Ads by Google X

رواية فرسان الصعيد الفصل الثاني عشر و الاخير 12 - بقلم رنا احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية فرسان الصعيد كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية فرسان الصعيد الفصل الثاني عشر و الاخير 12

بعد مرور شهرين ….
قد أتمت الاستعدادت علي اكمل وجه لذلك الفرح المنتظر واخيرا قد جاءت الليله الحاسمه .
***********.
في قصر حامد..
في غرفه سليم …
كان قد ارتدا سليم بدلته الكلاسيكيه الفاخمه فسعادته اليوم لا تقدر بثمن فاخيرا قد اجتمع مع معشوقته .
اسد بابتسامه ساحره/مبروك ي عريس .
رعد بابتسامه/خالي بالك من اختي فاهم .
حازم بابتسامه/دي فرحه حياتنا .
سليم بابتسامه وسعاده/انتوا كأنكم بتوصوني علي نفسي بالظبط لأنها روحي ومتقلقوش عليها دي في عنيا الاتنين دي فرحه حياتي .
اسد بابتسامه/ربنا يخليكم لبعض ي سليم .
************.
في غرفه فرحه …
كانت تجلس كالاميره المتوجه في انتظار فارسها .
شذا بابتسامه ومرح /والله وهتتدخل القفص ي فروحه بس دلعي الواد كده اديكي شوفتي عامل ايه علشانك .
فرحه بخجل شديد/واه عاد احترمي نفسك ي بت انتي .
فاطمه بضحك /هههه الحقي ي شذا دي مكسوفه ربنا يكون في عونك ي سليم .
فله بابتسامه/واه عاد هي مش هتخلص منيكم ولا ايه .
فرحه بغيظ مصتنع/لولا انكم حوامل كنت اتصرفت معاكم .
شذا بغمزه وخبث/شكلك كده هتحصلنا علطول ي باشا سليم شكله مش ناوي يجبها ل بر وبصراحه حقه ده صبر سنين .
رباب بابتسامه/اتحشمي ي بت مش كده .
حامد بابتسامه /مشاء الله بدر منور ي ضنايا .
فرحه وهي تقبل يده/ربنا يخليك ليا ي ابوي وميحرمناش منك واصل .
حامد بابتسامه /ولا منك ي ضنايا يلا علشان العريس تحت مش علي بعضه .
فرحه بخجل /حاضر ي ابوي .
**************.
في الاسفل …
كان يقف سليم وهو ينظر إليها بعشق وليس هو فقط بل كانوا جميع الفرسان ينظرون إلي معشوقتهم بسعاده وعشق.
سليم بابتسامه ساحره/سبحان الله بدر منور قمر ي ست البنات .
فرحه بابتسامه وهمس /وانت كمان ي سيد الرجاله.
حامد بابتسامه/خالي بالك منها ي سليم ي ولدي .
سليم بابتسامه وثقه /دي في عنيا ي حاج حامد وفي قلبي كمان .
رعد بابتسامه وهمس /ايه القمر المنور ده ي روح قلبي .
شذا بعشق /ده علشان مرائتك ي سيد الرجاله انت الي عينك حلوه ي رعد بحبك بحبك جوي .
رعد وهو يقبل يدها/وانا بعشقك ي شذا قسما بالله طالعه من قلبي .
شذا بابتسامه/يسلملي قلبك ي سيد الناس .
اسد بابتسامه وهمس /ايه ي طماطم شكل ليلتنا عنب النهارده مش كده .
فاطمه بخجل شديد/ي راجل اختشي عيب كده وبعدين انت ناسي الواد ولا ايه .
اسد بابتسامه وهمس /متشغليش بالك بالواد ده ابني حبيبي وانا هتصرف معاه .
فاطمه بضحك /هههه والله انت مجنون.
اسد بابتسامه وعشق /بيكي ي روح قلبي بحبك ي طمطم .
فاطمه بعشق /وانا بعشقك ي روح قلبي .
فله بسعاده وعشق /علي فكره انت زي نجوم السينما النهارده .
حازم بغمزه ومرح/ايه ده ده الجميل مركز معايا اوي النهارده .
فله بعشق /وانا عندي اغلا منك ي حازم ده انت سيد الرجاله دي كلها .
حازم بابتسامه/بجد ي فله فعلا بقيتي بتحبيني جوي كده .
فله بابتسامه وعشق/واكتر ي حازم بحبك بحبك جوي .
عند سليم وفرحه ….
سليم بابتسامه وهمس /ايه ي عروسه جاهزه انا النهارده ي قاتل ي مقتول .
فرحه بخجل شديد/وبعدين معاك ي سليم .
سليم بعشق /بحبك ي فروحه بحبك اوي واستعدي بقا للمفاجاه .
فرحه باستغراب /مفاجاه ايه .
سليم وهو يقبل يدها بعشق/هتشوفي حالا ي ملكه .

ليقوم سليم وهو ياخذ المايك تحت صدمه الجميع وخصوصا فرحه ماذا سيفعل ذلك المجنون .
/اهلي وناسي منورين النهارده انا اسعد انسان في الوجود اخيرا هجتمع مع حبيبه عمري بنتي واختي وامي كمان هي الدفا والحنان كنت دائما بكبر واكبر وانا متاكد أن انا وكل الي أملكه مش هيكونوا غير ليها هي وبس بحبك ي فرحه ي فرحه حياتي كلها ..
كانت الزغريط والتصفيق والابتسامات تملأ المكان لتسرع هي الي أحضانه بدموع فرح بذلك الفارس العاشق لها .
*****************.
في فيلا سليم …
في غرفتهم …
كان يضعها سليم علي السرير كأنها قطعه كريستال يخشي أن تتاذا .
سليم بعشق وهمس /مش قادر اصدق ي فرحه معقول بقيتي في حضني وبين ايديا .
فرحه وهي تحتضن وجه بابتسامه /خلاص ي نبض قلبي مفيش فراق تاني ولا في بعاد خلاص بقينا روح واحده ومحدش هيقدر يفرقنا.
سليم وهو يقبل يدها بعشق/اوعدك ي فرحه اني هعيش علشان اسعدك وبس .
ليقترب منها بعشق لينزع عنها فستانها بهمس ليقبلها بعشق وحنان لتستسلم له بعشق ليصبحوا واخيرا زوج وزوجه .
****************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه ..
كانت تسير شذا وهي تمسك يد رعد بسعاده .
شذا بابتسامه /والله العظيم انت مجنون نسافر مصر في نص الليل علشان نقعد في كافيه .
رعد بابتسامه ساحره/اولا ده مش اي كافيه انا عرفت أنه من اشهر الكافيهات هنا جحزته ليكي مخصوص ي حبيبتي علشان احتفل ب عيد ميلادك .
شذا بسعاده لا توصف /ربنا يخليك ليا ي حبيبي .
أحدا العاملين بابتسامه /منور ي افندم .
رعد بابتسامه/شكرا لو سمحت عايز المدير لاني عايز تصميم معين للاحتفال .
العامل بابتسامه /تحت امرك ي افندم .
بعد مرور بعض الوقت.
حوريه بابتسامه /شرفتوا ي افندم .

رعد بصدمه عارمه /حوريه .
حوريه بارتباك شديد/رررعد .
رعد بسخرية واحتقار /اه هو انتي بقا صاحبه المكان الفخم ده هو ده التمن الي بعتيني بيه مش كده التمن الي قبضتيه من ابويا قد كده واطيه ورخيصه بس الحمد لله أن ربنا كرمني وفوقني علي حقيقتك الوسخه حبيت اعرفك شذا مرائتي وحببتي الي جزمتها برقبتك هديه ربنا ليا.
ليقترب رعد وهو يقبل يد شذا بعشق وسعاده/انا اسف ي روحي اسف لو كنت وجعتك أو جرحتك علشان واحده متسواش زي دي وانتي تنفذيلي التصميم ده حالا ومتخافيش هدفع كتير مانتي كل الي يهمك الفلوس ي رخيصه .
****************.
في فيلا حامد …
كان يسير حازم للخارج ليلا ككل يوم كانت تتعقبه فله باستغراب شديد .
/لا عاد ده كده الموضوع زاد جوي لازما اعرف بتروح فين كل يوم كده ي حازم .
لتسير فله وراءه بحزر لتنصدم وهي ترا يعمل داخل أحدا الورش لتنظر إليه بابتسامه حانيه لتعود سريعا الي البيت .
********.
بعد مرور الوقت ..
كانت تنتظره فله وعلي وجهه ابتسامه واسعه لتحتضنه بعشق .
/حمد لله على السلامه ي حبيبي ليه خبيت عليا ي حازم .
حازم بابتسامه/انتي عرفتي .
فله بعشق /ايوه عرفت ي حبيبي ليه خبيت عليا ي حازم هو الشغل عيب ي حازم وبعدين انت ليه تشتغل اصلا ما الحمد لله الحاج حامد مش مخلينا محتاجين حاجه واصل .
حازم بثقه وشموخ/علشان الحاج حامد كان بيعمل واجبه وبيصرف علي ابنه لكن دلوقتي انا بقيت راجل مسؤل عن زوجه وابن جاي في السكه لازما اصرف عليهم من عرقي وتعبي انا ي فله .
فله وهي تقبل يده بعشق/ربنا يخليك ليا ي سيد الناس وميحرمنيش منك واصل تعالا اتعشا ي حبيبي.
********************.
من امام أحدا المستشفيات .
كانت تقف فاطمه بدموع الفرح وهي ترا اسماء والدها ووالدتها مدونون علي تلك المستشفي الذي صممها اسد خصيصا علي روح والدها ووالدتها .
فاطمه بدموع فرح /انا مش قادره اصدق ي اسد انت عملت كل ده امتا .
اسد وهو يقبل يدها بعشق /من اول مره شوفتك فيها اول ماعرفت كل حاجه عنك من ام احمد وعرفت انك نفسك تعملي اي حاجه علي روح والدك ووالدتك كان لازما اتصرف طبعا .
فاطمه وهي تحتضنه بعشق/ربنا يخليك ليا ي سيد الرجاله .
اسد بخبث ومكر/ايه ده عاد أكده في الشارع مفيش كسوف .
فاطمه بعشق وجراه /هكسف من ايه ده انت جوزي حلالي .
اسد وهو يحتضنها بعشق/طب فين مكافائتي عاد .
فاطمه بدلع ودلال/الي تامر بيه ي سيد الناس .
*****************.
في فيلا سليم ….
في غرفتهم …
كانت تغفا داخل أحضانه كان يحرك شعراتها الساكنه علي وجهها ليقبلها بعشق .
فرحه بابتسامه/صباح الخير ي سيد الرجاله.
سليم وهو يقبلها بعشق/صباح الورد ي ورده حياتي 
فرحه بابتسامه وعشق /حالا وتكون سندوتشات الجبنه بالخيار جاهزه ي افندم .
سليم بضحك /ههههه انتي لسه فاكره .
فرحه بابتسامه وعشق /عمري منسيت اي حاجه تخصك ي سليم ده انت بتجري في دمي .
سليم بعشق وهو يحملها /حبيبه قلبي انا ندخل ناخد شور كده وبعدين نفطروا بس نلعب شويه في الميه .
فرحه بخجل /سليم .
سليم بعشق وهمس /روح سليم من جوه.
******************.
في الاداره …
في مكتب الظابط .
كان يجلس صقر لتسير صوفيا الي الداخل لتجلس أمامه .
صقر بغضب /انتي ليه الي جابك .
صوفيا بجديه /جبتلك لبس واكل وكل حاجه ممكن تحتاجها .
صقر بغضب /انا مش عايز منك حاجه انتي بالذات مش عاوز اشوف وشك انتي السبب في كل الي انا فيه دخلت في اللعبه دي علشان خطرك وفي الاخر انا الي بدفع التمن .
صوفيا بحده /الي انت هنا بسببه ي صقر مش سليم ولا موضوعنا أنت بتتدفع تمن جرايمك انت الي كانت كده كده هتتكشف سواء دلوقتي أو بعدين انا جيت اعمل باصلي سلام ي اخويا .
صقر بحزن شديد/فعلا كل الي انا فيه ده بسبب افعالي….
****************.
في شركه رعد …
كان يسير الي مكتبه لينصدم من استقاله شهاب التي تتوسط مكتبه ليقرأ مابها بحزن شديد حقا فقد انقلبت الإدوار وكان من حق شهاب أن يرحل فأصبحت صداقتهم مستحيله فهم أصبحوا يعشقون نفس الفتاه .
******************
بعد مرور خمس أعوام .
في فيلا سليم ….
كانوا يجتمعون جميعهم للعشاء سويا .
حامد بابتسامه وراحه /ياه ي رباب فعلا الواحد كان عايش في غفله مفيش احسن من الحب والعطاء .
رباب بابتسامه/ربنا يخليك لينا ي حاج .
كانوا يقفون سليم وأسد ورعد وحازم وهم يشون اللحم ليحدث موال كل يوم .
اياد ابن اسد بغيظ /لا شاهنده هتلعب معايا انا .
ادهم ابن رعد /لا معايا انا .
لؤي بغيظ شديد /لا انا .
شاهنده بنفاذ صبر /فيها ايه لما نلعب كلنا سواء يلا بينا .
اسد بابتسامه/شوفت ي سي سليم بنتك مربايه الصبيان دي هتوبهم .
فرحه بغرور وثقه/طالعه ل امها .
شذا بابتسامه/هههه مسيطره البت شذا دي طالعه ل مرات خالها.
رعد بعشق وابتسامه /لا ومرات خالها كانت مسيطره اوي الصراحه سيطرت علي قلبي في ثانيه .
شذا بعشق /انت الي مالك قلبي وروحي ي رعد .
اسد بعشق /بعشقك ي ام اياد .
فاطمه بعشق /وانا كمان ي سيد الناس .
حازم بابتسامه/حمش اوي الواد لوي ده .
فله بسعاده وعشق/طبعا طالع ل أبوه ولا ناسي غيرتك كانت بتعمل فيا ايه بعشقك ي حازم .
حازم بعشق /وانا كمان ي فلتي …
 واخيرا قد اجتموعوه العشاق مع فرسانهم فرسان الصعيد  العشق هو اجمل معاني الحياه .
تمت بحمد الله…..

 رواية فرسان الصعيد الفصل الثاني عشر و الاخير 12 - بقلم رنا احمد
nada eid

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent