رواية صدفة مع صعيدي الفصل الأول 1 بقلم شهد التوني

الصفحة الرئيسية

    رواية صدفة مع صعيدي الفصل الأول بقلم شهد التوني


رواية صدفة مع صعيدي الفصل الأول 

في احد الايام كانت بنت تجري بكل قوتها عشان تلاحق أتوبيس الكليه هيا و صحبتها *الله يخربيتك بقالك ساعه بتجهزي اي رايحه لي العريس يختي هنعمل اي دلوقتي أتوبيس مشي هنتيل نعمل اي قوليلي و المحاضره هترواح علينا*😭
ملك:في اي يا بنتي كل ده عشان أتوبيس مشي هتعيطي
كراميل :ايوا يختي هنرواح ازي الكليه 
ملك عادي يا كيرو انا كده كده مش بحب اركب أتوبيس كل مره بركب عشانك اي رايك اطلب اوبر علي طول هنبقااا هناك
كراميل :يختي اوبر عشان عمي هو ومرتو يقتلوني ده انا بخد منو حق المواصلات بالعافيه
ملك : بجد حسبي الله ونعم الوكيل فيهم يعني الفلوس اللي ابوكي سيبها ليكي عشان التعليم و جهازك حرامك منها وبنتو العقربه هيا اللي بتصرف من فلوسك
كراميل :طب اي هنفضل وقفين في الشارع نص ساعه والمحاضره هتبداء
ملك :انا طلبت اوبر خمس دقايق وجاي وانا اللي هاحسب ومش عايزا اسمع صواتك
#استواااب
****"*************"******************"*********"****************"*************''*********"*********" *****"******
(كراميل :بنت في سن 24 اخر سنه ليها في كلية طب قسم أطفال أهلها ماتو وهيا عندها 10 سنين وستها خديها لحد 4 سنين وماتت بعدها عاشت 10 سنين عازب في بيت عمها مواصفاتها /عيون عسلي في أخضر وبيضاء وشعرها طويل جدآ بس علي طول عاملها كحكه ولون شعرها بني فاتح حاجه قمر جدآ)
(ملك :صحبت كراميل الوحيده ديمآ وقفه معها وبتحبها جدآ ومن عايله مبسوطه ملك عيونها بني فاتح شعرها اسود و بيضاء حاجه قمر برضوا)
****"*************"******************"*********"****************"*************''*********"*********" *****"******
كراميل: اجري يلااا عشان نلاحق فاضل خمس دقايق
ملك :اهدى يا بنتي في اي هنداخل اهو
كراميل :مشفتيش حد بارد زايك 
ملك:هههههههه سجل يا تاريخ المره المليون كيرو بتقولي يا بارده 
والبنات دخلو اخيرين المحاضره والدكتور داخل بعتهم علي طول 
ملك بصوت وضي جدآ :اهو لحقنا يا كيرو
كراميل :هوس اسكتي كل بسبك 
ملك:هههه كده يا معلم اشطا 
الدكتور في تدريب ليكو في مستشفيات من اول اسبوع لحد اخرو كل مجموعه هتروح مكان لما المحاضره تخلص شوفو الكشف بره 
كيرو:انا فرحانه اوي هنزل تدريب واشوف أطفال والعب معهم 
ملك :يختي اعتبرني طفله و حبيني كده 
كيرو:ههههه 
فات علي سعتين و المحاضره اخرين خلصة والاكل اتجاه عشان يشوف التدريب النهاني هيكون فين
ملك:انا هرواح اشوف ليكي و ليا يا رب نتطلع مع بعض 
كيرو :يا رب
ملك رجعه بعض ما شافت وي وشها مدايق :بقولك اي كراميل 
كيرو:في وشك مدايق له وطالما قولتي كراميل يبقااا في نصيبه ههه ضربتي حد هناك وله اي 
ملك وعيونها رايحه شمال يمين :بوصي هو انا وانتي مش مع بعض 
كراميل :ههه يعني هو ده اللي جايب وشك الون 
ملك :الصراحه لا
كراميل بعصبيه :في اي ملك ما تقولي علي طول 
ملك بصوت مقطعه :م ا هو اه ال تد ريب ف ي الص ع يد (ما هو التدريب في الصعيد) 
كراميل :اهي يأتي النصيبه يا رب هعمل اي يا رب التدريب ده مهم هعمل اي وهيا عاملها تبكي 
ملك :خلاص متزعليش كلمي عمك بهداء بإذن الله هيوافق
كراميل :سكته مش بترد
****"*************"******************"*********"****************"*************''*********"*********" *****"******
النحيه التانيه 
في شاب طول بعرض 27 سنه ساحر لي البنات كلها بعيونو الرمادي شعرو اسود وفي خذل بني لبس جلبيه سوده وقف قصد قفص وبصص في عيون الأسد وعيونو بتقول لي الاسد ضبعي كيف ضبعك وسرحان في عيون الاسد
يا خوي يا خوي چدي عايزك
اسد الأنصاري :حاضر يا خوي
أسد :خير يا كبير 
چدو:كيفك يا ولدي
قام أسد بأس علي راسوا وباس كف ايدو قال لي:طول ما انته بخير يا چدي انا بخير 
چدو طبطب علي راسوا قال لي :مشفيش حاجه عفشه فيك يا ولدي ربي يحميك *(باعتذار لي أهل الصعيد لو اللغه مش مزبوطه شويه) 
چدو:في مجموعه جايه من البندر يا ولدي تدريب عندينا 
أسد : تدريب اي يا چدي احنا شغلنا ومصلحنا في أرضي هيجو يعملو اي عاد 
چدو :اسمع بس يا ولدي هما جين عشان تدريب في المستشفى وصحاب المستشفى انا اعرفو زين وطلب مني انهم يقعدو هنا لي مدد اسبوع عشان انا اللي ماسك القريه يا ولدي واي حد يدخل عندينا ضيف لازم يخد كرم الزياره 
اسد:كلامك علي راسي يا چدي انا همشي عشان عندي شغل 
في دماغق أسد :ناقص انا بتوع البندر 
****"*************"******************"*********"****************"*************''*********"*********" *****"******
في بيت عم كراميل 
مسكها من شعرها يا بنت الكلب عايزا تسافري وتسيبي البيت ده انا اكسر رجالك اقولك مش هتكملي الكليه انتي فاهمه وله لا ومش هتتحركي من البيت هتقعدي خدمه هنا

كراميل بعيط :ونبي يا عمي لا دي اخر سنه 
عمها :عايزه تمشي علي حل شعرك ده انا اكسر رقبتك 
كراميل بتعيط جامد و صوتها مدبوح :يا عمي واللهي تدريب الكليه عاملها حتها روح اسال هناك 
عمها :انا قولت مفيش مروح الكليه يعني مفيش 
بنت عمها وقفه بتضحك:بقولك اي يا خرا اطين انتي لما تخلصي جوه العياط ده ابقي سخني ليا الاكل انا و ماما 
كراميل :مسحت دموعها عاملها دعي ربنا انها تخلص من البيت و دخلت المطبخ 
مرات عمها :يا بت يا  نداء ابن خالتك لسه جاي من السفر وخالتك عايز لي عروسه او رايك نعزمو عندنا اهو بقالو عشر سنين بره مصر و راجع ءمريش وي اي حاجه فوله 
نداء :ياما ده عاشر عزموا تعملها وكل اللي يجي يعجب با خرا اللي اسمه كراميل هانم 
امها بعد تفكير كبير :خلاص يا بت انا اقنع ابوكي يوديها البتاع اللي هيا بتقول عليه اللهي يا رب تروح ما ترجع 
نداء:فكره واللهي ده انتي دماغق عسل بس انا كونت فرحانه فيها انها هتسيب للكليه وتعيش مكسوره 
امها:نبقااا تكسرها بعدين هيا يعني هتروح فين روحي نادي ابوكي
امها بدلع :بقولك اي يا حبيبي ما تخلي البت تروح التدريب
عم كراميل :انتي اتجنتي وله يا مره ا نتي عايزني اسيب بنت اخويا تسافر معرفش عنها حاجه 
مرتو : انته هتمثل في الدور ده لحد امتها ما انته خلاص خد اللي عايزو سيبها تروح بعدين ما كلها اسبوع و راجعه 
عمها: وأنتي اي الحنيه دي
مرتوا :وله حنيه وله حاجه كل الحكايه اللي في عريس جايه لي نداء وانته عارف اللي فيها
عمها بخبث :اممم قولتلي هههه اذا كان كده تغوار الاسبوع ده 
خرج من الاوضه ليها كراميل وقفه في المطبخ فضل بصص علي جسمها من فوق لي تحت في دماغو البت كبرت وبقااات موزه طلعه لي امها وضحك بخبث 
كراميل حست بحاجه وقفه ورها لفت ليقت عمها اتخضيت :اي يا عمي في حاجه 
عمها وقف بصص علي جسمها وسرحان: لا مفيش انا جاي اقولك اني موافق انك تروحي التدريب و سبها و خرج 
كراميل :فرحت اوي وكلمة ملك وقالتها 
وفات 4 تيام علي ابطال والدينا مشيه تمام قبل السفر بيوم "
****"*************"******************"*********"****************"*************''*********"*********" *****"******
في بيت الأنصاري 
أسد نايم وحدها عاريه نايمه في حضنو سمع صوت خبط 
أسد بنعاس :قومي يا مخبوله انتي لسه نايمه صحبت من النوم
صباح الخير يا حبيبي :هو صباحك خرا قومي انزلي علي تحت 
قامت معرفيش في اي عاد تشيع لي بليل والصبح تبقااا مش طايق تبص في خلقتي 
قام أسد بعصبيه : انتي هنا عشان خدمتي فاهمه وانا اتجوزك عشان بنت عمي عشان چدي ميزعلش ومش ناسى انتي كونتي بتعملي اي يا بنت عمي فا انا لو بجيبك الجناح ده يبقااا عشان مزجي مش حاجه تاني وزقه من قدمو 
داخل الحمام بعدها لبس ونزل تحت ليقها الاكل قاعد علي السفره بأس راس چدو وقعد جنبو 
مرات عمو :كيفك يا ولدي
أسد بص ليها بقرف وقال :تمام يا مرت عمي 
قامت صفيه قعدها جنبو 
كيفك يا چدي :بخير يا بنتي 
كيفك يا مي :بخير يا قلب امك 
چد أسد :حضر حالك يا ولدي الناس علي وصول بكره
اسد: كل جاهز يا چدي 
أسد :امال فين اخوي
صفيه :بيذاكر 
أسد :انا مشي يا چدي 
چدو:مع السلامه يا ولدي
صفيه بدلع :خالي بالك من نفسك يا حبيبي
أسد :بص ليها من فوق لي تحت و مشي
* *****************************************************
تاني يوم في بيت كراميل 
كراميل :خلاص يا ملك انا نزله اهو جهزت كل حاجه
ملك :طيب انا هامشي عشان لحق اروح مع الدفعه 
كراميل :طيب يا حبيبتي خالي بالك من نفسك 
ملك:وانتي كمان معرفش حظك اسود كده ليه تروحي اخر الدنيا عشان التدريب 
كراميل :هههه نصيب ربنا يستر هتوحشني يلااا بقاااا عشان الحق 
ملك :وانتي كمان يا قلبي يلااا باي
ومشيت كراميل كانت مرات عمها وبنتها فرحينن 
وبعد طريق طويل جدآ ومتعب ومراهق وصلت فتحت عنيها لقيت قصر جميل جدآ قدمها نزلو كالهم فرحنين بالقصر وجمالو 
حسن:اي رايك في قصر يا كيرو
كراميل :حلو مشاء الله 
حسن :انتي كويسه 
كراميل :ايوا تعبانه من الطريق بس دخلو القصر من جوه شوفو خديجة جايه عليهم تبقااا(تبقااا عمت أسد) 
يا مرحب بيكم في بيت الأنصاري راحت نحيت كراميل اسمك اي يا قمري 
كراميل :اسمي كراميل 
خديجه :ااباااي اسمك حلو جوي جوي زايك كده 
سلمت خديجه علي باقي الدفعه وعرفت كل واحد الاوضه بتعتو 
كراميل لقيت نفسها زهقانه قامت تفرج على القصر بعدها نزلت علي الجنيه لقيت افص موجود بعيد فرحت جدا عشان هيا بتحب الكلاب راحت هناك قربت جدآ من ألفص وهوب لقيت صوتتت بصوت عالي ولقيت الايد اتحطت على فمها......اقفلي خشمك اي اللي جيبك اهني 
كراميل :لفت وشها وحضتنو جامد من غير ما تبص في وشو 
أسد حس بحاجه غيربيه جدآ لما حضنتو :يا مهبوله انتي ونصيبه لقيها مش بترد حرك بعيد شويه عندو لقيها فقده الوعي قام شالها بيالف وشو لقي....


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent