رواية حب وعذاب الفصل التاسع والعاشر

الصفحة الرئيسية

رواية حب وعذاب الفصل التاسع 9 والفصل العاشر 10 بقلم اية السيد

رواية حب وعذاب البارت التاسع 9

زين كان قاعد مع عائله محمد وعائلته حنان في الاوضه وفجأه تليفونه رن 
زين /الو 
الظابط /الو يا زين بيه 
زين /ها فيه اخبار 
الظاابط بتوتر/ بصراحه يا فندم المسجون اللي اسمه عدنان  روحنا ليه لقناه شانق نفسه 
زين بعصبيه افزعت كل اللي  في الاوضه /نعممم
زين بعصبيه /يا ولاد ال***
كل اللي كان موجود في الاوضه بصوا لزين بصدمه وملامح وشه اللي اتغيرت 180 درجه
شريف قرب ناحيه زين
شريف /فيه ايه يا زين
زين بعصبيه /عدنان انتحر
شريف ومحمد في صوت واحد /ايه
والكل كان مستغرب لان محدش يعرف مين عدنان غير محمد وشريف وزين 
زين بعصبيه /انا لازم امشي دلوقتي عن اذنكم وبعدين بص لمحمد هبقا اعدي عليك بليل
محمد بتفهم /ماشي يا زين وابقي طمني
زين /ماشي
شريف /يلا يا زين
زين /يلا
وبعدين والد حنان هو كمان استأذن عشان  يمشوا
والد حنان /طيب نستأذن احنا بقا عشان محمد يرتاح 
حسن /مش عارف اقولك ايه والله علي اللي عملته معانا 
والد حنان /متقولش كده احنا جيران من سنين 
والده حنان /مش عاوزه حاجه يا هيام 
هيام بحب /تسلميلي يا حبيبتي 
حنان سلمت علي ريم وبعدين حضنت هيام واتكلمت
حنان /هتعوزي حاجه يا طنط 
هيام بابتسامه /تسلمي يا حبيبتي 
 وحنان بصت علي محمد قبل ما تخرج وقلبها دق لما لقيته هو كمان بيبص عليها وقطع نظراتهم ريم 
ريم بنحنحه وهي بتخبط حنان في كتفها /احم احم نحن هنا 
حنان /هااا
ريم /ها ايه دا مصر كلها بتتفرج علي الحلو... بس تعرفي معاكي حق اخويا مز ويتعاكس بردوا 
حنان بخجل /بس بقا يا ريم ايه اللي بتقوليه دا 
ريم بخبث /هو انا قولت حاجه بردوا 
حنان بعصبيه خفيفه /وبعدين معاكي بقا يا ريم 
ريم /وانا مالي يا لمبي هو انا عملت حاجه 
حنان /يوة انت ماشيه سلام
وبعدين عائله حنان روحت بيتهم  
ريم وهي بتبص لهيام /روحي  يا ماما انتي وبابا ارتاحوا شويه وبعدين تعالوا وانا هفضل مع محمد دا مس خلاص قربت تطلع
هيام /لا... روحي انتي وانا هفضل مع ابني
ريم /يا ماما يا حبيبتي انتي تعبتي اوي ومحمد الحمد لله بقا كويس وانا هفضل معاه لو احتاج حاجه وبعدين احنا هنا تقريبا من 6 ساعات
هيام كانت هتعترض بس محمد اتكلم
محمد /ايه دا ريم اول مرة تقولي حاجه صح
ريم بعصبيه /لا والله
محمد /ما علينا بس فعلا يا ماما روحي ارتاحوا انتوا وانا خلاص بقيت كويس والبت ريم تفضل معايا
ريم /بت لما تبتك
حسن /محمد وريم معاهم حق يا هيام يلا بينا ونبقا نجيله تاني 
هيام بقله حيله /ماشي يبني..... مش عاوز حاجه
محمد بابتسامه /سلامتك يا حبيبتي
وبعدين خرجوا وفضلت ريم مع محمد

زين وشريف خرجوا من المستشفى وركبوا العربيه 
زين كان بيسوق بسرعه وكان متعصب جدا 
شريف بخوف من سرعته /زين... زين 
زين بعصبيه وهو مركز علي الطريق/عاوز ايه 
شريف /يبني هدي السرعه شويه هو حد قالك اني مستغني عن عمري بعدين  احنا كده مش هنلحق حتي نوصل القسم يازين 
زين مش بيرد 
شريف بعصبيه /انت يبني 
زين بعصبيه  وهو بيبصله/تعرف تسكت بقا شويه
شريف بخوف لانه عارف عصبيه زين /حاضر هو انا قولت حاجه ما انا ساكت اهوه
شريف بينه وبين نفسه /هو يوم باين.... اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله 
بعد فتره وصلوا هما الاتنين القسم وزين نزل من العربيه بعصبيه ودخل القسم 
وبمجرد دخوله كل العساكر عملوا التحيه العسكريه ليه 
زين راح هو وشريف بسرعه ناحيه الزنزانه اللي كان فيها عدنان 
وبمجرد ما الظابط شافهم راح ناحيتهم
الظابط /اهلا يا زين باشا 
زين بعصبيه /انت لسه هتسلم اللي حصل دا حصل ازاي ممكن افهم 
الظابط بخوف / ه...هو 
زين بنفاذ صبر وزعيق/انت لسه هتهته... اخلص 
الظابط بخوف اكبر فهو الفهد /احنا سمحنا ليه بزياره وووو
زين بعصبيه /نعم يا روح امك 
زين مسكه من قميصه وكمل بغضب حارق وعيون كالجحيم /انت عارف انت بتقول ايه واللي اللي انت عملته دا ايه عقوبته 
شريف حاول يبعد زين وفعلا نجح في كده 
الظابط بخوف من غضبه الحارق /ان.... انا 
زين بعصبيه /اللي انت سمحت ليه بالزياره دا تاجر مخدرات ولسه بيتحقق معاه ازاي تسمحله بالزياره... وكمل عصبيه اكبر / انت متحول علي التحقيق فورا وهتتعاقب علي اللي عملته دا
وسابه ومشي وشريف راح وراه 
زين دخل مكتبه بغضب حارق وملامحها تحولت للغضب التام وتحولت عيونه فأصبحت كالجحيم 
شريف وبيحاول يهدي لانه عارف غضب زين /زين
زين مردش عليه 
شريف /ممكن تهدي عشان نعرف نفكر 
زين بعصبيه /دا يعتبر كان الأمل لينا عشان نعرف مين هو الزفت الزعيم 
شريف /ممكن تهدي وخلينا نفكر بالعقل

في جراج شركه رحيم
وعد وهي بتنزل من العربيه عشان تروح الشركه اتفاجات بشاب بيمسك ايدها
الشاب/وعد
وعد بصدمه /انت؟ 
الشاب /وعد ممكن تسمعيني
وعد بعصبيه /انت مجنون...انت ازاي تمسك ايدي....
الشاب /وعد عشان خاطري انا بحبك
وعد بعصبيه /وانا مش بحبك هو الحب العافيه يا اخي
الشاب /وعد عشان خاطري والله بح....
ولم يكمل كلامه ووقع علي الارض بسبب البوكس اللي اخده في وشه
وعد اتصدمت من اللي حصل وبصت للشخص بصدمه 

كان ياسين بينزل من عربيته عشان يدخل الشركه بس شاف وعد وهي جايه بعربيتها
فقرر انه يشوفها لغايه لما تدخل الشركه 
ياسين كان مراقبه وكانها الماسه خايف حد يشوفها 
وبعدين لقي شاب بيحاول يقرب منها
ياسين اتعصب جدا وضغط علي عجله السواقه من غضبه ومحسش بنفسه غير وهو واقف بين وعد والشاب دا وقام ضاربه بالبوكس في وشه خلاه يقع علي الارض
الشاب بالم /اه... انت مجنون
ياسين بعصبيه جحيميه /انت هتشوف المجنون دا هيعمل ايه لو بس حاولت تلمسها تاني
الشاب /وانت بقا مين عشان تقولي المسها ولا لا
ياسين بعصبيه /خطيبها عندك مانع
وعد اتصدمت لما سمعته بتقول كده وفضلت متنحه
الشاب بصدمه /خ.... خطيبها 
ياسين ببعض البرود /ايه عندك مانع
الشاب بصدمه وهو بيبص لوعد /ال.. الكلام دا بجد يا وعد
وعد بصت علي ياسين ومعرفتش ترد تقول ايه وبدأت تتوتر
ياسين حس انها مش هتعرف ترد فقرر يرد هو
ياسين /ايوة بجد ولو مستغني عن حياتك ابقي فكر بس تقرب لوعد تاني وشوف ايه اللي هيحصلك فاهم ولا لا 
ياسين مستناش رده وسحب وعد اللي واقفه مصدومه من ايدها وراح ناحيه الشركه 
الشاب بتوعد بعد ما مشوا /ماشي يا وعد انا هوريكي وهعرفك ازاي تحبي غيري

في شركه رحيم 
رحيم وصل الشركه ودخل مكتبه واتصدم لما ملقاش حنان موجوده في مكتبها
رحيم دخل مكتبه وفضل يفكر في حنان و يا ترا هي فين وبعدين قرر يطلبها في المكتب 
رحيم مسك التليفون وقرر يطلب مكتب السكرتاريه 
رحيم /الو
هند /ايوة يا رحيم بيه 
رحيم بأمر /ابعتيلي حنان فورا
هند بتلعثم /ب.... بصراحه 
رحيم بنفاذ صبر /اخلصي 
هند بخوف /حنان استأذنت النهارده لأنها تعبانه شويه 
رحيم بخوف /مالها 
هند /ابدا هي اتصلت وقالت إنها تعبانه وأنها مش هتعرف تيجي النهارده وطلبت اجازة. 
رحيم /ماشي 
رحيم قفل معاها وهو كل تفكير في حنان وخوفه عليها زاد وخصوصا بعد ما عرف انها تعبانه 
وفجأه قام من مكانه وقرر يعمل حاجه 

قدام الشركه
ياسين سحب ايد وعد وهي كانت ماشيه وراه ومش مركزة في اي حاجه 
وفجأه وقف قدام بوابه الشركه 
ياسين /وعد
وعد رفعت وشها ناحيته /نعم
ياسين /انا اسف علي الكلام اللي قولته هناك و
وعد بحزن /ولا يهمك... حصل خير 
ياسين بتساؤل /هو انا ممكن اسالك سؤال 
وعد /ايوة
ياسين مسح علي شعره وبعدين اتكلم /هو... هو مين دا 
وعد /..... 
ياسين بتوتر /انا مش قصدي حاجه بس.. 
وعد وهي بتقاطعه /هحكيلك بس مش هنا..... ممكن نتقابل في الكافيه في استراحه الغدا 
ياسين بإيمائه /اكيد 
وعيد /عن اذنك عشان اتاخرت 
ياسين /اتفضلي 

في شقه حنان 
حنان وصلت البيت هي ووالدها ووالدتها واخدت دش ولأنها منمتش من امبارح قررت تاخد اجازة وترتاح شويه وخصوصا بعد اللي حصل لحبيبها  واتصلت علي هند صاحبتها 
حنان /الو يا هنود
هند بمرح /ايه يبنتي فينك خرجتي ولا لسه 
حنان /لا انا مش هاجي النهارده 
هند بقلق /فيه ايه يا حنان 
حنان حكت لهند كل حاجه حصلت مع بمحمد وانه كان في المستشفى 
هند بتفهم لأنها عارفه ان حنان بتحب محمد/خلاص يا حبيبتي ارتاحي انتي النهارده وانا هطلبلك اجازة 
حنان بامتنان /شكرا يا هند مش عارفه اقولك ايه 
هند بحب /عيب اما تقولي كده احنا اخوات ومفيش بينا الكلام ده 
حنان /ربنا يديمك في حياتي يا قلبي 
هند /ويديمك ليا يا قلبي.... يلا بقا روحي ارتاحي انتي واشوفك بكره في الشغل 
حنان /ماشي يا قلبي.... سلام 
هند /سلام
حنان قفلت مع هند وراحت المطبخ تجهز اكل 
وبعد فتره سمعت الباب بيخبط 
لبست اسدالها بتاع الصلاه وراحت تفتح 
حنان بصدمه /انت؟

الفصل العاشر

في بيت حنان
حنان سمعت الباب بيخبط 
لبست اسدالها بتاع الصلاه وراحت تفتح 
حنان بصدمه /انت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
الشخص بضحك / مالك يبنتي اتصدمتي كده ليه 
حنان /عاوز ايه يا بارد 
الشخص/ وانتي مالك انتي يا كلب البحر
حنان كانت لسه هترد بس قاطعها صوت ابوها 
محسن (والد حنان) /مين يا حنان 
حنان /دا سليم يا بابا
محسن راح ناحيه الباب عشان يرحب بيه 
محسن بابتسامه /اتفضل يابني
سليم /يزيد فضلك يا عمي 
وبعدين دخلوا قعدوا في الصالون وحنان راحت الاوضه تنده لوالدتها عشان تسلم علي سليم 
محسن /ازيك يا سليم يبني
سليم باحترام /الحمد لله يا عمي... انت  اخبارك ايه
محسن /الحمد لله يبني
سليم بابتسامه / انا جاي اخد جني عشان نخرج انا وهي نغير جو
محسن بابتسامه /طبعا يبني دي مراتك 
محسن بصوت عالي  /حنان يا حنان 
حنان /ايوة يا بابا
محسن /اندهي لجني يا حبيبتي
حنان /حاضر يا بابا 
وحنان راحت تنده لجنى 
"سليم صالح /بن خالت حنان شاب عنده 25 سنه عيونه سوده وبشرته قمحيه وعنده دقن وشعره اسود وجسمه رياضي وبيشتغل مهندس  وبيحب جني بنت خالته ومكتوب كتابهم وهو وحنان دايما بيتخانقوا سوا بس هو بيحبها وبيعاملها زي اخته الصغيره وهي معتراه اخوها لأنها معندهاش اخوات ولاد ودايما بيحب يهزر معاها " 
" جني محسن /اخت حنان الكبيره  وبنت خالت سليم وعندها  23 سنه ومحجبه وبشرتها بيضه وعيونها عسلي وعندها غمازات وتبقا مرات سليم" 
حنان دخلت الاوضه عشان تنده لجني اللي كانت بتلبس الكوتش بتاعها 
حنان وهي تمثل الصدمه /ايه دا ايه دا بنتنا قمر يا اخواتي 
جني بضحك علي اختها /هههههه طول عمرك بكاشه 
حنان بضحك /لا يا اسطي والله دي الحقيقه 
جني /بجد يا حنان شكلي حلو 
حنان بابتسامه /قمرين يا اخواتي 
جني / حبيبتي تسلميلي يا قلبي.... يلا سبيني بقا اطلع يا سليم حبيبي 
حنان /والله مش عارفه انتي مستحمله الكائن البارد دا ازاي 
جني بضحك /ههههههه... طول عمرك انتي وسليم ناقر ونقير 
حنان /ما بصراحه جوزك بارد اوي. 
جني /بس بقي يبت انتي هتشتمي زوجي وقرة عيني قدامي كمان
حنان /طب يلا بقا يبت من هنا انتي والبارد اللي بره 
جني بضحك /هههههههه ماشي يا اختي 
والدت حنان كانت خرجت عشان تسلم علي سليم 
ريهام(والده حنان) /ايه النور دا 
سليم بابتسامه /دا نورك يا حبيبتي 
ريهام /عامل ايه يا حبيبي 
سليم /الحمد لله والله كله تمام انتي عامله ايه 
ريهام بحب / الحمد لله يا حبيبي 
وفضلوا يتكلموا سوا 
_____________________
في شركة الجرحي
رحيم خرج من مكتبه وراح عند مكتب شئون العملا
واول لما دخل الكل اتصدم لما شافه
رحيم بأمر /عاوز كل المعلومات اللي تخص الانسه حنان محسن 
الموظف باحترام /تحت امرك يا فندم 
كل اللي كان في المكتب كان مصدوم لان رحيم اول مره ينزل مكتب  شئون العمل 
بعد عشر دقايق 
الموظف باحترام /اتفضل يا رحيم بيه
رحيم اخد الملف من ايده وخرج وراح مكتبه تاني 
رحيم دخل المكتب وقفل الباب وراح قعد علي الكرسي وبدأ يشوف الملف بتاع حنان 
واللي كان موجود فيه عنوانها ورقم تليفونها 
رحيم فضل يفكر لغايه ما قرر هيعمل ايه 
_____________________
في المستشفى في اوضه محمد
محمد كان نايم وريم ماسكه موبايلها بتلعب فيه وبعدين موبايلها رن
ريم اخدت الموبايل وبعدت شويه عشان محمد 
ريم بصوت واطي عشان محمد ميصحاش/الو
علا باستغراب /الو يا ريم 
ريم /ايوة يا علا معاكي
علا /فيه ايه يبنتي انتي موطيه صوتك كده ليه ومجتيش ليه بقالي ساعه واقفه في الشارع... انتي مش بتردي ليه 
ريم بعصبيه وصوت عالي /يا اختي اتهدي بقا عشان اعرف اتزفت وانطق 
علا /ها يستي اخلصي 
ريم /انا مش هعرف اجي الشغل النهارده لاني في المستشفى 
علا بخضه /م... مستفي ايه.... مالك يبنتي انتي كويسه 
ريم /يا ستي اهدي بقا انا زي الفل اهوه مفيش حاجه 
علا باستغراب /امال بتعملي ايه في المستشفى 
ريم بتنهيده/محمد اتضرب بالنار وهو في الشغل وهو دلوقتي في المستشفى وانا معاه 
علا حست بوجع في قلبها لما سمعت الكلام دا ودموعها نزلت 
علا بصوت مخنوق /ط..... طب هو كويس 
ريم /اه الحمد لله بقا أحسن 
علا بتنهيده /الحمد لله
ريم /معلشي بقا يا علا اطلبي ليا اجازة النهارده... لاني مش هقدر اجي 
علا /ماشي يا حبيبتي ولا يهمك... مش عاوزة حاجة 
ريم /سلامتك يا روحي 
علا /سلام 
ريم قفلت مع علا وبعدين بصت لقت محمد صاحي 
ريم باستغرا ب /انت صحيت 
محمد /اه.... كنتي بتكلمي مين
ريم /دي البت علا...... وبعدين انت صحيت ازاي دا انا كنت قاعده بعيد عشان الصوت 
محمد بتريقه/لا واضح باماره اللي كانت بتزعق من شويه 
ريم بضحك /معلشي بقا يا اسطي 
محمد /يا اسطي... فيه بنت تقول لاخوها يا اسطي  
ريم /مش انا قولت 
محمد /اه 
ريم بضحك /خلاص يبقا فيه 
محمد بضحك /ماشي يا لمضه 
ريم بضحك /طلقني.... لو مش عاجبك طلقني 
وفضلوا هما الاتنين يضحكوا وريم كانت مبسوطه ان محمد بقا أحسن 
_______________________
في شركه الجرحي
رحيم كان قاعد علي مكتبه وماسك الموبايل وبعدين اتصل بمحل ورد
رحيم /الو 
الشخص /ايوة يا فندم اتفضل
رحيم /عاوز بوكيه ورد شيك 
الشخص /طيب ممكن العنوان واذا حابب تكتب كارت مع الورد 
رحيم مسك الملف /العنوان يبقا....... 
وعاوز اكتب في الكارت....... 
الشخص باحترام /اوامرك يا باشا
رحيم قفل معاه وابتسم وهو لسه بيفكر في حنان 
________________________
في القسم 
زين كان قاعد في مكتبه وبيفكر في القضيه وموت عدنان ويا ترا مين هو الزعيم 
وفاق من شروده علي صوت خبط علي الباب 
زين بأمر /ادخل 
دخل العسكري وادي التحيه /زين بيه الظرف دا جه لحضرتك 
زين باستغرا ب/ ظرف ايه دا 
العسكري باحترام /فيه واحد جه وقالي اديه لحضرتك 
زين بأمر /ماشي روح انت 
العسكري ادي زين الظرف وخرج 
زين فتح الظروف وكانت الصدمه 
زين بزعيق /اه يبن ال*******
______________________
في بيت محسن والد حنان 
ريهام ومحسن كانوا قاعدين مع سليم وفجأه جني دخلت 
جني بكسوف /السلام عليكم 
الكل /وعليكم السلام 
سليم فضل باصص ليها بحب وهي اتكسفت وبصت في الارض 
سليم قام راح ليها ووقف قدامها 
سليم بهيام/ايه القمر دا 
جني بكسوف /بجد يا سليم
سليم بحب /بجد يا قلب سليم 
حنان بضحك /نحن هنا 
سليم بضحك /ماشي يا لمضه انا كده كده واخد مراتي وماشي 
سليم /يلا مش عاوزين حاجه 
محسن /سلامتك يبني... وخلي بالك من جني
سليم بحب وهو ينظر لجني /دي في عيوني
ريهام /ربنا يسعدكم يا حبيبي 
سليم /تسلميلي يا حبيبتي... سلام بقا عشان منتاخرش 
محسن /مع السلامة يا بني
سليم مسك ايد جني وراح يفتح الباب ولقي عامل التوصيل في وشه 
عامل التوصيل /دا منزل الاستاذه حنان محسن
سليم وجني كانوا مستغربين 
سليم /ايوة اتفضل 
العامل /الورد دا عشانها 
سليم رفع حاجبه /من مين 
العامل /فيه كارت مع الورد 
سليم /ماشي 
العامل/ ممكن تمضي هنا 
سليم مسك القلم ومضي والعامل مشي 
حنان كانت راحه اوضتها وشافت سليم وجني لسه بره 
حنان باستغراب /انتوا لسه هنا 
وبعدين شافت الورد في ايد سليم 
حنان بمرح /الله ايه الورد الحلو دا والله يبني شكل فيه احتمال اغير وجهه نظري فيك 
سليم /دا ليكي علي فكرة
حنان باستغراب /ليا انا من مين 
سليم /فيه عامل جابه وقال فيه كارت 
حنان مسكت الورد ولقت فعلا كارت جواه 
حنان فتحته وقرات بصوت /الف سلامه عليكي يا معذبة قلبي 
سليم وجني بصوا علي حنان باستغراب 
سليم /مين اللي باعت الورد
حنان /مش عارفه مش مكتوب غير كده 
جني بمرح /شكل الصناره غمزت ولا ايه 
 حنان /اكيد واحد بيستظرف 
سليم بعدم اقتناع /ماشي يلا مش عاوزه حاجه 
حنان /لا 
وخرج هو وجني
وحنان دخلت اوضتها واخدت الورد وفضلت تفكر يا ترا الكلام دا مين اللي باعته 
______________________
في شركة الجرحي
ياسين كان قاعد في مكتبه ومستني وقت الغذا ياجي بسرعه لانه عاوز يفهم مين دا وايه علاقته بوعد 
ياسين في نفسه /معقوله بتحبه 
وبعدين كمل بنفي /لا لا مستحيل هي مكنتش طيقاه وكمان اتعاملت معاه وحش 
وكمل بعصبيه يوة بقا هو الوقت ماله بيمشي ببطء كده ليه 
وبعدين رجع دماغه علي الكرسي وحاول ميفكرش في حاجه 
بعد مده في استراحه الغدا 
ياسين خرج من الشركه وراح الكافيه اللي جنب الشركه عشان يقابل وعد زي ما اتفقوا 
ياسين دخل وقعد علي التربيزة 
وبعد شويه شاف وعد داخله الكافيه 
وعد شافته وقربت منه وقعدت قصاده
وعد كانت متوترة ومش عارفه تتكلم وبتفرك في ايدها
ياسين لاحظ دا وحاول يهدي ترترها شويه
ياسين بمرح /تحبي تشربي اي يا وعد 
وعد قهوه  
ياسين نده علي الجرسون و طلب ليهم اتنين عصير 
وعد بصت ليه ورفعت حاجبها باستغراب
ياسين بمرح /العصير مفيد اكتر وكمل كلامه... ها يا وعد انا سامعك 
وعد /الشخص دا يبقا.. الفصل الحادي عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent