رواية قدر النسر الفصل الثالث 3 بقلم بسنت حسين

الصفحة الرئيسية

  رواية قدر النسر الفصل الثالث  بقلم بسنت حسين العقاد


 رواية قدر النسر الفصل الثالث 

قدر صحيت مخضوضة علي اذان الفجر
قدر:الله اكبر الله اكبر
ميار:مالك يا حبيبتي
قدر:مش عارفة بس كنت بحلم بحاجة غريبة
ميار:قولي حلمتي بأيه
قدر:حلمت ان في بنت بتضربني علي دماغي من ورا و واحد شالني و رماني في النيل
ميار:وه مش دا يمكن الي حوصل معاكي
قدر:مش عارفة بس اكيد اه
ميار:و ممكن تهيئتات
قدر:مش عارفة انا هقوم اصلي
قدر:صلت ونزلت تتمشي في الجنينة لقت ابراهيم قاعد لوحده و الدموع بتنزل علي خده و ماسك صورة
قدر:احمم
ابراهيم خباه الصورة :مش كنتي بتموتي من شوية
قدر:فال الله ولا فالك
ابراهيم:ضحك جايه عايزه ايه
قدر:اول مره من ساعت ما جيت البيت دا بشوفك تضحك
ابراهيم:ما دي اول مره اضحك فيها من سنتين
قدر:يااه دا انت عبوس بشكل
ابراهيم ضحك تاني
مقولتيش جاية عايزة ايه
قدر:كنت بتمشي و لقيتك قاعد قلت اجيلك
ممكن اسألك سوأل لو مافيهاش رزالة يعني
ابراهيم:لا
قدر:مين الي في الصورة
ابراهيم: علي فكرة خطر اوي انك تنزلي الجنينة لوحدك
قدر:ليه 
ابراهيم:لان بتظهر حاجة اسمها النداهة و بتاخد البنات وتخفيهم
قدر:اعااا
ابراهيم:يلا انا ماشي
قدر مسكت في دراعه لا والنبي ما تسبنيش هنا لوحدي
ابراهيم: خلاص قومي و ما تنزليش هنا تاني
قدر:طب ماقولتليش برده كنت بتعيط ليه
ابراهيم:ارجعك للنداهة
قدر:لا والنبي طلعني
طلعت قدر ونامت الساعة جت 8
زينة:قدر يا قدر اصحي
قدر: اهو صحيت
ميار:هننزل السوق انهاردة
البنات فطروا و لبسوا ونزلوا كانت الساعة 10
نسر:جبل و محمود هيوصلوكوا
ميرا:ما تيجي انت يا نسوور
نسر:بت اتعدلي انا اسمي نسر الاسيوطي
ميار:و مين قلك انك هتيجي معانا
ميرا:انا بنت عمتك يعني اولا من الغريب
زينة:يلاهوي يا بت دا انتي لزقة
رقية:ميرا
ميرا:نعم
رقية:يا بجكحة وطلعت تجري
قدر:عندها حق والله 😂 هههههههههههه
ميرا:بقولك يا بتاعة انتي الي بجكحة
نسر بغضب:اولا ليها اسم ثانيا دي مش غريبة ولا بجكحة دا انتي والله 
اومال فين امك مش سامعلها حس يعني
ميرا:اكي عند ابوي و اخوي في الغيت
ادهم:تصدقي ان طول اكتر اتنين عندهم دم و كرامة في عيلتكوا
مشيت ميرا بغضب
جبل:يلا يا بنات
جبل وداهم مول 
جبل:هتروحوا فين الاول
ميار:اكيد نشتري الفستان
قدر عماله تنقي معاهم الفستان وشافت فستان فرح ابيض يوصل للركبة وفية ديل و حملاتة علي الكتاف
قدر:اه اه
رقية:مالك يا حبيبتي
قدر:لو سمحت شيلي الفستان دا من قدامي
 العامله شالتة و قدر قعدت علي كرسي و ادوها الدوا بسرعة واشتروا و خلصوا
محمود:خلصتوا
ريم:اه
محمود:فيه ايه
ريم:قدر مسكت دماغها زي امبارح
محمود: من اي
ريم:شافت وكحتله
محمود:في حاجة مش طبيعية
ريم:ربنا يستر
وركبوه و مشيوه
في البيت قدر طلعت تنام علشان أثر العلاج الي خدته
قدر حلمت حلم تاني و صحيت علي ايد ميار بتصحيها
ميار: ايه لو مصحتكيش متصحيش
قدر:ميار انا حلمت حلم تاني
ميار:هو ايه الحكايه عاد
قدر:مش عارفة
ميار:طب احكيلي
قدر:فاكرة الفستان الي شوفناه انهاردة
ميار:اه صح  كنت عايزة اسألك اول ما شوفتيه اي الي حصل
قدر:هحكيلك انا حلمت ان انا قست فستان يشبه لدا و كان حواليا بنات بس
ميار:ممكن يكون دا حصل معاكي في الماضي
قدر:مش عارفة
ميار: طب انا نازلة
ميار:نسر عيزاك دقيقة
نسر:قولي احنا اخواتك ودول ولاد عمك وادهم هيبقي جوزك
ميار:حكتلة كل حاجة حصلت من ساعة ما جاب اسم جاسر
نسر:يعني كدن ممكن الذاكرة ترجعها
ميار:وكمان الي حصل انهاردة بيدل علي انها متجوزة
كأن صعقة ونزلت علي نسر:طب انا هحاول اعرف وسابهم و خرج و ادهم خرج وراه
ادهم:اهدي يا صاحبي
نسر:يعني بعد ما اتعلق بشخص للدرجة دي قلبي يتكسر في للاخر
قدر:احمم قلبك متعلق بمين قولي
نسر بص وراه و رجع بص لي ادهم
نسر:اصلل الارض الي علي الضفة اصلي متعلق بيها اوي و لو خدوها و كسبوه القضية ممكن يجرالي حاجة
قدر:ومالها هيخدوها لي
نسر:مشاكل بيني و بين واحد من البلد
قدر:ماشي ودخلت
ادهم:كنا هنروح في داهية
نسر:الحمد لله ربنا ستر
بس فكرك بجد تكون متجوزة
ادهم:انشاء الله لا
و عدا اليوم من غير احداث
تاني يوم البنات فطروا و لبسوا ونزلوا 
جبل و محمود و خدوه المرادي سالم
سالم خد ميار و ميرا الي نزلت معاهم انهاردة في عربية و محمود خد ريم و رقية و زينة في عربية وجبل خد قدر
قدر:اشمعنا انا وانت بس الي ركبنا
جبل:عادي يا قدور
قدر:لو نسر سمعك هينفخك
جبل:قوليلي بقا ايه الي حصل معاكي امبارح 
قدر:حكتله كل حاجة
جبل:قدر عايز اسألك سوأل
قدر: اسأل
جبل:هو انتي لو الذاكرة رجعتلك هتمشي و تسبينا
قدر:اولا انتوا ليكوا فضل عليا ثانيا كل واحد فيكوا ليه عندي غلاوة خاصة ثالثا ودا الاهم انا لو رجعتلي الذاكرة هجيلكوا كل فترة لان انا بعتبركوا عيلتي
جبل: طب يا تري انتي متجوزة مخطوبة كنتي بتحبي حاجة كده يعني جبل سابق
قدر:اكيد اي بنت بتحب بس انا لما جيت الصعيد حبيت شخص و حتي لو كنت بحب قبل ما افقد الذاكرة هحب نفس الشخص الي بحبه دلوقتي
جبل:امم وياتري مين الشخص دا عاد
قدر:هتعرف بعدين
جبل:احمم انا عارف ان انا ما اتقاومش و مكسوفة تجولي بتحبيني عاد
قدر:دمك خفيف اوي نينينيني
وصلوا قدام المول
خلصوا لف و اشتروا حجات لميار كتييير حلوة
وجم ماشين 
قدر:بعد اذنكوا انا نسيت شنطة جوا
جبل: خلاص يا شباب امشوا و قدر هاتجيب الكيس و هحصلكوا عاد
محمود:تمام
قدر:لو سمحت الكيس الي كان هنا فين
العامل:اهو يا فندم كنت مستني حد يجي علشان ياخده
قدر:حطت ايدها في الشنطة طلعت ميه جنيه من الفلوس اللي مدهالها نسر 
Flash back 🎬
نسر:قدر عايزك في المكتب
قدر:حاضر
نسر:امسكي 
قدر:ايه دا
نسر:دول عشر تلاف و هيوصلك زيهم كل اول شهر
قدر:بس انا مش محتاجة فلوسك
نسر:علشان لو عوزتي تجيبي حاجة
قدر:بس انا مش عايزة شفقة منك كفاية انك مقعدني في بيتك
نسر:انا مبشفقش عليكي اعتبريها سلفة
قدر:وافرض انا طلعت وحدة فقيرة و مقدرتش اسدد المبلغ
نسر:قدر انا ما بحبش اعيد كلامي مرتين
قدر:اسفة مش هقدر اخودهم
نسر:هتخديهم وانا هشغلك عندي لو طلعتي فقيرة
قدر:انت بتهزر صح
نسر:لا والله تعبتيني معاكي هيقولوا علينا ايه دلوق
قدر:بس انا مش هقدر مش هتقبلهم
نسر:طب هطلب منك خدمة مقابلهم
قدر:انت تطلب الي عاوزة من غير مقابل
نسر:طيب يا ستي الخدمة نأجلها بعدين مش دلوق و بخصوص الفلوس اكيد طبعا معكيش ولا جنيه فا خوديهم وهاتي حجات و هاتي الباقي بعدين والي هيتصرف هبقي اشغلك بيهم موافقة ههه
قدر: تمام
قدر في نفسها:فعلا زي ما بيقول انا مش عايزة حظ يدفعلي حاجة وهردهملك قريب
Flash back 🎬
قدر:اتفضل
العامل:يا بنتي دا واجبي وانا معملتش كده علشان خاطر الفلوس
قدر:دا حقك لو سمحت خده
قدر ادت الراجل الفلوس بصعوبة وهي خارجة خبطت في حد
قدر:اه مش تفتح يا اعمي
الشاب:اتكلمي عدل يا شبر و نص انتي
قدر:مين دي يابا الي شبر و نص يا عمود نور متحرك ماشي علي الارض
الشاب:انتي عارفة بتكلمي مين كده
قدر:لا معلش محصلناش الشرف
الشاب:انا حسام النجار اخو......
قدر:ايه هو انت شايفي هاموت واعرف انت مين
حسام:بت انتي متعرفيش عيلة النجار يا روح امك
قدر:وانت متعرفش عيلة الاسيوطي يا روح امك
في الوقت دا جيه جبل
جبل:ايه موقفك هنا
حسام:اهلا يبقا البطل دي تبع عيلة الاسيوطي
جبل لكمه بوكس وقع علي الارض وهوب شد قدر وراه ضهره و مشي
في العربية
قدر بضحك:ايوه يا جبولي يا جامد
جبل بغضب:بعد كل دا ولسه بتضحكي
قدر:انا اسفة بس هو الي استفزني
جبل بهدوء:خلاص محصلش حاجة بس لازم نقول لنسر
قدر:ليه يعني تقول لنسر
جبل:لان دول بينا و بينهم عداوه من سنين طويلة وانا ضربت حسام واكيد فهد مش هيسكت
قدر:فهد مين
جبل:فهد دا كبير عيلة النجار زي نسر كده
قدر:اه فهمت ودا كمان الي عايز يا خد ارض الضفة
جبل:انتي عرفتي ارض الضفة دي منين
قدر:نسر قالي عنها بس انتو ليه بتتخانقوا عليها
جبل:طب استني اتصل بنسر الاول و اقولة علي الي حوصل علشان ياخد باله اصل فهد دا غدار قوي
قدر:طب اتصل بيه بسرعة
جبل:اتصل بنسر وحكاله كل حاجة
نسر:ازاي دا حصل و ميتي
جبل حكاله الي قدر قالته
نسر:طب اقفل دلوق انا طالع من المركز اهم حاجة خلي بالك من نفسك و من قدر و خليك واعر للطريق 
جبل:ماشي
بعد فترة قصيرة كانو في نص الطريق و جت عربية وقفت قدام عربية جبل 
جبل خرج سلاحة
وثواني و وقع راجل من الي كانه معاه وقبل ما ينزل اتصل بنسر
نروح عند نسر
نسر:الو يا ادهم جهز الرجالة وكلوا يروح عند البيت و رجالة تحرص المصانع والاراضي و الشركة الام
ادهم:هو في ايه
نسر:مش وقتة شكلنا داخلين عاركة تاني مع عيلة النجار
ادهم: تمام يا ود عمي
عند جبل كانو تلاتة واحد بيسوق واتنين بودي جارد بعد ما جبل قتل واحد من البودي جرد السواق والراجل التاني نزلة وجبل نزل(قدر تسكت لا نزلت😂)
جبل:عايزين ايه
البودي جرد:تعالوا معانا بهدوء
قدر:الحق فراشة
الاتنين لفوا يشوفوا
البودي جارد خد خبطة قوية علي دماغة بحجر من قدر
و السواق خد خبطة من جبل بظهر المسدس
قدر:عيب اما شحوتة زيكوا يبصوا يشوفوا فراشة ههه ههه
جبل بضحك:😂لولا خدعتك دي كان زماناه من الاموات 
قدر: يلا يا اخويا بدل ما نكون من الاموات بجد
وبعد دقائق وصلوا البيت
نسر:انتوا الاتنين كويسين ولسة مككلش كلامة لقي 
فهد:يا اسيووطي يا نسر يا اسيوطي
نسر:هنية افتحي الباب (هنية من احد الخادمات المخلصات في القصر)
هنية:حاضر يا سيدي
نسر:ادخل يا نجار
فهد:هتدفعوا حق البوكس دا جامد اوي
نسر بضحك:اذا كان معرفتوش تدفعونا زمان يا نجارين هتدفعونا دلوقتي
فهد بغضب مكتوم:جدك علي لما قتل جدي عزت باشا معرفناش نجيب حقة بس دلوقتي انا هجيب حقة
في ست كبيرة دخلت هيبة و وقار
نسر:اهلا سعاد هانم
سعاد:ازيك يانسر
نسر:احسن منك
سعاد: مين البت الي جبل ضرب حسام علشان خاطرها
جبل:اسمها قدر الاسيوطي مسمهاش بت
سعاد:اعتقد انا عارفة احفاد العيلة دي واحد واحد الاحياء والموتي و مافيش فيهم حد اسمه قدر
نسر:ميخصكيش في حاجة 
سعاد:خلاص انا عندي حل يرضي الطرفين
نسر:ايه هو
سعاد:نجوز الي اسمها قدر لحسام
نسر:لا يستحيل
سعاد: خلاص بقا انا عملت الي علياه و قولت الحل الوحيد
جبل:قدر ماينفعش تتجوز
سعاد:ليه كفا الله الشر بتريقة
نسر:لان قدر مرتي
حسام:ازاي وانت معملتش فرح
نسر:كتبنا الكتاب و الفرح بعد شهرين
سعاد:طلقها
نسر:معندناش حريم تتطلق وهمس في اذنها ولا انتي عايزة تعملي زي ما جدي عمل معاكي و روحتي اتجوزتي عزت النجار
سعاد:بالظبط
نسر: وانا مش هطلقها وأعلي ما في خيلكوا اركبوه
محمود بهمس لجبل امال سالم فين دي هتقوم حرب دلوق
فهد رفع مسدس في وش نسر و نسر كذلك و كل الرجالة قدام رجالة فهد و 
فهد:اللعبة لازم تخلص
سالم جيه من ورا:ما هتخلص بموتك
فهد:ارجوك يا سالم متموتنيش
جبل:مش كنت عامل فيها سبع الليل و مابتخافش واصل
حسام:خلاص هنطلع زي ما دخلنا
نسر:مفكر دخول الحمام زي خروجه اياك
ابراهيم:يا سلام عمرك شوفت كده يا ادهم
ادهم:الصراحة مشهد محتاج تصوير
ميار:صورت من فوق يا خوي هههههههههههه 😂
الكل ضحك
سعاد:ما تنشف ياض منك ليه عاد
حسام:ستي انا مش عايز اموت
محمود:ما تخافيش يا بيضة مش هتموتي هههههههههههه 😂
نسر:خدوهم المخزن
الكل طلع و سعاد لسه واقفة
سعاد:لو مفكر انك كده هزمتني فلا يا نسر اصحي
نسر:انتوا عاملين زي الدود النسر بياكلة
سعاد:وخلي بالك النسر لما بيموت الدود بيتلم عليه
نسر:دا اذا فيه حاجة موتيتوه
سعاد خرجت متعصبة
والكل نزل
رباب:انتي بهيمة عارفة الي عملتيه دا كان ممكن كل الي في البيت يموتوا و البلد تولع
نسر بصوت جهوري:عمتيييي بس

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قدر النسر" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent