Ads by Google X

رواية بئر كندراش الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم نورهان اسلام

الصفحة الرئيسية

  

رواية بئر كندراش (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نورهان اسلام

رواية بئر كندراش الفصل الثامن و العشرون 28

 إتكلم حازم بتساؤل وهو بيوجه سؤاله لهنا: وانتِ كنتِ شغاله إيه قبل كدا!!

 هنا : كنت شغالة فى العلاقات العامة.

 مسك فنجان القهوه وهو بيشرب منه وقال: عظيم .. طيب تقدرى تشتغلي من امتى!!

 بصت هنا لأسر بتردد فأتكلم أسر: النهارده ٢٥ فى الشهر .. يعنى باقى ٥ ايام على الشهر الجديد انا شايف إن الأحسن إنها تبدأ من اول الشهر ..

 هزت رأسها بتأكيد على كلام أسر وقالت اه .. تمام .وانا كمان شايفة كدا بردو 

  وقف حازم وهو بيقفل زرار البدلة بتاعته وقال بإبتسامة: خلاص تمام .. طلع كارت من جيب الجاكت وهو بيقدمه ل هنا وبيقول: هستناكى فى الشركة اول الشهر ..وده العنوان 

اخدت الكارت منه وهو سلم على أسر .. أبتسم وهو بيمشي وقال: Enjoy ..

خرج من الكافيه .. فاتنهدت هنا بإرتياح وهى بتقول: روتيني اوى ..  

اسر: ما الروتين اللى ماشي عليه هو السبب فى إنه يبنى شركته ويتعاقد مع شركات برا مصر ..

 إبتسمت هنا وهى بتشرب من العصير بتاعها شوية وبعدين قالت وهى بتمسك شنطتها: شكراً جداً يا استاذ أسر.. انا لازم امشي دلوقتى !! 

 مسك أسر مفتاح العربية اللى على الترابيزه وهو بيقول : طيب تمام .. هوصلك..

_________________________

وقف الملك فى شُرفة الطرقة وهو شايف مجسمات اشبه بالنجوم بتتطاير فى اتجاه فتحة البئر .. كان واقف مستغرب للظاهره الغريبه ديه .. كان بيراقب النجوم وهى بتوصل لحد مكان البئر وبعد كدا تختفي.. إتكلم بأمر لأحد الخدم اللى واقفين: فليتجهز الجميع وتخبروهم بأن الملك قادم إلى الأرض ...

_________________________

 خرجت من بيتها وهى بتنادى بصوت عالى من الفرحة : يا أهل البلد .. يا ناس ... ابنى صحى تانى .. ابنى فاق ..

 عيونها دمعت من الفرحة وهى بتكلم تانى: الأُمنية اتحققت لأول مره وعبد الكريم هيرجع لى تانى ...

 وقف الناس يسمعوها وكانوا بيهمسوا لبعض  

_ تلاقيها من كثر ما هى مستنياه اتجننت ...

= لازم تتجنن ده ابنها..

 سمعوا صوت واحد تانى وهو بيتكلم وبيقول: إبنى بيتحرك .. إبنى بدأ يفتح عيونه..

 وقف واحد فى النص وهو بيقول بذهول: لا حول ولا قوة إلا بالله الناس اتجننت ..

دخلت ام رحمة البت وهى بتبص لعبد الكريم .. اللى قعد على السرير وهو ماسك دماغه بتعب بصلها بتعب وهو بيقول بصوت ضعيف: امى فين!!

     كانت مش مصدقه إن فيه حد ممكن يفوق بعد ما شرب من البئر .. خرجت للست اللى كانت قاعده على الأرض وبتقول: يا ما انت كريم يارب .. الف حمد وشكر ليك يارب ..

    بدأت تأكد على كلامها قصاد الناس : ادخل يا ام كريم إبنك بيسأل عليكى ..

 قامت من على الأرض وهى بتنفض التراب اللى على ملابسها وبتدخل بيتها علشان تشوف إبنها......

 وقفت وهى بتقول بصوت عالى: كل واحد يروح بيته يالا .. المولد انفض ...

بدأت الناس تمشي وكل واحد يروح بيته

_________________________

كانت نجمه واقفه مع ادم وهما شايفين المجسمات بتتطاير .. نجحت نجمه عكس أدم اللى كان واقف مصدوم من كمية المجسمات اللى بتتطاير فى الهواء وكلها بتسُلك طريق واحد اتجاه البئر ...    

_ منظر جميل اعتقد أنه لأول مره يحدث فى الأرض..

 بصت نجمه لمصدر الصوت واللى كان فارس اللى واقف وهو راكب الخيل بيشاهد المنظر .. بصلها فارس وضحك وقال: يبدو أن لوجهى حظاً سعيداً على الأرض.. 

  شافت نجمه حاشية الملك والخدم بتوعه وهما ماشيين فقالت وهى بتبص عليهم:او يبدو لا !! 

 بص فى الاتجاه اللى كانت نجمه باصه عليه وهو بيقول بدهشه: ملك راناش على الأرض .. أمراً غريب!! 

   كان الملك بيدور بعيونه وسط الأرض علشان يكتشف إيه الحدث الغريب .. وقف الملك الخدم عند قصر الأرواح لما شاف تجمع من البشر عند الأرض .. بدأ الخدم يبعد الناس علشان الملك يدخل .. الملك اتصدم م لما شاف الناس بيرموا ورقة الامانى بتاعتهم فى النهر .

 قرب منهم وهو بيقول بأمر: من سيبقى هنا ستُقطع رأسه غداً .. فليرحل الجميع .. بدأ الخدم يطلع الناس برا القصر وكان الملك واقف مش فاهم الباب ده اتفتح إزاى .. بص لواجهة القصر واللى اغلب المجسمات اللى فيها اختفت بسبب اهل الأرض اللى حققوا الأمانى بتاعتهم اللى بقالها زمن ... 

  افتكر كلام نجمه وهى بتقوله "متى سأُحقق تلك الأمنية مولاى .. إتنهد بغضب وهو بيخرج من القصر وبيؤمر الخدم يقفلوا القصر كويس

_____________________

 نجمه إبتسمت وهى شايفة الناس خارجه سعيدة بسبب الامانى اللى حققوها .. إبتسمت وهى بتبص لأدم وبتقوله بفرحة: قدرت اعمل اول خطوه يا ادم قدرت !! 

فارس إستغراب كلامها وقال: خطوة ماذا!!

 أدم ضحك بقرف وهو بيقول لفارس: لا شأن لك ... إرحل من هنا !! 

 نزل فارس من على الخيل بتاعه وبدأ يوجه كلامه لأدم: انت .. أتعلم مع من تتحدث .. انا الامير فارس ...

 أدم صوته أصبح عال وهو بيقول: ماذا يعنى أمير.. انت أمير فى التدخل بشئون الآخرين فقط..فلتصمت 

 كان فارس هيرد لكن وقف الملك جنبهم .. إلتفت الثلاثه للملك وهما مستنين الملك يتكلم..

 بص الملك لنجمه وقال: من فعل ذلك!!

إبتسمت نجمه بمُكر وقالت: لقد حان موعد تحقيق أُمنيتك جلالة الملك !!

   ظهر على الملك الغضب وقال: إذاً أنتِ المتسببة فى كل هذا !!

 رفعت كتفها وإيدها فى الهواء وقالت : لقد حققت أُمنيتى أيها الإمبراطور!

 هز رأسه وهو بيؤمر الخدم بإنهم يسحبوا نجمه معاهم ...


 مسك الخدم إيديها فبدأت تتكلم بصوت عالى وتقول: لم يحقق الملك أُمنيته .. ولن يستطع تحقيقها ..

 أدم وفارس حاولوا يهربوا نجمه مابين إيدين الخدم .. لاحظ الملك محاولتهم اللى كانت هتنجح وعمل بإيده حركة سحرية تسببت إن أدم ونجمه يناموا .. بص لفارس وقال: لولا إنك أمير لكنت أمرت بقتلك .. فلتذهب غداً إلى مملكتك لأبيك ..

  ساب الخدم ادم على الأرض وفضلوا ماسكين نجمه لحد القصر

____________________________

  كان أحمد خال هنا فى البيت عندهم لوحده .. قعد وهو بيسأل هنا عن رأيها فى أسر .. بصت الجانب التانى بإستحياء وهى بتبتسم وبعدين بصت لخالها اللى مستنى الرد وقالت: موافقة..

 احمد: على خيرة الله .. هكلمه بُكرا أبلغه رأيك..

  هزت هنا رأسها بموافقة وهى بتقوم علشان تدخل غرفتها.....

   فضل احمد وصباح مركزين معاها لحد ما قفلت الباب .. إتكلم أحمد وقال لصباح: مبروك يا صباح ..ربنا يتمم على خير يارب 

 صباح بفرحة: الله يبارك فيك .. عقبال مدحت إبنك يارب لما نفرح بيه ..

  إبتسم احمد : اللهم امين .. عموماً متقلقيش من كل تجهيزات الخطوبة والفرح والجواز .. اى حاجه هتحتاجيها او هتحتاجها هنا انا رقبتى سدادة 

 صباح : تسلم يا احمد .. الحمد لله مستورة من عند ربنا .. ده كمان أسر شافلها شغل عند واحد صاحبه زى شغلها اللى كان قبل كدا.

  قام احمد من مكانه وقال: ربنا يقدر اللى فيه الخير

________________________

 فاق ادم على صوت بينادى عليه .. ادم .. ادم ادم .. رفع رأسه بصعوبه وقال بتلعثم: نجمه .. نجمه يا ماندريانا ..

 اغمى عليه تانى لإن رأسه كانت خبطت فى الأرض لما وقع فى الأول .. حاولت ماندريانا تفوقه تانى لكن معرفتش ..

 ماندريانا بخوف: يا ترى انتِ فين يا نجمه

________________________________

 * فى جناح راناش 

 دخلت قمر بهجوم وهى بتقول بِحده: أين ذهبت نجمه .. أين خطفتها ..

 بصلها الملك وهو بيقول: ليس من شأنك ..

مسكت سكينة وهى بتحطها على رقبتها وبتقول: إذا لم تُخبرني ..سأقتل نفسي

____________________________

 صحيت من النوم وعقلها مشتت والرؤية مش واضحه...كان المكان معتم ومفيش غير ضوء بسيط فى اخر الممر .. ندهت وهى بتقول بصوت عالى: حد هنا!!



google-playkhamsatmostaqltradent