Ads by Google X

رواية قدر النسر الفصل الثاني 2 بقلم بسنت حسين

الصفحة الرئيسية

  رواية قدر النسر الفصل الثاني بقلم بسنت حسين العقاد


 رواية قدر النسر الفصل الثاني 

توضيح بس رقية و سالم اخواتة من ابوه مش امه"
مرت 6 شهور ونسر بدأ يتعلق بقدر و رباب وميرا بيضيقوها وكل واحد اتعلق بيها و بقت شئ اساسي من العيلة
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم**

اشرقت شمس صباح جديد 
ميار:يلا يا خيتي جومي من النوم عاد
قدر:حاضر اهو
قامت اتوضت و ادت فرضها و لبست عباية واسعة و طرحة ونزلت
ادهم:صباح الخير يا خيتي
قدر:صباح النور يا ادهم هو نسر لسه نايم
ادهم:نسر ينام لحد دلوق  نسر خرج من بدري اوي يا خيتي وهيعاود بعد شوي
قدر:ماشي 
جبل:صباح الفل والياسمين علي احلي قدر
قدر:صباح النور يا جبل
ميرا:مافيش صباح النور لمرت اخوك
صوت جهوري ومين قال اكده
ميرا:ان انا اا يا خالة
الخالة نعيمة:انت مش مرت اخوه فاهمة يا عفشة
بسنت وتمارا و رقية هيموتوا من الضحك
رباب:بنتي مش عفشة يا نعيمة يا بنت كاحلة
نعيمة:بنت عفشة وما تسويش في سوق النساوين بصلة
نعرفكم بالخالة نعيمة(مرات ابوه نسر ام رقية و سالم كانت في القاهرة بتعمل عملية قلب مفتوح و كان معاها سالم و ومحمود و ريم و زينة هنعرفهم بعد شوية)
رباب:نعيمة انتي لسه معاودة من المصتوصف فا مش عايزة اضربك
تضربي مين عاد
رباب بصت وراها ولقت نسر
نسر:حمد الله على سلامتك يا مرت ابوي
نعيمة:الله يسلمك يا حبيبي
سالم:اخوي توحشتني جوي
نسر حضنة:حبيب اخوك انت يا واد
(سالم الاسيوطي اخوه نسر الصغير عنده 17 سنة بيدرس في الثانوية العامة)
محمود:ماينوبنيش من الحب جانب انا اياك
نسر:كيف يا واد عمي هات حضن عاد
ادهم:اقعد احضن في واد عمك و انسي اخوك يا ندل
محمود:ودي تيجي يا ولد ابوي
حضنة بعض
(محمود الاسيوطي اخوة ادهم الاسيوطي شاب ذو ملامح جذابة وعنده 19 سنة هو وجبل الفرق بينهم يوم بيدرس في كلية السن)
محمودميل علي ادهم :مين الفرسة الي هناك دي
ادهم:اخرس لو نسر سمعك قول علي حالك يارحمن يا رحيم
نعيمة:مين دي يا نسر قصدها علي قدر
 نسر:دي قدر و اعتبروها من العيلة
نعيمة:دي الي حكيتلي عنها في المحمول
نسر: ايوه يا مرت ابوي
نعيمة:ازيك يا حبيبتي
قدر:الحمد لله الف سلامة علي حضرتك
رباب:ومن امتي الادب دا اياك
ميار:يا عمتي هي خلوقة مع الناس المحترمة يمكن الناس التانية لا
رباب:قصدك ان انا قليلة الرباية يا قليلة الحيا
ادهم بغضب:سيرة ميار ما تجيش علي لسانك يا عمه😏
نسر: خلاص بقا كل واحد علي اوضتة
زينة:تعالي معانا يا خيتي انا من كلامهم عنكي كنت عايزة اجي و اقعد معاكي (زينة الاسيوطي اخت ادهم عندها 23 سنة جميلة اوي مهندسة زراعية شغالة في الاراضي بتاعتهم)
ريم:وانا كمان يا خيتي(ريم الاسيوطي اخت ادهم عندها 20 سنة بتدرس في طب)
قدر:يلا
البنات قعدوا يدردشوا مع بعض لغايت اما جي معاد العشا
اما عند الشباب
ابراهيم:نسر مالك فيه ايه يا اخوي
نسر:ماليش يا هيما
ادهم:نسر بصراحة كده عايز اجول حاچة
نسر:فيه ايه يا ادهم
ادهم:اوعدني انك ما تتعصبش
نسر:اخلص يا ادهم
ادهم:انت قولت لقدر انك هتدورلها علي اهلها ومبتدورش
ابراهيم:خلصنا منيها يا عم ما كل يوم بتسألك
ادهم:لية يا نسر مش راضى تدور علي اهلها ولا تعرف حتي هي مين
نسر:خايف
محمود:نسر بيخاف اول مره
نسر:تسكت خالص
جبل:مالك يا اخوي
نسر:خايف تمشي 
ابراهيم:ما هي لازم تمشي هتفضل قاعدة معاك العمر كله اياك
ادهم:نسر انت بتحبها
نسر:مش عارف
ادهم: بتحبها
نسر:ايوه و مش عايز اخسرها
سالم:بس دي شكلها صغير خالص
نسر:ما هو دا الي خلاني احبها
جبل:هتحبها يا خوي
نسر:خلاص بقا اقفلوا علي الموضوع و تعالوا نتعشي
عند البنات
نعيمة: يلا يا بنات علشان تتعشوا
رقية: حاضر يما جايين اهو
نزلوا تحت
قدر:نسر هو انت لسه موصلتش لحد من اهلي او انا مين
نسر ببرود:لا ولما اوصل هقولك
قدر في خيالها:ما سكه طبق الشوربة الي علي السفرة و بتدلقوا عليه و بتقولوا اه يا بارد اسخن شوية اووق
فاقت قدر علي صوت ادهم
ادهم:ما اديكي قاعدة معانا هو حد ضايقك
قدر:لا بس انا تقلت عليكوا كده قوي
نسر بنفس البرود:قولتلك كام مره ملكيش دعوة
قدر بهمس:بارد
نسر:قولتي حاچة
قدر:لا 
ادهم: نسر انا عايز اقولكوا حاجة
نسر: قول
ادهم:انا عايز اتجوز ميار الاسبوع الجاي
نسر:مستعجل قوي انت
ادهم: ها موافق
نسر:اخد راي العروسة
ادهم:يا عم هي موافقة بس انت ايه حكايتك
نسر:موافقة يا ميار
ميار:الي تشوفوا يا اخوي
نسر:خلاص انا مش موافق
ادهم:ليه بس كده
نسر:بصراحة شايفك مش مناسب لمستوانا
ادهم:نعم
جبل:قال حاجة غلط انت مين علشان تناسب عيلة الاسيوطي
ادهم بطريقة تمثيلية:انا غلبااان والنبي يا عمو جوزني القطة الي هناك دي
نسر:امشي يلا معناش فكه
ادهم:خلاص بقا يا نسوور
الكل ضحك
نسر:علشان نسوور دي مش هجوزهالك
ادهم: اسفين يا ريس
ميار:خلاص بقا يا اخوي
نسر: والله انتي سوسة مش لسه من شوية الي تشوفوه يا اخوي و بيقلدها
نسر:جاله تلفون 
نسر:جاسر باشا ازيك وخرج بره
قدر اول ما سمعت الاسم دا دماغها وجعتها
زينة:مالك يا خيتي
قدر:مش قادرة
ابراهيم:ايه الي حصل ما كنتي كويسة دلوق
قدر:اهاههه مش قادرة
جبل:انا طالع اجيب الدوا
سالم: بسرعة يا اخوي
ميار:تعالي معايا يا قدر
ادهم:راحة فين
ميار:هطلعها اوضيتها
وطلعوها والبنات ادوها الدوا و نامت
نسر:ايه في ايه
جبل:حكاله كل حاجة
نسر:طب وهي كويسة
ميار:اه يا اخوي اديتها الدوا و نامت
فوق قدر بتحلم احلام موشوشة و صحيت مخضوضة علي اذان الفجر

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قدر النسر" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent