Ads by Google X

رواية أذلني ولكني أحببته الفصل الثلاثون والاخير 30 - بقلم مريم علي

الصفحة الرئيسية

  رواية أذلني ولكني أحببته كاملة بقلم مريم علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية أذلني ولكني أحببته الفصل الثلاثون و الاخير 30

بعد عدة ايام فى فيلا عزام يصعد مؤمن الى غرفة هنا ..
مؤمن باابتسامة واسعة :
ممكن ياهنا تلبسى فستان حلو كدا وتنزلى عشان مكاوى تحت جاى يتقدم لك ومعاه والدته واخوه
هنا بصددددددددددمة نظرت له ولم تنطق بحرف ..
مؤمن بضحك :
مالك تنحتى كده لييييه
لو مش عاوزة خلاص براحتك ياحبيبتى
هنا بسرعة :
لا لا لا انا ثوانى وهكون جاهزة
مؤمن بااستغراب :
ماشى ياهنا ماتتاخريش
ماان خرج مؤمن من غرفة هنا حتى نظرت لنفسها فى المراة بصدمة وفرحة :
يالهوووووووووى دا جاى يتقدم لى بجد
يعنى هو عاوز يتجوزنى
طب ليه مقاليش قبل كدا
طب هو يعنى اكيد قال لمؤمن قبل مايجى هنا صح
طلع راجل بجد وطلبنى علطول ملفش ولا دار عليا
بحبك بقى يامكاوى بحبك اوووى
دا انا هلبس احلى فستان عندى لاحلى حبيبى فى الدنيا كلها
كان مكاوى يجلس بالاسفل بصحبة والدته واخيه مع مكاوى وانيسة وفجاة لمعت عيونه بشدة حينما كانت هنا تنظر الدرج فى غاية الرقة والجمال ولكنه استدار بوجهه عنها حتى لاتفضحه عيناه اكثر من ذلك ..
والدة مكاوى بااعجاب :
ماشاء الله ايه الجمال دا
هنا بكسوف وهى تجلس :
ميرسي ياطنط
مؤمن بصوت خفيض وهو يميل على مكاوى :
مالك تنحت كده ليه لم نفسك ياحلوف دى اختى بدل وربنا اخليها تطلع تانى وارفض الجوازة خالص
مكاوى بسرعة :
لا لا لا تلغى ايه انا اسف يامكاوى والله مااقصد
ثم اكمل بصوت عالى :
بما ان الانسة هنا موجودة
فاانا جاى النهاردة مع والدتى واخويا حابب اطلب ايديها من حضرتك ومن مؤمن واتمنى توافقوا على طلبى دا
انيسة بفرحة :
واحنا يشرفنا ياحبيبى
مؤمن بطريقة مضحكة :
شكلك مسخرة متوقعتش تقعد القعدة دى ابداااا
نظر له مكاوى بتوعد ثم قال :
انا بعد اذنك يامؤمن كنت حابب اقعد معاها شوية بس عشان تتعرف عليا وتسالنى اللى هى عاوزاه
مؤمن وهو يشير على احدى الارائك :
هنا فى الحتة اللى جنبنا دى وهما عشر دقايق كفاية اوووى
نظر له مكاوى بغيظ فضحك مؤمن بشدة على منظره
..
مكاوى :
احم احم حابة تسألينى فى حاجة ياانسة هنا
هنا بكسوف :
لا
مكاوى وهو يتحاشى النظر لها حتى تخف دقات قلبه
:
طب انا عندى طلب ويارب توافقى عليه ولو لا عادى قولى وانا هحترم رايك جدا وهنفذه
نظرت له هنا فقال :
انا الحمد لله اشتغلت برا كتير لحد ماكونت نفسى
يعنى انا جاهز وقدرت اظبط شغلى هنا وبيتى حلو اوووى اشتريته قريب وانتى خلصتى دراستك خلاص
وانا حاسس ان احنا مش محتاجين نتعرف على بعض وكدا
حاسس ان احنا عارفين بعض اووووى
فلو يعنى توافقى على ان احنا نخلى الخطوبة وكتب الكتاب فى نفس اليوم الاسبوع الجاى وبعدها تبقى براحتك تكونى جهزتى نفسك وانا كمان ونعمل الفرح
بس والله مش بضغط عليكى براحتك
لو حابة ان يبقى فى فترة خطوبة عشان التعارف وكدا براحتك
وانا موافق
انا بس كنت عاوز اتكلم معاكى بحرية لان الخطوبة هيبقى فى قيود علينا وكدا انتى ايييه رايك
هنا بخفقة قلب من كلامه واصراره على ان يتجوزها فى اسرع وقت قالت بكسوف وبصوت خفيض :
انا موافقة
نظر لها مكاوى بفرحة وحب فنظرت ارضا بكسوف حتى تتحاشى نظراته لها ..
__________________________________________________
اما فى المشفى
نيفين باابتسامة :
حمد الله على سلامتك
انور بصوت ضعيف :
الله يسلمك يانيفين
نيفين بحب :
ايه الغيبة دى كل دا عشان تفوق وحشتنا يااخى
انور بخفقة قلب :
بجد .. بجد يانفين وحشتك
نيفين بدموع :
انا من غيرك كان زمانى رحت فى خبر كان
انور بغضب قال بصوت ضعيف :
مش هسيبه يانفين اول مااقوم بالسلامة هاكله بسنانى على اللى عمله معاكى دا
محدش يقدر يمس شعرة منك طول ماانا عايش على وش الدنيا
نيفين بتاثر :
ربنا مايحرمنى منك
ثم اكملت بتردد :
انا رحت لملك البيت واديتها ورقها كله حقها ياانور
انور بهدوء :
عارف يانفين احسن حاجة عملتيها
نيفين بصدمة :
انت مش مضايق
انور :
لا كفاية اللى حصلنا كل حاجة خططنا ليها بسبب الطمع اتردت لينا زيها بالظبط
نيفين بفرحة :
بجد ياانور ربنا يهديك يارب
ربنا خد لها حقها عشان احنا ظلمناها بجد وكنا بنتمتع بفلوسها فى غيابها وهى مقهورة ومظلومة
وانا عارفة بنت عمى لما بتحس بالظلم بتسجد لربنا عشان يرد لها حقها الحمد لله انها جات على اد كدا
بس ربنا سبحانه وتعالى عوضها بمؤمن اللى بجد عيونه بتقول هو بيحبها اوووى وهى كمان بتموت فيه وجابت منه بنوتة زى القمر
وهى وعدتنى انها مش هتدى الورق اللى مضتووها عليه للبوليس وكمان هتسبنى انا وماما عايشين فى القصر بس هيفضل ملكها وبااسمها وانا هشتغل فى شركتها وانت كمان ياانور بس بجد بقى المرة دى من غير حقد ولا كره
انور وهو ينظر فى عيونها بقوة :
تتجوزينى يانفين
نيفين والدموع تترقرق فى عيونها :
اول ماتقوم بالسلامة هنعمل فرحنا ياانور
انور بفرحة شديدة :
ربنا يقومنى بالسلامة بقى
نظرت له نيفين بكسوف وظلت تتحدث معه فترة طويلة حتى نام من التعب وظلت هى بجواره تنظر عليه بحب شديد
..
__________________________________________________
فى شقة مؤمن وملك
ما ان يدلف مؤمن الى الداخل حتى يجد الشقة مظلمة للغاية فيندهش بشدة ثم يدلف الى غرفته
وفجاة يقف مكانه مصدوووووووووووووم بشدة مما يراه ..
الغرفة مليئة بالورود والاونوار الخافتة والرائحة العطرة الجذابة
وملك تقف امامه ترتدى فستان ابيض قصير ضيق عارى الكتفين ومثير للغاية يظهر مدى انوثتها وجمالها
تستدل شعرها على ظهرها بنعومة وتضع مكياج يظهر ملامحها الجذابة ويبرز جمال عيونها التى سحرته كالعادة ..
ملك بكسوف من نظراته :
حمد الله على سلامتك
مؤمن بخضة :
انتى مين
ملك بضحك :
ملك
مؤمن وهو يبتلع ريقه بصعوبة من شدة جمالها
:
لا انتى مش هى
ملك بتتكسف تقعد قدامى من غير الحجاب
ملك بخجل :
ما انت جوزى بقى
مؤمن وهو يتفحصها بعينيه :
يالهوووووى على جوزى دى
بس هى ملك حلوة اووووى كدا ماشاء الله بجد
ملك بكسوف :
بجد يعنى انا حلوة فى فستان فرحى
مؤمن وهو يقترب منها :
هو دا فستان فرحك دا مينفعش حد يشوفك بيه خالص انا لما اعملك فرحك هلبسك فستان واسع وحجاب
ملك بدلع :
الفستان دا كنت شرياه من زمان اوووى كنت معجبة بيه وقولت لما هتجوز هلبسه لحبيبى وبس يعنى محدش يشوفنى بيه غير حبيبى وبس
مؤمن بفرحة :
حبيبك
ملك بدلع وهى تنظر فى عيونه :
ايووووة ماانت سندى وضهرى وابو فروحتى وجوزى وحبيبى ونصى التانى زى مابتقولى دايما انت دنيتى بحالها
انا بحبك
مؤمن ولمعت عيونه بشدة :
اخيرااااااااااااااااا نطقتيها ياملك
طلعتى عينى معاكى
انا بقى بحبك وبمووووووت فيكى ياملك
وبدات حياتهم كزوجين يعشقان بعضهم ..
___________________________________________________
خرج انور من المشفى وتم عقد قرانه على نفين وعاشوا فى شقة منفصلة عن القصر اشتراها انور ليبدا فيها حياته الجديدة مع نيفين وكانت حياتهم مختلفة تماما عن ذى قبل فااعترفت له نيفين بكل ماتحمله له من مشاعر وايضا صارحها انور بمشاعره وحبه الشديد لها وعمل الاثنان بشركة ملك التى كان يديرها مؤمن
وتم القبض على نادر بتهمة الاعتداء على نيفين والشروع فى قتل انور
..
اما سعاد فظلت فى القصر لم تطردها ملك منه وانما وفائا لعمها ووالدها جعلتها باقية فيه فاستسلمت سعاد للامر الواقع ووقفت عن التعرض لها خصوصا بعدما تعرضت له من مرض شديد وايضا حزنها على ما تعرضت له نيفين وانور واندماجها بحمل نيفين وبعدما رفضت ملك ان تسلم الاوراق التى لديها الى النيابة حتى لايصيبهم مكروه
..
اما مكاوى وهنا بعد كتب كتابهم صدمت هنا من شجاعته وجدعنته وجرئته الزايدة فاازداد حبها له خصوصا بعد الكثير من المفاجات المجنونة التى دائما يفاجئها بها فشعرت ان الله عوضها برجل يحميها ويحافظ عليها ويشعر بحق انها اميرته وهو اميرها
وبعد فترة ليست بقصيرة من كتب كتابهم تم فرحهم فى احدى القاعات الفخمة الشيك الراقية التى ابهرت نيفين فلم تتوقع ان يكون فرحها بهذا الجمال
..
__________________________________________________
اذا احب الله عبدا ابتلاه ..
ليس كل ابتلاء يصيبنا اراد الله شرا بنا ولكن وراء كل ابتلاء فرح وفرج كبير ولكن لمن تحمل وصبر ورجع الى الله وازداد خشوعا وتضرعا له
الخلاصة ..
ساعات ربنا بيبتلى الانسان المؤمن
ابتلاءات عشان يشوف هيقدر يتحمل ويصبر اد ايه
وان الابتلاءات دى بيبقى وراها فرح كبير اوووووى
وان اللى بيصبر ويتحمل ربنا بيفرحه اوووووى
مش كل مصيبة تحل علينا نندب حظنا ونفضل نقول ليه واشمعنة احنا وكلام يقلل من ثقتنا بقدرة ربنا على ازالة تلك الابتلاء
بس لازم يبقى عندنا دايما امل ان بكرا احسن وان مهما وصلنا لوجع فى حياتنا ربنا قادر يخلى الوجع والمحنة دى فرح وفرج وتبقى اجمل ايام حياتنا
ادى نفسك فرصة تشوفى الحياة اللى ربنا اختارهالك دى عاملة ازاى يمكن تكون الحياة الحلوة اللى هتعيشيها بعد الحياة الوحشة اللى كنتى محبوسة جواها
شوية تحمل وتمرد على اللى حصلك هتقدرى تشوفى الحلو وبس وعيونك بعد كده هترفض تشوف الوحش
طول ما احنا عايشين مؤمنين بالله وواثقين ان مالناش غيره هنقدر نتحمل ونعدى اى ابتلاء بس احنا نحاول ودايما نشوف بكرا احلى من النهاردة ..ملك بدلع وهي تنظر في عيونه:
ايووووة ماانت سندى وضهرى وابو فروحتى وجوزى وحبيبى ونصى التانى زى مابتقولى دايما انت دنيتى بحالها
انا بحبك
مؤمن ولمعت عيونه بشدة:
اخيرااااااااااااااااا نطقتيها ياملك
طلعتى عينى معاكى
انا بقى بحبك وبمووووووت فيكى ياملك.
وبدات حياتهم كزوجين يعشقان بعضهم..
خرج انور من المشفى وتم عقد قرانه على نفين وعاشوا في شقة منفصلة عن القصر اشتراها انور ليبدا فيها حياته الجديدة مع نيفين وكانت حياتهم مختلفة تماما عن ذى قبل فااعترفت له نيفين بكل ماتحمله له من مشاعر وايضا صارحها انور بمشاعره وحبه الشديد لها وعمل الاثنان بشركة ملك التي كان يديرها مؤمن
وتم القبض على نادر بتهمة الاعتداء على نيفين والشروع في قتل انور.
اما سعاد فظلت في القصر لم تطردها ملك منه وانما وفائا لعمها ووالدها جعلتها باقية فيه فاستسلمت سعاد للامر الواقع ووقفت عن التعرض لها خصوصا بعدما تعرضت له من مرض شديد وايضا حزنها على ما تعرضت له نيفين وانور واندماجها بحمل نيفين وبعدما رفضت ملك ان تسلم الاوراق التي لديها الى النيابة حتى لايصيبهم مكروه.
اما مكاوى وهنا بعد كتب كتابهم صدمت هنا من شجاعته وجدعنته وجرئته الزايدة فاازداد حبها له خصوصا بعد الكثير من المفاجات المجنونة التي دائما يفاجئها بها فشعرت ان الله عوضها برجل يحميها ويحافظ عليها ويشعر بحق انها اميرته وهو اميرها
وبعد فترة ليست بقصيرة من كتب كتابهم تم فرحهم في احدى القاعات الفخمة الشيك الراقية التي ابهرت نيفين فلم تتوقع ان يكون فرحها بهذا الجمال.
اذا احب الله عبدا ابتلاه..
الخلاصة
ساعات ربنا بيبتلى الانسان المؤمن
ابتلاءات عشان يشوف هيقدر يتحمل ويصبر اد ايه
وان الابتلاءات دى بيبقى وراها فرح كبير اوووووى
وان اللى بيصبر ويتحمل ربنا بيفرحه اوووووى
مش كل مصيبة تحل علينا نندب حظنا ونفضل نقول ليه واشمعنة احنا وكلام يقلل من ثقتنا بقدرة ربنا على ازالة تلك الابتلاء.
بس لازم يبقى عندنا دايما امل ان بكرا احسن وان مهما وصلنا لوجع في حياتنا ربنا قادر يخلى الوجع والمحنة دى فرح وفرج وتبقى اجمل ايام حياتنا
ادى نفسك فرصة تشوفى الحياة اللى ربنا اختارهالك دى عاملة ازاى يمكن تكون الحياة الحلوة اللى هتعيشيها بعد الحياة الوحشة اللى كنتى محبوسة جواها
شوية تحمل وتمرد على اللى حصلك هتقدرى تشوفى الحلو وبس وعيونك بعد كده هترفض تشوف الوحش.
طول ما احنا عايشين مؤمنين بالله وواثقين ان مالناش غيره هنقدر نتحمل ونعدى اى ابتلاء بس احنا نحاول ودايما نشوف بكرا احلى من النهاردة..
تمت بحمد الله 
google-playkhamsatmostaqltradent