Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية عشق أحفاد هواره الفصل الخامس عشربقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الخامس عشر

زينه وهي تغمض عينيه لشعوره بالسقوط ولكن شعرة بتلك اليد التي تلتف حول خصرها تمنعها من السقوط ففتحت عينيه ببطئ وياليتها لم تفعل، فتقابلة بنيتها مع خضار عينيه 
واقسمه انها لم تري في جمال تلك العيون ابدا 
وأما زين فتاااه في تلك القهوه التي رأها في عينيها التي أثرتها ولم يفق من شروده الي علي حركتها للا بتعاد عنه 
فعتدل زين وابعد يده عنها فوقفة نيره بخجل شديد وهي تنظر للارض وتقول
نيرة.... انا متشكرة اوي لحضرتك
زين....ولا يهمك حصل خير،بس انتي مين انا اول مره اشوفك هنا 
نيره..احم انا نيرة ابراهيم الهواري 
زين بصدمه..انتي بنت عم صقر
نيره وهي تحرك رأسها دليل علي الوافقه وتقول...حضرتك تعرفو
زين بأبتسامه ذات من وسامته...طبعا دا صاحب عمري انا البشمهندس زين بدران  مسؤل عن المزرعه هنا
نيره... اتشرفت بحضرتك
زين.... انا الي اتشرفت بيكي، اكيد صقر ايجي مدام انتي هنا 
نيره... ااه كلهم هنا بس راحو الاصطبل وانا جيت اشوف الجنينه
زين... مرحتيش معاهم ليه 
نيره....عادي بس بحب اشوف الزرع والخضره وكدا 
زين بأبتسامه....طيب تسمحيلي افرجك علي الجنينه والزرع 
نيره...يارت وذهبت مع زين لتري قطته من الجنه علي الارض
في الاصطبل
غرام تقف بخوف تنظر للحصان الذي امامها ولكنها لا تستطيع الاقتراب منه فشعرت انها تحلق في الهواء فصرخت برعب وجده فهد يرفعها من خصرها ويضعها فوق الحصان 
غرام بخوف....فهد اي الجنان دا نزلني بالله عليك
فهد بضحك...يابنتي اهدي والله ما بيعمل حاجه وبعدين انا جنبك اهو متخفيش
غرام بخوف والدموع تتجمع في عينيها...لا بالله عليك نزلني انا خيفه 
فصعد فهد ورائها وامسكها من خصرها وقال بصوتها الرجولي بجانب اذنها 
فهد.....متخفيش طول منا جنبك 
غرام بصدمه من فعلته ولم وتستطيع النطق بسبب قربه منها 
فهد..غرام 
غرام.........
فهد بضحك عليها.....غرام اتكلمي مش هيحصلك حاجه انا جنبك
غرام بصوت ضعيف يكاد يكون مسموع.....نزلني يا فهد
فنزل فهد من فوق الحصان وامسكها من خصرها وانزلها فوقفت غرام علي الارض ولكنها مازلات بين يدي الفهد فرفعة عينيه الخضراء لمقابلة زيتونته وسرحت في عينيه واحست بتيار كهربي يلفح قلبها 
ولكنها سرعان ما تذكرة حبيبها فدفعت فهد عنها بقوه ونظرت له بصدمه وهزت رأسها بهستيريا وهي تقول 
غرام....لا لا مستحيل ثم ركدت من امامه وهي تبكي بقوة
فهد وهو مازل ينظل لاثرها بحزن فهو علم انها تذكرة فهد خطيبها فذهب خلفها. وراقبها من بعيد فرأها تضم قدميها الي صدرها وتضعع رأسها بين يديها وتبكي بحرقه فحزن قلبه علي رأيتها بتلك الحاله 
عند نور كانت تقف امام مهرة بيضاء جميله بشعرها الكثيف الطويل وتنظر لها بأعجاب فسمعت صوته من خلفها يقول
صقر...كنت عارف انك هتحبيها
نور وهي تنظر له ببردو وقوه.....جميله 
صقر وقد علم من نظرتها انها ترتدي قناع البرود فقال
اسمها ملاك مع انها كانت مهره عنيده وعصبيه ومش اي حد يقدر يروضها بس انا قدرت اروضها وبقت شبه الملاك بين ايدي علشان كدا سمتها ملاك ونظر لها وبتسم أبتسامه ذات معني يخبرها انها تشبهها في تمرده وعندها ولكنها سيراوضها فهي مهرته وملاكه 
ثم اكمل حديثه واشار الي فرس اسود اللون كسواد الليل الحالك وقال ودا تيمور فرس شرس محدش بيقدر  يقرب منو غيري 
فنظرة له نور وقالة ببرود....بلاش الثقه الزيادة دي 
فضحك صقر بقوة وقال....طب اي رايك ثبتيلي انتي العكس 
فنظرة لها نور بمعنى كيف 
فأكمل صقر حديثه....يعني ملاك وتيمور بتوعي ومحدش بيقدر يقرب منهم ولا بيقدر يروضهم غيري  اي رأيك تسبقيني
فبتسم نور وقالت بس مترجعش تندم 
فضحك صقر وقال....مبحبش الندم ولا عمري ندمت علي قرار اخذته،يلا بينا خدي انتي ملاك وانا معايا تيمور
فقالت له نور بكل كبرياء وغرور....لأ انا هاخد تيمور
فنظر لها صقر بتوتر وخوف فتيمور فرس قوي وصعب السيطرة عليه فمهما كانت قوة نور في في نهايه الامر بنت 
فقال صقر.....لا تيمور لأ
فقالت نور.....ليه خايف اقدر اسيطر عليه واغلبك
فقال صقر بجديه....نور دا مفهوش عند تيمور مش هينفع كان هيموت واحد قبل كدا مبيهداش مع حد غيري 
فقالت نور بثقه...منا عوزه اثبتلك العكس يا بشمهندس
ثم تحركه في اتجاااه تيمور ونظرة في عينيه وجده حدة وظلام وقوة فكانت نظرته مخيفه حقا ولكنها ابتسمت له ووضعت يدها علي رأسها فبمجرد لمسها له صهلل تيمور بقوه ورفع قدميه الاماميه وانزلهم بقوه ولكن نور ظلت ثابته لم تتحرك فركد اليها صقر وقال بحده 
نور بلاش جنان
نور....انا مش هركب غير تيمور يلا 
فتنهد صقر بيأس وذهب خلفها 
فجتمع الجميع عن حولهم فكانت نور علي ظهر تيمور وصقر يركب ملاك 
فقال فهد بصدمه.....اي الي بيحصل دا اذاي صقر يسيب نور تركب تيمور
مالك....ربنا يسترها 
فقالت غرام بعيون منتفخه من كثرة البكاء.....هو في اي يا مالك ايه المشكله لما تركب تيمور ما انت عارف نور بتحب الخيل وبتعرف تركبهم
مالك.....انتي متعرفيش تيمور يا غرام دا فرس شيديد ومش اي حد بيقدر يسيطر عليه غير صقر وبصعوبه كمان انا ركبته مره كان هيموتني 
غرام بخوف علي صديقتها واختها....طب ازاي صقر يسمحلها تركبه مقلهاش ومنعها ليه 
مالك....انتي عرفه نور اكيد هي الي صممت ربنا يسترها بقا 
فنظر لجميع لهم بخوف وايضا تشوق لما سيحدث 
فنطلق كل من نور وصقر 
فكانت نور تمسك بتيمور بقوه فكان تيمور يركد بسرعه ولكنها وقف مره واحد وصار يصهلل بقوه ويرفع نفسه ليسقط نور عن ظهره ولكنها كانت تمسكه بقوه وتحاول ترويضه فكانت تضع يدهو علي راسها وتمسدها بخفه حتي هدأ تيمور وانزل قدميه وركد مره اخري وخلفه صقر الذي وقف برعب عندما رأي تيمور يحاول ان يسقط نور  عن ظهره ولكنه تنهد براحه عندما هدأ وركد بملاك خلفه
ظلو يتسابقون حتي اقتربت نور من الفوز علي صقر ولكن صهلل تيمور بقوه واخذ يتحرك بهستيريا فنتفض الجميع ودب الخوف في قلوبهم
اما نور فكانت تحاول ان تتحكم بلحبل ولكنه كان يتحرك بقوه فظلت مده وهي تمسكه بقوه وتحاول ان تضع يدها علي راسها ونجحت في ذلك وظلت تحرك يدها وتهدأ في تيمور حتي استطاعت ترويضه وتحرك تيمور ببطي عائدا الي مكانه فركد صقر الي ونزل من علي حصانه وذهب اتجاهها وامسكها من خصرها وانزلها 
فنظرت له نور بصدمه من فعلته وكادت تتحدث ولكن سبقها صقر وهو يقول انتي كويسه؟ حصلك حاجه؟ في حاجه بتوجعك؟ وينظر لها برعب ويكاد يأكلها بعينيه 
نور بصدمه وهي تنظر في عينيه وتراي نظره الخوف ورعب عليها التي تملكته
فتحدثت نور بخفوت....انا تمام محصلش حاجه اهدي 
فهدأ صقر عندما سمع صوتها وكان يتمني لو يأخذها بين احضانه ويدخلها بين ضلوعه حتي يشعر بها بداخله فمجرد شعوره بانه سيفقدها كان سيجن فظل ينظر في عينيها بقوة حتي  ركدت اليهم غرام وعانقة نور بقوه وتقول من وسط بكائها 
غرام....نور انتي كويسه حصلك حاجه ردي عليا
ثم نظرت الي صقر بغضب وقالت ازاي تخليه تركبه وانت عارف انو كدا كانت هتموت 
فتحدث مالك بغضب.... غراااام صوتك ميعلاش
فقال صقر... اهدي يا مالك غرام متقصدش هي كانت خيفه  علي صحبتها 
فقالت نور.... غرام  اهدي  انا  كويسه  ، وصقر ملوش ذنب هو قالي ونبهني بس انا الي اصريت اني اركبه 
فنظرت غرام الي صقر بخجل من اندفاعها وقالت...انا اسفه ياصقر انا كنت
فقاطعه صقر بأبتسامه...ولا يهمك انا مقدر شعورك الحمدلله جدت سليمه
فنظرت غرام لنور بغضب وقالت....وانتى هتفضلي تعندي كدا وتنشفي دماغك لامته هااا ثم اكملت بحزن وكسره عوزه تموتي انتي كمان وتسبيني لوحدي،موتي يا نور وسبيني انتي بقيتي انانيه ومبتفكريش غير في نفسك 
فأخذتها نور في حضنها وقالت....هششش خلاص اهدي انا اسفه اني خضيتك عليا مش هعملها تاني 
فلم تجيبها غرام فقالت نور خلاص بقا انا كويسه اهو ميبقاش قلبك اسود 
فنظرت لها غرام بغيظ ا.....انا قلبي اسود انا 
فضحك نور وقالت...دا انتي مفيش في طيبة وحنيتة قلبك يا قلبي
فضحك غرام وقالت ايوه اضحكي عليا بكلمين زي كل مره وانا كل مره ببقي زي الهبله وسمحك
فضحك الجميع عليهم بقوة وقطع حدثهم صوت زين وهو يقول 
زين بتضحكو علي ايه ضحكوني معاكو
فالتفت اليه صقر وعانقه بقوة وقال...انت فين يلا بقالنا ساعه هنا 
زين...كنت بفرج بنت عمك يا سيدي علي الجنينه ومش كانت رضيه تيجي دا انا جبتها بالعافيه 
فقال وليد....يعني حضرتك بقالي ساعه قالب عليكي الدنيا وانتي بتتفرجيلي علي الجنينه
نيره بتوتر....اصل انا مهو فقال زين
ايه ياعم داخل حامي كدا ليه طب سلم عليا الاول 
فعانقه وليد فهو يعتبره مثل حمزه وليس فقط صديق لهم وقال...وحشني والله يا كبير،اي اخبارك 
زين بمرح....احسن منك يا خويا وسع كدا اما اسلم علي اندل الاندال فضحك مالك بقوة وقال حبيب قلبي تعال في حضنك اخوك افواااز 
فضحك زين وعانقه وقال عارف نفسك ماشاء الله فضحك الجميع عليهم 
وذهب الي منزل زين حتي يتناولو الغذاء وقضو اليوم هناك وسط ضحكهم وجمال الطبيعه ومشاغبة مازن لحمزه ووليد 
حتي انتهي اليوم وعادو الي القصر وكل منهم يحمل بداخله ذكري من هذا اليوم 
الجد...حمدلله علي السلامة يا ولاد،اي اتبسطو
فقالت غرام بمرح كعادتها...اتبسطنا علي الاخر المكان كان يجنن 
الجد بأبتسامه...ربنا يبسطك ديما يا بنتي 
يلا اطلعو ارتاحو فوق فصعد الجميع ما عدا صقر وفهد ومالك 
فقال مالك لجده وعمه مصطفي والد صقر
مالك....احم كنت عوزكو في موضوع يا جدي انت وعم مصطفي
فقال الجد تعالي ياولدي نقعد في اوضه المكتب وتحددت براحتك
فقال فهد طب اطلع انا بقا
فقال مالك...لا خليك انت كمان عوزك فستغرب فهد  وقال ماشي تمام يلا  ودخلو جميعهم الي المكتب 
الجد بتأفف....وبعدين يا بني بقالنا ربع ساعه قعدين والي نزل عليك يا جدي انا.....يا عمي انا وتسكت انا بنام بدي مش فضيلك انت لو رايح تخطب مش هتكون كدا 
مالك.... اسم الله عليك طول عمرك لماح يا جدي 
اما صقر فكان يكتم ضحكته علي صديقه المجنون
الجد بخبث......ما تنطق يابني انا مش عارف انت عاوز اي
مالك بتوتر.....بصراحه كدا انا طالب القرب منكم
الجد.....في مين ان شاء الله
مالك.....ف ف فرح
فهد بصدمه....نعممممم
مالك.....نعمله عليك انت واخوك هو فيه اي انا كل ما اقول لحد يقولي نعم 
فهد....لا اصل فرح لسه صغير مش لما تكمل درستها وتتخرج
مالك بتأفف....اكون انا طلعت على المعاش وسناني وقعت فرح لسه قدمها 3سنين لما تتخرج من ام الكليه دي وتبقي دكتوره وهي دلوقت عندها 23 سنه يعني مش صغيره
الجد.....طب اشمعنا فرح
مالك بتأفف....اصل لقتها قرفاكو قلت اتجوزها واكسب فيكو ثواب
الجد...اتريق براحتك ابجي قابلي لو شفت ضفرها
مالك.....يا نهار اسود عليا انا اسف يا جدي والله مجصد وافق بقا الله يكرمك وانت يا عمي اقنعهم بالله عليك انا مش هفضل اقنع فيكم انتو الاربعه 
فضحك الجد وقال.......ايوه اكده اتعدل عموما يا ولدي احنا مش هنلاجي احسن منيك لفرح انت مننا وعلينا وانا الي مربيك يا ولدي يعني مجامك من مجام صقر عندي 
مالك.....ربنا يخليك لينا وميحرمناش منك يا جدي 
فقال الجد...اي جولك يا ولدي 
مصطفي.....مليش جول بعد جولك يا بوي وزي ما قلت مش هلاجي لبتي احسن من مالك راجل يقدر يحميها ويحطها فيعنيه 
الجد وانت يا صقر انت وفهد.......صقر المهم رأيها هي يا جدي مالك اخوي مش بس صاحبي اديلو اختي وانا مغمض 
فهد.....واني بقا مش موافق
مالك بغضب.....ولا اكتم بدل ما اقملك 
فهد....مش هتقدر تعمل حاجه زي ماسمعت مش موافق اي هتتجوز اختي غصب عني ولا اي
مالك....وجناب البيه مش موافق ليه عاطل ولامعندش شقه 
فهد بضحك...لا علشان بغل
مالك....ولا احترم نفسك بغل في عينك 
الجد اقعد يا مالك،مش موافق ليه يا اذكي اخواتك 
فهد...احم اي يا جدي مش كدا.المهم من الاخر كدا يجوزني اختو اجوزو اختي 
فصدم الجميع بما سمع  ماعدا الجد الذي ابتسم علي حفيده 
مالك بصدمه....انت بتقول اي 
فهد...الي سمعتو انا عاوز اتجوز غرام اختك
مالك.....فهد انت اتجننت
الجد بتعجب...ليه ياولدي بتجول اكده فهد يعيبو اي
مالك....مش قصدي يا جدي حاجه والله فهد راجل واديلو اختي وانا مطمن بس المشكله كلها في غرام مستحيل هتوافق
الجد..... ليه ياولدي
مالك بحزن علي حال اخته.....غرام يا جدي كانت مخطوبه لفهد اخو نور الله يرحمه وبتعشقه ومن يوم مامات وهي مش بطيق تسمع سيرة الجواز كلمتها قبل كدا في الموضوع دا بس كانت بتفضل تسرخ وتقول انا خطيبة فهد ومستحيل اتجوز غيرو وكان بيجلها انهيار عصبي فالي بيطلبو فهد دا مستحيل والانيل انك اسمك فهد يعني هتفكرها بيه ومستحيا هترضي
الجد بتفهم....فهمتك يا ولدي،عموما انا هكلم فرح وشوف رأيها وهرد عليك اما انت يا فهد فلو بتحبها  يا ولدي اتعب علشان توصلها بس خد ازن اخوها الاول 
فهد...تمام ياجدي ثم نظر لمالك وقال 
فهد....مالك انا بحب غرام ومش هتكون لغيري وانا هعرف ازاي اتصرف معاها
مالك...وانا معنديش اي اعتراض عليك يا فهد وانا بثق فيك اختي اختك لحد ما توافق عليك يا فهد
فهد بفهم.....متخافش يا مالك غرام في عنيا وهعتبرها زي فرح ويارا لحد ما قلبها يحن 
الجد.ينظر لصقر يجدها شارد فيبتسم بداخله ويقول....وانت يا اخرت صبري ناوي تفرحني بيك ماته
صقر بضحك....انا عبال مقنعها يا جدي هكون طلعت على المعاش
مالك بضحك......صقر واقع وقعه هباب فنظر له صقر وقال اضحك يا خويا منها لله الي خلت اشكالك تشمت فيا
مالك بقهقها....ربنا معاك يا وحش انت داخل علي بلا ازرق ومنيل بنيله 
فضحك الجد وقال.....تبقي نور مش اكده
فنصدم كل من مالك وصقر كيف علم انها هي 
صقر...عرفت ازاي يا جدي انها هي
الجد بأبتسامه.....من عيونك يا ولدي لما بتبصلها بشوف فيهم حب وشوق وعشق ليها
مالك...الله عليك يا جدو ياجامد
فهد بضحك....بينو هيبجي مرار طافح 
فضحك الجميع عليه وذهب كلا منهم لغرفته
في الصباح يوم جديد يجلس الجميع علي طاولة الطعام يتناولون فطاره 
الجد اي يا ولاد نوين تروحو فين النهارده 
فهد...انا هاخد غرام افرجها علي البلد فنظرة له غرام وحاولت ان تعترض فقال فهد هي عوزه تشوف البلد وكدا 
الجد...وانتي يا نور هتروحي في حته 
نور.....لا يا جدي انا هعمل كام مكالمه للشركه وكدا وهصمم شويه 
الجد...ماشي يا بتي علي راحتك فنهض الجد وقال فرح تعالي وراي عوزك 
فرح........
الجد...فرح انتي يا بنتي 
فنغزت زينه فرح في كتفها فنتبهدت فرح ان جدها يناديها
فرح...هااا نعم يا جدي بتناديني
لجد بضحك...اي يا بنتي سرحانها في اي انا بكلمك بجالي ساعه
فرح بخجل...اسفه يا جدي مختش بالي
الجد.... طب جومي معايا عوزك
فرح...... حاضر يا جدي
وذهبت خلفه ودخلت الي اوضه المكتب
الجد... اقعدي يا فرح
فجلست فرح وقالت خير يا جدي اتفضل
الجد....كبرتي يا فرح وبجيتي عروسه 
فخفق قلب فرح بشده وتأكدت شكوكها
الجد جالك عريس يابتي زين  وانا اعرفه من وهو صغير ومش هلاجيلك احسن منيه ولا هأمن عليكي مع حد غيره
فأغمضت فرح عينيها بحزن واعتقدت ان دكتور حسام حدث جدها في زواجه منها 
فكانت سترفض ولكنها تذكرت حديث مالك لغرام عن تلك الفتاة التي يحبها ويريد ان يتزوجها
الجد العريس يابتي يبجي ما..... فقاطعتها فرح قائله
فرح.....الي تشوفه حضرتك يا جدي انا موفقه عن اذنك ثم نهضت وخرجه من المكتب وصعدة الي غرفتها وهي تركد تحت نظرات الجميع فذهبت خلفها زينه
في غرفة فرح كانت تبكي بقوه حتي دخلت زينه واحتضنتها  وقالت مالك يا فرح في اي 
فرح ببكاء...خلاص يا زينه كل حاجه انتهت ومالك خلاص راح 
زينه بعدم فهم...طب ممكن تهدي وتفهميني
فرح وهي تمسح دموعها وتقول كن يومين كدا سمعت مالك وهو بيقول لغرام عن البنت الي بيحبها بيقولها انو بيحبه ومش هيحب غرها وانو خلاص قرر يتقدملها يعني خلاص يا زينه مالك هيبقي لغيري وانا بنسباله مجرد اخت صحبه 
زينه بحزن علي صديقتها واختها....خلاص يا حببتي اهدي متعمليش في نفسك كدا يا فرح دا مش نهايه الدنيا يعني
بس جدو كان عوزك ليه
فرح...جدك كان بيقولي علي ان في عريس متقدملي وهو موافق عليه شكل دكتور حسام كلمو
زينه...وانتي قلتيلو اي
فرح.....وافقت يازينه قلتيلو الي تشوفه يا جدي،معدش فرجه يا زينه خلاص الي قلبي اختارو مبقاش ليا 
زينه بصدمه....تقومي تتجوزي واحد مبتحبهوش ولا تعرفي عنو حاجه انتي مجنونه يا فرح
فرح....عوزاني اعمل اي يعني يا زينه 
زينه...خلاص اهدي يا فرح دلوقت وارتاحي شويه وبعدين نتكلم وتركتها وخرجت 
ولكن كان هناك من يستمع لحديثهم ولم يكن سوي مالك....

يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent