رواية حلم الملاك الفصل الاول 1 بقلم رنا سعيد

الصفحة الرئيسية

   رواية حلم الملاك الفصل الاول بقلم رنا سعيد

 رواية حلم الملاك الفصل الاول 

تمشي الفتاه في الشارع بعد ان انتهت من دوامها وعلي ملامحه الحزن غارقه في بحور افكرها وتقول لنفسها:لما انا علي قيد الحياة لما امت انا مع عائلتي بدل من ان اكون وحيدة في العالم لا يعرف سوي القسوي والذل والاهانه هكذا الحياه يومآ لك ويوما عليك بعد ان استيقظت من تفكيرها لمحت مقهي صغير و دخلت مع امل انا تجد عمل هنا 
ملاك:السلام عليكم
مدير المقهي:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ملاك:لوسمحت انا كنت بدور علي شغل فيه شغل اشتغل عندك هنا "
مدير:لا والله ي بنتي مش محتاج حد من العاملين اسف"
ملاك:طيب شكراً 
وخرجت هي في قمه اليأس
واكملت طريقا ورجعت الي تفكيرها وهي تشمي كادت انا تصدمها سياره الا انها فقدت وعيها فجاء ساق العربيه نزل بسرعه ومعه ست كبيره في سن وفضلوا يفوق فيها وهي مش بترد 
ست كبيره:هات زجاجه مياه نفوقها بيه يلا بسرعه ياابراهيم 
ابراهيم:حاضر ياست فيروز هانم 
ابراهيم جاب المياه وفضلت ترش علي وجه وهي مش بتفوق 
والناس اتلموا عليهم وفجاء راجل اكلم 
راجل:حرام عليكم انتوا عشان اغنياء تمشوا تخبطوا في الناس الفقر الازاي حالتنا وميهمكش حد 
فيروز:مين قال كده انتوا الابتمشوا غلط مش في رصيف تمشوا عليه الايمشكم في وسط الطريق في وشه العربيات 
وكملت بقلق يلا خدها علي الفيلا بسرعه ياابراهيم 
وفعلا ابراهيم شالها ونيامه وراها وفيروز ركبت جمب السواق وطلبت دكتور المختص بااسرتها يجي علي الفيلا وبعد فتره وصلوا الفيلا وطلعوا الغرفه بتاعت فيروز وفجاء دكتور وصل بعديهم بدقيق وكشف عليه وخرج من الغرفه 
وهم كانوا واقفين برا فيروز وبنتها انغام 
فيروز:طمنا يادكتور عزت ملها البنت
عزت:طمني هي بس تعرضت لي صدمه خليتها تفقد الوعي وهي كمان جسمها ضعيف جداوبين انها نفسيتها تعبانه 
فاانا علقت ليها محاليل وشويه كده وهتفوق 
فيروز:ماشي متشكرين ونادت علي ابراهيم يوصلوا 
انغام:مين البنت دي ياماما الاجوه 
فيروز وبدات تحكي ليها كل حاجه 
فيروز:دها كل الحصل 
انغام: طب الحمدالله الاجت علي كده ومتخبطتش في سياره 
فيروز:الحمدالله 
في غرفه فيروز الانيامه فيها ملاك ملاك فاقت وبدات تتلفت حوله 
ملاك بستغراب ولنفسه:انا فين واي الغرفه وسرير جميل دها الانيامه عليه انا شكلي بحلم 
وراحت قرصت نفسها عشان تشوف هي بتحلم ولا لا ولما قرصت نفسها صرخت وفجاء فيروز وانغام داخلوا علي صرخه 
فيروز بخضه:انتي كويسه يابنتي 
ملاك وبتبص ليهم بستغراب:انتوا مين واي الاجبني هنا وانا بعمل هنا اي 
فيروز:اهدي بس عشان انتي تعبانه 
وفجاء ملاك بدات تذكر كل شي 
ملاك:انتوا الاكنتوا هتخبطوني بالعربيه صح 
فيروز:ايوه بس مكنش قصدينا 
ملاك بحزن:وليه مخبطونيش ورايحتوني من الحياه دي 
فيروز واعقدت جمبيها:ليه بتقولي كده يابنتي دها حتي بين عليك انتي لسه صغيره علي كلام دها.
ملاك:طب انا عاوزه امشي 
فيروز:طب خلصي المحلول واجبلك تتغدي وامشي مش كده ياانغام 
انغام ببتسامه:ايوه طبعا انتي مش هتمشي من هنا الالما تتغدي معانا وطمني بس مامتك الانتي هنا واحكلها الحصل وكده عشان متقلقش عليكي 
ملاك بحزن ولسه هترد بس اتصال جاء لي انغام 
وبصت علي المحلول لقيتوا قرب يخلص 
وفجاء انغام جالها مكالمه
انغام:الوو 
المتصل:--------------
انغام:اها عايزه شغاله وهتكون مرتبه 5 الف جنيه ماشي 
المتصل:----------------
انغام:ماشي بس عايزه تكون النهارده او بكره عشان صفاء هتجوز ومش هتجي تاني واخر يوم ليها النهارده 
المتصل:----------------
انغام:ماشي سلام 
وقفلت السكه وملاك كانت بتستمع ليها بتركيز 
ملاك بتفكير:انا ممكن اشتغل انا شغاله هنا 
انغام وفيروز بصدمه وفي نفس الوقت: اااي


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
رواية حلم الملاك الفصل الاول 1 بقلم رنا سعيد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent