Ads by Google X

رواية خادمة الفهد الجزء (2) الفصل الثالث عشر 13 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

     رواية خادمة الفهد كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية خادمة الفهد الجزء (2) الفصل الثالث عشر 13

 
اقتربت منه ملك تضع يدها على رأسه،
لكن ازح يديها بعنف وتذكر اسماء اول مره اهتمت بيه وهو مريض فى الوقت الا كانت أمه مسافرة لم سهرت طول الليل تعمل ليه كمادات لم نامت فى حضنه عشان تدفي لم كانت حرارته مرتفعه
وكان اسماء أقدمه بدل من ملك وكان يهلوس ويقول
انتى عايزة ايه وليه مهتم بي انا وابنى.
استغربت ملك من سؤاله لانها فعلا مش عارفه ايه الا جذبها ليه حاسة أنها مديون ليه حاجات كتير لكن مش عارفه ، إحساسه بيقول أن الشخص ده تعرفه أو كانت تعرفه ، وهو كان كويس معها ممكن حست أنه صديق أو أخ بلعت ريقها وقالت
انا دكتورة وده شغلي واحنا اصدقاء ومتنساش انت الا وقفت جانبي فى وقت تعبي وده حقك عليا .
ضحك فهد بسخرية وحزن وقال:
للاسف فهمت لعبتكم يا بشر النساء كلكم صورة واحدة بتبدو بالضعف والمسكن والطيبة كلكم كدة وبعد كدة بتظهرو علي حيقيقتكم حيات تلسع
استغربت ملك من حديثه وقالت
هو حضرتك ليه بتجمع محسسين انى طلب ايدك أنا مجرد كنت بشوف الحرارة لو مش عايز مفيش مشكله هنادى علي اي ممرضة
رفض فهد وقال
مش عايز اي واحده من جنسكم كلكم نسخة واحدة وباذن الله لم اقوم بالسلامه اطرد كل الممرضات والدكتورات من المستشفى وانتى أولهم
انصدمت ملك من كلامه متصورتيش الشخص الطيب الا شافته من سنتين وقالها المكان ده متاح ليكي للدراسة دلوقتي
وكأنه فهد قرأ أفكارها وقال
عشان كنت مخدوع فيكم كنت فاكر عايش قصة حب جميله وربنا عوضنا بزوجة جميله لكن فجأة ظهرت كل الحقائق اقدمى وفجأة عرفت أن البنت الخادمة عندى كانت بترسم أنها قلبها عليا ووقعتنا في حبها
لكن كان غرضها زى غرضك بالظبط ،اكيد لم عرفت أن صاحب المستشفى، قولت ما بين نفسك ده رجل لقطه اعلق ابنه بي واضحكه
وممكن تكون بدأت ال تمثيلية من بدري من وقت تعبك،وممكن يكون تعبك نفسه
لعبة ازى ما انتبهتش ،اختيارك لنفسي المكان الخاصة لي مش غيره وكمان تشتغلي في نفس المستشفى بتاعتي عشان تقرب منى ونسيت انى راجل متجوز وقولتى ما بين نفسك هو هرب منى فى المكان المفضل ليه اروح أنا على المستشفى بتاعته ممكن اشوفه
انصدمت ملك من أسلوبه واتهمه ليها وكانت مجروحة من جوها وقالت:
لو سمحت حضرتك بلاش تغلط في ، أو تخمن حاجات مش حقيقة ، أنا مش زى حد ،وممكن فعلا غلط انى اتكلمت معك بعفوية ببراءة وقت تعبي، ومكنتش اعرف ان الحديقة بتاعتك، وانت الا طلبت تساعديني
مش انا، افتكر كل حاجه يا فهد باشا حتى اسمك مش عرفته الا من ابنك اليومين دول يبقي ازى ارسم عليك أو اخطط لكل ده
ابتسم فهد بسخرية وصفق
هو انتم ايه نسخة واحدة يا بنات حواء نفس الكلام والتمثيل وبعد كده تقولي
العفوية والبراءة، ياه مش هى ده الا رسمها على وشك عشان توقع اي حد أنا بكره الكلمة ده فاهمة يعنى ايه
وبكره كل ست ومش عندى استعداد واحدة جديد تدخل تدمر حياتي
انزعجت ملك من حديثه وهى مستغربة حديثه هى امتى طلبت تدخل حياته بالعكس هى بالها يجي سنتين مش بتشوفه الا بالصدفة فى الحديقة ولم بدا يتجاهلها، فبعدت مبقتش تروح، وهو موجود
عشان مش تفرض نفسها على حد
يبقي امتى فرضت نفسي عليه ثم تنهدت اكيد الا حصل معه هو السبب ووجهت له الحديث :
انا مقدرة ظروفك، وتعبك ومش هاخد كل كلامك ده على محمل الجد استأذن.
صرخ فيها فهد وقال
مش عايز اشوفك اقدمى تانى مفهوم كلكم زى بعض تتمسكنو لحد ما تتمكنو
هزت راسها ملك وقالت
شكرا لحضرتك متقلقش حضرتك أنا مش فاضي اصلا اشغل بال بيك او محتاج ليك ووقفت دلوقتي معاك رد الجميل لكن انت شايفها أن بنت يتيم فقيرة وبترم شبكها يبقي غلطان أنا مش كدة
وانسحبت من أمامه لكن فجأة مسكها من ايديها جامد حذبها نحوه بكل قوته حتى اصبحت بين احضنها وهى استغربت وهو كان يتجنن من مشاعره نحايتها ليه مش عارف يتخلص منها اكيد هى نسخة تانى عايز تلعب بيه وبكل قوة
دفعها بعيد عنه وقعت ملك على الأرض انصدمت فى الحائط
❈-❈-❈
فى نفس الوقت
كانت فى ممرضة داخلة شافت الموقف خرجت بلغت دكتور شريف
اتلم التمريض على الصوت الغضب بتاع فهد
دخل شريف
شاف ملك على الأرض تتالم من الدفعة القوية وانصدمت فى الحائط اقترب الدكتور شريف ومد أيده واقومها من على الأرض وهو بيعتذر
انا اسف يا حياة بجد اسف
وتذكر حديث هدير وان يبعد ملك عن الناس ده وأنهم مش وراهم غير الأذى وما بين نفسه
هدير حذرتنى انكى مش تتعامل معهم لكن انا مسمعتش كلامها
كتمت زعلها ملك المها وقالت
مفيش حاجه حضرتك انا بخير وطلبت منه
ممكن بعد اذنك امشي وسامحنى
انا خلصت تدريب اركز الفترة الجاية فى دراستي ، وربنا يعينك على مرضاك
ومشيت وهى تتالم من راسها، الا مجروح والدم فى شعرها وكانت فى صور بتظهر اقدم عيونها لكن مشوشة
لكن فهد كان عيونه على ملك الا بتختفي من أقدم عيونه وكأنه يشعر بروحه تنسحب منه، مش عارفه ان كان عايزها والا لا
ثم غاب عن الوعى
❈-❈-❈
عادت ملك إلى البيت أو الدار لأنهم حاول الفيلا إلى دار ماوى إلى الفتيات الذين لم يجدوا ماوى واشتروا منزل بالجوار أصبح دار ايتام مسنين
شعر مهاب أن ملك ليس على طبيعتها حزينه وسألها
مالك يا ملوك زعلانه ليه
نظرت له ملك وقالت
مين قال انى زعلانه أنا كويسة وبخير ازعل ليه عشان فقط الذاكرة وعشان مش فاكره انت مين وإلا هدير وإلا مروان والا وردة ازعل ليه مفيش حاجه تزعل
اقتربت منهم هدير كانت عادة من العمل وسمعت الحديث وقالت
انتى ليه حكيت قصة انك فاقدة الذاكرة ل أهل مريض مش انا منبه عليك يا ملك انتى ليه مش خايفة على نفسك
نظرت لها ملك وهى تتحكم في دموعها ثم قالت
اولا أنا حري اقول الا عايز أقوله وانا مقولتش بصريح العبارة
تنهدت هدير وقالت
قبل كده قولت لطفل تانى ارجوك بلاش البراءة الا انتى فيها ده لازم تنتبهي على نفسك وانا حزرتك وقولت ليك أن فى عدوى ليكى ومادام انتى كل ده مش فاكرة يبقي لازم الحذر مش كل الناس هتصدقك
تحدثت بوجع وقالت
عندك حق ، المتخلف افتكر وقفتى معها عشان اتقرب منه ،انى عملت نفسي تعبانة عشان استعطف، او عشان أجرى وراه
وضحكت بسخرية وقالت
،هو مين اصلا عشان اجري وراه وفاكر نفسه ايه عشان صاحب المستشفى سبتيها ليه مخضر يشبع بيها
أنصدم مهاب وسألها :
ايه إلا حصل لكل ده مين إلا زعلك وقال الكلام ده عليك انطقي يا ملك وايه الدم إلا فى شعرك ده
شهقت هدير وقالت
دم اقتربت منها وازحت الشعر وجدت جرح صغيره بسبب الانصدام في الحائط لكن ارتعبت
انت ازى سبت نفسك كدة ووقعت فين مش تاخد بالك
اتنهدت ملك وقالت
هدخل اخد شاور وهكون بخير مش تقلق عليا يا هدير
انسحبت وتركتهم وبالفعل اخدت شاور ولازقت الجرح ب لازق بعد ما طهرته
وارتدت ملابسها ونامت على السرير شعرت ب الم من الدفعة فى جسمها وبعد العلامة الزرقاء اخدت علاج مسكن إلى الالم ومضادة إلى الالتهاب ونامت حلمت بالمكان أنها فى كبينه وبتضحك وبتجري خلفه لكن صورة الشخص مشوشة
استمرت اسبوع مسخر نفسها
من اهتمامها ب اطفال الملجا ،وما بين هروبها في غرفة النوم بسبب الصداع الذي ياتى مستمر والصورة الذي تاتى امامها ب استمرار وهى لا تعلم هل هذه الصور نبذة عن الماضي يعنى كدة لازم ترجع إلى الدكتور المعالج
وبالفعل قرارت تروح ومستغربة انها مجذوبة للمكان ده لكن بردو مش ينفع ده تابعه مش هتروح هناك تانى
❈-❈-❈
استمر فهد يومين تعبان ونفس اليومين كان بدر يبكى ويسأل عن ملك ورفض ياخد علاج أو ياكل
لحد ما فهد قدر يمسك نفسه وقرار يعيش ل ابنه فقط ومش يدخل حد تانى فى حياته
بالفعل تم نقل بدر عز الدين على المنزل
وطلب ممرض يهتم بيه ودكتور يتابع الحالة رفض أي فتاة تعمل في المنزل وشرط ده على أمه وطبعا وفقت هى معندهش استعداد أن حد تانى يدخل حياته وانتقلوا من البيت إلقديم الا يحتوى على جميع الذكريات الى بيت اخر
عشان ميفتكرش اي حاجه من كل الا فات لكن بدر كان رافض يتاعمل مع حد ونفسيته كانت تعبانة
لكن فهد كان بيحاول ينسي لكن فى يوم شعر أن تايه لقي رجله واخده على الكبينة الا على نهر النيل وكان جواه نفسه يشوفها اه غضب عليها وجرحها لكن على الأقل كانت تستوعب ولكن صرخ في نفسه
هتضعف تانى فوق يا فهد
اتجه فهد نحو الكبينة وإلا يعلم لماذا ذهب هناك كان خايف يشوفها هناك وكمان عايز يشوفها
كانت ملك قررات تقعد فى مكان تانى بعيد عن حديقة الكبينة بتاعته عشان ميحصلش لقاء ما بينهم
❈-❈-❈
دخل فهد الى الكبينة كان يجلس في الداخل عم ابراهيم يرعي الكبينة ويهتم بيها فوقه من شروده
عم ابراهيم فى المكان وسأله
مالك يا ابنى فى حاجه
نظر له فهد وهو تائه وتذكر بغضب قال
انت اختارت الهروب زى فارس وزى امى وتركتنى تحت ايد بنتك
شعر عم ابراهيم بالخجل وقال
انت إلا كنت دايما محتفظ بيها، ايام كتير طلبت منك تخليه تبعد عنك. وانك بتعذب نفسك مش بتعذبها لكن رفض، كنت دايما ترجع ب بنات الليل عشان تكسرها لكن فى المقابل انت إلا بتتكسر مش عارف ليه خليتها تشتغل خادمة في البيت رغم أنها كانت مراتك، ليه عملت فى نفسك كدة أنا كنت بعمل المستحيل انك تبعد عنها، عشان هى نسخة من امها إلا دمرتني وسابتنى زمان لكن انت اختارت تعذب نفسك لحد ما ظهرت ملك فرحت جدا
أوقفه فهد حديثه عن ملك وسأله
مين ملك إلا ماتت بسببى وبسبب بنتك دائما اشوف صور مشوشة اقدمى لكن مش اقدر افتكر
طلب منه ابراهيم يجلس وقال
طيب ارتاح أنا احضرك حاجة تأكله واحكى ليك عن ملك وازى دخلت حياتك
وبالفعل احضر الطعام وجلس فهد امام النهر ووضع الطعام أمامه وبدأ يحكى
ملك هى إلا انقذتك مش انت هى اصلا قدرت تحمى نفسها في بيت اعتماد، انت رجعت من ايطاليا زعلان بعد ما عرفت أن ولدتك بعد ما وفقت تتجوزت اللواء منصور، رغم انك الا طلبت منها لكن غيرتك على امك كانت اقوى، وكنت فاكر أن كدة بتأكد إلا شفوته وأنهم على علاقة ولم وجهتها وطلبت تاخد كل حاجه تخص ولدك، وقتها المحامي استطلعك على وصية ولدك انك تتجوز من بنت متعلمة ذوى مستوى رفيع انت شككت في الوصية واستمرت شهور هناك، وانا جيبت واد من البلد محمود يساعدنى ووقتها بنتى لعبت عليه قولت خلص نسيت قصتك وبالفعل جات هى ومحمود وقالو أنهم ينخطبوا استغربت، لكن قولت ممكن انك تعرف الخبر تطردها وخصوصا لم كنت بتكون سكران كان تدخل عليك وتمارس معك فى حرام كنت نفسي اقتلها بيدى، لكن مش عارفه ليه كنت ضعيف ، كنت نفسي تتخلص من ادمنها ولم بلغتك انت رجعت، وكنت مكسور وقتها وطلبت اعتماد تعطيك بنت وتجهز ليك بنت ميكنش حد لمسها لكن موجودة عندها وملهاش صوابق لكن لم أنت روحت
كانت ملك بتحاول الهروب من البيت لكن انت فضلت تدق على الباب وانت سكران وبالفعل فتحت ليك اعتماد ،وكانت رافض تسلمك اي بنت عشان انت كنت لم بتاخد واحدة مش بترجعها عندها، وكنت بتمحى اي حاجه تخصها ،وتركتك في غرفة وذهبت تختار ليك بنت لكن ملك كانت في نفس الغرفة فضلت تهزق فيك وقتها لم رجعت فضلت تحكى ليا أنها قالت ليك كلام قاسي جدا، رغم انك مكنتش شايف ملامحها عشان الظلام خليتك تفوق ورفض تاخد بنت واتفقت تاخدها هى ودفعت
نص تمنها ل اعتماد وتانى يوم روحت وانت فايق عشان تشوف البنت جهزت ليك اعتماد بنت تانى لكن اول ما سمعت الصوت رفض وقولت أنك عايز نغم، فطلبت من نغم تجهز نفسها وقتها نغم اتفقت مع شاب يجيب ليه حبوب تظهر أعراض التسمم الغذائي، كانت عايزة تنتحر ومحدش يلمسها ووقتها ظهرت قدمك انت انبهرت بيها واتفقت معها تكون هى البنت إلا تدربها تكون سيدة أعمال عشان تمسك هى الشغل بدل سهير وجيبته على البيت وحكيت لي وانت مضيق ازى تنقذها وتدفع كل الفلوس ده عليها كنت مستغرب نفسك انك مهتم بيها وطبعا بنتى النار شعلات فيها لانك كنت بتخاف على ملك خصوصا لم عرفت أنهى حالة تسمم وفارس جيه وعلاجها كنت دايما تقولها ام لسان طويل وهى كانت تقولك الباشا الوسيم يوم وراء يوم قلبك اتعلق بيها مكنتش بتقدر تغيب لحظة عن عنك كنت تمشي على الشغل بليل وهى نايمة عشان الصبح تفطر معه
ابتسم ابراهيم
فى مرة سالتك ملك
وقالت ليك بالحرف
❈-❈-❈
فلاش باك
هو انت عاطل حضرتك معندكيش
شغل وإلا مشغلة دائما قاعد في البيت
وقتها فهد ضحك ورد عليها:
انت مالك يا أم لسان هتاكلنى مثلا
اعتذرت ملك وقالت
لا سمح الله لكن اقعدت الرجل فى البيت بتكون خانقة وخصوصاً لو وسيم
اقترب فهد منها وهى قلبها بيدق
مالها قاعدته الوسيم فى البيت
شعرت ملك بضعف وحبت تهرب فقالت
يعني انت فى وسط بنتين ووسيم ومش عايز مثلا يغيروا عليك أنا اصلا عذرة اسماء
ابتسم واقترب منها
وايه كمان
ضحكت ملك وافتكرت اغنيه بدأت تغنيها وقالت مقطع
غيرتك وظنونك
ابتسم فهد
وايه كمان
ضحكت ملك وقالت
طيب ايه رايك تغنى معايا الاغنيه دي
ابتسم فهد اغنيه ايه هو انتى الا بتقوله ده اغنيه
ضحكت ملك وقالت
طبعا اغنيه بتحبني هات تليفونك أشغلها
بالفعل أعطها التليفون وسألته
هو كلمة السر ايه، او افتح وهات اليوتيوب
قال ليه فهد بحب البس ورد وقال
حياة قلبي
استغربت ملك وقالت
هو فى حد يكتب بس ورد اغنيه ومادام هى حياة قلبك ليه تعبها
ضحك فهد وايه عارفك انى تعبها أنا اصلا بعشقها
كشرت ملك وكتمت جوها وقالت
ربنا يهديكم لبعض
وجى تخرج مسك ايديها وقربها نحوه
وسألها رايح فين مش هتغنى
ردت ملك بحزن مكتوم لا
أنا كتبهلك تبقي تغنيها مع حياة قلبك
ابتسم فهد لم شعر بغيرتها ومسك ايديها وشغلها وقال حاضر وارقص كمان
ورقصوا مع بعض
وهما يرددون الاغنيه بطريقة كوميدية ساخرة زى سامون وحميد الشاعري
ملك: بتحبنى
فهد: طبعا ياحياتى
ملك: بتحبنى
فهد: وبقولها يوماتى
ملك: بتحبنى
فهد: وبحب جمالك
ملك: بتحبنى
فهد: وبحب دلالك
ملك: وايه كمان !
فهد: غيرتك وظنونك
ملك: وايه كمان !
فهد : عقلك وجنونك
ملك: وايه كمان !
فهد : بتاخدنى عيونك
ملك: لحد فين !
فهد: فوق فوق فوق عند القمر
ملك: بس
فهد: وابعد ماالقمر بكتير
بدوب فيهم واهيم بيهم
واقول ياقلبى دوب اكتر
ياريت اقدر اوفيهم
طب انتى ايه
ملك:
طبعا ياروحى مجنونه بيك
فهد أنا
ملك:
بلاقى عمرى كله ف عينيك
فهد أنا:
ملك:
انت اللى حبك خلانى اقول بحبك وروحى فيك
باك
كان يتخيل فهد الا بيحكى ابراهيم وشعر بسعادة وكمان حزن وقال
الله يرحمها ياريت افتكر كل اللحظات ده ماتت بسبب ومقدرتش احفظ عليها
انصدم ابراهيم وقال
ومين قال ان ملك ماتت ملك عايشة
نظر له فهد بحالة من الفرحة والدهشة
انت قولت حاجه
 

google-playkhamsatmostaqltradent