رواية بئر كندراش الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم نورهان اسلام

الصفحة الرئيسية

   رواية بئر كندراش (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نورهان اسلام

رواية بئر كندراش الفصل الثالث و العشرون 23

 =شكراً على التوصيلة .
 كان حسن بيقولها لأسر بعد ما وصلهم البيت .. ضحك أسر وهو بيسند على كتفه وقال: تسلم يا ابو على .. بكرا إن شاء الله هعدى عليكم بكرا علشان نروح زيارة المستشفى ..
 نزلت هنا من العربيه وهى بتقفل الباب قالت: تسلم جداً يا استاذ أسر تعبناك معانا والله
 إبتسم أسر ورجع ركب العربيه مره تانى .. شاور حسن بإيده وهو بيسلم عليه قبل ما العربيه تتحرك من قدامه
 لف حسن وهنا علشان يطلعوا البيت فأتكلم حسن وهو ماسك فى ايد هنا: طيب اوى أسر
 هنا كانت سرحانه ولما ركزت فى كلامه إبتسمت تلقائياً وهى بتقول: اه فعلاً .. طيب
 حسن ضحك: عموماً انا هطلع اذاكر شوية ..
 هنا: تمام .. هعمل اي حاجه ناكلها وهجهز لماما اكل علشان بكرا .
 حسن: ابقى اعملى اكل لينا كمان لبكرا علشان ناكل معاها .. سكت شوية وبعدين كمل: ومتنسيش تعملى حساب أسر
 لاحظت هنا نظرة اخوها والإبتسامه اللى على وشه فاتكلمت بتبريقة : انت بتبصلى كدا ليه !! فتح أسر الباب وهو بيدخل اتكلم: هو انا اللى ببص انا بس لاحظت أسر وعيونه مركزه مع مراية العربية ضحك تزامناً مع التقاط هنا لكوتشي بتاع حسن وهى بتحدفه عليه .. قفل باب الاوضه وبعد كدا فتحه وقال بضحك: مجتش فيا
 _ده انت عيل رخم .. قالتها هنا وهى بتقفل باب الشقه وبترمى المفاتيح على الكنبه وبعدها دخلت اوضتها
________________________
* فى جناح فارس
إستأذنت قمر ودخلت الجناح .. فبص ليها فارس وهو مستينها تتكلم .. لكن ظهر على وشه علامات الدهشه لما ظهرت نجمه وراها.. قفلت نجمه الباب وقربت على فارس .. لكن قمر قعدت على أقرب كرسي بتراقب ردت فعل فارس وبتحاول عدم الضحك على ردت فعله الغريبه .. قعدت نجمه جنبه وهى بتبص على نظرات الدهشه اللى مختلطه بخوف فى عيونه .. مسكت دراعه وضغطت عليه فاتألم .. عيونه راحت على قمر اللى قاعده على الكرسي وبعدين نجمه واتكلم: لقد عرفت أشخاص كسبوا من السحر الكثير ولكن ولأول مره أرى هذا السحر .
 ضحكت نجمه وهى بتبص لقمر وبعدها قالت: غبى! هل رأيت هذا السحر مُنذ قبل !!
 هز رأسه بالنفى فأكملت:نحن من اهل القرية لا اهل الأرض الأصليين .. نحن هجين هنا.. فى بلدنا من الممكن أن تلقى شبيهين ولكن هنا لا .
 فارس بغباء: إذاً ولماذا انتم هنا!!
 قمر بدهشه من غباءه: قلنا لك نحن من اهل القرية !!
 نعم .. فهمت .
 قالها فارس وهو بيبص لنجمه .. بصتله نجمه وقالت بتحذير: إذا رأيتني مره اخرى لا تعترض طريقى.
  إتكلم فارس بمكر: انتِ الذى تعترضين طريقى وتغازلينى بأجمل العبارات..
  نجمه بتبريقه وهى بتبصله: من .. انا !!؟
 هز رأسه وهو بيقول: نعم .. انتِ وحين قُلت لكِ ابتعدى عنى ضربتني بأداء حادة لعينه.
  وقفت نجمه وهى بتقول: كيف تكذب .. انت شخص كاذب.
  وقفت قمر وهى بتقرب منه وبعدها اتكلمت: نعم انت كاذب.
سند بإيده على السرير وهو بيقعد ويبص لقمر وإتكلم: تُكذبين أمير أرض رنداش..
 _ وانت تكُذب ملكة أرض كِندراش!
 كانت نجمه وقفت وهى بتضحك : أنت كاذب وانا اعلم إنك ستكذب لذلك …
 سمعوا صوت الخادم : ملك أرض كِندراش العظيمه بزيارة الأمير فارس ..
 دخل الملك تحت نظرات الجميع .. بدأت قمر ونجمه يتوتروا ….. ظهرت عليهم علامات التوتر .. لاحظ الملك نظراتهم لبعض لكنه سكت قعد على سرير أمير فارس وقال: كيف حالك صحتك أيها الأمير ..سمعت بأنك مريض !
  بص فارس لنجمه وبعدين كمل: لا ..كنت الهو فى الغابة وسقطت على أداة حادة فقط ..
 هز الملك رأسه بتفهم :إذا أرينى الجرح .
 رفع فارس القماشة اللى استخدمها من على ذراعه .. شاف الملك الجرح وبدأ يعالجه عن طريق السحر ..
 كانت نظرات نجمه وقمر لا تبشر بالخير .. لكن المفأجاه لما الملك عالج سحر فارس و وقف وهو بيؤدى تحية الأمراء .. اتجه ناحية قمر وهو بيمسك إيدها تحت نظرات نجمه وفارس وبعدين قال وهو بيوجه كلامه لنجمه: هيا لتذهبى.
 هزت نجمه رأسها وهو مسك قمر من إيدها وخرج من جناح فارس
* كانت ماشيه معاه وهى مرتبكة ومش عارفه تتكلم ، وصل الجناح بتاعها ففتح الباب ودخل وهى لسه فى إيده .. ساب إيديها و وقف قدامها وقال: لماذا نجمه هنا !!
 كان بيتمشي قدامها وهى عيونها بتروح وتيجى معاه ومش عارفه ترد لحد ما اتكلم بحدة: تحدثى قمر.
قمر بإرتباك: تعرف على نجمه فى ارجاء الأرض وظن أنها انا .. سكتت فأنتظر الملك إنها تكمل لكن فضل نظرها على الملك وهو بيتمشي فى ارجاء الغرفه وبعدين اتكلم وقال: اكملى!
قمر: ولأُثبت له بأننا شخصين مختلفين احضرتها له … هذا كل شئ
__________________
* فى جناح فارس
 كانت ماشيه فى الاوضه وهى بتقضم اظافرها بإرتباك ظهر عليها بص لها فارس وهو بيقول: إذاً ما بكِ !
 هزت رأسها وهى مش مهتمه بكلامه .. دخل الملك جناح فارس وهو بيتكلم بأمر: فلتتركى القصر ولا تدخليه مرة أخرى .
  اتنهدت وهى بتهز رأسها بالموافقه .. خرج وبصلها علشان تخرج معاه لحد ما وصلت لشرفة القصر وطارت منها ..
 وقف الملك يبص ليها لحد ما اختفت عن عيونه
______________________
* فى كوخ أدم
 كان قاعد مستنى نجمه علشان يزوروا ماندريانا زى ما اتفقوا .. الباب خبط فاتوقع إنها نجمه لكن لما فتح كانت ماندريانا .. فتح الباب وبصلها وهو بيتنهد وبعدين ساب الباب مفتوح ودخل .. قفلت ماندريانا الباب وهى بتبص لنفور ادم من الحديث معاها قعدت على الكرسي مستنياه يتكلم .. فافتكر كلام نجمه بإن العتاب لو لازم فمش لازم يدوم بدأ الحديث معاها وهو بيقول: اخبارك يا ماندريانا
 إبتسمت وهى بترد: بخير .. اخبارك .. واخبار نجمه … هى فين!!
  اتنهد ادم: راحت تقابل اختها .. وقالت إنها مش هتتأخر .. لكن مجاتش لحد دلوقتى
ماندريانا بإستفسار: بقالها قد ايه !!
 ادم:حوالى ساعتين!
  ماندريانا: طب ممكن نروح نشوفها او ندور عليها !!
  هز أدم رأسه بموافقة وخرجوا مع بعض علشان يشوفوها
_____________________
* فى جناح قمر
 كانت قاعده على السرير مش عارفه تعمل ايه عقلها مشتت بين اكثر من حاجه.. دخل والدها الجناح وهو بيقول : استنيتك تيجى يا قمر زى كل يوم … أتاخرتى ليه !!
  مسكت بسرعه إيده وهى بتقول: بابا انا ..
 بص ليها وهو بيفتح عينه وبيقفلها… ركز فى ملامحها وهو بيقول بصدمة: نجمه!!
________________________
 كانت ماشيه فى السوق وهى حاسة بحرية رفعت القناع وكملت مشي وسط البائعين اللى بيقدموا سحرهم مقابل خدمات ثانيه .. وقفت عن المشي لما شافت أكله كانت بتاكلها مع والدها لما كانت عايشه على الأرض إبتسمت وهى بتطلب من الراجل وجبه من الأكله ديه لكنه سألها: ما السحر التى تسطتعين تنفيذه !!
 جاوبت بثقه: كل ما تريد
 _إذا أريد أن تصنعى لى رفوف متساوية لأضع عليها اشيائى بدلاً من الأرض.
 وقفت مصدومه من طلبه الغريب وهو لاحظ كدا فقال : هذه المره السادسه الذى اطلب هذا الطلب ولا احد يستطيع تنفيذه…
  كان تفكير قمر إن لو اللى واقفه دلوقتى هى نجمه فعلاً كانت هتقدر تعمل كدا .. بصت للراجل بيأس لكنه أكمل: إذا رتبى لي تلك الأشياء ..
هزت رأسها بإبتسامه وهى بتعمل كدا فعلاً .. إبتسم وهو بيديها وجبة
 فضلت تتمشي وهى بتتفرج على مناظر الأرض الخلابة اللى اتحرمت منها بسبب الملك وسيطرته عليها ، وقفت عند شلال وهى بتبص للمياه العذبة اللى نازله من الشلال بفرح.. سرحت في جمال تدفق الماء وهى بتحط إيديها فى المياه زى ما كانت متعوده وهى صغيره .. لحد ما سمعت صوت حد بينادى عليها من بعيد: نجمه….
 لفت وشها وهى بتبص ليهم وكان أدم وماندريانا .. بصت ليهم لحد ما وصلوا لعندها.. كان أدم بينهج وهو بيتكلم ويقول: بندور عليكى من بدرى وانتِ قاعده هنا!
      بصتلها ماندريانا: من امتى وانتى بتيجى تقعدى هنا أصلاً !!!
  ابتسمت قمر ليهم وهى بتقول: انت أدم وانتِ ماندريانا صح!!
  بص أدم وماندريانا لبعض بإستغراب وبعدين بصوا لقمر .. اتكلم أدم وقال: اومال انتى مين!!
 ضحكت وهى بتمسك مايه وترشها عليهم: قمر ..
 ماندريانا بصدمة: جلالة الملكة قمر
_________________________
* فى جناح فارس
 وقف وهو باصص من شرفة الجناح بتاعه .. كان بيشوف المناظر الجميله للأرض ويبتسم ، افتكر نجمه وهى بتحاول تقاوم فضوله ومتعرفوش شكلها ضحك لما افتكرها وهى بتضربه بالاداه الحديديه اللى كانت فى الغابة .. وللحظه لما وشها اتكشف قدامه رغم إنه كان عارف شكلها بسبب التشابه اللى بينها وبين قمر .. افتكر مراقبته ولما مره خلعت القناع وهى بتضحك بقوة لما أدم صديقها وقع بالغلط .. مدد على السرير وهو بيرسم فى شكله ملامحها وقال: كم هى جميلة تلك الفتاة.
 ___________________________
“ايها الملك الغارق فى افكار الحمقى ، تخيلاتك تلك ليست لأهمية الأرض عندك ولكنها تحكى محبتك لا غير.. انت الأن مع صراع البقاء فى الأرض ام الموت فيها ولكن لن يكون الموت لك هكذا تحكى الأساطير”
إمضاء: الساحر كِندراش إمبراطور أرض كِندراش العظيمة

     •تابع الفصل التالي "رواية بئر كندراش" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent