Ads by Google X

رواية حلم الفصل العاشر 10 - بقلم ايمان شرقاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية حلم كاملة بقلم ايمان شرقاوي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية حلم الفصل العاشر 10

 ادهم  :  احم  بابا  ماما  وانتي  يا  زءردة ..  انا  موافق  اتجوز سلمي .
حلم  بفرحة  :  بجد  لولولولولولولوي .
عبد  الرحمن  :  النهاردة  باذن  الله  هكلم  مامتها  وناخد  منها  ميعاد  ... قام  ليحتضن  ادهم  ربنا   يتمملك  علي  خير  ويفرحك  دايما   يا  حبيبي .
  ادهم  وهو  يقبل  يديه  :  ربنا  يباركلنا  فيك  ويحفظك  يارب  يابابا .
احلام  بدموع  وهي  تحتضن  ادهم  :  مبارك  يا  نور  عيني  .
حلم  بسعادة  :  عندنا  فرح  مبارك  يا  دومي  .
  ادهم  بحب  :  عقبالك  يا  زءردة .
في  بيت   محمد  ورضوي .
زياد  :  شوفي  كده  ماما  رضوي  .
 رضوي  بحنان  :  برافو  يا  حبيبي  ندخل  بقي   علي  المسألة  التانيه  .
محمد  بسعادة  :    بتعملوا  ايه  يا  حلوين .
رضوي  بحب  :  حمد  لله  علي  السلامة  .
  زياد  بفرحة  :بابا  ..  ماما  رضوي   ساعدتني  في  الواجب  .
  محمد  بحنان  :  ربنا  يباركلنا  في  ماما  رضوي  يارب  .. اومال  فين  مريم .
  رضوي  بضحك  :  فضلت  تتنطط  وتلعب  لغايه  ما  تعبت  وفي  الاخر  كلت  ونامت .
 محمد   بحنان  :  شكرا  علي  وجودك  جمبي  وجمب  اولادي  ومعاملتكم  الطيبة  ليهم   انا  بحبك  جداا  .
  رضوي  بطيبة :  ده  واجبي  علي  فكرة ...  وانا  بحبك  جدااا  ربنا  يباركلي  فيك.
  عند  حلم  في  المسجد :,
  حلم  :  عاملين   ايه  يا  حلوين  جاهزين  لدرس  النهاردة.
  الاطفال  بحماس  :  جاهزين  يا  لومااا  .
  حلم  بفرحة  :  طيب  حد  عنده  اسئلة  النهاردة   ولا  نبدأ  علي  طول  .
  ماجد  :  انا  عندي  سؤال  يا  لومااا  .
  حلم  :  اتفضل  يا  ماجد   .
ماجد  :  انا  ليا  صحاب  في  المدرسة  بنات  وماما  دايما  بتزعقلي  وبتقولي  حرام  ومينفعش  وانا    شايف  اني  لسه  صغير  مفيهاش  حاجة  يعني  لم  يبقي  عندي  صحاب  بنات  .
  حلم  بتفهم  :  شوف  يا  ماجد  اولا   عندنا   في  الدين  الاسلامي   حرام  وغلط  انه  يبقي  في  علاقة  صداقة  بين  بنت  وولد ..  المفروض  البنت  تقتصر  صداقتها  علي  البنات  وبس  واحتكاكها  بالاولاد  يبقي  مع  ابوها  اخوها  خالها  عمها  محارمها  بمعني  اصح  ...  وده  مش  كبت  حرية  وظلم  للبنات  زي  ما   ناس  كتير  شايفة ...  البنت  بمعني  اصح  ربنا  خلقها  حساسة  ولطيفة     وخلق  فيها  كل  شئ  جميل  عشان  كده  ربنا  بيحافظ  عليها  وعلي  مشاعرها  من  العلاقات  والصداقات  والكلام  ده  وجعلها  غالية  كأنها  ماسة  حاجة  غالية  جدااا  مش  أي  حد  يكلمها  ولا  يتعامل  معاها  بالعكس   لم  بتبقي  هيا  حافظة  ربها  ونفسها   زوجها  بعد  كده  بيتمرمط حرفيا  عشان  تبقي  من  نصيبه  لانها  غالية  وغالية  جدااا  كمان  وبالنسبة  ليك  انت  يا  ماجد  ماما  كلامها  صح  لانك  طالما  من  صغرك  اتعودت  علي  ان  يبقي  عندك  صحاب  بنات  يبقي  لم  تكبر  شوية  مش  هتقدر تستغني  عن  الصحوبية  دي  فهمتني  ماما  عاوزة  تحميك  من  الخطر  ده  .
ماجد  بتفهم  :  حاضر  يا  لومااا  انا  من  النهاردة  مليش  دعوة  بأي  بنت  .
حلم  بسعادة  :  شاطر  يا  ماجد  ...  نكمل  بقي   سيرة  النبي  عليه  افضل  الصلاة 
 والسلام ... عمل  صلي  الله  عليه  وسلم   برعي  الاغنام  ثم  بالتجارة   وتاجر  في  مال  السيدة  خديجة  رضي  الله  عنها  .
  تزوج  من  السيدة   خديجة    وكان  عمره 25 عام   وسن  السيدة  خديجة  40  عام .. كان  النبي  صلي  الله  عليه  وسلم   يحب  ان  يختلي  بنفسه  في  غار  حراء  في  جبل  النور  ليتأمل  في خلق  الله  عز وجل  وكان  ذلك  قبل   تكلفته  بالرسالة  بثلاث  سنوات ..  عندما  كان  عمره  صلي  الله  عليه  وسلم  40  عام   بدات  طلائع  النبوة  تلمع  وتلوح  حيث  جاءه  جبريل  عليه  السلام   وهو  في  غار  حراء  وقال اقرأ   فقال  النبي   ما   أنا  بقارئ   قال صلي  الله  عليه  وسلم ::  فأخذني   فغطني   حتي  بلغ  مني  الجهد  ثم  ارسلني   فقال  : اقرأ   فقال  صلي  الله  عليه  وسلم  ما  انا  بقارئ    قال صلي  الله  عليه  وسلم ::  فأخذني   فغطني  الثانية    حتي  بلغ  مني  الجهد  ثم  ارسلني  فقال   اقرأ  فقال  صلي  الله  عليه  وسلم   ما  انا  بقارئ  قال صلي  الله  عليه  وسلم ::  فأخذني   فغطني  الثالثة   ثم  ارسلني  فقال  "" اقرأ  باسم  ربك   الذي  خلق ..  خلق الإنسان  من  علق .. اقرأ  وربك  الاكرم  الذي  علم  بالقلم..  علم  الإنسان  ما  لم  يعلم "".   صدق  الله  العلي  العظيم ....  نكمل بقي  المرة  الجاية  يا حلوين   مع  السلامة ,, 
  في  بيت  حلم احلام  قلقة  بشدة .
  عبد  الرحمن :  مالك  يا  احلام  في  ايه   .
  احلام  بقلق  :  نتيجة  حلم  ظهرت  وادهم  راح  يشوفها  انا قلقانه  جدا  عليها  اخر  سنة ليها  ربنا  يسترها  عليها .
  عبد  الرحمن  بتفاؤل :  ان  شاء  الله خير متقلقيش  حلم  شاطرة  وكل   سنة  بتفرحنا .
  صوت  دقات  علي  الباب  :.
 احلام  بفرحة  :  ادهم  جه .
 ادهم  بحزن  :  السلام   عليكم  يا  امي .
احلام :  وعليكم  السلام  ورحمة الله  وبركاته  ها  طمني  يا  بني  اختك   عملت  ايه. 
ادهم  بحزن :.............
 احلام بدموع :..............

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حلم ) اسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent