رواية نور الليل الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورا البغدادي

الصفحة الرئيسية

 رواية نور الليل الفصل الثاني عشر بقلم نورا البغدادي

رواية نور الليل الفصل الثاني عشر

 عندما لا يكون من نصيبك شيء اخترته ، تأكد سيكون من نصيبك شيء أجمل اختاره الله لك فالحمد لله دائما وأبدا 💜
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(أثناء حفله العيد ميلاد)
كانوا يتجمعوا حول التورته ويردفوا معا : واااااحد اتنيييين وقبل أن يكملوا يقاطعهم صوت أحد ما يردف بحده: استني عندك انت وهو .... لينظر الجميع الي إتجاه الصوت بصدمه
ويردف كل من ليل وزين بسعاده: كريم؟

كريم بضحك: ايوه كريم بشحمه ولحمه بقه بتحتفلوا من غيري يا كلاااااب

أردف مالك بضحك وسعاده عارمه: حااااازم حاااااازم ثم تقدم نحو كريم
ليردف كريم بشعور مماثل لمالك: بسيوني بسيوووني...ثم يتعانق كل منهم عناق رجولي ملئ بالاشتياق

مالك: والله زمان يا كيمو وحشتنا

كريم: ومين سمعك الايام من غيركوا ولا كان ليها طعم يا صاحبي

توجه نحوه زين وليل وهم يقومون بأحتضانه
زين: اي المفاجأة الجميله دي طول عمرك مجنون ومحدش يتوقع تصرفاتك

كريم بفخر: عيب عليك اهو انت بنفسك قولت أنا محدش يتوقعني

ليل: بعيداً عن أن انت ومالك اتجمعتوا تاني وده في خطر علي البشريه بس واحشني يا صاحبي

كريم بضحك: أنا عايزك تطمن علي الاخر هههههه

ليل: طيب كنت كلمتنا علشان نيجي نستقبلك في المطار

كريم: مكنتش هتبقي مفاجأة لو عرفتوا وانا بصراحه عملهالكوا مفاجأة بمناسبه عيد ميلاد زين ومالك ثم نظر إليهم واردف بسرور: Happy birthday 🥳

ثم نظر إلي ليل: وبعدين ما كفايه تحقيق بقا وسبني اشوف القمرات الي وراك دول ثم ذهب إلي البنات

ليل بسخرية: ذيل الكلب عمره ما يتغير

كريم بضحك: سمعتك وحصل وهيحصل دي طبيعه يا صاحبي ههههه ثم نظر إلي البنات واردف: ايه ده هو البنات الحلوه دي كلها جت منين دي هيبقه احتفال لوووز اللووز

مالك بسخرية: بلااااااش يا كريم

كريم : أستنه بس يا مالك ده انتو تطورتوا خاالص

مالك : تمام بس افتكر أني قولتلك بلاش

وقبل أن يرد عليه كريم حتي شعر بيد تسحبه من ملابسه ولم تكن تلك اليد سوا يد ليل مردفاً : تطورنا اي يا حيوان اوقف مكانك ثم نظر إلي الفتيات وأكمل بحده: وانتو بتضحكوا علي اي؟

مليكه بضحك: اصل دمه خفيف اوي بصراحه متغيرش

كريم: اهي قالتلك دمه خفيف ما تسبني بقا

زين : وربنا مجنون ثم أشار إلي مليكه واردف : دي مليكه بنت عمي يا اهبل ودي ياسمين اختي ودي...

وقبل أن يكمل حديثه قاطعه صوت كريم بطريقه كوميديه: باااااس...وربنا قلبي الصغير لا يتحمل ثم نظر إلي مليكه وياسمين: اي يا عيااال الحلاوه دي ثم نظر إلي ياسمين بالأخص واكمل: وانتي يا ياسمينه اي الجمال ده؟ ثم بدأ يمثل البكاء : كبرتوا وكبرتوني بس مش مهم تعااالوا في حضن عمو تعااالوا

مليكه بضحك: عمو اي انت هتعيش في الدور ده احنا دافنينه سوا

ياسمين: اڤورتها شويه يا كريم ومليش عين ادافع عنك

كريم بحرج: احم اي الإحراج ده ايوه كده بانوا علي حقيقتكوا ...كده انا اصدق أن دي مليكه وياسمين اوعوا بقه كده ثم اتجه الي نور وساره واردف: طيب العيله الكريمه دي مفيهاش غير مليكه وياسمين يبقي انتو مين بقا

مالك : دي ساره صدقتي وشغاله معانا في الشركه

كريم : يا مساء الجمال اهلا يا ساره

ساره بخجل: اهلا بيك يا استاذ كريم

كريم: لا لا أنا عايزك تشيلي الألقاب خالص خدي راحتك

ساره بخجل: اوك

أكمل مالك: ودي نور ... ليقطع حديثه كريم : نور؟ ده اي النور ده وقبل أن يكمل حديثه ليشعر بيد ليل تتمسك بملابسه مره اخر مردفاً بجديه: مكاااانك

كريم : هسلم عليها طيب

ليل: مفيش سلااااام دي تبقه نور مرات سااالم الله يرحمه

كريم بأستغراب : سااالم مين اللي الله يرحمه

ليل: سالم العامري اخويا

كريم بصدمه: سااالم مات ازاااي انت بتهزر صح
ليل: للاسف بتكلم بجد

كريم وقد ظهر عليه الحزن: الله يرحمه ويصبركوا .. ثم نظر إلي نور وأكمل: البقاء لله يا نور متزعليش مني لو هزرت معاكي أنا مقصدش والله

نور بابتسامه: لا ابدا محصلش حاجه

مالك: أنا عايز اعرفكوا أن هو ده كريم بيحب الهزار والضحك زي عنيه مع أنه من سن ليل واقرب واحد فينا برضوا لليل

نور بسخرية: شوف مين بيتكلم

مالك: احم اي الإحراج ده وبعدين ما انا مكنتش هو أقرب حد لليل بس في الشخصيه شبهي أنا يعني عامل مكس بنا

كريم : احسن علشان تبقي تتكلم مكاني أنا كريم صاحب ليل ومالك وزين من ايام الجامعه تقدروا تقولوا مش بنفارق بعض دقيقه لحد ما جالي خبر وفاه بابا أثناء عمليه بره مصر وكان لازم اسافر علشان امسك كل امور الشركه بعده وبقالي 4 سنين وأخيراً قررت اصفي كل حاجه بره وارجع اعيش هنا

زين: والله ده قرار صح جدا بلا غربه بلا نيله

مليكه : طيب مش يلا بقا علشان نطفي الشمع ده وبعدين نتعرف وما أن أكملت حديثها حتي سمعت صوت بنت
جنا : هااي اي ده هو في بااارتي وله اي

نور وساره في صوت واحد: مييين دي كمااااان

مليكه وياسمين بصدمه: جنااا لاااا

نور : چنا مين

مالك بسخرية : هي ختمت كده خلاص

ملكيه: انتي اي الي جابك يا چنا ااقصد جيتي امتي

چنا: لسه واصله المطار من نص ساعه بس اي ده انتوا كانوا عارفين اني جايه ولا ايه! عاملين بارتي لاستقبالي

مالك بسخرية: وربنا لو كنا نعرف انك جايه ما كنا كلفنا نفسنا بشمعه حتي منووره يا چنا

ياسمين: واحنا هنعرف منين يا چنا انك جايه ده بارتي احتفالاً بعيد ميلاده زين ومالك

چنا : ايه ده بجد Happy birthday يا زين انت ومالك

زين: شكراً يا چنا

لتنظر چنا إلي ليل وتردف بدلع: عامل اي يا ليل وحشني جدا اااقصد يعني كلكوا وحشتوني جدا

ليل بثبات: شكراً يا چنا نورتي القصر

كريم: وبالنسبة لي قرطاس السوداني الي واقف ده اي

چنا: اه اهلا بيك

ساره: لا وربنا كده كتير والتورته هتسيح تعالوا بقه نطفي الشمع وبعدين نكمل تعارف

وبالفعل يتجمعوا مره أخري حول التورته في سعادة وسرور ويردفوا: واااااحد اتنييييين ثلااااااثه ثم يطفئوا الشمع

مليكه: غمض عيونك يا مالك انت وزين واتمنوا امنيه

مالك: اتمنيت خلاص

زين: وانا كمان

وما أن انتهوا من حديثهم حتي سمعوا صوت ندي: اي ده يا خساااره ملحقتش الشمع يلا مش مشكله ثم نظرت إلي زين بحب واردفت: happy birthday يا زين

زين: وانتي طيبه يا ندي تسلميلي

مليكه بغيره: ودي ايه الي جابها هي كمان ااقصد يعني عرفت منين؟

زين: ندي كلمتني علشان نحتفل بعيد ميلادي بره ولما عرفت أنكوا عاملين بارتي فاقترحت عليها أنها تيجي تحتفل معانا

ملكيه : اقترحت امممم ماشي .... ياااعم عبده ياااعم عبده

عبده البواب: نعم يا استاذه مليكه

كليه : اقفل باب القصر ده شطبنا علي كده محدش يدخل تاني

عبده: حاضر يا استاذه مليكه... ثم ذهب ليفعل ما أمرته ملكيه به

كريم بضحك: هو في اي يا ولااااد العامري ما حد يفهمني

زين : هتفهم كمان شويه

مليكه : طيب يا نور تعالي ندخل نجيب العصير من المطبخ

نور : اوك يلا ..وبالفعل ذهبوا إلى المطبخ

مليكه: اه اعمل فيه ايه بقا أنا عملاله كل ده وفي الاخر هي تيجي تخده وتحب فيه علي الجاهز ده انا كنت خلاص حسيت أنه بدأ يتغير معايا ويحبني

نور: يا بنتي انتي شيفاه هيتجوزها عادي يعني وبعدين اتقلي شويه يا مليكه وفين الي بدأ يحبك ده

مليكه: هو لسه مبدأش بصراحه بس قلبي بيقولي أنه هيحبني أن شاء الله لو تطلع بس الي ماتتسمي ندي دي ثم اتقل ايه بالله اتوكسي هو انا اطول بس أن زين يحبني ولا يبصلي

نور بسخرية: خليكي انتي كده مفيش بربع جنيه ثقه في نفسك .. وبعدين بقولك اي هي مين چنا دي

مليكه: دي بنت خالتنا عايشه مع مامتها وباباها بره مصر وبتيجي كل فتره بحجه انها عايزه تشوفنا وتغير جو

نور: امال هي بتيجي ليه

مليكه: علشان ليل اصل چنا طول عمرها نفسها ونور عينها ليل يحبها ويتجوزها

نور بصدمه: يتجوزها يعني هي بتحبه

مليكه بسخرية: بتحب مين چنا من النوع المتكبر والمتملك متعرفش تشوف حاجه حلوه وعجباها الا لما تخدها حتي لو مبتحبهاش يعني ليل شكله ومكانته ووضعه هما الي عجبوا چنا واتعلقت بيه انما مش بتحبه

نور: امممم طيب و ليل اي مشاعره اتجها

مليكه: بيموت فيها طبعا

نور: اي بجد والله

مليكه: هههههه بتريق يا بنتي أكيد ... ثم مالك يا جميل اتخضيتي كده ليه

نور: هااا لا وانا هتخض ليه يعني

مليكه: نور انتي شكلك بدأتي تحبي ليل

نور بتوتر: اي الهبل ده لا طبعاً

مليكه: طيب عيني في عينك كده

نور: بوصي هو مش لا ومش اه يعني ساعات بحس بأحساس غريب كده لما بيتكلم معايا بس احساس بس والله ولسه مش متاكده

مليكه: ومااله يا نور هي كل حاجه بتبدأ بأحساس

لتقطع حديثهم صوت ساره: هو انتوا بتخترعوا العصير ولا اي ده احنا اتحنطنا برا

نور بضحك: لا خلاص احنا جاين أهو يلا يا ملكيه وبالفعل خرجوا وبعد مرور القليل من الوقت الذي لم يخلوا من المرح والسرور ليردف ليل : طيب ما تخرجوا انتو يا بنات في الجنينه لان القاعده معانا في كلام الشغل مظنش أنها هتعجبكوا
مليكه: ايوه فعلاً يلا يا اختشي منك ليها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في الحديقه)
نور: عيزاكوا تدوقوا بقه الرز بلبن ده انا الي عملته وقولوا رأيكم

ساره: طعمه خطير بجد يا نونه تسلم ايدك

ياسمين: جميل فعلاً يا نور

ملكيه: اكاد من فرط الجمال اذوب هههههه

ندي : تلسم إيدك يا نونه

چنا بتقزز: هو اي الي جميل وتسلم ايدك هو بجد عاجيبكوا طعمه ده دسم جدا وسكره اوڤر ويجزع محبتهوش خاالص

نور : سكره اوڤر ويجزع امممم معلش يا حبيبتي متكليش منه

ساره: ماتيجوا نلعب يا بنات سؤال واجابه

مليكه: اشطا اوي يلا

چنا: نلعب مش عيب عليكوا تبقوا كباار كده وتقولوا نلعب

ياسمين: وفيها اي يا چنا عادي ...

مليكه: المهم مين الي هيسأل

نور : أنا هسأل سؤال لينا كلنا والسؤال هو ( كام مره حبيتي )

ياسمين: أنا مره واحده وكان مالك اصلا هو مدنيش فرصه اشوف غيره

ساره: أنا وبكل فخر ولا مره ملقتش الي قدر يخطف قلبي

لتردف چنا بسخريه: معنسه يعني

ساره: نعم

چنا لا متخديش في بالك كملوا

ندي: أنا محبتش في حياتي غير زيزو ومتخيلش حياتي من غيره بصراحه

مليكه بغيط: زيزو امممم طيب نغير السؤال بقه بدل ما ارتكب جنايه دلوقتي أنا بقولكوا اهو

ساره : طيب نعرف اجابه چنا

چنا بتكبر:مع اني مش موافقه علي اللعب السخيف ده بس هتنازل المره دي أنا اتقدملي ناس كتير جدا ولحد الان 100واحد يتمني أني أوافق بس

مليكه بسخرية: وموفقتيش ليه بقا؟

چنا: مليش مزاج وبصراحه ملقتش حد فيهم شبه ليل علشان أتنازل واقبل بيه

نور: امممم لا احنا كد نغير السؤال فعلاً بقا علشان على رأي محمود بندق كده خطر

ندي: أنا بحب المغني ده جدا لسه كنت بتفق أنا وزين نروح نحضرله حفله بس هو يا حبيبي مشغول في الشغل جدا اليومين دول

مليكه بصوت منخفض وبسخرية: اممم لا الله يقويه يا حبيبتي ويخدك بأذن الله

ندي : بتقولي حاجه يا مليكه؟

ملكيه: لا يا حبيبتي متركزيش علشان متهيسيش

نور: وانا كمان بحبه جدا

چنا : محمود بندق ده مين ده؟

نور: مغني مهرجانات

چنا: مهرجانات اي القرف ده انا مش عارفه ازاي بتسمعوا النوعية دي من الاغاني والكلمات الي مش مفهومه. أنا بشوف أن محدش بيسمعها غير العشوائيات بس بصراحه

نور: لااااا كده اوڤر كده كتير كله الا الغلط متزعليش مني يا مليكه بس مش قادره امسك نفسي وما أن انتهت من حديثها علي انقضت علي چنا لتلقنها درساً لن تنساه

مليكه: مش لوحدك يا غاااليه ثم انقضت مليكه هي الأخرى علي ندي ولتقوم بتلقينها نفس الدرس

لتنظر ساره وياسمين الي بعضهم بصدمه
ساااره: بنت حلال وتستاهل قال أنا عانس قال وسعووولي لتنضم اليهم هي الأخري وتقوم بضرب چنا

ياسمين: ايه ده بقه طيب سبولي حد اضرب فيه ثم تنضم إليهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( عند الشباب بالقصر)
زين : وانت ناوي تعمل اي دلوقتي يا كريم

كريم: مفيش بفكر افتح شركه هنا بدل الي كان بابا الله يرحمه فتحها بره مصر بس علي الاقل اكون في وسطكم

ليل: طيب وليه تفتح شركه اصلا ما تيجي تشتغل معايا في الشركه ما شركتي هي شركتك

كريم : والله فكره برضوا

ليل: خلاص من بكره أن شاء الله تنزل الشركه وتشوف الوضع الي يعجبك وتبدأ معانا

كريم : اه والله زمان يا رجاله وحشتوني يا ولااااد العامري

ليل : اي ده هو اي الصوت الي جاي من الجنينه ده

مالك: مش عارف انا هخرج اشوف في اي.

وبالفعل خرج مالك لينصدم عندما رأى الفتيات يتشاجرون بشكل مرعب فكانت ساره ونور يجلسون فوق چنا ويضربونها..اما مليكه فكانت تتمسك بحذائها وتقوم بضرب ندي...

مالك بصدمه: الله يخربيتكوا انتوا بتعملوا اي في بعض بقا نسيبكوا خمس دقائق تعملوا كده في بعض ... ولكن لم يعيره اي منهم اهتمام

ماالك وهو يمثل العصبيه: هي كلمه واحده ابعدوا حالا عن بعض بدل ما استخدم العنف وما أن انتهي من كلامه حتي قابل رد منهم وكان عباره عن حذاء قذفوه الفتيات في وجه مالك

مالك بتراجع: انسوا كل اللي أنا قولته أنا أصلا مش طايقهم...ليكمل بتشجيع: اديها يا ساااره مش قربتي بس وربنا ما بطيقها

ثم أردف وهو يخبط كفيه في بعض : الله عليكي يا مليكه يا جامده تربيتي بالشبشب وعلي دمغها أنا فخوووور بيكو يا بنات

أما بالداخل أردف ليل بأستغراب: هو الصوت زاد اكتر كده ليه؟

كريم: مش عارف استني هخرج اشوف مالك

وبالفعل خرج كريم ليردف لمالك بصدمه
كريم: اي ده هو في اي؟

مالك بضحك: الاهلي ضد الزمالك

كريم بصوت عالي: انتو بتعملوا اي اتفضلوا كل واحده فيكوا تسيب التانيه لينال نفس الرد الذي ناله مالك( نعم نفس الحذاء😂)

كريم بتألم : ااااه... ايه ده بقا احنا فينا من الغدر؟

مالك بضحك: كُل عيش وشجع معايه

كريم: انت بتضحك ليه؟

مالك: اصل فاردت الجزمه الي معاك معايه

ليدرك كريم ما يقصده مالك ليضحك بشده ثم يردف: لا يبقى نشجع احسن هما كام كام لحد الان؟

ليقطع حديثهم صوت ليل بغضب: اي ده انتوا ازاي واقفين تتفرجوا عليهم كده.. اتفضلوا وقفوهم

لينظر مالك وكريم الي بعضهم بنظره لن يفهمها سواهم

مالك : بتفكر في الي بفكر فيه؟

كريم بخبث: هو بعينه .. ثم يذهب كل منهم ويأتي بخرطوم المياه الذي يسقون بيه الحديقه

كريم بضحك: جاااهز

مالك: جاهز واااااحد اتنييييين ثلااااااثه ثم قام بتشغيل المياه وقاموا برشها علي الفتيات حتي ابتعدوا عن بعض وركضت كل منهم في اتجاه مخالف للأخر

وبعد مرور نصف ساعة حيث قام كل منهم بتبديل ملابسهم ومنهم من عدل فقط ملابسه ليجتمعوا مره اخرى في الصالون

ليل بغضب: أنا عايز افهم اي الي كان بيحصل بره ده؟

مليكه ببرائه: هو اي الي حصل احنا بس كنا بنلعب مع بعض يعني تفتكر احنا هنضربهم وهما مش هيقدروا يخدوا حقهم لا طبعا

نور: ايوه فعلاً دي تبقي عيبه في وشهم خالص ده احنا كنا بنلعب مع بعض بس

سااره: حصل وأنا شاهده

ياسمين: هو بالظبط الي حصل

اكمل ليل بسخريه: بتهزروا مع بعض بالطريقه دي؟ وانتو كمان اي رأيكوا في كلامهم؟

ندي وچنا بحرج : ايوه احنا كنا بنهزر انتو بس الي فهمتوا غلط

ليل: وانت يا استاذ مالك انت وكريم؟

كريم : ( بصوت كريم عبدالعزيز) هو بالظبط الي قالوه هو اللي محصلش اااقصد هو الي حصل اخواتك دول ملااااك حتي أسأل مالك

مالك: هاااا اه يا زين ما رابييت يا ليل والله ثم نظر إلي الحذاء الذي بيديه وأكمل :حد منكوا ناسي جزمته

ليل بعدم تصديق: والله؟ تمام

ليتدخل زين: خلاص يا ليل يمكن كانوا بيهزروا فعلاً وبعدين خلاص بقا مش عايزين ننكد علي بعض ثم إن في خبر كنت عايز افرحكوا بيه بمناسبة اننا كلنا متجمعين كده

مالك : خبر اي

زين بابتسامه: انا قررت اتجوز

نظر له الجميع بسعاده مردفين: بجد ميين ؟

زين : بصراحه هي خطفت قلبي فاجئه عمري ما كنت اتخيل اني احبها كده او انها تلفت نظري وانتباهي بالطريقه دي
لتنظر له مليكه بابتسامه وقد بدأ قلبها ينبض بسرعه شديده

كريم : يا عم حمستني ما تقول مين بقا
زين: .........

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent