Ads by Google X

رواية للخلود الفصل الرابع 4 - بقلم نورهان جمال

الصفحة الرئيسية

  رواية للخلود كاملة بقلم نورهان جمال عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية للخلود الفصل الرابع 4

 

وذات يوم أتفقوا الخمس فتيات على الإلتقاء بعد الغياب الذي طال بسبب إنشغالهم بالعمل  

 

*أمنية*:أيه يا عم العاطل عامل ايه  

*سلمى*:بتعايريني عشان مش لاقية شغل...الله يرحم  

*ساندي*:بنات هي دي هَنَا ولا أنا متهيألي  

*سلمى*:لا يا شيخة هَنَا مين أكيد لأ  

*أية*:لأ أيه دي بتشاور لينا وجيالنا أهي  

*هَنَا بإبتسامة*:هاااي... عاملين أيه يا بنات...بجد وحشتوني اوي  

 

وعــــمَّ الــــصـمـت عــلـيـهـم مــــن صــدمـة مــــا رأووه  

 

*هَنَا*:على فكرة أنا بكلمكم مبتردوش ليه  

 

*أية*:نرد على مين  

 

*هَنَا*:هيكون على مين يعني...اكيد عليا  

 

*سلمي*:أنتي مين  

 

*هَنَا بنفاذ صبر*: هَنَا  

 

*ساندي بصدمة*:أنتي هَنَا  

 

*هَنَا*:ايوة هَنَا اومال هكون مين يعني 

 

*أمنية بغضب*:ايه منظرك ده...انتي شوفتي نفسك في المراية..أيه الميكب الأوڤر ده وأيه الضيق القصير اللي لابساه ده والخمار اللي قلعتيه  

أيه يا بنتي أيه اللي عملتيه في نفسك ده.. 

 

*هَنا*:لازم أبقى كدة عشان أكون مناسبة لمنصب السكرتيرة الخاصة لرئيس مجلس الإدارة  

 

*أمنية بغضب*:ليه هو كان رئيس مجلس إدارة كباريه شارع الهرم  ولا أيه نورهان جمال 

 

*هَنَا بغضب*:أمنية لمي نفسك وانتي بتتكلمي معايا أحسنلك  

 

*أمنية بغضب*:هتعمليلي أيه يعني  

 

*ساندي*:أيه يا جماعة مالكم...أهدوا عشان نعرف نتناقش بهدوء  

 

*سلمى*:فعلاً...ساندي عندها حق...ممكن نقعد  

 

*هَنَا*:أنتوا مش شايفين أمنية بتتكلم إزاي  

 

*ساندي*:أعذريها أنتي مش شايفة منظرك عامل إزاي 

 

*هَنَا *:مالوا منظري يعني...أهو أحسن منكم  

 

*أية*:أحسن من مين لاحظي إنك بتتعدي حدودك  

 

*هَنَا*:على اساس إنكم ألتزمتوا بحدودكم يعني  

 

*سلمى*: هَنَا أفتكري كويس إن اللي بيبيع أخرته عشان دنيته بيخسر الأتنين نورهان جمال 

 

*هَنَا*:أنا ماشية  

 

                ـــــــــــــــــــــــــ  

*سلمى*:أستغفر الله العلي العظيم البت أتشقلب حالها  

 

*أمنية*: ربنا يسترها عليها م اللي جاي  

 

*ساندي*: هيحصلها أيه أكتر من كدة  

 

*أمنية*:خايفة أحسن تكون دي البداية  

 

*سلمى*:بداية أيه ومالك بتتكلمي بالألغاز كدة  

 

*أمنية*:أنا مش بتكلم بالألغاز...كلامي واضح على فكرة  

أنا خايفة زي ما غيرت شكلها عشان المنصب تبيع نفسها قصاد أي عرض مُغري  

 

*أية*: أيه اللي بتقوليه ده يا أمنية مستحيل طبعاً هَنَا تعمل كدة  

 

*أمنية *:بصراحة كدة بعد اللي شوفته أراهنك لو هنا بقت بتركع ركعة واحدة حتى...وبعدين اللي تفرط في دينها وأخلاقها سهل تفرط ف أي حاجة تاني نورهان جمال  

 

*سلمى بخوف وعيناها تلمع بالدموع*:أيه ده أنا خوفت عليها أوي...أحنا لازم نكلمها ونوقفها عند حدها قبل ما تعمل كدة  

 

*ساندي*:بطلي عياط يا سلمى متقلقيش أحنا هنفضل وراها...هنسيبها كام يوم بس عشان اللي حصل النهاردة وبعد كده نبقى نشوف هنعمل معاها أيه  

 

*سلمى*:انا لازم أمشي دلوقتي  

 

*أية*:ما تقعدي معانا شوية كدة كدة أنتي مش وراكي حاجة  

 

*سلمى*: لأ طبعاً ورايا أنتي ناسية دار الأيتام والأطفال اللي مستنييني فيه  

 

*أمنية*:ربنا يجازيكي خير يا حبيبتي لو كدة روحي  

 

*ساندي*:فعلاً روحيلهم بسرعة لأنهم بيحبوكي جداً  

 

*سلمى*:وأنا كمان بحبهم جداً...سلام بقى  

 

وفجأة تضحك ساندي بلا سبب فأستغربا أمنية وأية  

*أية*:في أيه  

 

*ساندي بضحك*: مش عارفة ليه مرة واحدة افتكرت أمنية لما نسيت تمضي ونسيت الإجتماع فضحكت هههه 

 

*أية*:ههههههه أسكتي ده كان يوم  

 

*أمنية*: تصدقوا إنكم عيال رخمة أيه مش لاقيين حاجة تتسلوا فيها غيري...وبعدين انتي عرفتي منين  

 

*أية*: بصراحة كدة أنا اللي قولتلها  

 

*أمنية بتوعد لأية*: ماشي يا أية حسابك معايا بعدين  

 

*ساندي*:طب وانتي عاملة ايه دلوقتي في الشغل  

 

*أمنية*: كل يوم بروح لسي رائد عشان حضوري...حاجة أخر رخامة  

 

*أية*:يا شيخة حرام عليكي..ده غلطتك فيها رفد والراجل مشكوراً أكتفى بكدة  

 

*امنية*:أسكتي انتي بس قال مشكوراً قال  

 

                 _____ 

 

دار الأيتام  

هللوا الأطفال فرحاً بقدوم سلمى إليهم  

لاحظت سلمى غياب طفل وحين سألت عنه علمت بأنه بالداخل لإنهاء أوراقه  

فسيخرج من الدار لأن هناك من سيتبناه  

فتملكتها العديد من المشاعر المختلطة  

فرحة لأن مصيره سيكون أجمل ونفسيته ستتحسن لوجوده في جو أسري كامل  

وخوف من أن تكون هذه العائلة غير صالحة فتُفسد هذه البراءة ويزداد المفسدين فرداً  

وضيق وحزن لأنها ستشتاق له كثيراً  

فلمعت عيناها بالدمدع لفراق هذا الطفل  

 

                          ـــــــــــــــــــــــــــــــ

في منزل أمنية  

_مالك يا أمنية يا بنتي من ساعة ما جيتي من برا وانتي مش طايقة نفسك ومتدايقة ومكلتيش كمان  

*أمنية*:مفيش حاجة يا امي متقلقيش  

_هتخبي على أمك حبيبتك 

*أمنية*:لو تخصني أكيد هقولك 

_ماشي ع العموم مفيش حاجة تستاهل زعلك ولو الزعل ده سببه حد قريب منك ف عيدي تفكيرك بعلاقتك بيه مرة تانية عشان العلاقة اللي تتسبب في زعل بتبقى نهايتها لإما تقوى أو تتمحي ف شوفي الشخص اللي سببلك الزعل ده يستحق أيه  

*أمنية*:هو آه الزعل ده سببه حد ،بس مش عشان أذاني ده عشان أذى نفسه وضرها جامد  

_يبقى واجب علينا ننصحه ونقف جنبه منسيبهوش لحد ما يرجع زي الأول وأحسن 

*أمنية*:طب لو رافض النصيحة 

_نحاول معاه مرة وعشرة عشان ده حقه علينا  

*أمنية*:حاضر يا امي تسلميلي كتير يا أحلى ام ف الدنيا نورهان جمال 

                        ____ 

                             

                          📞📞📞📞 

*أمنية*: أيه يا بنتي انتي لسة متدايقة...ما هو كدة احسن ليه لأنه هيلاقي رعاية وهيبقى ليه مستقبل أحسن ما كان هيفضل في الدار  

*‏سلمى*:فعلاً...بس اعذريني انا اتعودت ع الأطفال كلهم ومش بستحمل غياب اي حد فيهم  

*‏أمنية*:حبيبتي كدة مينفعش كل ما طفل حد ييجي يتبناه تبقى في الحالة دي...أتأقلمي يا بنتي بقى  

*‏سلمى*:هحاول...المهم هَنَا هتعملوا معاها ايه  

*‏أمنية*:يومين كدة وأية وساندي هيروحوا ليها ويتكلموا معاها  

*‏سلمى*:ربنا يهديها يارب ،لما يروحوا خليهم يكلموني يقولولي عملوا ايه عشان اروح اكلمها انا كمان 

*‏أمنية*:تمام يا حبيبتي...عايزة حاجة 

*‏سلمى*:عايزة سلامتك...سلام  

                             📞📞📞📞  

*سلمى*:نعم يا أمي 

ــ قومي يا حبيبتي أغسلي المواعين عشان مش قادرة أقف  

*سلمى بإبتسامة*:حاضر يا امي  

 

                    ______ 

 

في اليوم التالي كانت أمنية بمكتب رائد كي تستفسر عن شئ  

 

*رائد*: أقعدي وأسألي عن اللي انتي عايزاه  

 

*أمنية*: أنا عرفت بالصدفة إن حضرتك عندك علاقات كتير في مجال السياحة  

 

*رائد*: فعلاً  

 

*أمنية*: طب شركة * للسياحة  

 

*رائد وملامح وجهه تغيرت*: وانتي مالك ومال الشركة دي  

 

*أمنية*: بسأل عليها عادي... لأ أنا مش بسأل عليها عادي أصله بصراحة كدة صاحبتي من ساعة ما أشتغلت فيها وهي حالها أتغير  

 

*رائد*: صاحبتك بتشتغل ايه  

 

*أمنية*: السكرتيرة الخاصة لرئيس مجلس الإدارة  

 

*رائد*: سكرتيرة هادي.. هي هَنَا تبقى صاحبتك  

 

*أمنية بإستغراب*: وحضرتك عرفت هَنَا إزاي  

 

*رائد*: هقولك على حاجه... هادي ده كل فترة بيبقى ليه سكرتيرة خاصة وسكرتيرته دي بتبقى أشهر من نار على علم الصراحة لأنها بتبقى معاه ف كل حاجة زي ضِله بالظبط  

 

*أمنية*: مش فاهمة بردك ليه اتغيرت المفروض إنها تبقى كدة مشغولة ومسحولة في الشغل ومعندهاش وقت تبص لنفسها في المراية حتى... ف إزاي بقى مهتمة بنفسها وغيرتها كدة  

 

*رائد*: هههههههههههه  

 

*أمنية بغضب*: الواضح إني كنت غلطانة لما سألت حضرتك  

عن اذنك  

 

*رائد*:ثانية بس انتي زعلتي  

 

*أمنية*:اومال عايز رد فعلي يبقى ايه يعني لما الأقيك بتضحك وانا بسألك على حاجة نورهان جمال 

 

*رائد*:خلاص متزعليش...اقعدي بقى  

انا هوضحلك اكتر...هادي ده بيغير السكرتارية بتوعه زي البدل بتاعته  

وبخصوص صاحبتك بقى ليه اتغيرت لأنه هادي كدة بيحب يعين البنات الصعبة بمعنى أصح... وكلمة ف حدوتة مع كام موقف على كام نظرة على كام عرض مغري يحولها للإنسانة اللي هو عايزها بالظبط..وبعد كدة ياخد اللي عايزه منها وبعد كدة يجيب غيرها وهكذا  

 

أما أمنية بالرغم من إنها توقعت أغلب هذا الكلام إلا إنها صُدِمَت حين سمعته من رائد وتأكدت من أن ما توقعته حقيقة فخافت كثيراً على صديقتها  

وقررت أن تذهب سريعاً كي تُنقذ صديقتها قبل أن تقع في هذا الفخ  

فأستأذنت من رائد بأن تترك الشركة لمده ساعتين ليس أكتر فوافق على طلبها  

 

                             ـــــــــــــــــــــــــــــــ  

ذهبت أمنية لهنا بالشركة وحدث  ما حدث 🙇 

  

google-playkhamsatmostaqltradent