رواية النصيب الجميل الفصل الثالث عشر 13بقلم فاطمة سعيد

الصفحة الرئيسية

      رواية النصيب الجميل  الفصل الثالث عشر بقلم فاطمة سعيد

رواية النصيب الجميل  الفصل الثالث عشر

.ياتري مين اللي جاي ف الوقت ده 
حمزة : ثواني هفتح اشوف مين 
............حمزه فتح الباب ولقي احمد
حمزة : انت خير ياترا اي ايه سر الزياره السعيده دي 
احمد : ايه مش هتقولي اتفضل بس ولا يهمك اتفضل 
أنا سمعت ان عم جماال تعبان قولت اجي اتطمن عليه 
.......راح دخل وشاف عهد ووعد قاعدين 
احمد قعد علي الكرسي وقال : الف سلام ي عهد علي عم جمال وبعدين وجه كلامه علي وعد سلامته الف سلامه ي وعد الحمدلله انه بقا كويس لو عوزتي اي حاجه ماتتردديش ي وعد انا موجود 
.......وعد لسه هتتكلم حمزة قاطعها
حمزة بنرفزة : شكرا ي استاذ احمد هما مش محتاجين حاجه وفر حاجاتك لنفسك وشكرا علي الزيارة الكريمه دي 
احمد : ايه ده افهم من كده اني بتطرد بشياكه 
حمزة بتريقه : افهم زي ماتفهم نورت 
احمد قام ولسه هيمشي قال لوعد : ممكن كلمه علي انفراد ي وعد 
حمزة قام بغضب اداله بوكس ف وشه قاله : 
..اولا اسمها الانسه وعد 
..وثانيا اظن ان مافيش بينكم كلام علشان تكون عايزها علي انفراد اتفضل 
احمد هو بيمسح وشه : تمام ي حضرة الظابط مردوده ان شاءالله 
حمزة بسخريه : هنشوف 
وبعدين احمد مشي وقفل الباب 
حمزة بعصبيه : عيل سئيل 
وعد : علي فكرة هو ماعملش حاجه لكلامك واسلوبك الصعب معاه ده 
حمزة بسخريه : ايه كنتي عايزة تقعدي معاه علي انفراد ولا ايه 
وعد : والله 
.....عهد علشان تنقذ الموقف والخناقة اللي كانت علي وشك انها تحصل : طيب ي حمزة هعملك قهوة وانتي ي وعد 
وعد هي ومتجهه علي اوضتها : مش عايزة حاجه 
عهد بضحك : هعملك عصير فراوله عارفاكي بتحبيه 
وسابت حمزة ودخلت المطبخ 
.........وعد ف اوضتها بتفتح دولابها وبتطلع لبس 
وف نفس الوقت حمزة بيخبط علي اوضتها وبيقولها : تعالي بره عايزك بعدين انتبه للي بتعمله 
وقالها انتي بتعملي ايه 
وعد : خارجه ولا ممنوع 
حمزة دخل الاوضه وساب الباب مفتوح وقال : خارجه ليه وراحه فين ان شاء الله و من نفسك يعني كده طقت ف دماغك 
وعد : حابه اتمشي شويه 
حمزة : خلاص هجيب مفاتيح العربية واجي معاكي 
وعد : عايزة اتمشي لوحدي 
حمزة بصوت عالي نسبيا : مافيش حاجه اسمها لوحدك هنزل اتزفت البس واجي معاكي 
وعد بهدوء: ياريت ماتتأخرش وياريت نتمشي مش بعربيتك 
حمزة هو وطالع من الاوضه : ماشي 
حمزة طلع من الاوضه شاف وعد بالقهوة
عهد قربت منه قالتله : القهوة ي حمزة 
حمزة بابتسامه بسيطه : معلش ي عهد اشربها لما ارجع أو أي وقت تاني وي ستي انا اصلا مقيم عندكم لحد ماجيمي يبقي زي الأسد 
عهد بضحك :يارب ... تمام ي حمزة 
حمزة طلع وفتح باب الشقه 
قبل ماينزل قالها : ايوة صح ي عهد وعد هتيجي معايا قولي لبابا 
عهد باايماءه : خلي بالك منها 
حمزة أماء براسه ومشي
********************
...ي ماما انا رايحه عند وعد وعهد وان شاء الله مش هتاخر 
نجووي : ماشي ي حنان ياريت متتاخريش علشان الليل ي حبيبتي وسلميلي عليهم
حنان : حاضر ومتخافيش ي ماما وكمان رنا رايحه معايا 
رنا : ايوة ماانا الفلبينية اللي جايبهالك امك 
نجوي بيأس : انا مش عارفه انتي بتجيبي كلامك ده منين 
رنا : هكون جيبته منين ي نوجه من الفيس والتلااافزيون 
حنان باشمئزاز : تلاااافزيون🙂
طيب ي أستاذة رنا ممكن نمشي علشان منتأخرش
رنا : يلا 
.........فتحوا الباب 
نجوي نبهت عليهم للمرة المليون : اوعوا ي بنات تتاخرو
حنان ورنا معا: حاضر ي ماما سلااام
........وقفلوا الباب ونزله 
________ركبوا تاكسي ووصلوا عند البيت 
..نزلت رنا من التاكسي وبعدها حنان
****فجاه خبط فيها شخص رفعت راسها علشان تزعقله 
احمد : انتييييي ي لهوووي انتي طالعالي ف البخت 
حنان بعصبيه : انا ي استاذ ولا انت ف كل مكان الاقيك ف وشي وبعدين ده بدل ماتعتذر
احمد بغرور : انا اعتذر ليه ومنك انتي 
حنان بنرفزة : تصدق انك بني آدم ق ل.....
---فجأه شدتها رنا وقالتلها : يلا بينا خلاص ودخلوا العمارة 
حنان شدت ايديها وقالتهلها : انتي ازاي تشديني كنتي تسبيني اوريه قيمته المهزء ده 
رنا : خلاص ي حنان يلا بينا ي بنتي 
حنان بضيقه : يلا 
.............عهد قاعده مع باباها بيتكلموا فجأه رن الجرس 
عهد : ثواني ي بابا هشوف مين علي الباب 
-------فتحت عهد الباب 
..حنووووون اذيك عامله ايه وحشاني 
حنان : وانتي اكتر ي عهد عامله ايه ووعد وعمو جمال عامل ايه 
عهد : بخير الحمدلله 
.......فجأه جيه صوت من ورا 
*ايه احنا هنقضيها سلامااات علي السلم 
عهد بضحك : ازيك ي رنا عامله ايه اتفضوا ي بنات 
ف الصالون 
حنان : مش شايفه وعد فينها
عهد : خرجت من مده شويه وتيجي ان شاءالله 
حنان : بإذن الله...عمو جمال ي عهد عامل ايه 
عهد بزعل : والله ي حنان بابا تعب اووي ف الايام اللي فاتت ..ثم تابعت بفرحه بس الحمدلله بقا احسن من الاول والدكتور طمنا عليه يلا ندخل عنده
رنا : الف سلامه عليه ربنا يديم عليه الصحه والعافيه يارب العالمين 
عهد : اللهم امين يارب العالمين تسلميلي ي رنا 
تعالوا اتطمنوا عليه 
عهد دخلت لباباها قلتلوا حنان ورنا عايزين يطمنوا عليه 
جمال بإبتسامة : دخليهم ي عهد 
عهد نادت عليهم : اتفضلوا ي بنات 
.....حنان ورنا دخلوا 
حنان : الف سلامه عليك ي عمو جمال ربنا يتم شفاؤك علي خير ان شاء 
رنا : الف سلامه عليك ي عمو 
جمال : الله يسلمكم ي بنات مكنتوش تعبتو نفسكم 
حنان : ازاي ي عمو جمال انت ف مقام بابا الله يرحمه ربنا يطول ف عمرك يارب 
جمال : يارب .. ربنا يعلم انتوا عندي زي عهد ووعد 
حنان بإبتسامة : تسلم ي عمو جمال ربنا يبارك لنا فيك يارب 
..عن اذنك هنمشي علشان مانتأخرش علي ماما
جمال : اتفضلوا ي حبايبي خلوا بالكم من نفسكم 
حنان ورنا : حاضر ي عمو
... عهد طلعت معاهم : خليكوا شويه انتوا مش بتيجوا دايما عندنا 
حنان : مرة تأتي بإذن الله وحضنوها ومشيوا
*************
_______نروح عند وعد وحمزة هما وبيتمشوا
حمزة : ها ي ستي ايه اللي مزعلك 
عهد : مافيش 
حمزة بسخريه : مافيش بالله عليكي دي خلقت واحده مش زعلانه 
وعد : طيب ي حمزة ايوة زعلانه ومنك انت كمان 
حمزة بدهشه : مني انا 
وعد : ايوة انت بتتحكم فيا ولا كأني واحده ف الابتدائي انا كبيره ي حمزة واقدر افرق بين الصح من الغلط 
وبعدين انت بتتحكم فيا بتاع ايه اصلا ايه الرابط اللي بينا يخليك تتحكم فيا للدرجادي 
حمزة بعصبيه : ايه الرابط تمام ي وعد انا هوريكي ايه الرابط وقرب منها وبعدين.......

رواية النصيب الجميل الفصل الثالث عشر 13بقلم فاطمة سعيد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent