رواية حب على متن سفينة كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات
رواية حب على متن سفينة الفصل الرابع و الخمسون 54
تنظر نور إلى ل مديحة وهى لا تعلم ماذا تفعل محتاجه للدعم
تقترب منها مديحة وتضمها :
مالك يا نور سكت ليه
كانت نور فى حضنها بتبكى
مش عارفة يا ماما والله ما عارفه انتى رايك ايه
ابتسمت مديحة
هو فيها راي انا كنت بحلم باليوم ده
انى افرح بيكم لكن عمرى ما كنت اتصور حتى فى احلامى ان بنتى تتجوز من ابنى الف مبروك يا حبيبتي
يقترب مهدى من نور يحسس علي رأسها
ويبتسم
فاكرة قولت ليكم ايه مديحة الصغيرة ومهدى الصغير يارب يكون حياتكم وحظكم أحلي ،ويبعد عنكم الشر
اقتربت تالا من نور وضمتها وهمست فى ودنه
انا عارفة انى صعب نتخطى الا حصل معانا لكن مش عيب أن نحب ونتحب صح يا نور
هزت نور راسها بالتاكيد
وتبدأ الموسيقي والسهرة تكمل بعد إلتقاط صور كتيره..
اتفقوا أن يتم زفاف تالا وادهم ونور وزين
وصلت لميس إلى البلد الا المفروض العمل فيها ونزلت من الطيارة وهى زعلانة أن أجبرت اخواتها وكل الا حوليه تحامل تغض على أعصابهم علشانها كانت متلخبطة
شعر عمر بيها واقترب منها يسألها
مالك يا قلبي شاردة كدة ليه ومحتارة كل حاجه بقيت تمام
نظرت له لميس وانهارت من الدموع
مفيش حاجه تمام
استغرب عمر دموعها انهيارها وهو في بلد غريبة
اقترب المندوب للشركة عشان يستقبلهم
مسك عمر ايد لميس وطلب منها
طيب ممكن تهدى يا لميس، لحتى ما نوصل ل المكان الا هنقعد فيه وبعد كده نتكلم
كانت لميس محتاجه تترمى فى حضنه وتبكى ولكن عندما رأت أنه لم يشعر بيها ،وتركها وبدأ يتحدث مع مندوب الشركة وقت كبيرة
تركته ومشيت ما بين الغيضان وكانت تتنفس الهواء وتعيد حساباتها وما بين نفسها تسال
هل بالفعل تسرعت ،مكنش فى فترة خطوبة والا قربت من عمر بطريقة كفاية وهل هى بتحبه والا بتوهم نفسها انها بتحبه عشان تحلل فرحتها
انتهى عمر حديثه مع المندوب واعطاه مفتاح البيت الا يقعد فيه فى وسط الغيطان
ولحظ شرود زوجة عمر فسأله
هل حدث شئ فى المطار ازعج زوجتك
هز رأسه عمر بالنفى وقال
لا طبعا كل حاجه كانت بخير ونشكركم على اسضفيتكم لينا
ابتسم المندوب وخمن وقال
اعتقدت عروستك حزينه لأنها انهت زفافها على السريع، ثم أتت على هنا،هى تشعر بالوحدة وأنها تركت أهلها وكل ما تحبهم ،واختارت حبيبي واحد
حدث معى انا وزوجتي هكذا ف انت عليك الدور كبير لكى تجعلها ترا فيك كل شي
هز رأسه عمر بالشكر والامتنان
اكيد انا بحبها، ومقدر كل الا هى عملته علشانى
هسيبك بعد اذنك زى ما اتفقنا كمان اسبوع ابشر العمل ،لأن عريس جديد مثل ما ترا
ابتسم المندوب وقال
ل تشغل عقلك وعيش كل لحظة مع زوجتك والا تيد نفسك بوقت احنا معنا ٦ شهور
شكره عمر مرة أخرى وتركه وذهب خلف لميس
وكان يوجد فى المزرعة بعض من الزهور البيضاء
قطف بعضهم وذهب نحوها وهى شرادة وقال
الجميل زعلان ليه
نظرت له لميس وعندما رأت الزهور ابتسمت ومسكتهم بيده ولكن بعد ذلك أعطته ظهرها
لف عمر إمامها وسألها مرة أخرى
فى قمر يكشر كدة
تحدثت بحزن
لا لكن انا تعبانة عاوزة ارتاح فى مكان محدد هنروح عليه
استغرب عمر طريقتها الجافة معه لكن حاول يتخطى ووضع كذا عذر أنه تعب الطريق ولم تنام جيدا وايضا الحمل كل هذه عوامل فرد
اكيد تعالى معايا واتمشوا مع بعض في وسط الغيطان ثم اتجه إلى البيت
كان شخص ينتظروهم وهو حارث البيت ورحب بيهم وقال
انا سوف اكون تحت امركم في كل طلباتكم وزوجتى سوف تأتى تساعد المدام فى كل شئ
نظرو له وشكره ب امتنان ثم حمل الحقائب ودخولهم
دخلت لميس وجدت المنزل على النظام القديم عبارة عن صقف خشب لكن عازل لكل شي فى الدور الاول عبارة عن مطبخ على الطريقة الأمريكية دافئ، وركن صغيره يوجد فيه كراسي وبعض زجاج من الخمور
ثم راسبينش صغير وتليفزيون ثم على اليسار سلم خشب يطلعهم على فوق وجدت غرفتين
غرفة الصقف بتاعه زجاجة على شكل هرم وانتريه ومكان مخصص للملابس عبارة عن استندى شماعة كبيرة ومعلق عليها شمعات كثير وحمام بيه باينو وبراند كبيرة طلته جميلة وكان السرير يوجد عليه ورد نظرت له تذكرت عندما قامت ورأت نفسها عارية فترجعت وخرجت فوار ودخلت
الغرفة الآخر صغيرة الحجم ويوجد فيها سرير وكرسي فقط وحمام صغيره اخذت حقيبتها ووضعتها فى الغرفة الصغيرة وأغلقت الباب عليها ودخلت اخدت شوار
طلع عمر بعد ما أعطى للعامل مال ياتى ببعض الاغراض وطلب منه يشيل زجاج الخمر هذه لانه لا يريد يضر زوجته وهى حامل لكن لم يقل ذلك له
بالفعل أخذ العامل مثل ما طلب منه ولكن ترك زجاجة واحدة لانه يعلم أن الجو بارد جدا وهذا المشروب يملى جسدهم بالحرارة
طلع عمر على الغرفة لم يجد لميس فى الغرفة الكبيرة
ترك حقيبته واتجه نحو الغرفة الصغيرة
وفتح الباب ودخل في هذه الأثناء كانت انتهت لميس من الحمام ولفت بشكير فقط على جسدها
وفوط على شعرها وخرجت من الحمام انصدمت أن عمر أمامها
اقترب عمر منها وهو يشم رائحتها
ولكن بعدت عنه لميس ونظرت له بغضب
ممكن بعد اذنك تخرج برا من النهارده ده الغرفة بتعتى
استغرب عمر طريقة لميس وسألها
لميس حبيبتي احنا اتجوزنى يعنى انتى بقيت حلالي فاهمة يا قلبي
رفضت لميس تسمعه
لا طبعا احنا اتجوزنا عشان نصلح غلطة مش اكتر وعشان حامل في طفل حرام يتحرم من أبوه وأمه غير كدة لا
أنصدم عمر من كلام لميس ومش فاهم ليه اتغيرت كدة فسألها
أنا زعلتك في حاجة ليه رجعت لنقطة الصفر من تانى يا لميس
اتنهدت لميس وهى تنظر إلى الفراغ
عشان صعب على اي واحد تتاخد بالغصب أو لاجبار يا عمر عارفه انك حاولت تصلح الغلط الا انت كنت ضحية زى فيها وعشان أهالي وسمعتهم لكن احنا فعلا منعرفش بعض ارجوك اعطني المساحة انى احس اني فعلا نقدر نكمل مع بعض ممكن يا عمر
شعر عمر بحزن شديد لكن هز رأسه بالموافقة
حاضر يا لميس والا عاوزة افضل طول العمر كدة موافق لكن مش عايز حد يحس.هنا يعني بالله عليك هدومك حطيها في الغرفه الكبيرة وكل حاجه تخصك عشان ده قرية صغيرة وفى واحدة هتساعدك
وتركها قبل ما تنطق
استغبت لميس نفسها
اه هى عاوزة تاخد مسافة ،لكن في نفس الوقت محتاجه يقرب منها تناقض غريب
استمرت على الحال ده شهرين مع الوقت شعرت بالوحدة والندم وهى على اخر الليل تسحب ملابسها وتدخل الغرفة طول اليوم في الحقول مع الفلاحين هناك تعلمت حجات كتير لكن دايما عمر يجتنب التحدث معها لكن كل طلبتها بتتنفذ بعد شهرين وصلت رساله ل عمر فرح منها اوى ،وجري عند لميس بفرحة
لدرجه نسي بعدها وهى فى وسط الغيطي جرى ضمها لحضنه وهو سعيد
فى اخبار حلوة اوى
كانت لميس مشتاقه للحضن ده او ومحتاجها ومش عارفه ليه هربت منه كانت في الشهر اخر الشهر الرابع
سالته لميس وهى فى حضنه بدون ما تخرج منه وقالت
فرحنى يا حبيبي خير
ابتسم عمر كل المشكلة انحلت وماريا اترحلت
الي بلادها مش هتصدق طلعت يهودية من أصل بلجيكي،
ابتسمت لميس أن حصل حديث ما بينهم ومشيت معه وهو بيحكى وكمل عمر
وفى خبر تانى حلو مش هتصدق أنا عنى نفسي مش مصدق
سالته لميس
هو ايه
ضحك عمر
زين ونور يتجوز انتى مصدقة أنا مش مصدق
وفضل يحكى على الا كان بيعمله زين مع نور لم كانت في دور ولد
سالته لميس
مين الا بلغك بالأخبار ده
ابتسم عمر وقال
المهندس مهدى اتصل يطمنى عليك وبلغته انك حامل وفرح جدا وقال إن نور وزين وتالا وادهم يتجوز مع بعض ولو ينفع ننزل
ابتسمت لميس بفرحة بجد يا عمر
لكن كشرت مرة واحدة
افتكر عمر أنها زعلت أنه ضمها لحضنه ف اعتذر
اسف يا لميس والله الفرحة خليتني اضمك
قطعته لميس وقالت
انت بتعتذر ليه أنت فهمتنى غلط أنا زعلت عشان بابا فاكر انى حامل في الشهور الاولى وانا باطنى كبرت وبقي شكلي وحش اوي مش عارفه البس ايه فى فرحهم
نظر لها بحب وقال
مين بس قال انك بقيت وحشي انت قمر وانبي بلاش تقول كدة عشان أنا الود ودى
ثم ترجع
سالته لميس بلهفة
الود ودك ايه قول اتكلم معايا انت ليه قطعتين بالشكل ده انا كل الا طلبته اخد وقت اعرفك وتعرفنى نتكلم مع بعض نحكى كل حاجه كاننا مخطوبين كنت محتاجه اعرفك وامسح اي غبار من على عينى لكن انت ما صدقت
صفق يد على يد
بزمتك انا الا ما صدقت والا انتى كل يوم تدخل تاخد هدومك وتنسحب ولم ابص عليك تسالني فى ايه
هزت راسها لميس بتكشيرة
ما انا كنت مستنى تسحبنا وتقولى تعالي نتكلم تعالي نتفرج على فيلم اى حاجه تخلينى ناخد علي بعض اثبت لي أن مجرد بوق وبس من غير فعل
كان وصلوا على البيت ونظر له بصدمة من كلمتها فتح الباب ودخلوا
أنا بوق وبس طيب استنى وشوف البوق ده يعمل ايه
ضحكت لميس هتعمل ايه
استسلم عمر
هعمل اكل ل مراتى حبيبتي ونقعد نتعيش ونفتح التلفزيون ونتفرج علي فيلم اى رايك
ابتسمت بفرح وقالت
هو ده الكلام وانا هطلع اخد شوار من ريحه الأرض على قد ما بفرح وانا وسطهم وخصوصا الا بيصنعو العنب ويطلعوا عليه برجلهم شكلهم حلو وهما بيغنو علي قد ريحه المواشي
ابتسم عمر وقال
تصدق أنا استغربت انك حبيت الجو هنا وخصوصا انى حياتك مختلفة عنهم عارف انك خريجتى هندسة زراعة لكن متصورتش انك هتتعيش معهم وتحب الجو المهم يلا يا جميل عشان ابنى بيعيط من الجوع
ضحكت لميس اوى
طلعت لميس اخدت شوار وعتبت نفسها انها بعدت كدة وفجأة وهى فى الحمام اتزحلقت وصوتت
طلع عمر جرى وهو مرعوب عليها فتح الباب كانت عاري لميس بحث عن البرونز ولبسه وحملها واخدها عنده على السرير وهو خايف عليها وبلهفة
حصل نزيف ايه الا وجعك ايدك والا رجلك بالله عليك طمنيني عليكي
استغربت لميس ازى مكنتش شايفة حب عمر ده صبره خوفه عليها بعده لم طلبت عشان ميكنش حمل عليها
هزت راسها لميس
أنا كويس متقلقش عليا الحمد الله الواقعة كانت بسيطة
اتنهدت وضمها بحب أنا أموت لو حصلكم حاجة انتم عائلتى وكل حاجه لي
اتجوبت معه لميس وضمته
استحى عمر وسحب نفسه براحة وقال
هنزل اجيب ل اميرتى العشاء وكمان اجيب الشريط ونسهر وناكل هنا ايه رايك وكمان اشوف اي دهان مسكن عشان لو فى اثر من الواقعة
هزت لميس راسها بالموافقة
وبالفعل نزل وأحضر كل حاجه وكانت بالفعل بدأت تشعر ب الم مكان الانزلاق
اكلها عمر وفتح ليه الفيلم كان فيلم تايتنك
اول ما شاف اسمه تذكر الا حصل وضحك انتى عارفه اخواتك ميعرفوش الفيلم ده
نظرت لميس له وقالت
اسمه ايه الفيلم ده ومين أبطاله
أنصدم عمر وشهق
هو انتم من كوكب تانى انتى وأخواتك يا بنتى ده الفيلم الامريكي تايتنك
تم عرضه سنه ١٩٩٧ ﺗﻤﺜﻴﻞ (26) ; ليوناردو دي كابريو; (جاك داوسون) ; كيت وينسلت; (روز ديويت بوكاتر) ; بيل باكستون; (بروك لوفيت) ; بيلي زين; (كال هوكلي) ; كاثي بيتس; .
دي كان مشهور وقتها وانعرض في السينمات وبعد كده أتعرض على كل الشاشات
ابتسمت لميس وقالت كنت وقتها عندى ٥ سنين يعنى براءة
ضحك عمر وقال
ماشي براءة شعر أنها بتخبى الم سألها مالك ياقلبي
بدت تتوها رجلي وظهر وجعنى اوى
احضر الدهان وقال
ممكن تسمح لي ادهن ليك عشان للاسف مينفعش تاخد علاج
بالفعل بدأ يدهن لها ومع كل لمس فى جسمها هو يشتعل نار وهى أيضا حتى اندمجو مع بعض بكل حنان كان حريصا أن يكون معها حنين
ويصبحوا كيان واحد
…..
فى القاهرة فى وسط التجهيزات
ياتى اتصال من المستشفي أن سهير فاقت
يجرى الجميع عليها وهما فرحانين وخصتنا أن وصل جواب لمهدى ان لميس حامل والمشروع في تطور وفي انجاز
لكن ادهم وزين كانوا خائفين لتكون سمعت
حاجة عشان غيابها عن الوعى كان بسبب الصدمة
وصوله الي المستشفى والدخول للاطمئنان عليها
يفاجئ أنها فاكرة كل حاجة قبل وقوعها من علي السلم ،تصورت أنها من اليوم ده في غيبوبة…
استغرب الطبيب وخرج سألهم
هى المريضة دى تانى مرة تدخل في غيبوبة
هز رأسه مهدى
اوى يا دكتور قبل كدة وقعت من على السلم
وكانت الفترة بسيطة مش كبيرة
هز رأسه الدكتور
طيب ايه الاحداث خلال الفترة ده عشان تبلوغه بيه لكن لازم على قد ما تقدرو تكون سعيد
ابتسم زين :
مفيش غير زواج بنتها وان فى فرح ابنها
اخبار فعلا حلو
وبالفعل بلغوا سهير وتخرج سحر وتحضر زواج ادهم وزين..
كان عمر عمل مفاجاه ل لميس وحجز طائرة ووصلت على الفرح مباشرتنا
فرحت جدا لم شافت بنتها
والكل خاف لتفتكر حاجة لم تشوف بطنها وخصوصا لم قالت
انا زعلانة جدا
الكل سألها ليه
هزت راسها بحزن
انى مش فاكرة فرح لميس كان امتى بس سعيدة انك موجودة معايا ..
والكل يحمد الله علي حكمته وستره
وتتجمع العائلة كلها ياخدوا صورة سيلفي❤❤❤❤❤❤
كان سعيد يجهزون الفرح فرحوا أن كل المشاكل خلصت لكن القدر كان له رأي آخر وجاء جاسم الفرح وكانت معه مفاجاه أنه عرض الفيديو الا حصل في التحرش ل نور وتالا بعد ما انتمتجى وكانت ظهرة ملامح زين وهو يمسك نور وزياد وهو يطرد تالا
والكل أنصدم وغابت عن الوعى نور حملها زين
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب على متن سفينة ) اسم الرواية