Ads by Google X

رواية حلم الفصل الرابع 4 - بقلم ايمان شرقاوي

الصفحة الرئيسية

   رواية حلم كاملة بقلم ايمان شرقاوي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حلم الفصل الرابع 4

حلم  بفرحة  :بابا   يا بابا  هات  1000 جنيه .

عبد  الرحمن  بصدمة  :  ايييييييييييييييه  .

حلم  بتمثيل  الحزن  :  ايه  يا  بابا  مش  انت  قولت  لو  حفظت  سورة  الكهف  هتديني  فلوس  ....  انا  حفظتها  وكمان  سمعتها  لادهم  هات  بقي  .

عبد  الرحمن  بفخر  :  اللهم  بارك  كده  فاضلك  جزء  بالظبط  وتختمي  القرآن   وانا  قولت  هديك  فلوس  بس  اكيد  مش  1000  جنيه  لان  مزانية  الشهر  هتضييع  كده  حلوين  500  زي  ادهم  وان شاء  الله  لم  تختمي  هيبقي  ليك  هدية  كبيرة  جدااااا .

حلم  بسعادة  :  هييييييييييييييه  ...  يعيش  باباااا  يعيش  .

احلام  بحب  وهيا  تحتضنها  :  مبارك  يا  نور  عيني  عقبال  الباقي  يارب .

حلم  بحنان  :  شكرا  يا  ماما  ربنا  يديم  وجودك  يارب  .

في  صباح  يوم  جديد  حيث  يعم   المكان  الهدوء  ....  ولكن  مهلا  ما  هذا  .

احلام  بصراخ  : حلمممم  اصحي  يابت  ... الفجر  هيفوتك  وانا  مليش  دعوة  بقي.

حلم  بخضة  :  الفجر  هو  ليه  الفجر  أأذن  .

احلام  بحنان  :  ايوا  قومي  اتوضي  عشان  تلحقي  تصليه  ..صلاة  الفجر  دي  خير  من  الدنيا  وما  فيها  مينفعش  تضيع  منك .

حلم  بموافقة  :  حاضر  يا  ماما  فوقت  اهو  ربنا  يباركلنا  فيك .

احلام  وهي  تمسح  علي  شعرها  :  ربنا  يحفظك  يا  حبيبتي  ...  هقوم  اصلي  انا  فوقي  كده  .

تؤدي  حلم  صلاتها  وتقرأ  وردها  وتذهب  الي  المسجد  لتعليم  الاطفال  القرآن  الكريم ...  وفي  طريقها  الي  المسجد  .

حلم  لنفسها  :  انا  دلوقتي  معايا  1000  جنيه  انا  500 والاطفال  500 لازم  يفرحوا   معايا  ....  وبتفكير  يا  تري  اجيب  ايه  ليهم  ... وبحماس  خلاص  لقيتها.

تدخل  حلم   الغرفة  التي  بها  الاطفال .

حلم  بحب  :  السلام  عليكم   يا  حلوين  .

الاطفال  :  وعليكم  السلام  ورحمة  الله  وبركاته   يا  لومااااا .

حلم  بخوف  مصتنع  :  يااالهووي  اتفضحت  انا  مش  قولت  لومااا  دي  بينا  وبين  بعض  كده  .

احد  الاطفال :  احنا  بنحبك  اوي  يا  لومااا  وبنحب  نقولك  لومااا .

حلم بسعادة  :  وانا  بحبكم  جدااااا...  وخلاص  قولوا   لوماااا  .

الاطفال  بسعادة  :  هيييييييييييييييييه  .

حلم  بحنان  :  شوفوا  بقي  انا  مفطرتش   في  البيت  عشان  كنت  متأخرة  عليكم  وجبت  الفطار  معايا  قوموا  يلا  هنفطر  سوا  وبعد  كده  هسمع  لكل  واحد  واحد .

  الاطفال  بسعادة  :  موافقييييييين  .

بعد  فترة  خلصوا   أكل   وقاموا  بتنضيف  المكان  وبدؤا  تسميع  .

حلم :  النهاردة    بقي  فيه  مفأجاة  جامدة  ....  اشتريت  لكل  واحد  فيكم  لعبة  جميلة  جدا  واللي  هيحفظ  اكتر  ليه  هدية  اكتر  ايه  رأيكم  .

الاطفال  بحماس  :هيييييييييييييييييييه  .

بعد  شوية   .

حلم  بسعادة   :  اللهم  بارك  كلكم  حافظين كويس  جدااا  ..  وبمرح  بقي  انا  اولادي  كلهم  شطار  كده  ..  ربنا  يحفظكم  .

احد  الاطفال :  هو  مفيش  فقرة  دردشة  النهاردة  يا  لومااااا  .

حلم  بحنان  :  لا  فيه  طبعا  يا  عمورة  عندك  اسئلة  ولا  ايه  .

عمرو  بحماس  :  عندي   اسئلة  كتيررررر .

حلم  بسعادة  :  طيب  انا  سمعاك  اتفضل .

عمرو : ليه  ربنا  خلقنا  فينا  الطيب  وفينا  الشرير  وفينا  الصالح  وفينا  الفاسد  وربنا  قادر  علي  كل  شئ  .....  ليه  مخلقناش  كلنا   كويسين  ...  والسؤال  التاني  ااا..

حلم  بضحك  :  استني  بس  اجاوبك  علي  سؤال  سؤال  عشان  منساش  ماشي .

عمرو  بحماس  :  ماشي .

حلم  بتفهم  :  شوف  يا  عمرو  اولااا  احنا  كلنا  متفقين  ان  ربنا  عز وجل  قادر  علي  كل  شئ  تمام  ..ربنا  سبحانه  وتعالي  خلقنا  كلنا  في  احسن  صورة  وكمان  خلق   لينا  اهم  حاجة  بتميزنا  عن  كل  المخلوقات  اللي  هو  ..  العقل .. وخلق  لينا  كمان  طريقين  ..  طريق  للخير  وطريق  للشر  ..  ودلوقتي  يأتي  بقي  الدور  الانسان  والعقل  اللي  ربنا  ميزه  بيه قدامه  طريقين  يمشي  في  اللي  عاوزاه  طريق  الخير  او  الشر  والحساب  في  الآخرة ...  عمل  خير  واطاع  ربنا  ..  ربنا  هيرزقه  الجنه  ..  اتبع  طريق  المعصية  والشر  ربنا  هيعاقبه  ويبقي  في  النار ..فهمت  يا  عمرو .

عمرو  بارتياح:  ايوا  فهمت ...  السؤال  التاني  بقي  هو  مش  اي  اب  وام  بيحبوا  ابنهم  ويهتموا  بيه .. وبحزن .. ليه  ماما  بتكرهني  وبتزعقلي  علي  طول  ومش  بتاخدني  في  حضنها  خالص  .

حلم  بحزن :  اكيد  يا  حبيبي  كل  اب  وام  بيحبوا  اولادهم    وباباك  ومامتك  بيحبوك  جدااا  كمان  بس  انت  عارف  مامتك  بتبقي  تعبانه  في شغل  البيت  طول  اليوم  وباباك  في  الشغل  عشان  كده  بيقصروا  معاك  لكن  هم  بيحبوك  جدا .

عمرو  بفرح  :  يعني  بيحبوني  بجد  هيييييه  .

حلم  بدموع  :  طبعا  بجد ...  انا  هاجي  معاك  اشوف  ماما  النهاردة  واخليها  تقولك  انها  بتحبك  .

عمرو  بسعادة  :  هيييييييييه ...  طب  يلا  نروح  .

حلم  بضحك  :  استني  بس  نشوف  اصحابك  عندهم  اسئلة  .

مازن :  انا  عندي  سؤال  يا  لومااا  .

حلم  : قول  يا  ميزو .

مازن  :  انتي  المرة  اللي  فاتت  قولتي  انك  كل  درس  هتعرفينا  علي  واحد  من  الصحابة  وبعض  الشخصيات  الاسلامية  ودلوقتي  معملتيش  كده  ليه .

حلم  بتذكر  :شاطر  يا  ميزو  انا  قولت  فعلا  بس  نسيت   الدرس  الجاي  ان  شاء  الله  هيبقي  فيه  شخصية  جميلة  جدا  .

مازن  بفرحة  :  ماشي .

حلم  بحنان  :  يلا  بقي  كل  واحد  علي  بيته  وخلوا  بالكم  من  نفسكم  .

رحلت  حلم  مع  عمرو  الي  منزله لمقابلة  والدته  .

عمرو  بسعادة  : ماما  يا  ماما  مس  حلم  عاوزة  تشوفك  .

الام  بزهق  :  مالك  يا  ولد  بتزعق ليه  كده  وبصراخ  وطي  صوتك  .

حلم  بعصبية  :  براحة  حضرتك  دي  مش  طريقة  تعامل  مع  طفل  .

الام  بغضب  :.......................

حلم  بصدمة  : ااااانتي .

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حلم ) اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent