Ads by Google X

رواية خدعتني بحبها الفصل الرابع عشر 14 - بقلم سلمي تامر

الصفحة الرئيسية

  رواية خدعتني بحبها كاملة بقلم سلمي تامر عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية خدعتني بحبها الفصل الرابع عشر 14

  
_حبيبة بقالها كذا ساعه مختفيه ولحد دلوقتي مرجعتش البيت ومش عارفه مكانها
قالتها منار لكرم بعياط وخوف على اختها
قام بسرعه من على السرير وابتدى يغير هدومه وهو بيتكلم بعصبيه وخوف على مراته
_طب مقولتليش ليه من اول ما طلعت من البيت يامنار انتِ مش عارفه حالتها وان نفسيتها تعبانه ويعتبر مش في وعيها
منار بعياط وندم
_قولت ممكن اكون مأفورة وان هي راحت تجيب حاجه وجايه او حبت تخرج تفك على نفسها شويه
بس تأخيرها ده مش طبيعي
نزل كرم من البيت وركب عربيته وهو بيتكلم بقلق
_طب متعرفيش أماكن بتروحها لما بتكون مخنوقه
منار بنفي
_حبيبة معندهاش اماكن معينه بتروحها
_طيب يامنار اقفلي دلوقت وانا هتصرف
بعد ما قفل معاهت فضل يدور على منار في اماكن قريبه من بيتها ودور عليها في مستشفيات وأقسام وحاول يلاقيها لكن طبعاً معرفش وحس بيأس كبير جداً وألف احتمال جيه في راسه خلوه يتجنن
ولما تعب اتصل بمنار تاني
_منار هو فيه حاجه حصلت مع حبيبه او حد اتخانق معاها
منار اترددت تقوله على مرات عمها ولا لأ بس بعدها قررت تقوله واللي يحصل يحصل
_انا شاكه في مرات عمي ياكرم
حاسه انها قالتلها حاجه او عملتلها حاجه خليتها تسيب البيت وتمشي
وفي نفس الوقت مش عايزة اظلمها لأن لما سألتها تاني نكرت وقالت متعرفش مكانها وفضلت تحلف
_طب ومرات عمك ايه مشكلتها مع حبيبة هي مش بتحبها يعني
_مش عارفه والله…بس ممكن يعني علشان سيف كان هيتجوزها وهي سابته واتجوزتك انت والموضوع ده يعني
فكر كرم شويه وفهم ان فعلا ده سبب يخليها تكرها وتحاول تأذيها علشان كده اتكلم بجديه
_انا جاي عندكم يامنار وعايز اشوف الست دي
منار بقلق
_بس ياكرم دي احتمالات يعني مش عايزين نأذي حد
_متقلقيش يامنار انا بس عايز اسألها شوية اسألة واشوف رد فعلها وحركاتها
قفل معاها واتجه ناحية بيت حسان الرشيدي وشاكه بيزيد ناحية سميحه لما بيربط الخيوط ببعضها
_____________________
شهقت بعنف لما لقيت جردل مايه اتكب عليها وهي نايمه وجميله واقفه بتبصلها بحده
حبيبة بصراخ وعصبيه وهي بتقوم تقف
_لأ بقا ده انتِ مش طبيعية اقسم بالله
ايه اللي عملتيه ده ياست انتِ
_قومي يابنت بحري الساعه بقيت ٦ ايه ناويه تصحي العصر زي ما كنتي بتصحي في اسكندرية عندكم
حبيبة بنفس النبرة
_مش فاهمة برضو انتِ مالك اصحى امتى!
ضحكت جميلة بسخرية
_مالي!
قال مالي قال
ده بيتي يا قلب امك واللي يتخمد فيه يبقى يمشي على قواعده ونظامه ويصحى من الفجر يخدم فيه
_وانا مالي بكل ده
انا مش عايزة اقعد في بيتك المنتن ده اصلا اللي ميجيش حاجه في بيت ابويا ولا البيت اللي كنت متجوزه فيه
جميله بزهول
_وانتِ كنتي متجوزة يامقصوفة الرقبة انتِ
غامت عنيها بحزن و بحنين لكرم لما افتكرت آخر لقاء بينهم وقد ايه كان كويس معاها وحنين ولطافة العالم كلها فيه ولأول مره تحس بحبه ليها وانه فعلا بيعشقها من قلبه
_متردي يابت
رديت بنفاذ صبر
_اه كنت متجوزه واتطلقت
حبيبة بسبب عدم علمها ان طلاق كرم باطل لأنه مكانش في وعيه رديت بالاجابة دي
بصتلها جميلة بسخريه اكبر
_ما طبيعي تطلقي وانتِ اللي مناخيرهم في السما زيك يفتحوا بيت اصلا
_استغفر الله العظيم..اللهم طولك ياروح
_استغفري يختي استغفري
قومي يلا وراكي شغل كتير
انا اديت للخدم كلهم اجازة معادا واحده تساعدك بدل ما البيت يو.لع بينا
حبيبة بسخريه
_لأ كتر خيرك والله
قريت منها وشدتها من دراعها وهي بتسحبها للمطبخ
_يلا ياحلوة قدامي
عايزاكي تطبخي كل الاكل اللي محطوط على الرخامه ده وبعد ما تخلصي تلفي على اوض البيت كله تروقيها وبعد ما تخلصي تبقي تعالي اقولك تعملي ايه
_اه وانتِ مفكراني بقا هقولك حاضر ياستي واعمل الهبل اللي بتقوليه ده صح
جميلة بشر
_هتعملي غصب عن عين اللي خلفوكي
يلا يابت بدل ما امسكك من شعرك الاصفر الحلو ده والف بيكي البلد كلها واخلي اللي مايشتري يتفرج..يلا انجزي
متنكرش حبيبة انها خافت من تهديدها ليها وان ست زي جميله ممكن تعمل كده فعلا علشان كده نفخت بعنف وبصيت لكمية الاكل اللي المفروض تعملها وحسيت انها عايزة تعيط
مشيت جميلة من قدامها ودخلت بنت صغيرة جداً عندها عشر سنين بتبص لحبيبة بإنبهار من جمالها
لمحتها حبيبة واتكلمت بصدمه
_لأ متقوليش!
اكيد مش انتِ اللي قصدها هتساعدني صح
ضحكت البنت بمرح واتكلمت بتأكيد
_لأ انا يا هانم
اوعي تفتكري علشان رفيعه وقصيرة حبتين ان انا مش بعرف اشتغل
ده انا فُله وشاطرة خالص واعجبك والله
_انتِ اللي زيك المفروض يبقوا في مدرستهم يا..انتِ اسمك أيه
_فرحه..اسمي فرحه ياهانم
ورديت بشوية حزن
_والعلام مش للي زيي ، انا اتكتب عليا الشقى من اول ابويا مات وسابلنا كوم لحم
ف كان لازم اشتغل واساعد امي علشان تربي بقيت اخواتي الصغيرين
بصتلها حبيبة بشفقه وحزن ولأول مره تحس بغيرها وتشوف حياة غير حياتها الوردية اللي كانت عايشه فيها وقد ايه العالم ليه وش تاني مظلم كانت متعرفش عنه حاجه بسبب حياة الرفاهية اللي كانت عايشه فيها وكانت أكبر مشاكلها لما متلقيش درجة روچ عايزاها
عرفت في اللحظه دي قد ايه كانت تافهة وسطحية
_يلا ياهانم نبدأ بدل ما الست جميله تيجي وتبهدلنا
فاقت من شرودها وهزيت دماغها بإبتسامه لطيفة واتكلمت بحنان
_قوليلي ياحبيبة بس وانا هقولك يا فرحه
اتفقنا
_بس..يعني
_مبسش ولا حاجه
اعتبريني زي اختك الكبيرة
_حاضر ياحبيبة
ابتسموا لبعض وبدأت حبيبة تطبخ الاكل بحرافية لأن دي هوايتها من وهي صغيره و كانت سرحانه وبتفكر في اللي حصل فيها
بصيت لفرحه بتساؤل
_مش معاكي تليفون يافرحه
بصتلها فرحه بنفي وهي بتقطع الخضار
_لأ والله
_طب متعرفيش تاخدي منهم موبايل من غير مايخدوا بالهم
فرحه بخوف ورفض
_دول يقتل.وني فيها
لا والنبي طلعيني من الموضوع ده ست جميله صعبه ومحدش في العالم يقدر عليها
_الله ينور عليكي يافرحه
فهميها بقى
قالتها جميله بإبتسامه خبيثه وهي داخله المطبخ
نفخت حبيبة بضيق واتكلمت بإستغراب
_انا مش عارفه انتِ بتكرهيني كده ليه
انا عملتلك ايه
_معملتيش..امك اللي عملت
وكانت مغروره زيك كده ومتكبرة وشايفه نفسها وبتعاملني وحش
ف انا بجيب حقي منها دلوقت فيكي
كده خالصين
_ما معاها حق والله
ده انتِ متحصليش حتى خدامه في بيتنا ياجربانه انتِ وعلى فكرة وضعي ده مش هيطول وهعرف اطلع من البيت اللي حابسِني فيه ده وساعتها هاخد حقي منك وهعرفك قيمتك انتِ وجوزك واللي اسمها سميحه اللي وصلتني للي انا فيه ده
بصتلها جميلة بعصبية وشر وابتسمت بخبث
_انتِ بتقوليلي انا جربانه!
قربت منها وبصيت لشعرها الأشقر الطويل جداً وابتسمت بشر وهي بتمسك المقص اللي قدامها
_ما انتِ مش متربية
ومسكت شعرها وقص.يته بغل
وقع شعر حبيبة على الارض وبصيتله بصدمه وحسيت انها اتشلت ومقدرتش تنطق بكلمه واحده
شعرها ده كان اكتر حاجه بتحبها وبتهتم بيها وباللي جميله عملته ده كسر.تها جداً ودي كانت القاضية بالنسبالها
بصتلها فرحه بشفقه وحزن على حالتها وقربت منها تواسيها
وطلعت جميله من المطبخ وذكريات الماضي كلها بتتعاد قدام عينيها وهي بتفتكر قد ايه كانت هايدي والدة حبيبة بتعاملها بقسوة وتكبر ودايما بتهينها
زعقت بعنف وغضب
_مهران…يامهران
نزل مهران من اوضته
_جرى ايه ياجميله..بتزعقي كده ليه
_البت دي معتقعدش في بيتي لحظه تانيه مش ناقصه قر.ف انا مش عايزه اشوفها قدامي
من بكره تكتب كتابها على واحد من رجالتك وتغور معاه
فكر شويه مهران في كلامها ووافق وقرر ينادي على واحد من الغفر اللي واقفين قصاد البيت
دخل راجل في الاربعين من عمره وجسمه ضخم جداً وباين على ملامحه القسوة والجمود
ابتسمت جميله برضا من شكله واتكلم مهران بأمر
_بكره فرحك على بت اختي …حضر نفسك ياعتمان

google-playkhamsatmostaqltradent