رواية نبض قلبي لك الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مارلي ايهاب

الصفحة الرئيسية

 رواية نبض قلبي لك كاملة بقلم مارلي ايهاب عبر مدونة دليل الروايات


 رواية نبض قلبي لك الفصل الحادي عشر 11

  
‏الحياة مواقف ، والمواقف لا تُنسى … قد ينسى الإنسان أيامه الصعبة ، لكن لن ينسى من هوّنها عليه ، واحتضن قلبه فيها ، لتكن لكم لمسة حانية في أيّامهم الصعبة…!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
اعرفكم علي الشخصيات الجديدة
عثمان كبير بلد في الصعيد عنده 42 سنه عيونه بني فاتح وبشرته قمحية وطويل وعريض وجسمه رياضي متجوز تلاته وعايز يضم الرابعة
عنده 13 بنت وولد سبع بنات وست ولاد
اعرفكم الزوجة الاولي….. هناء طيبة وعلي نياتها اوي عندها 40 سنه ببشرة متوسطة البياض
وقصيرة الطول وملامحه حلوه وجذابة
جابت بنتين وولادين
1/احمد وده عنده 17 سنه تانية اعدادي
2/ حسين عنده 13 سنه اولي اعدادي
3/ سارة عندها 10 سنين رابعة ابتدائي
4/ فادية عندها 7 سنين والقريبة ضمن اخواتها كلهم من قلب والدها
الزوجة التانية سامية والتي تزوجها بعد زوجه من هناء بثلاث شهور فقط عندها 30سنه
ملامحها حلوة وجسمها مشوق وبشرتها قمحية وطول متوسط
زوجة كيدة وبتحب تضايق ضراييها وبذات جميلة لانها مجبتش غير بنات
عندها اربع ولاد وبنتين
عندها ياسين وانس تؤام عندهم 16 سنه في اولي ثانوي
واكمل…… عنده 10 سنين
جاسر عنده 11.سنه
مي…… عندها 9
ولاء….. 7
الزوجة التالته غلبانه جدا جدا ومسالمه اوي مش بتتكلم ولا بتاخد حقها عندها 28 سنه سنه
بشرتها بيضاء صافية وعيونها زرقاء وقوامها مشوق وطولها 170 سم اتجوزها بعد سامية بسنتين
عندها فيروز….. بنت عندها 13 سنين
روان وحلم…… تؤام عندهم 7 سنين
مع العلم ام جميلة من امريكا وابوها صعيدي مامتها وبابها انفصلوا وهي بابها اخدها وفضلت عايشه معاه لغاية ما اتجوزت عثمان كان عندها 18 سنه
دي اسرة عثمان
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
خالد واهله متوفين وملوش حد غير ولاد اعمامه والعلاقة مقطوعها من زمان لما اهل خالد اتوفوا كان عنده 16 سنه وخالد فضل عايش في بيته لوحده ومفكرش يتجوز ولا يكون اسرة لسبب هنعرفه بعدين عنده 30 سنه ومن وهو صغير اشتغل في الاراضي والعماير وكان بيشيل طوب اشتغل حاجات كتير جدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
في الصعيد وتحديداً بيت والدة خالد كانت ريهام قاعدة وولادها نايمين وهي جفاها النوم
الساعة عشرة الصبح سمعت الباب بيخبط قامت تفتح بكسل شافت خالد شايل كياس كتير اوي اوي
اكتر من سبع اكياس ريهام كانت بصله وهي فاتحه عنيها علي اخرها
ريهام بصدمه…. ايه كل ده
خالد…. ده الوكل والحاچات اللي محاچها البيت اي طلبات تاني يا ابله
ريهام بصدمه ….. ده كتير اوي ليه كل ده
خالد…. مفيش حاچة كتير وه الحاجة اللي اي بيت بيحاتچها انا رايح الشغل شوفي انتي هتعملي ايه بعد اذنك
وخرج من غير ما يسمع ردها زي امبارح
ريهام فتحت الاكياس وكان فيها جميع انواع اللحوم والدواجن والرز والمكرونه كل انواع الخضار واكل الفطار والعشاء والغداء وكل مستلزمات المطبخ
ريهام ابتسمت علي حنيته وانه مسبش حاجه غير لما جابها وبتعجبها اوي كلمه ابله منه
ريهام خرجت الاكل وحطيتهم في التلاجة وابتدات تجهز حاجات للغداء
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
اما عند عثمان صحي وقام من جنب جميلة واخد دوش وخرج بره شاف سامية خارجة من اوضتها وبصتله بحزن وهو مدلهاش اهتمام ونزل تحت وقعد علي السفرة وهي نزلت وراه وقعدت جنبه علي السفرة وقالت بحزن….. صباح الخير يا كبير
عثمان….. صباح الخير
سامية بحزن…. مش هتعوضني عن امبارح وتبات معايا
عثمان… لع اليوم هيكون عند هناء انهاردة يومها
سامية بحزن…. طب واني
عثمان…. في يومك ودي حاجه تعلمك متغلطيش علشان متتعچبيش وروحي يلا شوفي الفطور لسه مخلصش ليه
سامية بحزن….. حاضر يا كبير
ورحت سامية المطبخ وكان في ست كبيرة الشغاله واسمها الست فاطمة
سامية بتكبر…. ها يا سامية الفطور جهز ولا لع الكبير مستعچل
فاطمة…. بخلص اهو يا هانم دقيقة وكله هيكون جاهز
سامية بصوت عالي…. تاني مره تفوجي جبلينا وتخلصي الفطور ولا هنجعد نستني جنابك لما تخلصي ولا عاوزه تاخدي فلوس علي الفاضي
فاطمة بدموع… حاضر ياست هانم اللي حضرتك عاوزه
سامية بعصبية وهي خارجة…. كتك القرف
وراحت لعثمان…. الفطور بيچهز يا كبير
عثمان شاور براسه ومتكلمش
جميلة نزلت بهدوء…. السلام عليكم
عثمان… وعليكم السلام
سامية مردتش السلام عليها
عثمان…. تعالي اجعدي جاري يا جميلة
حميلة راحت قعدت جنبه
وهناء نزلت كمان…. صباح الخير
عثمان وجميلة…. صباح النور
سامية كالعادة مردتش عليها
هناء قعدت جنب جميلة
وولاده نزلوا كلهم وراحوا حضنوه
فاطمة جابت الفطور وهي حزينه وحطته علي السفرة
عثمان لاحمد وحسين ياسين وانس ….. تخلصوا دروسكم وتتطلعوا علي الارض مفهوم يا شباب متهيقلي انتوا كبار كفاية علشان تشوفوا شغل ابوكوا وتتطمنوا عليه المخازن الحسابات واللذي منه وطمنوا علي المحاصيل والعمال شغالين صح ولا نايمين
سامية بطمع لانها عايزة تخلي ولادها يكوشوا علي حاجة ابوهم…. واكمل وجاسر يا كبير
عثمان بصلها وقال…. لسه صغيرين
سامية بسرعه….. لا دول رجاله يسدوا عين الشمس وبعدين يا كبير علشان ياخدوا علي الشغل
عثمان بحده…. جولت لسه صغيرين مش عايز كلام كتير انتي سامعة وتاني مره متعدليش علي كلامي انتي سامعه ولا لع
سامية بخوف…. اسفه ياكبير مقصودش
هناء بهدوء…. عثمان
عثمان بصلها وبهدوء… ايوه يا هناء.
هناء بهدوء…. معلش اطلب طلب ومتكسفنيش
عثمان…. اللي انتي عاوزه يا هنا جولي
هناء بهدوء…… ايه رايك لو العيال نزلت الشغل بعد الامتحانات وهما فاضين بدل دلوجتي يقصروا في دراستهم وامتحانتهم ويرسبوا
عثمان….. علشان ياهناء ماشي نخليها بعد الامتحانات بس يكون في علمكم اللي مش هينجح انا هخرجه خالص وهيشتغل معايا بدام مش نافع في التعليم
يلا انا ماشي
فيروز بهدوء…… بابا لو سمحت عاوزه فلوس علشان اجيب كشاكيل وحاجات لدروس
سامية اتكلمت بضيق…. هو ايه اصله ده يابت انتي شوية عاوزه فلوس هو احنا اصلا معندناش بنات تتعلم اصلا مش عارفة ايه النظام ده ولا انتي امك معلمتكيش متفتحيش بؤك وتتكلمي
عثمان مكنش بيتكلم وسايبها تخلص كلامها وبنته فيروز كانت بتعيط جدا
عثمان قرب منها. وحضنها وقال…. كل اللي انتي عايزة يحصل يا جلبي واي حاچة تحتاچيها تجي تطلوبيها مني اوعي تكوني عاوزة حاچة ومتجيش تجولي يلا خدي الفلوس ومعاكي بزيادة كمان اللي يفيض خديه ليكي يلا روحي علي درسك
وفيروز مشيت وعثمان قال لولاده اللي خلص وكل يقوم يشوف وراه ايه يلا
كل ولاده قاموا اللي راح دروسه واللي راح علي اوضته مكنش فيه غير هناء وجميلة وسامية
قرب من سامية ومسكها من شعرها وقال بصوت حاد…. لو عنت اسمعك تحددتي اكده مع ولادي لا هموتك ثم انا معنديش حد يطلع جاهل ولادي لازم يبجوا متعلمين ولو كنت بجول قصاد اكده علشان اخوفهم مش اكتر من اجده ولو سمعتك كلمتي اي حد من ولادي ولا بناتي وحش لرميكي رمية الكلا*ب واخد كنك العيال كمان انتي سامعة ولا لاء
سامية ببكاء…… خلاص يا خويا اسفة معدتش تتكرر تاني اسفة يا عثمان
عثمان بعصبية…. غوري في دهية
وسابها وخرج وجميلة متكلمتش وراحت علي اوضتها وهناء كذلك
وسامية قالت بحقد….. ولله لوريك يا عثمان ولازم ولادي يبقوا احسن من ولادهم كلهم لازم هما يمسكوا كل حاچة
😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨😨🖤😨
عند ريهام عملت اكل للغذاء واكلت ولادها لغاية ما شبعوا ونايمتهم وفضلت قعدة مع نفسها وهي بتقول….. انا مكسوفة اوي هنفضل ناكل ونشرب من غير ما ندفع فلوس كده. كتير انا متعودتش علي كده ابدا وقامت وقفت في الشباك وشافته داخل كانت الساعة خامسة ونص وكان شكله تعبان جدا وهبطان
فتح باب شقته ودخل ريهام فكرت تروح تديله من الاكل اللي هي عامله بس مكسوفة
ريهام بخجل…. بس اتكسف
عقلها…. الراجل جبلك خيرات ربنا كلها وانتي مستخسرة تروح وتديله طبق اكل من اللي انتي عامله اخص حتي الراجل يقول قليله الذوق ده واحد واحدني يعني لا عنده اللي يطبخ ولا ياكل من ايده
ريهام فكرت تفكر لغاية ما توصلت لحل هل يا تري هتروح. توديله الاكل ولا لاء

google-playkhamsatmostaqltradent