رواية نور الليل الفصل السابع 7 بقلم نورا البغدادي

الصفحة الرئيسية

 رواية نور الليل الفصل السابع بقلم نورا البغدادي

رواية نور الليل الفصل السابع

 "لا تحزن إذا لم يقدر أحد إهتمامك وطيبتك فطبيعة البشر لا تدرك النعم إلا بعد زوالها."


- علي الطنطاوي

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في صباح يوم جديد ( في غرفه مليكه)

كانت مليكه نائمه في عمق بطريقه مبعثره غارقه في أحلامها الورديه ولكن كالعاده لا شئ يدوم لتستيقظ مليكه بفزع علي صوت نور

نور بصوت عالي: ماااااليكه... مليكه

لتستيقظ مليكه بفزع وتقع علي الارض بشعرها الذي يعاكس بعضه فكل خصله تعاكس الاخره بشكل مبعثر ومضحك


مليكه بفزع: في ايه هو رجع في كلامه ولا أي؟


نور وياسمين بضحك: هو مين ده يا مجنونه قومي يا هانم عشان عندنا شغل والنهارده اول يوم لينا


ياسمين: اه والنبي قومي بدل ما ليل يركبنا الشلاحه من اولها


مليكه وهي تمثل البكاء: شغل؟ بقه فزعتيني من احلي نومه عشان الشغل ..ثم رفعت يديها الي السماء... أنا اي اللي وصلني لكده بس يا ربي


نور بضحك: انتي هتشحتي قومي يلا


مليكه بنص عين: هو احنا الي بنعمله في الناس هيتعمل فينا ولا اي ..روحي يا ماما علي الله حكايتك واطفي النور معاكي


ياسمين بضحك: احسن ده انا فرحانه فيكي اوي ولعلمك بقا مش خارجه من هنا غير وانتي معايا


مليكه: معاكو فين طب أنا راضيه ذمتكوا ده منظر واحده تنفع لشغل برضو وبعدين انا عيله ورجعت في كلامي خلاص حتي بوصي ثم رفت قدميها في وجههم واكملت: اهو لابسه شراب فرده وفرده بذمتك عيله وله مش عيله؟ روحي روحي يا شيخه الله لا يسيقك واقفلي النور


نور بخبث: خلاص بقا يا ياسمين سبيها علي راحتها وكده كده ندي قالت انها ممكن تيجي معانا ما هي في شغل برضو بينها وبين شركت العامري يعني مش هنكون لوحدينا ثم تحركت للخروج ليوقفها صوت مليكه وهي تقوم من علي الارض سريعاً وتشير لها بأصبعها


مليكه بصوت عالي: أستني عندك أنا جايه معاكوا


نور بخبث: لا خلاص خليكي انتي ملكيش في الشغل وتعبه


مليكه: لا هو انا مقولتكيش ده انا بموت في الشغل وبصراحة عايزه اشتغل و اعتمد على نفسي شويه اتفضلوا انتو وانا خمس دقائق واكون تحت


نور ومليكه بضحك: مكان من الاول ثم تركوها ونزلوا للاسفل


(وبعد قليل من الوقت إجتمع الكل علي سفره الطعام)


ليل بجديه: النهارده اول يوم شغل ليكو وانا لسه عند كلامي انا معرفش ابويا في الشغل يعني الي مش هيثبت نفسه في الشغل اكيد مش هتفضل في الشركه اظن كلامي واضح ..ثم نظر إلي مالك و زين وأكمل .أنا همشي دلوقتي علي الشركه وانتو هاتو البنات وحصلوني بعد ما تفطروا ومش عايز تأخير


زين ومالك: تمام


( وبالفعل ذهب ليل)


مليكه: مالك احنا اخوات وحبايب ابقا أسأل عليا وهتلي اكل الله يكرمك


مالك بضحك: ولا اعرفك كله الا الشغل ده ليل يرفدني أنا وأنتي في يوم واحد


مليكه بنص عين: وااطي يا مااااان متشكرا يا اخويا أو ياللي كنت فكراك اخويا


زين : طيب لو خلصتوا يلا بينا عشان منتأخرش


ليردفوا الفتيات: خلصنا


ذهب نور وملكيه في سياره زين... وياسمين في سياره مالك

( وبعد ساعه يصلوا الي الشركه)

لتهبط مليكه من السياره وتنظر الي الشركه بأنبهار شديد


وتردف : ياتوستفنتلي كل دي شركه يا ولاد المحظوظه ده تلاقي صحابها علي قلبهم قد كده


ليردف زين بصدمه من خلفها : نهارك اسود يا مليكه انتي بتنبري من أولها وبعدين اصحابها مين ما احنا اصحابها


مليكه وهي تمثل الصدمه: لا ياااراجل لا ده انتو طلعتو جامدين اوي ... اصل كلام بيني وبينك أنا مكنتش متخيله أن يكون عندنا شركه بالفخامة دي كلها ثم نظرت له بقولك اي أنا عايزه اجيب عربيه


زين بأستغراب: عربيه اشمعني وبعدين هو انتي بتعرفي تسوقي أصلاً


مليكه : لا مبعرفش بس هجيبها وخلاص يعني هي ياسمين صبري أحسن مني في حاجه يااا وانفسها بقه علي السوشيال ميديا


زين بنفاز صبر: صبرني ياارب هو أنا ملاحق عليها في البيت لما تيجي كمان في الشركه ادخلي يا مليكه الله يهديكي وأسكتي ثم نظر إلي نور التي كانت تنظر الي الشركه بأنبهار شديد ليردف: روحتي فين يا نور


نور بأنتباه: لا معاااك


زين: طيب أتفضلوا

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وعند مالك بعد أن صف سيارته

مالك: الشركه نورت والله


ياسمين: دي جميله خاالص يا مالك معقول دي بتعتنا


مالك بضحك: لا مستلفنها يا ياسمين.... طبعاً يا حبيبتي بتعتنا انتي بس مستغربه عشان اول مره تيجي الشركه بس اللي انتي شيفاها دي أنا وزين وليل اضينا عمرنا كله نكبر فيها لحد ما وصلت للوضع ده الحمدلله

وقبل أن ترد ياسمين اتي صوت من خلفهم


ساره بأبتسامه جميله: صباح الخير


مالك: صباح النور يا سلااام علي الناس النشيطه الي جايه في معادها


ساره بضحك: انت عارف طول عمري كده مواعيدي علي المسطره


مالك: حقيقه لا يمكن أنكارها


ساره : صباح الخير يا آنسه ياسمين عامله ايه


ياسمين بأبتسامه مجامله: الحمدلله كويسه وانتي تمام؟


ساره: أنا تمام الحمدلله


ياسمين وهي تمسك بيد مالك: طيب مش يلا يا حبيبي عشان منتأخرش


مالك : يلا يا وحش وانتي يا ساره معانا طبعاً


ساره: اوك يلا..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في مكتب ليل بالجانب الخاص بالاجتماعات نعم فهو منقسم نصف به مكتب ليل والنصف الآخر غرفه الاجتماعات. يجتمع عدد ليس بقليل من موظفين الشركه وأيضاً يوجد نور وياسمين ومليكه


ليردف ليل بجديه تامه: طبعاً انتو عارفين أن الفتره دي احنا داخلين علي مشاريع وشغل مكثف وعارفين أن محبش أن يكون في اي نوع من أنواع التقصير في الشغل لاي سبب من الأسباب ولازم يكون الشغل بيتم علي أكمل وجه كعاده شركتنا ولذلك أحنا هنقسم المشاريع الجايه وكل واحد هيمسك مشروع كامل تحت إشرافه

(ثم نظر إلي الفتيات مردفاً لهم)

ليل: الاستاذه نور ومليكه وياسمين جداد معانا في الشركه وهيشتركوا في المشروعات الحاليه وهيكون تحت التدريب مع مشرف المشروع


ثم نظر إلي شخص واردف: استاذ علي مدير التخطيط العمراني في المشروع الخاص ببناء مدينه العامري في الغردقه والي هيكون مشرفها الاستاذ زين العامري .. ثم نظر إلي زين وأكمل وهتكون الاستاذه مليكه معاكو في المشروع تحت اشرفكوا طبعاً وتحت تدريب استاذ علي


( ثم نظر إلي مالك)

أما الاستاذ مالك فهيمسك المشروع المشترك مع شركه الصقر بشراكه مع الاستاذه ساره وهتكون معاهم الاستاذه ياسمين تحت التدريب وطبعا تحت اشرافكوا


(ثم نظر إخيرا إلي نور)

أما بالنسبة الاستاذه نور فأنتي يا ريهام(السكرتيره) هتكوني مسؤوله انك تشرحلها طبيعه شغلها في الحسابات وده هيكون تحت إشراف وتدريب الاستاذ مازن مدير الحسابات......أنا خلصت كلامي تقدرو تتفضلوا

(وبالفعل ذهب كل منهم الي عمله)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(عند ومليكه)

علي بأبتسامه جميله: اهلا بيكي يا انسه مليكه


مليكه بأبتسامه: اهلا يا استاذ علي


علي : مبدأين بلاش استاذ علي تقدري تقوليلي علي بس وثانيا أن شاء الله هنبدا تدريب من النهارده والحقيقه انا متفائل خير ومتوقع انك هتتعلمي بسرعه شكلك ذكيه


مليكه بصدمه: اناااا الله يكرمك بس حضرتك مخموم فيا اوي


علي بضحك: لا صدقيني أنا واثق انك هتتعلمي بسرعه وبعدين مش قولنا علي بس


مليكه بضحك: والله ما أنا كسره بخاطرك الي تشوفه بقا....... ليدخل زين علي صوت ضحكهم

زين بجديه: انتو واقفين بتعملو اي هنا


علي بجديه : كنت بتعرف علي الانسه مليكه وبفهمها طبيعه الشغل وواضح انها ذكيه و هتتعلم بسرعه


زين وهو ينظر له : تمام يارت لو خلصتوا تعارف أتفضلو علي شغلكوا .... ذهب كل منهم ليبدأو العمل

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(عند ياسمين ومالك)

كان مالك وساره مندمجين جدا في العمل نعم فهذه ليست المره الاولى التي يعملون فيها معاً وبجديه تامه ولكن بالطبع يمزحون من وقت لآخر فنحن نتحدث عن مالك العامري يا ساده كل ذلك تحت انظار ياسمين التي كانت تتدرب معهم علي العمل وبعد مرور الوقت

مالك بأرهاق: يااااا أخيرا دماغي هتقف خلاص انا رايح اجيب قهوه قبل ما نكمل اجبلكوا معايا


ساره بأرهاق أيضاً: اه طبعا هو ده سؤال وسندوتشات معاك الله يخليك


مالك بضحك: كمان سندوتشات


ساره بضحك: خيرك علينا يا وحش


مالك بضحك: إذا كان كده ماشي ...وانتي يا ياسمينه اجبلك اي


ياسمين: مش عايزه شكراً


مالك : طيب تحبي تيجي معايا


ياسمين: لا لا روح انت


ساره : طيب استني يا مالك أنا هاجي معاك وامشي رجلي بالمره لان تعبت من القاعده


مالك : تمام يلا


ياسمين بتمثيل: اه راااسي وجعاني جدا مش قادره


مالك بفزع: مالك يا حبيبتي في اي


ياسمين: مش عارفه دوخت مره واحده


مالك: ممكن تعبتي من الشغل لان ده اول يوم ليكي بس ...طيب استريحي شويه وانا هجبلك عصير


ساره: الف سلامه عليكي يا ياسمين طيب انا من رأي كفايه شغل النهارده يا مالك بما انها تعبانه وروحها انت وانا هكمل شغل اصلاً مفضلش غير شويه شغل بسيط


مالك: لا حرام تكملي لوحدك


ياسمين بتمثيل : اه لا مش قادره الصداع هيوقف دماغي


ساره: أسمع الكلام يا مالك ومتقلقش عليا أنا متعوده على الشغل


مالك: شكراً يا ساره حقيقي مش عارف اقولك اي


ساره بأبتسامه: متقولش حاجه يا مالك والف سلامه عليكي يا ياسمين مره تانيه


ياسمين بغيظ: الله يسلمك ( نعم فهي فعلت كل ذلك حتي لا تذهب ساره و مالك معا وتنهي ذلك النقاش المرح بين مالك وساره الذي يتعاملا بتفاهم كبير قد اشعل نيران ياسمين )

وبالفعل ذهب مالك ليوصل ياسمين الي القصر

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

( عند نور )

السكرتيره بعد أن شرحت لنور طبيعه عمالها بالتفصيل ذهبت الي عمالها وتركت نور مع مدير الحسابات حازم


حازم بأبتسامه: اهلا بيكي استاذه نور أنا حازم مدير الحسابات وزاي ما استاذ ليل شرح اني مسؤل عن تدريبك


نور بأبتسامه: أهلا بيك يا استاذ حازم


حازم بأبتسامه : طيب تقدري تقوليلي حازم من غير استاذ


نور : شكراً جدا لذوقك


حازم: انتي اول مره تشتغلي


نور : لا كنت شغاله في لندن


حازم: انتي كنتي عايشه بره مصر


نور: امم مع زوجي الله يرحمه


حازم : انتي متجوزه اسف جدا لو كنت ذكرتك والله يرحمه


نور : لا لا محصلش حاجه ولا يهمك


حازم بأبتسامه: تمام جاهزه نبدأ شغل


نور بأبتسامه : جاهز أن شاء الله

كل ذلك تحت انظار ليل الذي يتابع كل شئ من. اللاب توب الخاص به والمتوصل عليه كاميرات الشركه بأكملها

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

( في سياره مالك)

