Ads by Google X

رواية منقذي الفصل الثاني 2 - بقلم ملك شكري

الصفحة الرئيسية

 رواية منقذي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك شكري

رواية منقذي الفصل الثاني 2

روايه[منقذي]
البارت [الثاني]
بقلمي✍🏻[ملك شكري]
طبعاً مكانش في تفاعل ابداً على البارت الي فات بس محبتش اتأخر عليكوا ف البارت عايزه تفاعل حلو على الروايه عشان اكملها♡
_____________<○○>___________
ليان ضحكت بهستيريه:هههه ا انت بتقول اي
بعد يومين 
كانت ليان قاعده ف شقتها لابسه اسود وحواليها ستات كتير اوي وصوت القرأن عالي ف البيت وتحت ف الشارع كان الرجاله واقفه بتعزي
فوق عند الستات ليلى صاحبه ليان كانت ماشيه بتوزع القهوه على الناس 
وبعد وقت الكل عزه ليان ومشي ومتبقاش غير ليان وليلى
ليلى قعدت جمب صحبتها بحزن:كانت ام ل ناس كتير الله يرحمها..بصي يا ليان اه عيطي وازعلي واحزني بس ل امتى ياصحبتي ماما فايزه كانت محبوبه من كله والكل زعلان عليها بس هي زعلانه اكتر زعلانه منك وعليكي زعلانه منك عشان بتعيطي وبتتعبي ف قلبك..وزعلانه عليكي عشان مكسوره وضعيفه وانتي لو بتحبي ماما فايزه بصحيح يبقا لازم تقوي ياصحبتي وترفعي راسك للسماا والي يجي على طرفك اكسريه انجحي يا ليان النجاح اكتر حاجه هتخليكي تقفي على رجلك من جديد ومتديش فرصه ل عمامك ولا عيالهم يكسروكي اوعي ياليان انتي صحبتي واقرب حد ليا واخاف عليكي منهم دول مش بشر دول تعابين
ليان كانت بتبص قدامها بشرود:بأذن الله
ليلى:ولازم تشوفي شغل.تقدري تصرفي منه انزلي تدريب ف شركه حتى لو مبرتب بسيط لحد ما تخلصي كليه وتتوظفي
بعد اسبوع راحت فعلا ليان تدور على شغل ف شركات كتير بتشغل متدربين 
لحد ما لقت شركه المحمدي للمعمار كانت ليان مبهوره من شكل الشركه دخلت وهي بتدعي تتقبل 
دخلت ووقفت قدام الاستقبال:لو سمحت سمعت انكوا بتاخدوا المتدربين الاوائل من كليه هندسه
الاستقبال:بظبط وفاضل حد واحد وباب التقديم يقفل
ليان بأمل:ا انا انا طالعه من الاوائل على مدار السنتين الي دخلتهم ف الجامعه 
الاستقبال:هدي خبر ل سكرتيره رئيس مجلس الاداره وهتدخليله تعملي مع انتر فيو ولو الشروط تطابقت معاكي هتتقبلي
ليان:يارب يامسهل
بعد وقت الاستقبال قال:تقدري تطلعي دلوقتي المدير مستني حضرتك
ليان:تمام شكرا..اطلع الدور الكام
الاستقبال:ال16
ليان برقت برعب:ب ب بس انا عندي فوبيا من الاماكن المغلقه ومش هعرف اركب الاسانسير
الاستقبال:مفيش وسيله تانيه للطلوع غير السلم
ليان:تمام
ليان:اطلع ع السلم اهون من الاسانسير
طلعت اول تلت ادوار وتعبت فضلت تاخد نفس وتقف شويه وتكمل وهكذا بعد ربع ساعه وصلت اخيراً وقبل ما تدخل وقفت تاخد نفسها بتعب:باينه من اولها
وقفت قدام رانيا السكرتيره وقالت:لو سمحتي عندي معاد مع المدير
رانيا  بقرف وغيره من جمالها:استني اخد اذن الاول
ليان بستغراب من طريقتها:تمام
دخلت رانيا ونبره صوتها وتعبيرات وشها اتغيرت 180درجه:مستر زين البنت الجديده وصلت
زين:دخليها
ليان بصتلها وكتمت ضحكها على تغيير البنت بالشكل ده 
دخلت ليان وردت الباب لكن مقفلتوش على الأخر:سلام علي..انت..
زين مبينش انه اتصدم من وجودها:اهلا اتفضلي اقعدي
قعدت ليان برتباك:ا اء
زين دخل ف الموضوع بجديه:عندك كام سنه
ليان وهي باصه ف الأرض:20سنه
زين:سمعت انك على مدار السنتين كنتي من الأوائل هل ده صح
ليان:ايوا
زين بعصبيه مكتومه:ارفعي وشك انا مبكلمش نفسي..
رفعت ليان وشها وبصتله ب عيونها البريئه
زين ف نفسه:يارتني مانطقت
زين:احم..نكمل..اسمك اي
ليان:اسمي ليان
بعد وقت قال زين:تمام يا ليان انتي اتقبلتي معانا..وهتبدأي شغل من بكره
ليان بفرحه ابتسمت ابتسامه بينت غمازاتها واتكلمت بصوتها الرقيق:تمام شكراً ل حضرتك..اوي
زين سرح فيها حتى مسمعش هي قالت اي
ليان:احم..ه ه هستأذن انا وهاجي بكره في ميعادي ان شاء الله
زين وهو لسه سرحان اصلا:ه ها اه تمام
تاني يوم صحيت ليان بنشاط لبست فستان طويل مبين حتى صغيره من رجلها اسود فيه نقوش باللون الابيض وشوز ابيض ولمت شعرها على هيئه ديل حصان وكان بردو طويل محطتش ميكب خالص لانها مش محتاجاه وبعدها نزلت بعد وقت وصلت للشركه ودخلت قاعه المتدربين وكان في لاب توب لكل متدرب المطلوب منه يعمل برنامج واكتر7 هينجحوا في تصميم البرنامج ده هما الي هيتعينوا
ابتدت ليان تشتغل ف الاب توب بتركيز قرب عليها ولد وقال:ازيك
ليان رفعت راسها وبصتله بستغراب
علي مد ايده ليها بأعجاب:انا علي ياقمر وانتي
ليان بقرف:مبسلمش على رجاله..خير
علي:مالك قافله كده لي ما تفكيها كده
ليان:مبفكش واتفضل حضرتك شوف بتعمل اي وسيبني ف حالي
علي:مالك بس ياقمر
كان زين ف الوقت ده دخل يشرف على المتدربين بنفسه ولما شاف علي واقف مقرب من ليان الي باين عليها انها بتزعقله شيئ جواه خلاه يتعصب وكأن نار بتولع قدامه راح ناحيه علي بكل عصبيه:ايه الي موقفك هنا
علي برتباك:ها.ده انا كنت بتعرف على الانسه يعني كلنا زمايل وكده
ليان بغضب:وانا قولتلك مش عايزه اتعرف على حد
زين بصله بنظره حاده كفيله انها تقتله:سمعت قالتلك اي...يلا روح على مكانك وعايزك ملكش دعوه بيها..لما لقا ليان بتبصله بستغراب قال بتوتر:ولا ب اي حد..يلا اتفضل
مشي علي بغيظ وهو بيتوعد ل ليان
عدا اليوم وروحت ليان بتعب ل بيتها قعدت على سريرها بتعب لقت فونها بيرن ب رقم غريب فتحت الفون وفضلت ساكته تسمع مين الي بيتكلم وظهر صوت عاصم:ازيك يابنت عمي..انا مشيت وقدرت انك حزينه على امك بس خلاص الحزن عدا عليه اسبوعين متتفاجئيش لما تلاقيني ف اي وقت عندك وباخدك ونروح على اسكندريه..سلام ياقطه
ليان روحها اتسحبت منها برعب من عاصم هو المرادي بيتكلم بجد ومصمم فضلت تعيط كتير وهي بتفتكر الايام الي مرت بيها معاهم لما كانوا بيحبسوها من غير اكل وشرب ف ضلمه وماسكين امها عشان متقدرش تنقذها
بعد تلت ايام كان اليوم طويل ف الشركه والكل سهران فيها حتى مازن وزين
وجت الساعه عشره بليل وكانت ليان طلعت تطلع ورق ل زين وتمشي 
خبطت ليان ودخلت والتعب باين عليها:اتفضل حضرتك الورق اهو..
زين:احم ليان انتي كويسه؟!
ليان:اه الحمدالله..اقدر اروح دلوقتي
زين:خليكي انا كده كده ماشي هوصلك ف سكتي
ليان:لا مينفعش الدنيا ليل الناس تقول اي
زين بتحذير:محدش يقدر ينطق عليكي كلمه..غير كده انا بتعصب من الي يعاندني وانا عصبيتي وحشه..يلا قدامي
اتحركت ليان قدام زين لحد تحت وفتحلها باب العربيه ركبت وهو ركب واتجهوا ل بيت ليان
ليان:ايوا هو ده بيتي..شكراً تعبت حضرتك
زين:ولا تعب ولا حاجه
ليان:عن اذن حضرتك
نزلت ليان من العربيه ودخلت مدخل العماره 
وهي طالعه على السلم قابلت عاصم ف وشها ماسك سكينه وموجهه على رقبتها:هتيجي معايا بالذوق ولا تحصلي الوالده
ليان بذعر:ا ا انت ع عايز م مني ا اي
يتبعع.....

   •تابع الفصل التالي "رواية منقذي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent