رواية حب على متن سفينة كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات
رواية حب على متن سفينة الفصل الخامس و الخمسون 55
(اخبريها يا بحر )
…..
نرجع قبل حفلة الزفاف ب ايام
طلب منصور من الجميع بعد ما اتجمعوا للعشاء
بعد اذنكم لو مفهش زعل، انا عايز احتفل ب ببنتى فى قاع كبيرة اعزم فيها كل اهل الحارة الا عايش فيها، فلو معندكيش مانع يا ابنى
ابتسم ادهم وقال
اكيد يا عمى ده شرف لي
ابتسم زين
انا عن نفسي هعمل فراحى صباحا مش مساء اعمل الزفاف على البحر يعنى قاع مفتوح ومش هلبس بدالة هلبس قميص ابيض وعلى صديرة جينز وبنطلون جينز
ضحكت نور وقالت
فهمتك عايز تقلد لبس البطل فى فيلم تايتنك صح يا زين
ضحك زين وغمز بعيونه
صح يا عيون زين
شعرت نور ب أحرج واقترحت
طيب انا عندى فكرة
الجميع سألها
هى ايه الفكرة
ابتسمت نور وشرحت ليهم
عموا منصور يعمل فى القاع زى ما هو عايز وكلنا نحضر فرحه اليوم ده ،وبعدها ب اسبوع اعمل فرحى انا وزين ،عشان انا عاوزة اعيش فرحة صحبتى
ضمتها تالا وقالت
والله كنت هقول كدة ل بابا ،انى اجل فرحى انا وانتى الاول
نظر ادهم وزين لهم
وتحدث زين
هو انتم بتعزمو على بعض مين يتجوز الاول
الجميع ضحك
ردت تالا
على فكرة ده الصح أنا نفسي اكون طول اليوم معا نور
ونظرت إلى ادهم ايه رايك ونطلع شهر العسل مع بعض
هز رأسه ادهم بالموافقة
اعترضت زين
لكن عندى شرط
الجميع تسال
هو ايه الشرط
ابتسم زين
اكتب كتابي علي نور عشان قلبي مش مطمنى وحاسس أنها هتعمل فى مقلب
ضحكت نور وقالت
بفكر الصراحة
ضحك الجميع
تمام نتفق على يوم كتب الكتاب ويوم ل لليل الكبيرة ل تالا
وبعد اسبوع فرحى على نور اكون كدة ضمنت أنها بقيت ملكى
واقترح عمر
وشهر العسل يكون عندنا هتسافرو معانا
الجو هناك جميل وهادى
فرحت جدا لميس وقالت
اه والله يعجبكم خصوصا الغيطان والأرض والسماء
حياة جميلة وبسيطة ترد الروح
الكل وافق على الاقتراحات
وبالفعل تم كتب كتاب نور وبعد الانتهاء من كتب الكتاب حملها زين أمام زهول من الجميع ودار بيها وهو فرحان جدا وضمها وقبلها
كانوا فى قمية السعاده واخده على مركب استمروا طول اليوم مع بعض يأكلها ويضمها
وهى سعيدة انها فى حضنه
كانوا دائماً يشاركوا ادهم فى تجهيز الفرح
و اتلخمت نور مع تالا
ولم يستطع زين العثور عليها فقرار الهجوم
وما بين نفسه
ده مراتي هى نسيت والا ايه بدل ما نقض يوم مع بعض الهانم ليل نهار مع تالا فقرار الاتصال بيها
ايو يا نور هانم سايب جوزك وبتعمل ايه
شهقت نور
جوزى مين
أنصدم زين
هو انتى عندك كام زوج يا نور هانم
ضحكت نور استوعبت
افكر واقولك
شهق زين
تفكر كمان انتى فين يا نور
ضحكت نور
مش هقولك
قطع حديثها دخول عاملة في المحل
شوفي المجموعة ده من فساتين الزفاف تحفة
عرف وقتها أنهم بيجربوا الفستان فحدد موقع نور
ف اتجه نحوهم
كانت نور تجرب فستانها فجاه ظهر زين فى المكان
واستمر ينظر عليها وهى كانت خجلنا جدا
وتالا وادهم كانوا في غرفة أخرى
وضعت العاملة ضيفة ل زين والى ادهم
بدأ يشرب زين فى القهوة وهو ينظر لها ثم قال
انا ايه الا عملته فى نفسي ده
سالته نور بحيرة
خير عملت ايه
ابتسم مش كنا نتجوز احنا الاول، دلوقتي نفسي اخطفك وقدى معاك ليلة من العمر .
ضحكت نور وحبت تهرب من عيونه
انت عارف ان عمر دياب عنده اغنيه ب المعنى ده ضحك زين
عارف وحفظ لحنها كمان
ابتسمت نور
بجد طيب بعد ما نخلص تلحنه لي وحشنى لحنك
ضحك زين وقال
وليه لم تخلص دلوقتي الجيتار معايا في العربية
نزل جاب الجيتار وقالها على شرط انتى كمان تغنى
وبالفعل بدأ يلحن وهى تغنى
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة
ليلة من عمري
ليلة، ليلة، ليلة
ليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
ليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
نظر لها وبدأ يدندن
أنا كنت بحلم بيها أول ما شفت عينيها
حسيت بحاجة غريبة
حسيت ويّا الحبيبة بالراحة والأمان
ليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
انضم لهم ادهم وتالا وقعدو يسمعوا نور وزين وهما بيغنو ونسيوا أنهم فى محل فساتين
أكملت نور
شفتك ملاك وسط الزحام
دخلتي قلبي والسلام
شفتك ملاك وسط الزحام
دخلتي قلبي والسلام
اكمل زين
هما يا دوبك نظرتين، حبيت وتاه مني الكلام
شفتك ملاك وسط الزحام
دخلتي قلبي والسلام
هما يا دوبك نظرتين، حبيت وتاه مني الكلام
غنوا الاثنين مع بعض وهى بتميل عليه
وليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
آه، آه، آه، آه
تنهدت زين وغنى
لفيت كثير ومشيت كثير
يا عمري يا حبي الكبير
لفيت كثير ومشيت كثير
يا عمري يا حبي الكبير
واخترتك إنت للزمان، وبقيت أنا حر وأسير
لفيت كثير ومشيت كثير
يا عمري يا حبي الكبير
واخترتك إنت للزمان، وبقيت أنا حر وأسير
وليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
وليلة، ليلة، ليلة من عمري
ليلة بكل الزمان
ليلة، ليلة، ليلة، ليلة من عمري
بالجاي واللي كان
ردت عليه نور
أنا كنت بحلم بيها أول ما شفت عينيها
حسيت بحاجة غريبة
حسيت ويّا الحبيبة بالراحة والأمان
صفق جميع الا فى المحل وتالا وادهم
انتهوا من اختيار الفساتين وانسحبوا
كان ادهم بيوصل تالا لكن طلبت منه يتكلموا
هز رأسه ادهم
بفرحة اكيد عايز نروح فين
اتنهدت
اى مكان هادئ قدم البحر ممكن
استغرب نبرة صوته الا فيها خوف
انتى كويسة في حاجه مزعلك
بلعت ريقه وقالت
اول ما نوصل هقولك على كل حاجه
مش اقدرة اخبي ومش قادرة اقولك لكن لازم اقولك عشان محتاجه دعمك ممكن
تفهم ادهم وعنده فضول يعرف
وفعلا وصل اقدم مطعم على البحر ودخلوا واختار مكان هادى وطلب ليها حاجه تشربها عشان حاسس بتوترها
اتكلم يا تالا قلقتنى عليك
اتنهدت تالا وغمضت عيونها
انا كنت رافض ينكتب كتابنا قبل ما اعترف ليك لكن انا فوجئت ب اصرارك لكن لو بعد الا اتسمعه ده عايز
قطع حديثها بوضع يده على فمها
احكى يا تالا وانا سامعك ومهما هتحكى مش هندم
اتنهدت تالا وهى تنظر إلى البحر بعيد
وحكيت كل حاجه حصلت معها ومطرد الشباب ليها هى ونور
فى نفس الوقت
كانت نور راكبي مع زين وجيه اتصال من ايهاب
استغرب زين أنها بتتكلم مع ايهاب وسألها
هو فى حاجة جديدة فى القضية
هزت راسها نور بعدم المعرفة
مش عارفه افتح الاسبيكر واعرف
وبالفعل فتحت الاسبيكر
تحدث ايهاب وطلب منها تيجى
معليش يا مهندسة نور عارف انكم مشغولين في تجهيز الفرح لكن في مستجدد في قضيتكم ممكن تنورين
أنصدم زين وسأله
خير يا ايهاب طمنى مش ماريا اترحلت
مكنش عارف ايهاب أن كانت نور حكيت ل زين والا لا لكن توقع أنها حكيت ليه وقال
لا قضية تانى تعالوا نورين ونتكلم
وصلت بالفعل نور وزين وكانت نسيت نور من الفرحة ،موضوع القضية ،او أنها تحكى ل زين
وبالفعل وصلت على هناك
وبدأ يتكلم معهم ويعرض عليها وجوه شباب كانوا عاملين في الوقت ده وتحدث
بص يا نور أنتى لم طلبت اعيد فتح القضية الا فى راس صدر سفرت مخصوص ،وعملت تحريت التاريخ اليوم ده ودول صور كل العاملين في المكان وقتها
مكنش فاهم زين حاجه وسأله
مكان ايه وأيها علاقة راس صدر بقضية ماريا أو بالسفينة
هزت نور راسها بالنفي
ده قضية مختلفة يا زين، وللاسف الشديد نسيت احكى ليك الحكاية لكن الحمد الله الظابط ايهاب فكرنى واحنا على البر قبل
قطع حديثها أيضا
قبل ايه اتكلمى نور قلقتنى
اتنهدت نور واتكلمت بوجع الا حصل
ادهم وزين انصدموا ب الا بيسمعوا عقلهم وقف لحظة والاثنين فى نفس الوقت مش معقول
انسحب ادهم وانسحب زين وهما مصدومين لدرجة نسيو نور وتالا
اعتذر ايهاب من نور
أنا آسف كنت فاكر انك حكيت ليه
هزت راسها نور ب امتنان
بالعكس بشكرك انك فكرتنى، واخدت الصورة وطلبت منه تاخدهم وتعرضهم على تالا
فى نفس الوقت اتصلت تالا وهى منهارة
حكيت كل حاجه يا نور أنا عارفه هو يسبنى
اتنهدت نور وفهمت وقالت
تعالي يا تالا أنا فى القسم وفى مستجدات عاوزة مساعدتك
هزت تالا راسها وركبت تاكسي وصلت عندها
فى نفس الوقت اتصل زين ب ادهم ،وبصوت واحد مش معقول الماضي يطلع هو الحاضر
سأله زين أنت فين
بعت ليه ادهم الابلكشين وراح عنده وقف الاثنين اقدم الماء وهما شاردين
وفجاه تذكر أنهم سابوا البنات لوحدهم
صرخ ادهم أنا لم سمعت منها عقلي وقف وسبتها لوحدها
نفخ زين فى الهواء
أنا كمان سبته عند ايهاب
وفجأة تذكر ايهاب
هز رأسه زين نفس النظام
اتجهوا هما الاثنين على القسم
وانصدمو تالا ونور وجودهم لكن مش علقوا
بدأت نور تشوف الصور وايضا تالا لحد ما شافوا هما الاثنين صورة جاسم وتذكروا لم دلهم على المكان شوار الاثنين بيدهم الشخص ده وفجأة انصدمت نور أنه جاسم
تحدثت نور مش معقول
هو جاسم ده ورا كل مصيبة
سال ايهاب
مين جاسم ده
نظر ادهم الي زين ثم نظروا إلى ايهاب
تحدثت نور
ده كان درع اليمين ل زين
ونظرت لهم وسألتهم
هو انت ليه عينته معاك واتعرفتو عليه فين
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب على متن سفينة ) اسم الرواية