Ads by Google X

رواية قصر المغربي الفصل التاسع 9 - بقلم ريل محمد

الصفحة الرئيسية

  رواية قصر المغربي كاملة بقلم ريل محمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية قصر المغربي الفصل التاسع 9

:انا عايزة افكر
:تمام يا بنتي فكري كويس و انتو و هو بيبص على منار امها ممنوع حد يضغط عليها
عند ياسين و ملك في العربية وهم رايحين القصر رن تليفون ياسين للمرة الف
: تكونش دي السكرتيرة تاني
ضحك عليها : مش عارف و شاف التليفون دا زين اخويا
:تصدق نسيته انه موجود في الكون
رد ياسين و اتكلم معاه و قاله انه هيجي بكرة
:بيقول هيجي بكرة
:يوصل بالسلامة ان شاء الله
رن تليفون ياسين تاني بص فيه وضحك
بسخرية: شغل دي السكرتيرة صح
:ايواة
ورد :ايوا يا إسراء…… لا الملف دا مرجعتوش سبيه انا بكرة هرجعه……. أدى ملف شركة… لمستر عزيز… اوكي وقفل
اما ملك فبصت له بزعل…
: انت نازل الشغل بكرة
:معلش يا حبيبتي بس انت شايفة بعينك كل حاجة واقفة في الشغل
:يوووه
:وعد اول ما فضى شوية هخدك شهر عسل في المكان اللي تحبيه
:انا مش عايزة شهر عسل ولا عايزة اروح اي مكان انا عايزاك تفضل معاي و بعدين احنا مكملناش تلات ايام لحقت تزهج مني
: لا والله انا ازهج من نفسي مزهجش منك انا لو عليا أفضل معاك طول اليوم بس انتي عارفة الشغل
:ما انا خايفة إن الشغل ياخذك مني
:مفيش حاجة تأخذني منك وانت كمان اسبوع هتنزلي الكلية بصي اول متخلصي تيجي عندي و نرجع سوا و ممكن كمان اعلمك شوية حاجات في الشغل
:ماشي
و هو بيقرصها من انفها :افردي وشك و يلا ننزل
:ااايي و قرصته من جمبه
:ااه يا مجنونة
:ما انت اللي بتبداء الأول
: احنا لازم نطلع الضرب من علاقتنا لأن ايدك ما شاء الله
دخلو من الباب وهم مبسوطين و كانت الأجواء متوترة
:خير يا جماعة مالكم
:مفيش يا حبيبي
: على العموم انا عندي خبر حلو زين جاي بكرة

نيرمين بدموع تعبر عن شوقها لابنها يا حبيبي دا وحشني اوي… فرح الجميع و تمنو له السلامة
اخذ ياسين أدهم الا الخارج بعد انا لاحظ عليه الحزن و الغضب في نظراته لمرات عمه
: في ايه يا أدهم متخدها قلمين احسن
:ياريت
:في ايه لده.. و مالكم كلكم
: انا طلبت ايد منة
: وافقت!؟؟
:لا امها الرفضت و حاولت تتغط عليها
:إن شاء الله توافق
:طول ما الست دي فوشها مش هتسبها توافق… بفكر اسجنها
:لا انت اتجننت خالص
:عارف لما عمك فتح مستشفى في الصعيد و بقى يروح كتير استغربت بس دلوقتي حسيت بيه الست دي تطفش بلد
فرط ياسين من الضحك : عيب عليك دي هتبقى حماتك
……..
عند منة وملك
: وانا دلوقتي مش عارفة اوفق ولالا
: انا مش هقولك غير انك لازم تعملي استخارة و تسمعي قلبك مش كلام حد
: انا مش عارفة انا ملحقتش احبه بس كمان عندي ميول ليه و ببقى مبسوطة وانا معاه
:يبقى تحاولي تدي ليه ولقلبك فرصة
: يبقى هعمل استخارة و اخد قراري
:إن شاء الله خير…… حصل ايه امبارح
:حكت لها اللي حصل والهدايا اللي جبهالها
:يعيني دا واقع على آخر…
ابتسمت منة بخجل
…………….
في المساء……………
: هات تليفونك دا
: خدي…. قفلته
:يا أخي هو ايه اليوم كله لوك لوك لوك
: مهو الايام دي في ضغط وانا مش موجود عشان كذا هنزل بكرة
: خلاص بلاها سيرة الشغل بحسه ضرتي
: لا انتي ملكيش منافس و بعدين بصلها بجراءة ايه القمر دا
بكسوف :عجبك

بوقاحةة : اووي دا انا مش، مستحمل اشوفو عليكي
: بس، بقى متسيب السفالة دي بقى
: سفالة ايه دا احنا لسه بنقول يا هادي تعال اقلك على حاجة
نسيبهم احنا و نروح عند ناس برا القصر
: شكرا يا ابوي بس الحاجات دي كتير
: مفيش كتير عليكي يا بنتي انا مقصر فيكم و على طول مسافر سامحيني
: انا مزعلش، منك واصل يا ابوي بعدين ما انا عارفة انك مشغول
:تسلميلي…. انا سجلت لك في الجامعة و تنزلي مصر كمان اسبوعين عشان الكلية
احتضنت والدها و هما يتجاذبا الحديث
_____________
عند أدهم في الشغل و هو بيجهز عشان عنده مأمورية اتصل بمنة و أخبرها انه طالع مأمورية كام ايام و هيرجع ياريت تكون اخدت قرارها و تدي فرصة لقلبها يحبو زي ما بيحبها
____________

في اليوم التالي
صحيت ملك و صحت ياسين علشان يروح الشغل وجهزت له لبسه بعد ما لبس كانت بتربط له القرافة
:اوعك تبص على أي وحدة في الشركة
: ولو بصيت …… شدته من القرافة لمستواها و همست و هي تضيقها لتخنقه : هتموت على أيدي
: لا وعلى ايه انا اصلا عيني مليانة
:شطور يا قلبي
:طيب بما اني شطور كافئيني
وهو عينه على شفايفها ب. و. س. ة
: عينيا و باس.ته من خده
:لا مش كدا……. و أخذ شفا. يف. ها في قب. لة لوقت طويل و ابتعد و هو يلهث و يخلع الجكت و هو يعبث في جس. دها
: خلاص انت رايح الشغل
:الشغل يتأجل
و هي تخرجه من الغرفة و تحمل الجكت بتاعه :لا ما يتاجلش و بعدين مستنينا تحت على الفطار
نزله و فطرو و ودعها وراح الشركة و بعد ما خلص راح جاب زين من المطار وراحو البيت و كان الكل في استقباله فهو كان يدرس في الخارج و يأتي في الإجازات ايام قليلة

 رواية قصر المغربي الفصل التاسع 9 - بقلم ريل محمد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent