رواية قطرة ندى الفصل التاسع والعاشر

الصفحة الرئيسية

رواية قطرة ندى الفصل التاسع 9 والفصل العاشر 10 بقلم اسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل التاسع

ندي:بس مصطفى 🙂...
نور:مصطفى نهاية وخلصت ياندي
ندي:مش عارفه اخلص منو في حلمي يانور
نور: دا وهم بطلي تفكير فيه وانتي هتنسية
ندي:انا جربت الحب وخلاص قلبي اتقفل
نور : اوهم بطلي تفكير فيه وانتي هتنسيه
ندي: انا جربت الحب و خلاص قلبي اتقفل
انا معدتش عاوزة احب ولا اتحب
مصطفي دلوقتي متجوز ومعاه بنوته كمان ربنا يوفقو في حياتو في بنوته....
( حكاية مصطفي بقا الكل مستنيها🙈..
مصطفي اكبر مني بخمس سنين وهو كان جار نور
وطبعا انا و نور صحاب من الطفولة احنا اتعرفنا ع بعض من واحنا صغيرين وكان عمري خمس سنين اول مره اتخانقت انا وهو لدرجة انه خربش وشي قمت زقيتو من ع السلم قمت ايدو انكسرت "كنت متشردة وانا صغيرة "واحنا بقا كنا بنلعب سوا دايما احنا الاربعة انا وهو ونور واسامة...
كانت احلا ايام في عمري فضلنا لحد تانية ثانوي وهو كان اتخرج من الجامعة وباباه كان بيحتضر(بيموت) وكانت وصيتو انه يتجوز بنت عمو عشان هي لوحدها ومحدش هيكون سند ليها غير مصطفي ...)

ندي: (بدموع و وجع)
عارفة يعني ايه كل عمرك تقضية مع شخص ...
عارفة يعني ايه كل تفاصيله لحياتك وحياتو انتو عارفينها عن بعض...
عارفة يعني ايه انك تبني حياتك علي شخص هتقضي حياتك معاه وفجأة مش تلاقي الشخص دا معاكي ...
لا مع واحدة تانية ...
عشان كلمة النصيب ...
عشان انت اولي بيها من الغريب..
عشان احنا عارفين اصلها و فصلها عن غيرها....
عشان احنا اللي مربينها...
طب وقلبي و قلبو فين !؟؟؟
اول مرة قالي بحبك كنت في تالتة اعدادي عارفه ان سن صغير لكن انا وهو كنا واعين بما فيه الكفاية..
فيا وجع يانور مش هيكفي سنه قدام وانا بحكيه..
نور: ....
ندي : احنا من يوم مسبنا بعض (كان وقتها يوم التخرج بتاع مصطفي ووعدني في اليوم دا انه يخرجني ونكون سوا لوحدنا لكن رن عليا الاول
مصطفي: الو...
ندي: ايوا..
مصطفي: بصي ياحبيبتي استنيني ... وانا هروح لبابا عشان طلبني ضروري وهجيلك علي هناك ..
ندي: حاضر
مصطفي: متزعليش مش هتاخر
ندي: مش زعلانة يابابا هروح استناك هناك
مصطفي: ماشي ياحبيبتي
بقولك ..
ندي: نعم
مصطفى: بحبك
ندي: وانا كمان
ورحت استنيته وكنت فرحانه اووي انه اتخرج من الجامعة وقاعده بقا في احلام اليقظة بتاعتي
وهو جه وفي عنيه الدموع وماسك نفسو من العياط بالعافية ...
خدني من غير ولا كلمة روحنا للمكان الخاص بتاعنا لاننا كنا في كافي و " مكان ورا بيت نور كدا عبارة عن مورجيحه نزلة بسلسلة من شجرة كبيرة انا بركبها وهو دايما بيزوقني
ودا مكانا الخاص لاننا احنا اللي بنيتو انا وهو لوحدنا.."
روحنا سوا من غير ولا كلمة
قعدنا جمب بعض تحت الشجرة ...
ندي: مالك يابابا
مصطفي : انا بحبك اوي ياندي ومش هقدر اسيبك
ندي: ‏ومين قال انك هتسبني بس...
مصطفي: انا اسف ( وبدء بالعياط ' عنيه خنتو قدمي 'معدتش قادر يمسك دموعو اكتر من كدا.....)
ندي: في ايه بس انا مش فاهمة حاجة (بعياط علي عياط حبيبي)
مصطفي: سمحني يا ندي انتي البنت الوحيدة اللي حبتها في حياتي
ندي: انت عاوز تسبني ....
مصطفي: وصية بابا
وصاني اني اتجوزها رغم انه عارف ان قلبي معاكي
ندي:(مش بتكلم ولا فيا طاقة لحاجة غير ان دموعي نزله ..)
مصطفي: والله مش بحب غيرك ياندي ولا عمري هحب غيرك
انتي حبيبتي ' انتي قلبي ' انتي كياني 'انتي روحي ' انتي اختي و بنتي وامي و صحبتي و كل حاجه ليا
مش متصور يوم من غيرك ..من غير ضحتك ' و غيرتك و روحك الحلوة و نقائك و خوفك عليا ....
ندي: ( بعض فترة طويلة من الدموع من غير كلمة اخيرا جمعت شجاعتها وقالت)
ر و ح ن ي ....
مصطفي: ندي سمحيني
ندي: ر و حني يا م ص طفي ...
مصطفي في اليوم دا رن علي اسامة جه خدني وهو فضل هناك مكنش ليا طاقه اني اقولو روح...
روحت البيت واسامة دخلني اوضتي ودخلت في نوبة مفقتش منها غير بعدها بشهر مش قادرة اوصف حالتي ...
وكان فرح مصطفي نور كانت عندي وقالتلي ....
نور: لازم تتشجعي ياندي متكونيش ضعيفه كدا ..
ندي: ....
نور: ندي ...
ندي: خطب ....
نور: ممكن تنسيه بقا
ندي: فرحو امتا ...
نور: ندي
ندي: بقولك فرحو امتا ...
نور: انهاردة ياندي ..
ندي: هي قبلت تكون مراتو ازاي و هي عارفه علاقتنا ببعض...
ودخلت في نوبة عياط لحد مغمي عليا و نقلوني المستشفى ...
فضلت هناك شهر عايشة ع المحاليل مفيش اي طاقة عندي ع اني اقاوم اي حاجة ...
معدتش اعرف اخبارو...
حساه ان حته من روحي طلعت ...
قلبي مش فيه طاقة يصرخ من الوجع ....
ونرجع لوقتنا....
نور: كفاية وجع ياندي انسيه بقا ...
ندي: تقدري تنسي قلبك يانور ..و(مسحت دموعي )
انا هقوم انام تعبانه من السفر و الصبح هبقا كويسة ...
نور: اممم تصبحي علي خير ..
ندي: وانتي من أهل الخير ياحبيتي ..
(احمد كان سامع كل الحوار دا وكان قلبه بيتقطع لانه مش قارد يكلم ندي ويقولها انا معاكي ووعد نفسو انه هيحارب عشان تحبو زي مبيحبها وانه هينسيها مصطفي دا وهيكون عوضها عن كل الحزن اللي مرت بيه...)
اخيرا عرفتو مصطفي قولو #رايكو بقا
اوعدكو الحلقات الجاية هتكون احلا
دعمكو ليا هو دافعي بجد ❤️...

الفصل العاشر

في المخيم تاني يوم ...
احمد: صباح الخير ..
نور و ندي : صباح النور ..
احمد: تسمحولي اقعد معاكو
نور: اه طبعا اتفضل
احمد : عامله اي يانور في الجامعة
نور:الحمد لله تمام ماشية كويس فيها ...
احمد: وانتي ياندي
ندي: الحمد لله تمام
احمد: ط لو احتجتي حاجة انا ممكن اساعدك
نور:اسامة هيوصل كمان نص ساعة ..
ندي: اسامة !؟
نور: اه قال انه خلص شغل وجاي..
ندي: نور انتي كلمتيه عشاني؟
نور: لي ياختي انتي زي القرد اهو هكلمو ليه ..
ندي: تمم بس اعرفي انك مش هتعرفي تكذبي عليا ...
احمد كان متابع حورنا وبيبص عليا وخلاص ....
ندي: في اي انت كمان؟
احمد: مفيش ' انا اسف ...
ندي: انا اللي اسفه انفعت عليكو انتو الاتنين ..
وفضلو قاعدين فترة لحد ما اسامة جه ...
ندي زي ميكون لقيت المنقذ اللي جه عشان ينقذها من الغرق في وقت امواج ....
اسامة: مساء الخير
ندي ( في عيونها دموع) و نور و احمد: مساء النور 'اسامة
اسامة: نعم
احمد: كنت عاوز اكلمك في حاجة ضروري
اسامة: بس عاوز اقعد مع ندي شوية
احمد:خلاص نتكلم بليل
اسامة: تمام
طيب هستأذن انا بقا من بكرا هنبدأ نتسلق الجبل دا جهزو نفسكو...
اسامة:تمام
احمد:عن اذنكو ومشي ..
اسامة: ها بقا يابنات عاملين اي
ندي و نور: الحمد لله وانت
اسامة: امنيح الحمد لله ' بس ندي حبيبتي زعلانه لي كدا 'والله ارجع في كلامي واجبلك المحاضرات تبيضيها ...
ندي: لا ياخويا انا كويسه
نور: بقولكو اي متتمشو انتو الاتنين في الغابة دي شويه وتتكلمو هناك احسن من هنا
اسامة: فكرة بردو يلا ياندي
ندي:انت عارف اني بخاف من الظلمة
اسامة: متقلقيش ياختي هنرجع قبلها ويلا ...
ندي: حاضر ' هييح اعملي انتي الغدا بقا يانور ع اما نيجي
نور :عونيا دانا هتطبخ لبعلي المستقبلي بس انتبهو لنفسكو
اسامة: احمممم انا لسه هنا ع فكرة
نور:وشها احمر وقالت يلا امشو بقا عبوشكلكو
اسامة: نعم ياختي سمعيني تاني
نور: باقول عبو شكلك يانداااا صح
ندي: بضحك اه اه ' بطل تخوف البنت يابني
اسامة : اممم هنتفاهم بعدين
ومشيت انا واسامة للغابة واتفقنا اننا مش هنبعد عشان منتهوش وكنا بنعلم الاشجار واحنا ماشين...
اسامة: ها بقا
ندي: نعم
اسامة: هنقفل صفحة مصطفي امتا اظن انتي واعيه عن الاول
ندي: عاوزني اعمل اي انا مش قادرة اطلعو من دماغي حتا بحلم بيه كل يوم
اسامة: حتي لو عرفتي انه خلاص نساكي ..
ندي: انت كلمتو !؟
اسامة: اه اول يوم ليكي في الجامعة لما اغمي عليكي اول مشفتيه ...
ندي: (بتردد) هو عامل اي ...
اسامة: امممم كويس خالص و عايش مع مراتو ومرتاح معاه كمان و بيحبها و هي بتحبو ..
ندي (بحزن) : وانا؟
اسامة: كان جاي يقولك انسيني وعيشي حياتك
بصي ياحبيبتي الحياة مش حب واحد ومصطفى دا ربنا مكنش كتبو من نصيبك وانتي مؤمنة وواثقه في قضائو صح
ندي: بس قلبي بيوجعني اووي لما بفتكرو..
اسامة: الحياة مش هتقف ع مصطفى ولا غيرو انتي لازم تبقي اقوي من كدا ولازم توجهي الحياة بطريقه اقوي وانا معاكي ومش هسيبك طول حياتي وانتي عارفه
طمني قلبك و توكلي علي ربك في اي قضاء واي خطوة متندميش علي حاجة لان اي حاجة بتحصل بتكون بتتدبير منه وهو عارف الصح من الغلط وعارف دا هيأثر و دا لاء
ندي: عندك حق انا هبقا اقوي من كدا
انا مش انسانه ضعيفه ولا هكون ضعيفه ابدا
اسامة: ثقي في قضاء ربنا لانه شيلك الاحسن دايما
ندي: مسحت دموعي واتكلم بثقه
هبدأ بداية جديدة لحياة احلا انا اللي هعملها بنفسي
اسامة: ايوا بقاا دي اختي اللي اعرفها
ندي : قمت حضنه اسامة وقلت ربنا يخليك ليا وميحرمنش منك ابدااا ياحلا اخ في الدنيا
اسامة: ويخليكي ليا يا ازوعتي
ندي: بس يالا متقولش اوزعه وبعدين انا طولي حلو انت اللي طويل اهو
اسامة: بقيت ولا و طويل تعالي بقا هوريكي هعمل فيكي ايه
ندي :طلعت اجري منو لحد موصلت لنور واستخبيت فيها
الحقيني يانورر والنبي عاوز يضربني
نور: اخوكي و بيربيكي هنعترض
اسامة: شطورة ياقطتي انتي
نور: انا مش قطة حد
اسامة: الا انا
ندي: شوفتي بيقولي يا اوزعة وانتي ياقطة الواد دا عاوز يتربي
اسامة: لسانك طول ياندي وعاوز يتقص
قمت مطلعه لساني وطلعت اجري منه بس خبطت في واحد ووقعنا ع الارض فبقول اسفه مش قصدي و مخدتش بالي منه الا اما سمعت صوته
احمد: ولا يهمك المهم انتي كويسه ...
اسامة جري عليا لما لاقي ع الارض' ندي انتي كويسه
ندي : اه ياحبيبي متقلقش
اسامة: اسف يبشمهندس اختي هبله شويتين
ندي: اسامة
احمد: ولا يهمك يا اسامة
نور: يلا قبل مالاكل يبرد
اسامة: تعال اتغدا معانا ياحمد
احمد: لا هروح استنا ابراهيم صاحبي اما يجي
اسامة: لا يلا تعال معانا وبالمرة تقولي كنت عاوز اي مني بعد الغدا
احمد ; اممم ماشي يلا

ياترا احمد عاوز اسامة في اي وهل دا ليه علاقه بندي ولا !؟
google-playkhamsatmostaqltradent