رواية لم يكن عالمي الفصل السابع عشر 17 - بقلم شيماء شاكر

الصفحة الرئيسية

  رواية لم يكن عالمي كاملة بقلم شيماء شاكر عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية لم يكن عالمي الفصل السابع عشر 17

مالك شال همس تحت صدمتها

أكمين أبتسم : أحب لعبة المطارده

مالك بص لهمس بجديه : داري وشك فيا

همس بصاله بخوف

مالك بص لأكمين وزعق : أخلصي

همس حضنت مالك من رقبته ودارت وشها في رقبته

مالك جري جري بأقصه سرعه ليه… وطبعآ أكمين ورا هو وصحابه….

همس بتصرخ وهى مدريه وشها في رقبة مالك

مالك بيجري لدرجه أنه مش متشاف مجرد هوا شديد بيمر

وأكمين وراه

فاجئه مالك وقف ورا شجره بعد متوُههم في الغابه

همس عماله تعيط في حضنه وهى مش فاهمه حاجه

مالك وقفها على الارض وحط أيده على خدودها : متخفيش انا معاكي وهشرحلك كل حاجه بعدين.. بس دلوقتى معاكي تلفونك

همس هزت رسها لاء وبتمسح دموعها

مالك بيحط أيده في جيوبه لقى تلفونه

طلع تلفونه بسرعه بس كان متكسر جامد

لازمن يرن على حد

مالك حاول يفتح التلفون وفعلآ فتحه بس التاتش بايظ ومش عارف يتحكم فيه

فاجئه أفتكر وقال :coll وائل

التلفون أشتغل ورن على وائل

مالك بأمتنان : الحمد لله يارب

مالك لقى وائل رد

مالك بسرعه : الو

بس مش سامع اي حاجه

مالك بص على التلفون لقى مكان السماعه مكسور

مالك : الو.. وائل

بردو مش سامع حاجه

مالك بأمل ضعيف جدآ : وائل سامعنى أبعت على عنوان ……….. هليكوبتر حالآ..ياوائل

بس بردو مفيش رد

مالك بأخر أمل : وائل انا هقفل ورن تاني لو سمعتني كنسل عليا انا مش سامعك خالص وزي مقولت على العنوان ……… هتلاقي مخزن في الغابه أقف على سطح المخزن

مالك قفل : coll وائل

التلفون أتصل بوائل وبيدي لمالك جرز

مالك بيدعى ربنا يكنسل وفعلآ وائل كنسل

مالك أبتسم : تمام اووي

مالك بص لهمس اللى مش فاهمه حاجه

ولسه هيتكلم

أكمين ظهرله من ورا الشجره : ها أنت ذا..

مالك ضر*ب أكمين بلبونيه بعنف وقع من أثرها على الارض

مالك شال همس وبصلها : أحضنيني يا همس

همس حضنتو بسرعه ودموعها نزلو وشهقتها طلعت غصب عنها

مالك أتنهد بضيق وجري بأقصى سرعته

أكمين قام بغضب : لن أتركك مالك..لن أدعك وشأنك

وجري وراه

مالك زود سرعته وهمس بقت حضناه جامد وبتصرخ من رعبها ومن كتر السرعه

مالك فضل يجري وأكمين وراه

بس من سرعة مالك أكمين بيتوه منه وريحة دم همس مبيقدرش يميزها من سرعته

مالك بيجري حولين المخزن لقي الهليكوبتر جايه من بعيد ونزلت على سطح المخزن

دخل المخزن ونزل همس أعدها على الكرسي

همس بصت لمحمد بصدمه من كمية الضرب اللى على وشه وجسمه

مالك لقي ٥ رجاله حولين محمد بيحولو يفوقوه

مالك قرب منهم

الرجاله قامو بخوف : أحنا بس…أحنا بس هناخده ونمشي

مالك بغضب : يلا بسرعه أطلعو على السطح

الرجاله هزت رسها بخوف وطلعو بسرعه

مالك شال محمد وبص لهمس: تعالى ياهمس

همس رحتله بخوف

طلع هو وهمس على السطح

وائل نزل من الهليكوبتر وبص لمالك بصدمه…. دمه بينزف من الشاش اللى على راسه… والدم اللى جنب شفايفه ومناخيره… وكمان الشاش اللى في جنبه فيه بقعة دم…. ده غير الردود اللى في وشه وجسمه

وائل بقلق: أي اللى حصل..مستر مالك انت كويس… انت لازم تروح للدكتور

مالك حط محمد في الهليكوبتر وبص لوائل

مالك : مش وقته يا وائل… عايزك تبعد عن الغابه دي خالص وتوصل محمد على مستشفي ………. وتقول للدكتور يعالجو على أكمل وجه وتقولهم أنه تبع مالك الحديدي…. خلاص

وائل : تمام

مالك لقي الهليكوبتر أتملى بص لوائل بضيق : مش عارف تجيب أكبر من كده

وائل بتبرير : انا معرفش أن العدد كتير أنا بحسب أنت بس

مالك بص لهمس : ولا حتى في مكان لهمس؟

وائل : للأسف لاء


مالك هز راسه بضيق : تمام يلا وزي مقولتلك تنفذ

وائل هز راسه : انا هبعتلك عربيه لهنا

مالك بسرعه : لاء ….. لاء متبعتش حاجه انا هعرف أتصرف

وائل بقلق : بس…

مالك قاطعه : زي مسمعت.. يلاا

وائل هز راسه وركب

الهليكوبتر طارت وبعدت عن المخزن والغابه كلها

مالك بص لهمس بحزن وفرد أيده الاتنين ليها

همس بصتله وهزت رسها لاء ورجعت خطوتين لورا

مالك بصلها وعيونه لمعت بدموع وحس أنه خلاص خسر همس ولسه هينزل أيده

همس دموعها ذادو وجريت عليه وترمت في حضنه وفضلت تعيط

مالك حضنها جامد ودموعه نزلو

همس بعياط : في اي يا مالك.. انا مش فاهمه حاجه.. (شهقت)… بجد مش فاهمه في اي

مالك حضنها جامد ودموعه بتنزل :مستحيل حد يأذيكي وانا معاكي.. على موتى يا همس.. على موتي

همس بعدت وحطت أديها على بؤه ومسحت دموعه : لاء …… بس انا مش فاهمه يا مالك …….محتاجه أفهم

مالك بصلها وحط أيده على خدودها : هتفهمى كل حاجه …. مش هخبي عليكي حاجه تاني.. بس انا قبل مقول.. عايزك تعرفي أن انا هو مالك اللى انت حبتيه وحَبك… انا مالك اللى مستحيل يأذيكي او يخلي حد يأذيكي… انا هو حبيبك مهما أتغير شكلى للأسوء… هتفهمي كل حاجه بس بعدين… مش هعرف أفهك دلوقتى… انا بس محتاج ثقتك فيا… خلاص

همس هزت رسها بخوف

مالك حضنها وحس بأكمين ورا : وانا مش هخليكي تندمي على ثقتك فيا مش هندمك يا همس

همس حضنه مالك جامد

مالك بعدها براحه عنه…. ولف لأكمين

أكمين أبتسم : مع ان لا أستطيع ان أفهم حديثكم ولاكن أستنتجت أنها خائفه وأنت تحاول ان تهدئها

مالك أبتسم بجانبيه : ماذا تريد أكمين

أكمين بأبتسامة شر : أريدها

مالك بعصبيه : أنك تحلم أيها الاحمق.. لن يستطيع أحد ان يمسها… أن كنت حيآ..لن يستطيع أحد أن يمسها

همس مش فاهمة حاجه بس شايفه الحوار مبنهم مشحون جامد

أكمين أبتسم : أنها خائفه

مالك أبتسم : لا تقلق انا بجانبها.. لن يأذيها أحد

أكمين أبتسم : سوف نرا

أكمين قرب من مالك

مالك بعد همس وكلمها وهو باصص لأكمين اللى بيقرب منه : همس خلي عيونك عليا متخافيش محدش هيأذيكي

بس متتحركيش من مكانك

أكمين قرب وضر*ب مالك بلبونيه

همس صرخت بأسم مالك بقلق ودموع

مالك بعد خطوه لورا أثر البونيه وحط أيده على بؤه وأبتسم : حلو

مالك قرب من أكمين وضر*به بلبونيه

أكمين وقع على الارض من أثرها

أكمين مسح الدم اللى نزل من جنب شفايفه وبص لمالك وقام والخناقه أتشدت مبنهم بقا مالك يضرَ*ب ويضِر*ب

(طبعآ قوة ضر*بهم أقوي من قوة البشر يعني لو بشري عادي خد ضر*به من ضر*بهم يموت)

همس وقفه بعيد خايفه ومرعوبه على مالك

مالك وقع أكمين على الارض وبيضر*به بلبونيات

فاجئه أكمين ضر*به وخلى مالك هو اللى على الارض وكمين بيضر*به بلبونيات وبعدها مسك راس مالك ضربها في الارض كذا مره

مالك أساسآ مضروب على راسه كذا مره فداخ وغمض عينه

أكمين قام ومسح الدم اللى نازل من مناخيره ولي نزل من جنب شفايفه.. بص لهمس وريحلها بيعرج وماسك أيده بألم : لقد أنتهى الامر… سوف أتهنى بكى أيتها البشريه..

همس بصت لمالك برعب وعياط وجريت عليه تشوفه

أكمين مسك همس من درعها وأبتسم : الى أين يا أنسيه

همس مش فاهمه منه حاجه بس بتحاول تبعد عنه وتروح لمالك وبتعيط جامد : مالك … يا مالك أرجوك فوق ….ماااالك

أكمين أبتسم وبيقرب منها

همس بتبعد وعماله تزقه وبتصرخ وبتعيط ومش فاهمه أساسآ هو عايز منها اي

أكمين بعصبيه مسكها من شعرها وقربها ليه

همس بصتله في عيونه برعب والدموع ماليه عنيها

أكمين بصلها في عيونها اللى بيلمعو بدموع والخوف اللى مليهم…أد أي هي خايفه

همس زقته ولسه هتروح لمالك

أكمين نفض الافكار دي من دماغه..ومسكها تاني وقربها منه لسه هيغرز أنيابه في رقبتها

مالك شد همس ورا ضهره وضر*به بلبونيه وقعه على الارض

همس عيطت جامد

مالك لفلها وحضنها جامد همس حضنته بكل قوتها ومدريه وشها في صدره

مالك حط أيده على رسها وطبطب عليها وبص لأكمين اللى واقع على الارض ومش قادر يقوم

مالك بعد همس عنه براحه وقال بخفوت وألم: خلاص متخفيش انا معاكي

همس وسط عيطها : انا عاي..عايزه أمشى من..هنا… انا عايزه أروح

مالك حضنها : متخفيش هروحك.. محدش هيأذيكي

همس حضنه مالك جامد ومغمضه عنيها وألى حد ما حاسه بلأمان

مالك كل حواسه مع همس قلقان عليها جدآ…بس سمع ان فيه مجموعه من عالم أبوه قريبين منهم جدآ

لسه هيشيل همس…

ولاكن فاجئه من غير مقدمات شومه نزلت على دماغ مالك بكل قوه لدرجه أن الشومه أتكسرت

مالك حط أيده على راسه بألم فظيع : ااااااه

همس صرخت بعياط وخضه : ماااااااالك

مالك بص لهمس والدم نزل على جبينه وغرق وشه والروئيه أتشوشت

همس حضنت مالك بعياط وصريخ

مالك بيحاول مينسحبش للظلام او يفقد الوعى لأن لو ده حصل أكمين هيوصل لهدفه وهمس هتكون في خطر

لف بخطوات بطيئه وبص لأكمين اللى أبتسم بشر : ألى اللقاء مالك.. وداعآ..

مالك ركز في حاجه ورا أكمين فتح عيونه وغمضها تاني يتأكد من اللى هو شايفه وأطمن نوعآ ما

همس عماله تصرخ وتعيط وهي في حضنه

مالك نزل على ركبته وهمس نزلت زيه

غمض عيونه ووقع على همس

أكمين أبتسم وبص لهمس اللى تقريبآ جسم مالك مداري معظم جسمها

همس زي مهي حضنا مالك وبتعيط جامد

أكمين لسه هيروح ياخد همس لقي حد مسك أيده

أكمين بستغراب بص لقي أهيب

أهيب بص لأكمين : تريد قتل مالك… أءنت بكامل قواق العقليه أم ماذا

أبو مالك أبين بجمود : ليس هذا التوقيت المناسب للشجار..

أكمين بص في الارض بصدمه… اى اللى خرجهم وعرفو مكانه أزي.. هو دلوقتي فهم مالك أستسلم لي…أكيد عرف انهم موجدين في الغابه…

أبين بص لأهيب بجمود: أحمل أخاك…أهيب يجب أن نعالجه

أهيب هز راسه ورايح لمالك

همس سامعه كلامهم لاكن مش فاهمه ولا شيفاهم هي مدريه وشها في صدر مالك وبتعيط جامد

أهيب بيشيل مالك من فوق همس لاكن همس صرخت وبتعيط جامد ومسكه في مالك جامد : لاء لاء حرام عليكم سيبوه أرجوكم ..مالك… مالك

أهيب طبعآ مش فاهم منها حاجه بس فهم أنها مش عايزه حد يلمس مالك وخايفه منهم

أهيب بيحاول يفصلها عن مالك : لا تقلقي سوف نعالجه..

همس مش فاهمه وعماله تعيط وماسكه في مالك جامد

أبين راح مسك همس من درعها قومها وأهيب قوم مالك

مالك فتح عينه براحه وبص لهمس وقال بخفوت وألم : هم…..همس..

همس بتشد أديها من أبين بعياط وجريت على مالك حضنته وبتعيط جامد : مااالك متسبنيش .. مالك أرجوك فوق معايا دول عايزين يخدوك… مااالك أرجوك متسبنيش..

مالك بص لأبوه بألم ودم بينزل من راسه : أبي لا ….. أحد يأ…ذيها … أبي أنها حبيبتي ……..أنها……. زوجتي

أبين هز راسه : لا تقلق أنها في أمان معي

أبين شد همس من مالك تحت صريخها

ومالك غاب عن الوعي تمامآ

أهيب شال مالك بصعوبه على كتفه وماشي بيه براحه خوفآ ليقع منه او يتأذي لأن مالك تقيل عليه

همس عماله تعيط : أنتو وخدينه ريحين فين أرجوكم سيبوه

أبين بص لهمس : لا تقلقي

همس مش فاهمه حاجه وعماله تعيط وتصرخ بأسم مالك

أبين ماشي وهو اللى ماسك همس ومشيها وتقريبآ مستسلمه وبصه لمالك وبتعيط

أبين خد نفس عميق شم فيه ريحة دمها…..

بص الناحيه التانيه وقال في نفسه : مستحيل أن أءذيها لأن حبي لبُني أقوي من غريزتي

مالك دمه عمال ينقط على الارض من راسه

همس بعياط : أرجوكم أعدلو… كده هيتصفى… أرجوكم هيموت

كلهم طبعآ مش فاهمين منها حاجه

أكمين في أتنين مسكينه ومكلبشينه

واحد بص على همس بجوع وراح مشي جنبها

بص لأبين لقاه باصص قدام

راح بص لهمس ومسك درعها

همس صرخت

أبين بص لقى واحد منهم قريب من همس وماسك درعها

أبين جاب همس ورا ضهره وضرب الراجل بلقلم وبص ليهم كلهم : أنها زوجت بنى.. فأذآ لا أحد يتجرأ ويفعل بها أي مكروه… فصدقونى ستكون نهايته

همس فهمت أنه دافع عنها بحركاته وضربه للراجل

أبين مسك همس ومشاها قدامه علشان يكون شيفها

الكل باصص لهمس بصة شر وجوع

همس بصت لمالك بعياط من الدم اللى عمال ينقط منه

همس بصت لأبين ووقفته وعماله تشورله بعياط : بينزف.. مالك بينزف

أبين مش فاهم هزلها كتافه أنه مش فاهم

همس بعياط بتشاور لأبين : مالك …مااالك

أبين بص لمالك : توقفو

ألكل وقف وبص لهمس

همس جريت على مالك وقلعت طرحتها وربطت راس مالك كويس بحيث توقف النزيف

أبين هز راسه وأبتسم : تحركو

الكل مشي وهمس شعرها الطويل نزل على ضهرها ووشها

متعرفش لى هى حاسه بلأمان على مالك… مش خايفه عليه منهم خصوصآ الراجل الكبير اللى سمحلها تربط راس مالك

الكل بص لهمس بأعجاب من جملها الفاتن وعزرو مالك في حبه ليها

همس لقتهم وقفو ونزلو فرع شجره

لقت الارض بقت نزله زي سلالم وكلهم بينزلو فيها

همس وقفت بخوف

أبين مسكها من درعها ونزلها وكلهم وصلو للمملكه تحت صدمت همس من العالم اللى هي دخلتو بيووت كتيره جدآ وأشجار وناس زيها زيهم من وجهة نظرها..

والغريب بنسبلها أن الكل متجمع حوليها وبيبصُلها بطريقه هى مش فاهماها متعرفش أنهم بيبصُلها بجوع وعطش لدمها

همس مشيت أسرع جنب أبين بخوف

أبين بصلها وعرف أنها خايفه منهم

أبين بص للكل وبصوت جوهري عالى : أنها ليست طعام لنا… أنها زوجت مالك.. وسوف أحافظ عليها الى أن يتعافي… ولن يتجرأ أحد على أذيتها.. وأن تجرأ احد… سوف يُقتل على يدي…أعتقد أن حديثي ليس معقدآ

الكل فضل يهمس بخفوت للى جنبه بدهشه

أبين سابهم ودخل قصره وهمس في أيده وأمر أهيب يدخل مالك على سريره وجبله الحكيم اللى بص لهمس وعرف أنها بشريه

الحكيم عالج مالك وربط راسه كويس بعد محطلها أعشاب وقال : يجب ان يتغذا

أبين هز راسه

الحكيم مشي

أبين أعد همس جنب مالك همس حطت أديها على راس مالك ودموعها نزلو : فوق بقا يا مالك.. فوق أرجوك

أبين خرج جاب لأبنه أكل متكون من لحم بشر ودم بشر

همس بصت على أللى فأيد أبين بصدمه : أي ده

أبين بصلها بعدم فهم وراح أعد جنب أبنه

همس بصاله بصدمه ومش مستوعبه هو عايز يعمل أي

أبين مسك طبق من خشب الاشجار هما اللى صنعوا والطبق ده مليان دم

أبين بيعدل مالك ولسه هيحط الطبق على شفايفه وبحاول يشربه

همس مسكت أيده بصدمه : انت هتعمل أي..لاء..لاء..ده…ده دم…..لاء متشربهوش ده

أبين بص لهمس بعدم فهم شويه وبعدها تجاهلها ولسه هيشربه

همس بعياط : أرجوك متشربهوش ده…ده يموت..أرجوك ده دم مينفعش يشربه

أبين فهم أنها مش عايزاه يشربه دم وقال بهدوء : يجب ان يرتشف الدماء.. كي يتعافى سريعآ

همس مش فاهمه منه حاجه نزلت عند رجله تترجاه : أرجوك دم لاء.. ده كده يموت.. أرجوك متأذهوش بطريق دي..

أبين بصلها بستغراب وأعدها جنب مالك : حسنآ لن أطعمه لحم البشر ولاكن يجب ان يرتشف الدماء كى يتعافى سريعآ

همس مش فاهمه من كلامه حاجه بس أستنتجت أنه بيقولها مش هيشربه دم

أبين جاب الطبق وحطه على شفايف مالك

همس لسه هتمسك أيده لقت اللى مسك أديها… بتبص لقته اللى شال مالك (أهيب)

أبين بقا يشرب مالك براحه ومالك مستجيب معاه بس هو مش في وعيه

همس مصدومه وبتعيط جامد : حرام عليكم كده هيموت… انتو كده بتقتلوه

أهيب شامم ريحة دم همس وبصلها وبلع ريقه : عماه لن أقدر ان أتحكم في غريزتي سوف أذهب

أبين هز راسه

همس أول ما أهيب سابها جريت تحت رجل أبين بعياط : أرجوك سيب مالك..انت كده بتموته…مينفعش يشرب دم انت أزاي تشربه حاجه زي كده..أنتو مين جنسكو أي

أبين أتنهد وبص لهمس : كا لعاده لا أفهم منك شيء… ولاكن أدركت أنكى لا تريدي أن أطعمه هذا.. ولاكن يجب أن يأكل

همس لسه هتتكلم بعياط

أبين بصلها بنظره رعبتها ورجعت لورا خطوتين

أبين بص لأبنه تاني وشربه الطبق كله وبص لهمس اللى بصاله بزهول : أنه سيكون بخير لا تقلقي…أنه ليس ضعيف مثلكم أيها البشريون

أبين سبها وخرج

همس جريت على مالك وبتمسح الدم اللى على شفايفه وبتعيط : فوق بيقا يا مالك وشوف هما بيشربوك أي.. لازم نمشي من هنا قبل ما يقتلونا

همس أول مره تشوف مالك بلمنظر ده وبضعف ده

همس حضنت مالك ودموعها نزلو وعيطت بصوت : فوق بقا يا مالك…. أرجوك أرجعلى…… أنا مش هعرف أعيش من غيرك…… انا حاسه أنى ضعيفه اووي…… أنت مركز قوتي يا مالك …فووق

همس بلعت رقها بصعوبه وبصت حوليها بصدمه… أكنه جناح من أيام المماليك

همس وقفت وراحت جهة الدولاب بلعت رقها وفتحته بخوف بس أتصدمت لما لقت فيه لبس…بس ثانيه واحده…هى شافت اللبس ده على مالك قبل كده

بتقلب في الهدوم بصدمه وكل مدى بتتأكد ان اللبس لمالك…لقت حاجه بتلمع جامد في الدولاب طلعته من وسط الهدوم لقته كتاب..من شكله أكنه أثري ولونه دهبي..فتحته نص الكتاب بخوف…بس أتصدمت لما لقت الكتابه بلغه العربيه لاء وكمان المصريه….جابت أول صافحه فيه وبتقرأ بصدمه

“أسمي الحقيقي”

(مالك أبين حاميل أهيب)

ومشهور في عالم البشر ب مالك الحديدي…


google-playkhamsatmostaqltradent