والله مش قصدي بالعكس انتي قموره اوي انا بس اول مره اشوفك معرفتش اجي فرحك عشان المذاكره والامتحانات
مليكه : ربنا معاكي ياحبيبتي

خديجه : ولد يامازن
مازن : نعم ياعمتو
خديجه : مراتك احلي منك ياولد
مازن : ههههههههه اهم حاجه انها عجبتك
خديجه : بس هي بتعرف تطبخ
مازن : احلي اكل اكلتو في حياتي
خديجه بغضب
احلي من اكلي يعني
مازن : لا طبعا انتي الاساس
جاسر : بتقولو ايه مش سامع
مازن : ايه ياحضره الظابط علمولك تتجسس ع الناس ولا ايه
جاسر بتكبر : انا افهم الحاجه وهي طايره يابني
مازن : انت قاعد معانا ليه متغور ع شغلك
جاسر : للاسف اجازه عشانك للاسف بقا
مازن : هههههه حبيبي

عز جه من بره وشاف مليكه اول واحده بصوت عالي : ايه ده عندنا تيوف
مازن وقف وباصصلو بس عز مركز مع مليكه ال قاعده مع البنات
مازن : احم احم
عز بيتكلم وعينو عليها برضو
كرم قرب منو
كرم : عز
عز : استنا ياكرم الله يخليك
كرم : هقولك حاجه طيب
عز : استنا بس نشوف الضيفه الجديده ديه بقولك هي تبع صاحبه مين من البنات ال قاعدين

كرم : مانا هقولك اهو تبع مين
عز : لالالا سبني انا اتعرف
كرم : يابني هتندم
عز : انا فعلا هندم لو مكلمتهاش دلوقتي
كل ده ومازن واقف والغضب مالي عنيها

مازن قرب منو وحط ايديه ع كتفو
عارف ال نفسك تكلمها ديه تبقا تبع مين
عز : عرفني انت ياكبير
مازن ببتسامه مراتي
عز بعد مكان مبتسم بدا الخوف يظهر عليه مم مم مم ايه
مازن : انت هتتكلم زي الحيوانات
عز : والله مكنت اعرف انا اول مره اشوفها
مازن بيرفع كم القميص عشان يضربو
لا ولا يهمك محصلش حاجه وبدا عز يجرب منو في الفيلا ومازن وراه
وحيات امك مهسيبك النهارده بتعاكس واحنا موجودين طيب اعمل احترام للناس ال معاك
عز : والله مقصدي
مازن : اقف والا قسم بالله اموتك النهارده.
عز : مانت في الحالتين هموت سامحني ياكينج غلطه وندمانه عليها
جاسر : اوع تسامحو يامازن ده مجننا في البيت
كل ده والكل عمال يضحك ع منظهرهم
توفيق : مهمها كبرو بيفضلو اطفال برضو
مليكه شافت انهم ناس حلوه اوي في حوليهم جوه اسري
وخفه دم منهم كلهم بس مرتحتش لراندا ولا رعد

مازن مسك عز وفضل يضرب فيه لغايه لما كرم بعدهم عن بعض
مازن : سبتك المرادي بمزاجي
عز : بياخد نفسو بالعافيه كتر خيرك بصراحه

محمود : صوتكم عالي ليه ياشباب
مازن : ازيك ياحج
محمود : حضنو البيت وحش من غيرك
مازن : وجودك كفايه
حازم رجع من بره هو وعادل
حازم : انا بحس ان مازن ابن البطه البيضه واحنا عيال البطه السوده
مازن : هههههههه بتغيري ياسكر
حازم : هه هه خفيف
ناديه : مسكتو من ودنو بقا انا بطه ياض
حازم : احلي بطه شوفتها في حياتي
مازن حضن مامتو كنتي فين ياقلبي بدور عليكي
ناديه : كنت بصلي
مازن : حرمنا
ناديه : جمعا ياحبيبي ان شاء الله
فين مراتك
مازن : مليكه تعالي سلمي
مليكه : ازي حضرتك
ناديه : مشاء الله انا بخير يابنتي
حازم : اهلا بيكي في عائله محمود
مازن : ده اخويا يامليكه
مليكه : مدت ايديها ازيك
حازم بص لمازن لانو شاف ال حصل في عز
حازم : اسلم
مازن : ههههههه ياعالم خوافه
وسلم هو في ايد مليكه محبش يكسفها قدمهم

وقعدو كلهم يتكلمو ومليكه كانت بتسمعهم بس كل شويه بسمه تفتح معاها موضوع وتخليها تتكلم معاهم

الفصل الخامس

ناديه يلا ياجماعه الغداء جاهز
وقامو كلهم عشان يتغدو بسمه تعالي جمبي يامليكه
مليكه : حاضر
خديجه : جمبك ايه يامقصوفه الرقبه انتي سيبيها تقعد جمب جوزها
مازن بصلها وابتسم
بسمه : مهي معاها ع طول مفهاش حاجه لو اخدتها منو يوم مش كد ياابيه
مازن : لو عليا مش عايزها تبعد ثانيه بس عشان خاطرك هسبها النهارده
مليكه : انا حاسه انك بتتكلمو عن لعبه اقولكم حاجه انا هقعد جمب ماما ناديه وطلعتلهم لسانه
والكل فضل يضحك ع خفه دمها
راندا بصلها بقرف
الا قوليلي صح يامليكه هو انتي بتدرسي
مازن : سبقا في الرد ايوه مليكه بتدرس في جامعه حقوق
راندا : كانت بقا
مازن : وليه كانت
راندا : ايه ده يعني انت هتسبها تكمل
مازن : ايوه هسبها طبعا صح ياحبيبتي
مليكه : ابتسمت وبداو ياكلو
راندا : عن اذنكم
عادل : كملي اكلك
راندا : شبعت خلاص وسبتهم ومشيت

وخلصو يومهم في الكلام ومليكه اخدت عليهم وهما كمان حابوها

مازن : يلا بقا اتاخرنا يامليكه
ناديه : مالسه بدري ياحبيبي
مازن : معلش ياماما عندي شغل بكره ومحتاج انام
خديجه : انت لازم تيجس تاني وتجبلنا القمر ديه في يوم وتروح انت شغلك
مازن : بس كد حاضر

حازم: كنت عايزك في موضوع يامازن
مازن : دلوقتي
حازم : لا بكره بس بعرفك بس
مازن : خلاص ماشي

يلا يامليكه

وسلمو ع الكل وخرجو

عادل طلع لراندا
عادل : انا ليه حاسس انك مش طايقه مرات مازن
راندا : واكرها ليه يعني كنت اعرفها
بس انا شايفه الكل مدلعها من اول يوم ده حتي انتو في عائلتكم البنت لما بتتجوز بتبطل تعليم مش ده ال عملتو معايا لكن استاذ مازن مشاء الله عليه عايزها تكمل
عادل : مراتو وحياتو وهما حرين
راندا : خليك انت ع طول كد مازن ديما سبقك بخطوه
عادل : اخرسي واتكلمي عدل
راندا : يوووه ديه مبقتش عيشه وسبتو وخرجت وراحت تنام مع عيالها

مازن وصل الشقه ودخلو
ومليكه ماشيه وراها وعمال تحكيلو قد ايه كانت مبسوطه
وكل مازن ميروح مكان تمشي هي معاه زي الاطفال
مازن : ههههههههه لو كنت اعرف انك هتصدعيني كد مكنتش اخدك هناك
مليكه : انا برضو يامازن طيب عن اذنك
مازن : استني استني بهزر والله بس عندي شغل وبصراحه هموت وانام
مليكه : طيب
نام
تصبح ع خير
مازن : وانتي من اهلو

محمود : مليكه بنت كويسه
ناديه : فعلا كمان مازن شكلو بيحبها اوي
خديجه : ربنا يسعدهم يارب وعقبال منشوف عيالهم
يلا هطلع انام
محمود : ماشي ياختي

مليكه : مازن مازن
مازن بصوت ناعس نعم
مليكه : الساعه 10 مش هتروح الشغل
مازن : لا هقوم اهو

ودخل لاقا هدومو جاهزه والفطار جاهز
مازن : لا انا مش قد الدلع ده كلو
مليكه : ههههههه خلاص ابقا اصحا لوحدك واعمل كل ده
مازن : اقعدي طيب نفطر

مليكه : لا انا مليش نفس
مازن : افندم مش سامع قولتي ايه
مليكه : ههههههه اهو هقعد خلاص

وبدر يفطرو
هو انت هتتاخر
مازن : حسب الشغل
مليكه : هو انا ينفع اسالك سوال
مازن : اكيد
مليكه : هو انت شغال ايه
مازن ساب الاكل من ايدو ودخل في نوبه ضحك
بتهزري مش عارفه جوزك شغال في ايه
ههههههههه

مليكه : خلاص
مازن : مش قصدي والله بس حاضر هجاوبك اهو بصي ياستي احنا عندنا الشركه بتاعت جدي الله يرحمه وبعديه مسكها عيالو ودلوقتي مساكها احفادو
مليكه : يعني كلكم شغالين هناك
مازن : لا مش كلنا
عندك مثلا جاسر في شرطه
والولد الغبيط ده شغال دكتور عيون
مليكه : واوو
مازن : لا احنا عائله تعجبك اوي ههههههه
انا لو فضلت اتكلم معاكي يبقا مش همشي
لو عوزتي حاجه كلميني
مليكه : ماشي

سياد الرائد : متجمعين كلهم في المكتب
احنا لازم نخلص الموضوع ده بدري بدري وبهدوء تام وسريه
فؤاد لو عرف اننا هنوصلو هيهرب الناس
جاسر : قصدك البنات انا مش عارف انتو ليه ساكتين
ادهم صاحب جاسر اوي ومعاه في الشغل
وانت عايزنا نتصرف بجنون زي المره الفاتت
جاسر : بس المرادي مش هيعرف يهرب مننا
سياد الرائد ع بركه الله النهارده باليل ننفذ الخطه بالتوفيق ياشباب

في الشركه
خليل : مازن اصغر منك واتجوز وفتح بيت اهو مش ناوي ولا ايه ياعم رعد
رعد : يابابا مازن ده مش حاسس بالدنيا ونعيمها ورايح للاخره برجلو ابقا زيو انا ليه

محمود وهو من امتا الجواز بقا اخره
رعد : عمي تعال اتفضل
استاذنكم انا
محمود : خليك شويه
رعد : عندي مشوار معلش تتعوض

وخرج وسبهم

وشاف مازن
رعد : اهلا بالعريس
مازن : اهلا
رعد : حد يسيب عرستو وينزل شغل برضو

مازن : ومحدش برضو يسيب شغلو ويقعد في البيت او يسهر في ولا بلاش لتزعل
رعد : انا بعيش سني
مازن : عيشو بالصح مش مع بنات اليل ال كل يوم واحده شكل
رعد : ده انت بترقبني
بقا ياابن عمي
مازن : اخبارك بتوصلي من غير مراقب سلام ياابن العم

مليكه بتكلم مامتها
ناديه : مال صوتك ياحبيبتي
مليكه : مفيش ياماما
ناديه : لتكوني حامل
مليكه : ياماما حامل ايه بس ده احنا معدش ع فرحنا غير شهر بس
انتو بس وحشتوني وعايزه اشوفكم
ناديه : طيب قولي لمازن يجيبك في يوم ويخدك بعد الشغل
مليكه : حاضر ياماما هقولو النهارده
ناديه : اكلتي ولا لسه
مليكه : لسه والله مليش نفس مانتي عارفه مبحبش اكل لوحدي
ناديه : مينفعش الكلام ده دلوقتي قومي يلا اتغدي متخلنيش قلقانه عليكي
مليكه : حاضر ياامي عايزه حاجه
ناديه : سلمتك
مليكه : سلميلي ع بابا والرفت ال اسمو علي
علي : سمعتك ع فكره
مليكه : طيب بما انك قاعد جمب ماما مش بتكلمني ليه
علي : لسه داخل الشقه اهو والله عامله ايه ياقلب اخوكي البيت وحش من غيرك
مليكه : بعياط انا كويسه
علي : طيب بتعيطي ليه دلوقتي
مليكه : عشان انتو وحشتوني
علي : عبيطه وهتفضلي طول عمرك كد خلاص احنا نكلم الواد ال انتي متجوزها ده وناخدك منو يومين
مليكه بضحكه : وانا موافقه
علي : هههههه طيب يلا رحي شفي شغلك واعملي غداء كويس عارف مازن مش بيعجبو عجب
مليكه : ههههههه ماشي سلام

خديجه : هتروح برضو ياابني
جاسر : انتي ليه محسساني اني اول مره اروح عمليه زي ديه
خديجه : مانا كل مره ببقا خايفه كد انا مش عارفه ايه ال محببك في الشغلانه ديه بس

جاسر : يااااه ياامي كل مره نفس الكلمتين انتي بتعطليني كد وسابها وطلع لشغلو

واتجمعو في مكان معين
وبدو يخططو الدخول والخروج منين
جاسر: جاهزين يارجاله
الشباب : حاهزين
توكلنا ع الله
وبداو الاشتباك وكالعاده فؤاد مكنش موجود بس عرفو يسيطرو ع الموقف وعرفو مكان البنات ال فؤادي كان هيتاجر فيهم
جاسر : خد البنات اطلع بسرعه ياادهم
ادهم : طيب وانت
جاسر : هشوف لو في اي حاجه هنا نستفيد بيه ضد الكلب فؤاد
ادهم : مش وقتو ياجاسر احنا لازم نخرج
جاسر : اسمع الكلام واطلع انت بس

وبدا جاسر يدور في المكان وشاف جسم مرمي ع الارض اخر السلم
جري عليها كان شعرها مغطي وشها كلو ده غير الدم ال كان حواليه شالها ع ايدو وطلعها بره

ادهم : مين ديه
جاسر : معرفش خلي خيري يطلع بالبنات ع للقسم وانت تعال معايا نسعفها بسرعه
ادهم : تمام
واخدوهاوطلعو ع المستشفي

مليكه بتحضر الاكل وطبعا ماكلتش حاجه من الصبح

في فيلا العائله
اروي : حضرو نفسكم الجامعه ع الابواب خلاص
يارا : ونبي متفكريني
بسمه : ليه بس ديه احلي ايام هي الايام الجايه علينا
اروي : طبعا طبعا مانتي ليك حق تقولي كد مانتي بتعملي ايه غير شويه شخابيط الورد والباقي علي ال في حقوق😭
يارا😭
بسمه : حد قلكم تدخلوها مش انتو ال اخترتو
يارا : اختك السبب هي ال فضلت تشجعني عليها يارتني مسمعت كلامك😭
بسمه : فرحانه فيكم

ندي : فرحيني معاكي يابسموتي
بسمه : لا انتي لسه شويه عليكي
راندا جات وكلهم سكتو يعتبر محدش بيحبها اوي في البيت
راندا مليكم سكتو كد ليه
بسمه : كلامنا خلص
يارا : بقولكم ايه متيجي نكلم مليكه شويه البنت ديه عسوله اوي
بسمه : ونكلمه ليه متيجي بكره نتجمع ونروح عندها كلنا فجاه
ندي : بس انا عندي درس بكره وهطلع متاخر
اروي : هنستناكي هناك ونخلي مازن يوصلنا
راندا : مش عيب تروحو عند اتنين لسه متجوزين افرضو مش عايزين حد
بسمه : احنا عالم رخمه وهنرح نرخم متيجي معانا ياراندا
راندا : لا بكره مش فاضيه هبقا مشغوله مع العيال

يارا : خلاص احنا بكره بعد العصر كد نطلع ع هناك

جاسر : اخبار البنت ديه ايه
ادهم : لسه مفقتش
جاسر : امسك طيب جبتلك قهوه معايا

مازن خلص شغلو وعمال يخبط ع مليكه بس مفيش رد
مازن : مليكه افتحي مليكه
وبعدين افتكر ان معاه المفتاح وفتح هو
وفضل يدور ع مليكه

مازن : هتكون راحت فين ديه

دهل المطبخ وشافها واقعه ع الارض
مازن : بخضه مليكه ردي عليا مليكه وشالها ونزلها ع السرير
وفضل يضربها ع خفيف بس برضو مفيش رد
مازن : مليكه ردي متقلقنيش عليكي
وجاب البرفن بتاعو وحضنها وفضل يفوقها

مليكه بصوت ضعيف
ما ز ن
google-playkhamsatmostaqltradent