ياسمين: معلش يا مالك ممكن توصلني علي النادي


مالك بأستغراب: النادي ليه؟


ياسمين: مفيش بس انا واصحابي هنتقابل هناك بقالنا فتره مشفناش بعض


مالك: هو انتي مش المفروض تعبانه ومروحه عشان ترتاحي


ياسمين: لا ما أنا بقيت كويسه خلاص متقلقش


مالك بشك: اممم طيب يا ياسمين الحمدلله

واوصلها مالك الي النادي وعاد مره أخري إلي الشركه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(في الشركه)

ساره: ايه ده انت اي الي رجعك


مالك بسرحان: هااا لا عادي اطمنت علي ياسمين ووصلتها النادي ورجعت


ساره بأستغراب: نادي اي تقصد القصر


مالك: لا النادي راحت تقابل اصحابها


ساره : غريبه ده كان شكلها تعبان ازاي فجأه خفت كده انا مستغربه الحقيقه بس علي العموم الحمدلله على سلامتها

كل ذلك ومالك سرحان لم ينتبه لكلام ساره


ساره : مالك .. ماااالك


مالك بأنتباه : ها معلش يا ساره كنتي بتقولي اي


ساره: كنت بقولك لو تعبان انت كمان ممكن تروح أنا خلاص خلصت


مالك: لا لا أنا تمام متقلقيش

(وبالفعل اكملو عملهم)

تفتكروا ياسمين ومالك هيكملو في العلاقه دي ولا للقدر راي آخر ?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(عند ياسمين في النادي)

ياسمين وهي تجلس: صباح الخير عاملين ايه


سالي صديقه ياسمين: يا صباح الياسمين احنا تمام المهم

انتي اللي عامله ايه بقالك فتره مختفيه


ياسمين: ولا مختفيه ولا حاجه والله بس كنا مسافرين يومين الساحل وبعدها رجعت اتلهيت في الشغل


نادين صديقه ياسمين: ساحل ايوه ياعم


ياسمين: يخربيت النبر


سالي بضحك: واي اخبار حبيب القلب


ياسمين بشرود: مفيش جديد زاي ما احنا


سالي: اي ده اي الطريقه الي بتتكلمي بيها دي مش عارفه ليه حاسه انك استسلمتي


ياسمين: ولا استسلمت ولا حاجه زي ما أنا


سالي: ايوه كده خليكي تقيله مفيش راجل بيتمسك بالبنت الضعيفه الي تفضل تحب وتهتم بيه يرميكي علي طول ويبص لغيرك


ياسمين: مش عارفه يا سالي مش عارفه لأمتي هفضل كده انا بحبه وهو بيحبني يبقي ليه نخبي مشاعرنا عن بعض أنا خايفه كده اخسره


نادين: اوباااا شكل صحبتك وقعت يا سالي


سالي: تبقي هبله وبتضيع مالك من ايديها


ياسمين بحزن: يعني تفتكري كده هو هيفضل يحبني ما ممكن يزهق ويسيبني


سالي : طبعاً اي راجل لما ترميه وتحسسيه أنه مش فارق معاكي هيتمسك بيكي اكتر ويتمنالك الرضي


نادين: مش عارفه ليه حاسه انك مخبيه حاجه عننا


ياسمين: مش مخبيه ولا حاجه كل الموضوع ( وقصت لهم عن ساره من بدايه الساحل وحتي الان )


سالي : امم بقا الموضوع كده ماشي .. انتي هتفضل معملتك مع مالك زي ما هي الفتره الجايه بس وقت ما تكون ساره دي موجوده ممكن تخفي اللعب شويه وتهزري وتتدلعي وتوريها قد اي هو بيعشق التراب الي بتمشي عليه وتحافظي علي كرامتك قدمها وسبيها تتقرب منه عادي لازم توصليلها أن الموضوع مش فارق معاكي خالص وان هو الي ميقدرش يستغني عنك وأنك واثقه في نفسك


ياسمين بتفكير: تفتكري ده الصح


نادين وسالي في صوت واحد: طبعاً


ياسمين: تمام حقيقي أنا مش عارفه كنت هعمل اي من غيركوا


سالي: عيب عليكي يا هبله احنا اخوات ولازم نخاف علي بعض


ياسمين: طيب انا هروح بقا لان صاحيه من بدري وهموت وارتاح بجد


سالي : اوك يا روحي وابقي طمنيني عليكي


ياسمين: اوك سلام يا نادين


نادين: باي يا روحي


وما أن ذهبت ياسمين حتي نظرت لها سالي بابتسامه ساخره

( تفتكروا القدر كاتب ليهم اي ؟)

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent