Ads by Google X

رواية لعبه القدر الفصل الاول 1 - بقلم صباح صابر

الصفحة الرئيسية
الحجم

  رواية لعبه القدر كاملة بقلم صباح صابر عبر مدونة دليل الروايات 

 رواية لعبه القدر الفصل الاول 1


عائلة الجارحي
ليث الجارحي …..
شاب لا يوجد في قلبة رحمه ، ويفعل كل ما حرمه الله و يتسألي با الفتيات ومدير التنفيذي لاكبر الشركات في القاهرة و الدول العربية السعودية شركة بروكتر ويبلغ من العمر 28 عام
سيف الجارحي ……
هو نسخة من ليث واخوه ليث التوام ولكن يوجد أختلاف كبيره في الشكل و يعمل ظابط شرطة و ظالم و بارد إلي الغاية ، ويوجدماضي كبيره سنتعرف علية با أحداث.
ادم الجارحي ….
اخوه ليث ومراد ، شخصيه بارده ولكن طيب وحنين مع الي بيحبهم يكره النساء ويوجد ماضي كبيره سنتعرف علية با أحداث ويبلغ من العمر 25 عام .
ملك الجارحي …..
بنت جميله الملامح لا تقل وسامة عن اخواتها ، تربت في امريكا واخت مراد وادم وليث من الاب ولكن تحبهم جدا ، ولديها شركة سياحة تعمل فيها ورثها من والدتها وتبلغ من العمر 23 عام .
مراد الجارحي …..
ابن عمهم عصبي ومتمرده جداً ، ولدية شركة بمفرده ويكره اولاد عمة و ليس يحبون بعض وبينهم مشاكل كثيرا ويبلغ من العمر 25 عام .
ملاك عبدالله …..
فا هي اسم علي مسمة جميله جدا ، طيب وحنين والكل بيحبها ، وكانت تعمل في شركة وتركتها السباب هنتعرف عليها …. و خطيبها كمل العمل في هذه الشركة وهي الان تعمل مع ملك صديتها في شركة السياحة ، وتبلغ من العمر 23 عام .
عمرو محمد …..
شاب لا يوجد في غلطة وهو خطيب ملاك وتعرف علي ملاك في الشركة القديمة الذي كانت تعمل فيها وبعد ما ملاك تركت العمل في الشركة القديمة ذهب اليها وطلب يدها وهي وافقت لا نها تحبة الي الغاية .
في أشخاص كثيراً هنتعرف عليها في أحداث .
البارت الاول
كان يقف وعلي ملامحه الغضب، والكره لحفيده ، الذي كان يقف بكل برود
ادم (ببرود) : دي الثفقه
الجد والذي يدعي (عمران) : ليث عنده معرفه با الثفقه دي ؟؟

ادم ( بجديه): انا معرف الموضوع ل ليث
عمران بقوه : روح شوف المصانع يا ادم
ادم (بكل سخريه) : ماشي يا جدو ،
خرج ادم لرويه اعمالة
__________________
اما في مكان اخر في حي شعبي يمله الاجواء الشعبيه البسيطة
، وفي احد البيوت ، كانت تجلس في غرفتها ، وفي يديها قائمة كبيره وما هي الا قائمة جوازها من حب عمرهاأفضل الهدايا لأحبائكم
ملاك : كده ناقص المفارش ، والسجاد
دخلت زوجت ابيها والذي تدعي حيات.
حيات : خلصتي التنطيف يا ملاك
ملاك : ايوه
حيات: هتنزلي النهارده الشغل ، عشان كفايه قاعدة في البيت
ملاك : ايوة انا بقول كدا ، كفايه الاجازة الي اخدها
حيات : ماشي يا حبيبتي
خرجت ملاك الموبيل الخاص بها.
و اتصلت علي صديقتها وابنت خالتها قائله …….
_ كل ده عشان تردي علي المكالمه
سلمي : معلش ، كنت في الحمام قوليلي بس انتي عامله ايه
ملاك : كويسة ، وانتي ايه اخبارك

سلمي : الحمدلله
ملاك : انا عايزكي تنزلي معايا عاوزه اشتري حجات كتيره
سلمي: عيوني يا عروستنا
اوكي ، منتظره مكالمتك
قفلت معها ومسكت الدبله بتاعتها وهي سعيده وما هي الا ابتسامه تترسم علي وجهها البريئة، علي الجواز من حب عمرهاأفضل الهدايا لأحبائكم
__________________
اما في مكان اخر الأ ما هي شركة عائله الجارحي ، والذي تدعي شركة بروكتر ، والتي تعتبر من اكبر الشركات في القاهره وفي مكتب المدير التنفذي لشركة
دخلت السكرتيره قائله با بتسامة جميله
_ مستر ليث ينتظرك في الخارج شخص وهو يريد مقابلتك
ليث : داعي يدخل
دخل شاب علي عمرو فياواخر العشرينات قائل : استاذ ليث انا عمرو وانا اعمل في المصنع الخاص بك ، ولكن لدي شكوه
ليث : تقدر تقول شكوتك الي H&R
عمرو: أستاذ ليث أنا عاوزه اقول الشكوى لحضرتك مش الي H&R
ليث بمضايقة : اية هي
عمرو : شخص يعمل معي ،ولكن انه دايما يعاملني بطريقه سئية
ليث : ممكن تقول شكوتك كاملا
وبدأ عمرو يقول لهو شكوتوا
ليث : تقدر تمشي ، أنا هتعامل مع الموضوع بطريقتي خاصه
عمرو شكرو لغايه

وخرج عمرو من الشركة خرج المحمول الخاص بها واتصل علي
ملاك قائلا : وحشتيني يا ملاكي
ملاك (باحراج) : وانت كمان
عمرو : هنتقابل انهارده
ملاك : بس احنا كنا مع بعض أمبارح
عمرو : وفيها ايه يا معشوقتي الجميلة
ملاك : خلاص ماشي ، هنزل
قفلت مع عمرو ، وقامت دخلت عشان تجهز ، و لبست فستان ابيض و طرحة داكنة وكانت مثل القمر
، أتصلت علي عمرو لمعرفه المكان الذي ذيذهبوا ..
_________________
اما في الشركه دخل ادم مكتب ليث …
قائلا (بابتسامة ) : انا عملت الي طلبته مني فين المكافأة ؟؟
ليث : موجودة، بس اهم شي انك تكون اقنعتة
ادم : بقولك صدق
ليث : هنشوف ، في الموضوع ده بس الاهم انه نقدر نخلي الفكره دي في دماغ عمران بيه علطول ونرجع حقنا
ادم : اكيد يا مدير
خرج ادم من المكتب وكان ذيذهب علي مكتبة ، ولكن كسل ونزل لذهاب الي البيت ، وركب عربيته ،ولسه هيتحرك لاقي اني الكوتش بتاع العربيه هابط نفخ بعدم رضي
وبص لي فرد امن الشركة قائل : العربيه تتصلح ، و يجبوها الفيلا
الامن هز راسه ، وذهب ادم لتصرف ورجع البيت

اما عند امن الشركة
دي طلبات ادم بيه
فرد الامن التاني : نوديها اي ورشه
فرد الامن الاخر : تقريبا هناك توكيل لهذه العربية
فرد الامن انا اعرف اسطي بيصلح العربيات الغاليه الي زي دي
وذهبو لتنفيذ الاوامر
__________________
اما في شقه في مكان راقي وفخم كانت الشقه غير نطيفه ، ويوجد فيها (زجاجات كحول ، وسجائر) واشياء اخري كثيرة
فاق من النوم علي صوت بنت ،والي كانت واقفه وبتلبس هدومها عشان تمشي
اتكلمت بدلع يا سيف يا بيبي قوم يلا
سيف( بغضب شديد) : اقفلي النور ،والشباك
البنت : طب انا همشي
سيف : غوري
وقبل ما تخرج البنت من باب الغرفة رجعت واخدت المفتاح الخاص با الخزنه بتاعته وفتحتها واخدت الفلوس الي فيها
وخرجت من الشقه من غير ما سيف يحس ، وذهبت الي منزلها
__________________
اما في شقه في منطقة شعبيه كانت تجلس على سجاده الصلاة تدعي الله
سمعت تخبيط شديد علي الباب قامت وفتحت الباب
آيه : ايه ده ، مالك فيكي ايه

البنت : طب ، دخلي بنت خالتك الاول
ايه : ادخلي يا مرفت
دخلت مرفت وقعدت و خرجت الفلوس
ايه : ايه ده ، يا مرفت
مرفت : فلوس
ايه : جايبها منين
__________________
اما عند ملاك كانت قاعده مع عمرو
ملاك سمعت اخر كلمه من عمرو وهي مصدومه
وعمرو مكنش متخيل رد فعلها
ملاك : الي انت عملته ده يا عمرو
عمرو : وفيها ايه
ملاك : فيها كتير ، حرام عليك انت عارف انه معاه اطفال وبيصرف عليهم، وانت روحت اشتكتوا لظالم ده
عمرو : الي حصل بقا وبعدها نظر لها لينسيها الموقف
مسك ايدها ، و ابتسم واتكلم عالفكره انتي حلو اوى
ملاك: بس ، انا مضايقه عشان الشخص ده
عمرو :وأنا ، مقدرش ازعلك
ملاك ابتسمت : بس انت عارف انا سعيدا جدا عشان خلاص قريب جدا هنكون انا وانت في بيت واحد
ضحك عمرو …… انتي مجنونه ، بس انا كمان مبسوط يا حبيبتي هتنزلي شغل امتي

ملاك : بكره باذن الله شغل
عمرو : ماشي بس خلي بالك من نفسك
ملاك : حاضر بس في حجات نقصاني
عمرو : هنجبها يا حبيبتي قومي اوصلك يا ام كريم
ملاك با (احراج ): حاضر يا ابو كريم
خرجو من الكافيه البسيطه عشان يوصلها
__________________
اما عند آيه ومرفت
آيه بغضب شديد : انتي ايه الي عملتي ده ، انتي سرقتي
مرفت : واطي صوتك ، انتي هبله ممكن حد يسمع ، ويبلغ البوليس
آيه : ثانيه واحده ، انتي عرفتي تدخلي الشقه ازاي
مرفت( بتردد ) : ما هو انا كنت معاه في الشقه .
نزل قلم اوي علي وش مرفت
ايه : اية مش انتي قولتلي انك عمرك ما هتعمل كده ، انتي عارفه ده حسابه عند ربنا كبير ازاي
مرفت :هو انا يعني واخده المهنه من حد تاني ، هو انا يعني هعمل اية كل حاجه غصب عني ، وكمان ابقي قولي الكلام ده لا امك
ايه : عندك حق ، بس أنا.خارج الموضوع ده خدي الفلوس دي وامشي
مرفت : ليه يا آيه هيبقي معانا فلوس كتير
آيه : انا مش عيزاها
مرفت : طب خليها عندك

ايه لسه هترفض
مرفت بالله عليكي يا ايه انامش عايز اتحبس
__________________
اما عند سيف قام من النوم ودخل اخد شاور
وخرج عيونو التفتت لخزانه وتفاجئه لم لاقي الخزنه فارغه ولا يوجد بها الاموال
جهز ، وخرج من الغرفه بكل برود ثم نزل من العماره ، وولع سجاره التلفون رن
سيف : مين و عايز ايه
الشخص : با الهدوء يا سيف بيه
سيف : اخلص
الشخص : لو مراد بيه مخرجش النهارده هخليك تعيش حياتك كلها ندمان علي انك فكرت تلعب معاه
سيف ببرود تام : انا مش بتهدد انا سيف الجارحي الي بيهدد وينفذ وينتقم قفل الموبيل
ورن علي ادم
ادم: انت فين
سيف: في شقتي ، فين ملك
ادم : في الشركه في حاجه
سيف : ممنوع اني ملك ترجع البيت لوحدها نهائي انت فاهم يا ادم
ادم : ايه الي هو ده ، انت في حاجه معاك
سيف : ابقي افهمك بعدين
وقفل معاه واتجه لمكان عمله

__________________
اما في ورشه تصليح عربيات كان واقفين الامن بعد ما نقلوا عربيت ادم
الامن : هتخلص امتي يا ابني
الراجل : لم يجي الاسطي ويشوفها
الامن : لم يخلصها كلمني فون علشان اجي اخدها
مشيو هما الاتنين
وبص الراجل علي العربيه
الراجل : تقريبااا لو نها عايز يتغير
اما عند ايه بعد ما مرفت مشيت قعدت وبصت علي الشنطه وفتحتها واذا كانت ممتلئه با الاموال ويوجد ساعه ، وخاتم ، وسلسه استغربت ايه فا لماذا اخدت الساعه والسلسله و الخاتم ؟؟
اما عند ملاك وروحت البيت ودخلت
مالقتيش حيات دخلت الغرفه بتاعت حيات والأ ما هي صرغه خرجت من ملاك عند رويت حيات واقعه علي الارض اقتربت ملاك وجلست ومسكت ايده حيات ….. ماما مالك يلا قومي يا ماما ، ولكن لا يوجداستجابة، بعد مرور فتره في المستشفى
خرج الدكتور: البقاء الله
ملاك : لا لا انا مش هقدر اعيش من غيرها يارب كنت تخدني انا وهي لا
الدكتور : حضرتك الاستاذه مش ميت موته عاديه الاستاذه ميت مسممه يعني ميت بقصد
اتصدمت ملاك : انت بتقول ايه يا دكتوره مستحيل
الدكتور : حضرتك انا دكتور وعارف شغلي كويس
ملاك : بقولك مستحيل يكون ماتت متسممه

الدكتور شك في ملاك واتكلم
الدكتور : انا هطلب الشرطه ليكي عشان يجوا يحققو في الموضوع ده
اما عند مرفت كانت بتكلم صاحبتها
مرفت زي ما قولتلك لبست آيه الموضوع كله وهي متعرفش اني الحاجه الي عندها بتاعت ظابط شرطه
صاحبتها : جدعه انك عملتي كده بدل ما هي عمله نفسها الشريفة ،والكويسه لم تطلع الشريفة الكويسه حراميه ،وكانت مع واحد في الشقه نبقي نشوف هتمشي ترفع عنيها، في وشنا تاني ازاي بس هتعملي اي تاني
مرفت : مش هعمل حاجه لاني سيف قالي انه مركب في الساعه بتاعته جهاز تعقب
البنت : برافو عليكي
قفلت مع البنت
اما عند سيف وصل قسم الشرطه دخل وطلع مكتبه دخل شخص
سيف : عايزك تعمل تعقب لجهاز ده
الشخص: تمام يا باشا
وخرج عشان ينفذ كلام سيف
سيف : انا هعرف اجبيك ازاي تحت رجلي
اما عند ملاك في المشفى اتت الشرطه
وقرب الظابط قائلا : تقربلك ايه المرحومه
ملاك : زوجت ابيه يا باشا ولكن انا احبها مثل امي
الظابط : يوجد مشاكل بينكم عدوا يعني
ملاك : لا ، ياباشا
الظابط اتكلم مع الدكتور ، وبعديها بص لملاك قائل ..

يتبع…. 
google-playkhamsatmostaqltradent