Ads by Google X

رواية "لن نفترق " الفصل الثاني عشر12 بقلم الكاتبة منة الله مجدي

الصفحة الرئيسية

 رواية "لن نفترق "   بقلم الكاتبة منة الله مجدي 



 رواية "لن نفترق " الفصل الثاني عشر12 


سوف ياتيها من الظلمه مخرج......وستفرج.....ان شاء ربك ستفرج



جلست شيرين في غرفتها خائفة مشتته .....وهي تفكر في شئ واحد.........سؤال واحد يشغل بالها ايحبها المولي ام لا
تذكرت كلمات همسة عندما اخبرتهم بان الله لا يكره عبداً من عباده
اردفت مفكرة
شيرين : يبقي اكيد اخد بابا مني لسبب معين
اكيد هو بيحبني وعلشان كده انا لازم اكون زي ما يحب هو ويرضي....بس ياتري هيتقبل.....ازاي هيقبل من واحد زيي واحدة مبتصليش ولا لبسي دا والاغاني الي بسمعها والولاد الي بهزر واخرج معاهم عادي.......لا انا مش هفضل كده.....انا لازم اشوف حد يساعدني......بس مين اللي ممكن يساعدني.........همسه ايوه هي همسه انا هروحلها واقولها علي كل حاجه
وبالفعل عقدت العزم علي للذهاب لرؤية همسة والتحدث معها ولكنها ستنتظر حتي الصباح
في حديقة القصر قبل الافطار
ذهب كريم لسيف ليخبره بامر ما ويطلب منه المساعدة
كريم :سيف انا عاوزك تساعدني
ضيق سيف عيناه متوجساً خيفو وهو يساله
سيف:مالك ياكريم
اردف كريم بحرج
كريم: انا بحب واحده ومش عارف اعمل ايه
سأل سيف بعدما زم شفتيه
سيف:بتحبها ازاي يعني
اردف كريم بثقة
كريم:بحبها وعاوز اتجوزها
سأل سيف
سيف:هي مين دي
اردف كريم بجدية
كريم:نسمه
ضيق سيف عيناه متسائلاً
سيف:نسمه مين قصدك اخت همسه
اومأ كريم برأسه موافقة فاردف سيف متسائلاً
سيف:ودا امته دا
كريم: من زمان والله خطفت قلبي ببرائتها وجمالها وحيائها وشخصيتها
ابتسم سيف لتذكره همسة فاردف باسماً بعدما ربت علي كتف كريم بسعادة
سيف:مبروك ياحبيبي
سال كريم في حماس
كريم :يعني اروح اقولها
اردف سيف بحزم
سيف:لا ياكريم روح اطلبها علي طول من جدو
سأل كريم بتوجس
كريم: تفتكر
اردف سيف مؤكداً
سيف:ايوه والله متاكد
احتضنه كريم فرحا وهو يشكره بسعادة عارمة
تابع سيف مشاكساً
سيف:ماشي ياعم بس ابقي عد الجمايل بس
توجه كريم ليجد طريقا ما ليفاتح جده في الموضوع
اما شرين فتوجهت لغرفة همسة
طرقت الباب في هدوء فاردفت همسة باسمة
همسه :اتفضل
سألت شريم في اضطراب
شرين: انتي فاضيه
اردف باسمة
همسه: وحتي لو مش فاضيه افضالك ياحبيبتي ادخلي
دلفت شرين في توتر وارتباك ملحوظان واغلقت خلفها الباب وظلت جالسة في خنوع تفرك يديها لاكثر من نصف ساعة وهمسة جالسة امامها تبتسم اليها بين الحين والاخر لتطمئنها لتتحدث
وبعد هنية واتتها الجراة لتتحدث فاردفت بجدية
شرين: انا عايزه ابقي زيك
سألت همسة الباسمة بحيرة
همسه : زيي ازاي يعني
تمتمت شرين مشيرة اليها
شرين: يعني زيك كده ربنا يحبني وابقي بصلي وبعبده وكده يعني
اردفت همسة باسمة
همسه:اولا ياحبيبتي انتي ربنا بيحبك جدا
لانه ساعدك في انك تيجي وتتكلمي
وكان تلك القصة التي قصمت ظهر البعير فانفجرت شرين باكية وعلي نحيبها وارتفعت شهقاتها
شرين :انا وحشه اوي انا اسوء واحده في الدنيا كلها
ثم امسكت يد همسة وتابعت بتوسل
همسه لو سمحتي مش عايزه ابقي كده
احتضنتها همسة واخذت تربت علي راسها
همسة: هتبقي احسن من اي حد في الدنيا
اردفت شيرين بيأس
شرين:بس انا مفيش فيا امل
شايفه لبسي داغير اني مش بصلي وبعامل الكل هنا وحش وبتعامل مع الولاد عادي .....انا اكيد ربنا مش بيحبني
اردفت همسة بحبور
همسه:مادام مكسوفه من نفسك كده وعاوزه ربنا يحبك يبقي هو بيحبك فعلا .....ربنا اللي نورلك الطريق علشان تروحيله......يبقي بيحبك ولا لا
كانت شيرين تستمع اليها في صمت
ربتت همسة علي يدها في حبور وتابعت
همسه:ربنا مش بيكره حد ياشرين ومادام لسه بتفكري فيه كده يبقي بيحبك وبيندهك كمان
عارفه يا حبيبتي ربنا جل جلاله بيقول ايه
بسم الله الرحمن الرحيم
(قل ياعبادي اللذين اسرفوا علي انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم )
تخيلي بقي دعوي وبشري من الملك جل جلاله
هتقوليلي يعني ايه ؟
هقولك يعني ربنا بيقولك وبيبشرك انه باذن الله هيغفرلك كل ذنوبك
هتقوليلي كلها!!
هقولك كلها
هتقوليلي ازاي ؟
هقولك هو اللي قال الله جل شانه هو الي بيقولك تعالي انتي بس وانا هغفرلك
وقال كمان جل جلاله
(وهو اللذي يقبل التوبه من عباده ويعفو عن السيئات ويعلم ما تفعلون )
تخيلي بقي ربنا بيقولك انا عارف كل اللي انتي عملتيه
وبطمنك انك لو رجعتي هغفرلك بس بادري انتي بس وابداي
طيب ممكن تكوني لسه برضوا عاوزه تتاكدي اكتر
ومالو مش عيب بصي يا حبيبتي
انتي عارفه فرعون ؟
ايوه فرعون (اللي كان من افجر الناس علي الارض )عارفاه طبعا كلنا عارفين قصته او سمعنا عنها
طب فاكره قال ايه
قال (انا ربكم الاعلي )
تخيلو يعني انكر وجود الله جل شانه
تخيلي فرعون وهو بيموت
جبريل نزل وحط في فمه طين ايوه طين
عارفه ليه ؟
علشان جبريل كان خايف
فرعون يقول (لا اله الا الله ) فيرحمه الله
تخيلو بقي ربنا رد علي جبريل قاله ايه
ربنا قال لجبريل (يا جبريل وعزتي وجلالي لو استغاثني واستغفرني لغفرت له )
تخيلي انتي بقي
كل اللي هو عمله دا وكل الفُجر دا وربنا كان هيرحمه
لو بس استغاثه واستغفره تخيلي بقي ان دي رحمه ربنا بشخص تكبر علي امره ونادي بعلو صوته وقال انا ربكم الاعلي
فما بالك بينا احنا
طيب بلاش كل دا هقولك علي حاجه تانيه
عارفه نبي الله داود
ربنا سبحانه وتعالي اوحي اليه
فقال: يا داود لو يعلم المدبرون عني انتظاري لهم ورفقي بهم وشوقي إلى ترك معاصيهم لماتوا شوقا إلي ولتقطعت أوصالهم لمحبتي يا داود هذه إرادتي بالمدبرين عني فكيف بالمقبلين علي)
ياااه تخيلي اد ايه ربنا رحيم ومستنينا
طيب عارفه ربنا سبحانه وتعالي بيدعونا علشان نتوب ونرجعله علشان نستغفره لا ومش كده بس دا وعدنا بقبول التوبه والاستغفار باذنه بس لو لمس منك توبه صادقه وايمان صادق وانكسار وذل صادق
وعزم تام علي عدم العوده للذنوب والمعاصي تاني
الله جل جلاله بيقول
(فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا )
شوفي الله عز وجل بيقول (غفارا )مش (غفور )لا دا غفار اي(كثييييييير المغفره )
بالله عليكي بعد كل دا ينفع نقول مش هيتقبل ؟!!
ربنا سبحانه وتعالي مستنيكي تبدأي
شوفي رسولنا الكريم بيقول ايه
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم "يقول الله عز وجل (اذا تقرب العبد الي شبرا تقربت اليه ذراعا واذا تقرب الي ذراعا تقربت منه باعا واذا اتاني يمشي اتيته هروله )"
ياااه يا الله كم انت كريم رحيم
ربنا يا حبيبتي عزيز هو مستنيك
تخيلي ربنا اد ايه بيحبنا هو بس مستني مننا خطوه
ابداي يا حبيبتي قبل ما العمر يعدي
ابداي قبل ما الوقت يفوت ابداي وسيبيها علي ربنا
اردفت بحماس لتشجعها قليلاً وتمدها بالثقة التي تنقصها
همسه:هاه قولتي ايه سيبيلي نفسك
اومأت شيرين برأسها واردفت في خنوع
نهضت همسة ضاحكة وتابعت في حماس
همسة : يلا بينا
تسائلت شيرين في دهشة
شرين: علي فين
اردفت همسة بأصرار
همسه:تعالي بس
تناولت يدها وتوجها الي غرفة بسمة حيثما تجلس الفتيات وهتفت فيهم بسعادة
همسه: يلا علشان في عمليات كثيره يجب ان نفعلها
وقفت الفتيات يؤدين التحية العسكرية واردفن بحماس
الفتيات :فلنفعلها يا سيدتي
لم تفهم شيرين كيف يمكنهن مساعدتها علي الرغم من طريقتها في معاملتهن
توجهت كلا منهن الي غرفتها لارتداء ملابسها
واحضرت همسة احدي فساتين نسمة ثم اعطتها لشيرين
همسه: البسي دا ياحبيبتي يلا علشان خارجين
واستني اجيبلك ايشارب طويل بدل الخمار
فاردفت شرين بأضطراب
شرين: لا لا استني خليه انا عاوزه البسه
برقت عينا همسة بفرح
همسه بفرح: الخمار
اردفت شرين باسمة بخجل
شرين : ايوه
ابتسمت همسة واحتضنتها وذهبت لارتداء الفستان وساعدتها همسة في ارتداء الخمار
الفتيات : يلا احنا جاهزين
كل من راي شيرين بثوبها الجديد شعر بانها تنير
بعفتها وحشمتها
اردفت همسة بجدية
همسه: بصوا يابنات دي عمليه سريه مش عاوزين اي حد يعرف بيها
هتفت الفتيات في حماس
الفتيات : متقلقيش دا سر
والان هيا بنا لكي نذهب سيدتي
هتفت الفتيات بصوت واحد
الفتيات : it’s girls power
ثم انطلقن لاحد المراكز التجارية الكبيرة لشراء بعض الملابس لشيرين
وعند عودتهم الي المنزل تفاجأ بهن الجميع حتي امال ولكنها كانت سعيدة فاحتضنت ابنتها واخذا تبكيان في سعادة وارسلت ابتسامة امتنان لهمسة
فبادلتها همسة بابتسامة هادئة
ولكن فجاءة باغتتها احدي نوبات الصداع المؤلمة
فاستاذنت وصعدت لغرفتها
الله وحده يعلم كيف وصلت الي غرفتها من شدة الالم.......اغلقت الباب وتهاوت علي فراشها
بعد عده دقائق تناولت ادويتها عسي ان يخف المها
ولكن هيهات فقد كان صداع هذه المرة مؤلم بشده حتي ظنت من شدة الالم انها اخر نوباتها
فتحاملت علي المها ونهضت عن الفراش
ووقفت لكي تصلي حتي اذا جائها ملك الموت ياتيها وهي ساجده للمولي عز وجل
ولكن بعد عدة دقائق سكن الالم وبدا ان يتلاشي
فجلست علي سجادتها بعد ان انهت صلاتها
وهتفت داعية
همسة: يارب كل اللي بتمناه اني اطمن علي نسمه انا بس عاوزه اطمن عليها.... اللهم لك الحمد علي اللي بقت فيه شرين ويارب طمن قلبها وثبتها واهديها يارب
توجهت الي المستشفي بعد انهاء صلاتها اثر مكالمة هاتفية......وبعد عدة ساعات بعد عودتها الي المنزل شاهدت تسنيم تبكي في حديقة القصر
فتوجهت اليها مسرعة تسال في فزع
همسة : تسنيم مالك انتي كويسه بتعيطي ليه
طالعتها تسنيم بشذر واردفت في حنق
تسنيم:يعني انتي مش عارفه
اردفت همسة بصدق
همسه:لا والله معرفش حاجه انا كنت لسه في المستشفي
اردفت تسنيم غاضبة
تسنيم:الموضوع مش من النهارده الموضوع قديم
اردفت همسة باسمة في حبور
همسه:طيب تعالي معايا هنتطلع فوق علشان نتكلم علي راحتنا
اردفت تسنيم بحنق
تسنيم:مفيش كلام معاكي
تمتمت همسة بهدوء
همسه:تعالي واوعدك مش هتندمي
اومأت تسنيم برأسها
تسنيم:طيب
وبالفعل صعدا سويا لغرفة همسة
فاجلستها همسة واغلقت الباب وجلست الي جوارها ومن ثم اردفت باسمة
همسه : هاه بقي ياستي احكيلي بالتفصيل ايه اللي مزعلك اوي كده وانا السبب فيه
ضيقت تسنيم عيناها بعدما رفعت شفتها العليا واردفت بنزق
تسنيم:الله يكرمك بلاش الشويتين دول عليا
اردفت همسة باسمة
همسه :معلش يا ستي استحمليني انا والشويتين بتوعي
وقوليلي مالك بالتفصيل
همت تسنيم بالاعتراض فقاطعتها همسة باسمة
همسه: مش هتندمي ومش هتخسري حاجه
ويمكن تلاقي حلك عندك

يتبع الفصل الثالث عشر13: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "لن نفترق" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent