رواية كان حبا الفصل الثاني والخمسون 52

الصفحة الرئيسية

       رواية كان حبا الفصل الثاني والخمسون 52


رواية كان حبا الفصل الثاني والخمسون 52

مايكون الحب 
نوحا وابتساما؟
ام خفوق الأضلع  الحرى
إذ حان التلاقي 
بين عينينا 
فأطرقت ؛فررا
بإشتياقي 
عن سماءليس
تسقني إذ ما 
جئتها مستسقيا إلا أواما  
✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻💞💞💔
إعصار عصف بالمكان ليهز 💔أركانه ظلت تنظر فيه وهي لا تعي ماذيحدث فغرت شاهيناز والاخريات افواهن بذهول هل العشق اذهب عقل هذا الرجل العاقل 
تزايدت دقات قلوب الكل 
بينما هوظل ينتظر جوابها الحاسم لكل أوجاعه 
هي لدرجة دي الاجابة صعبة 
ميش واثقة فيا ولا في مشاعرك كان سؤاله علني 
هتفت تالين بصوتمنهار كفاية إنت ايه قلبك دإيه حرام عليك اللي بتعمل فينا انت معندكش دم ماعندكش كرامة إيه ميش شايف انت بتعمل إيه 
صرخ فيها على غير عادته كلمة زيادة المأذون لكتب كتابك لس موجود مافيش داعي أفكرك ظروف الجواز دي إيه 
وضعت يدها على فمها تغلقه بخوف فهدا ليس ياسين الذي تعرفه 
أذ نفسا عميقا 
ممكن نتكلم شوية على إنفرد يا سمر لوسمحتي 
نظرت من حولها بحذر فلم تجد غير عيون شاهيناز تحثها على الذها ب وفقي ياسمر   
خلي الرواية دي تخلص 
نظرت في عيون تالين الجحمية المعلنة الحرب عليها 
تسحبت من أمامه تتبعه على بحياء وكثير من الخوف والشك 
هتف ماجدة بشر ميش حتوصلي اللي انت عايزه الا على جثتي  
دخلت وأغلق الباب 
اخذ نفسا عميقا اشاربإصرار لخارج الباب كل اللي حصل بره ماهمنيش وكل اللي بر مافيش حد منهم يهمني رأيه هوسؤال بس عايزه اجابته ياايوه يالأ 
عايزني ياسمر
قبل ماتجوبي عايزك تعرفي ان إجابتك ميش هتغير في مشاعري تجاهك حاجة أشار لقلبه بقبضته اللي جوه عمر ماهتف ولا حب غيرك 
نظرت فيه بعيون تملؤها الدموع 
أخذ نفسا عميقا اعتقد إني شرحتلك الوضع كله إمبارح وقلت اني مستعد أسيب كل حاجة عشانك 
همست بس إنت تجوزت خلاص وبقيت ملك وحدة وإسمها تكتب جنب إسمك 
هتف بيأس ماإنت عارفة ظروف الجوازة دي 
كمان انت السبب بلاش حد يلوم
التاني بلاش ياسمر خلينا نقفل الجراح دي اللي عمال تزداد عمق 
اعتبري جوازي من تالين محصلش اعتريني تجوزت عشان أرضي اهلي 
نظرت فيه بتسأل 
اجاب على الفور انت عمري كله 
انت الحب اللي عمره ماحسته الا معاكي انت الحاجة الوحيدة اللي عايزها من الدنيا 
انت بنت قلبي 
نظر فيها اعتبرني 
 هتجوزك عشان أرضي قلبي 
أغمضت عينها بعد ماترضي قلبك ويشبع من القرب يا حاج ماصيري إيه  
هفضل الزوجة رقم ٢هفظل الست اللي في الظل هفظل بنت الحارة اللي ميش هتقدر تشرفك 
يمكن هكون خطافة الرجال اللي خطفت العريس لليلة فرح من عرسته 
تنهدت أنا ماليش محل من الاعراب في حياتك 
نظر فيها بصدمة 
سمر 
وضعت يدها على المقبض كفاية لحد كداه ياحاج ربنا 
وضع يده على يدها يمنعها من المغادرة 
بلاش ياسمر يمكن دي أخر فرصة لينا أنا بحاول بكل قوتي واحد غيري كان زمانه ثار ونفعل بس  انا مقدر وضعك وخوفك 
فاهم تردك  وعذرك والله 
مشتريكي ياسمر بلاش تبعيني انا بعافر عشانك فكري فيا ولو شوية ميش سهل الوضع اللي انا فيه 
طاقتي بدأت تنفذ انا ميش ملاك 
سحبت يدها 
صعبة 
خلينا نكتب الكتاب ميش هنعيش هنا انا عندي  نقعد في شقتي لحد ماننقل على الفيلا اللي في 
قاطعته انت فاكر المشكلة في المكان 
اشارت لخارج المشكلة في الناس اللي برة الناس اللي رافضة العلاقة دي بيحارب فيها بكل قوتهم 
ياسين؛ بحب مالناش دعوى بيهم  كل اللي همني انت وبس انت بس وافقي 
انت محفورة جوى ياسمر  
في الخارج كانت تالين تغرق في بحرمن الدموع والكل يترقب فتح الباب بلهفة وقلق 
المأذون ؛ إيه لعب العيال دا خلصون ياجماعة وري ناس مستنية 
عمر ؛ اصبر شوية يامولانى اكيد ميش هيتأخرو
ادم الذي تقدم من ملك يسندها ويساعدها على الجلوس انت كويسة ياحبيبتي 
هزت راسها بموافقة 
هوإيه اللي بيحصل هنا 
إبتسمت  بحزن 
بينما نسرين كانت تنظر الى الباب بقلق لتصل دارين كعاصفة مخرجت الكل من توترهم كد يعني أسمع بصدفة ليه هوأنا كنت بنت البطة السودة ولا يعني نظرت في وجوه الكل المتجهمة فيه إيه ياجماعة هي طنط سلوى فين هي كويسة صح أكيد كويسة 
فرت دموعها غصبا عنها إستفاقت نسرين لتهرول نحوها 
ماما سلوى كويسة والله ليليان معها فوق والله كويسة 
نظرت فيها بتجوجس 
في إيه 
من داه وهي تتفحص المأذون بيعمل إيه نظرت في تالين بعيون جاحضة ياسين فين 
اخذت نسرين
نفسا عميقا جوى ياسين تجوزتالين اقصد كتب كتابه عليها 
إبتسمت ببلاهة 
هزت راسها بنعم نظرت لشاهيناز 
تنهدت نسرين وعايز يكتب على سمر كمان 
فغرت فاه على اخره 
هزت راسها بنعم 
دارين بسعادة اثارت جنون ماجدة وتالين  هوفين 
اشارت نسرين للمكتب بأصبعها 
دارين؛ بسعادة خليه يفرح غصبا عن الكل 
ضمت ماجدة تالين مهدئة هامسة ميش هيعمل حاجة ماتخفيش 
تالين هوأنا ليه بيحصل معايا كد حرام عليا أفرح ليه ميش مقدر تضحيتي 
ماأنا رضية  بأقل حاجة ليه ميش قادر يحس بيا 
نظر والدها فيها بحسرة وخوف اغمض عينه بندم يعاتب نفسه بصمت أنا إيه اللي عملت في بنتي إزي اذلها كدا تنهد بقلت حيلة منير معاه حق 
يوم فرحتها تتكسر كدا 
عقلي كان فين عشان ارضى بوضع المهين  د
اغمض عينه حتى لاير وجعها وكسرتها 
بكت تالين بحرقة اثارت شفقة من حولها 
فتح الباب بعد مدة من الزمن بدت لهم كدهر 
وقف المأذون أخير المفاوضات خلصت الحمدالله خلصونا 
هتف ياسين ماما لوسمحتي 
المأذون؛  تاني 
عمر ؛أصبر شوي يامولانا  إقترب من نسرين المتوترة يحاوط كتفها بذراعه دعما وحبا لها جذبها إليه غير مباليا برفضها 
يارب الحاج ينجح في إقناع والدتك وتتنتهي الملحمة دي خلينا نسافر وحنا مطمنين عليه 
نظرت فيه 
ايوه خلاص زهقت من تأجيل شهر العسل داحى تحول  لشهر وكزته بمرفقها بعنف حتى تأوه
كدا بتستغلي الظروف جاءت لتبتعد ألصقها به مانعا ايها 
همست عيب ياعمر 
نظر امامه ماحدش مركز معانا
زاد صراخ ماجدة بالداخل نظرت دارين في شاهيناز التي كانت تجلس على جمر تفرك يديها بتوتر 
تنهدت بصوت مسموع تعبير عن رفضها لما تسمعه من رفض وشتائم من ماجدة 
هتف صوته 
خلاص ياماما لوسمحتي ميش حسمح لحد يقلل من احترمها  حتى لوكان الشخص دإنت 
ماجدة؛ بصدمة بتعلي صوتك عليا يا ياسين دي أخرتها 
طب يكون في علمك هي تشربأصبعها المرتجف من شدة انفعالها 
ميش موافق ياياسين وقلبي هيغضب عليك ليوم الدين 
يأنا ياهي 
خلي اللعنة تحل عليك بسبها خليها تنفعك 
اغمض عينه يصارع الامواج العاتية التي تدفقت بداخله 
انت عارف انه دميش راي انا لوحدي  اغضب ربنا فينا ورضي السندرلا
تبعك مخالص ماعدش فيه حاجة ولا حد هماك  
انت مستغني تعمل بنا احنا ايه كفاية عليك سندرلا 
بكره تندم 
ويكن وقت الندم فات ميش حاسمحك ياياسين طول عمري قلبي هيفضل غضبان عليك 
بضحي بأمك وعلتك وسمعتك عشان ايه
نظر فيها بقهر 
حرام عليكي ياماما هو أنا ميش إبنك وبتهمك سعادتي 
ماجدة؛ التي لان قلبها لثانية لكن فجأة عاد شيطانها ليتملكها ويزين لها عيندها 
أنا ميش أمك 
بتفضل علياحتة جربوع
صرخ    بلا وعي ميش حسمح لحد يهنها كائن من كان خلاص ياماما انت حرة
انتفض جسد ماجدة لتزداد كرهيتها  لها أكثر من السابق فكل ماتمسك بها أكثر زادت غيرتها وحقدها عليها أكثر هتفت هي بعد ان استبيحت كرامتها لالف المرات 
أنا بعفيك من داكله ياحاج 
نظر اليها بتوسل أبعدت نظرها 
بلاش ياحاج ياسين تخسر ولدتك وعلتك 
قاطعتها بحدة 
ماجدة؛ إستهوكي ومثلي دور
البريئة الطيبة المظلومة 
خلاص ماعدناش نأكول من الكلام ده 
هاجمتها بقسوة 
لوكنت فعلا عايزة مصلحته كنت بعدتي 
لوجواك ذرة مشاعر نحيته كنت سبتيه يعيش حياته ميش جاي تكسر فرحته وفرحة الغلبانة اللي بره 
انت مستحيل تكوني بني أدمة إنت شيطانة كل همك تدمري اللي حوليكي انت بتنتقمي
مننا ليه هو إحنا هو احنا إللي خلينا الزفت خطيبك يهرب منك 
بزقت 
  ماجدة كلماتها في وجهها بسرعة وبلارحمة 
نظر لها والى انكماشها من كلمات ماجدة التي جلدتها بلارحمة وبمنتهي القسوة 
كفاية ياماما كفاية حرام عليكي 
بصي ياسمر نظرت فيه ليتحطم قلبه لشضايا 
من نظرتها المكسورة اخذ نفسا عميقا 
أنا مشتريكي 
والله أبيع  الدنيا كلها وأشتريكي 
اغمضت عينها تمنع ضعفها امامه 
مافيش حد حيرتاح في الوضع ده 
نزلت دموعه متدحرجة بسرعة غصبا عنه تبلل لحيته 
ياسين ؛ قرارك ظالم 
سمر ؛داه قدرنا 
مسحت دموعها بعنف ونظرت في ماجدة مبروك ياياسين بيه ربنا يسعدك والله بتمنالك الخير من كل قلبي 
نظرت  لهاماجدة بسخرية كنت ماجتيش من  أساسه 
ربنا يسامحك 
وخرجت مسرعة قبل ان تنهار أمامه وقف الجميع ينظر اليها والى حالتها 
هتفت دونا ان  تنظر لاحد شاهيناز يلا بينا ملناش مكان هنا 
قامت شاهيناز تلحق بها بخطوات متسارعة تتحت انظار الكل 
خرج مكسور هتف بنبرة حزينة مهزومة مهزوزة 
اسفين يامولانى عطلناك 
وقفت تالين إتبتسم رغم عنها بينما زفر المأذون بنرفزة وغادر هويتمتم طالبا  له الهداية 
ركضت دارين نحوه ايه اللي حصل إنت إزي تتجوز من 
اشاربيده لها ان تسكت 
وخرج تارك الفيلا مقلوبة راس على عقب 
دبدبت تالين بقدميها في الارض شايفين رايح يلحقها راكد ورها ولا همو حد هوليه بيعمل فيا كد
لوت دارين شفتيها بمتعاظ 
هامسة ماإنت اللي بنت ملزقة مدلوقة عليه ربنا يأخذك 
ضمها والدها بحسرة له تعالي نطلع ياتالين 
اخذت نفسا عميقا تحاول كبح دموعها لتنهار جالسة على الاريكة وهي تنتحب بقوة وجسدها يرتجف ليه بيحصل معايا كداليه ليه أنا عملت إيه 
جاءت دارين لتتحدث لكنها غيرت رايها وهي تقول ميش وقته يادارين بلاش القسوة مهما كان هي انسانة يعني والي هي فيه ميش سهل 
وقف عمر بعد ان همس لنسرين اروح الحق الحج اللي حياته تلخبطت بين يوم ولليلة أشارة له بموافقة ليخرج مسرعا 
ظل الكل ينظر لبعضهم بلا استعاب لماحدث بهذه السرعة 
في الاعلى كانت سلوى تستفيق 
ليليان؛ بسعادة ماما حمدالله على السلامة 
سلوى; بإرهاق الله يسلمك نظرت من حولها ياسين 
لوت شدقها بتهكم تحت ياماما تمتمت ماهومستعجل ميش عامل حساب لحاجة دعلى اساس ميش راضي 
ابن ماجدة بجد 
همست سلوى ياسين فين يا ليليان لازم أكلمه روحي اندهي عليه 
اغمضت عينها 
حاضر  انت بس إرتاحي امسكت راسها ليليان بلاش تعملني كدخلي حد ينده له 
في الخارج كان يراقب مغادرتها بحرن كبير هوينظر الى السيارة كيف تبتعد  عن مرمى ناظره 
لم يستفق الا على يد عمر التي وقعت على كتفه لتجعل جسده ينتفض 
أنا ليه بيحصل معايا كدا 
عمر؛عشان ربنا بيحبك 
ياسين ؛اغمض عينه الحمدالله اللهم مالا إعتراض انا الله وانااليه راجعون 
انا الله وانا اليه راجعون 
عمر ياسين تعالى معايا خلينا نروح اي حتة تانية اطلع  صعد  دون نقاش 
في غرفة سلوى التي اخبروها بمحدث 
نظرت في ماجدة يعني عملتي اللي في دماغك 
بس أنا ميش حسكت ياماجدة وحقول على كل حاجة 
جلست ماجدة بأريحية زي ماإنت عايزة خلاص ماعدش يهمني اللي أنا عايزه حصل كمان المعفنة بنت الحارة ضيعته من ايدها برفضها ليه لثلاثة مرة وقدام الكل 
قلبت عينها بسخط 
انت ميش طبيعية ياماجدة بس الغلط غلطي أنا أنا اللي استاهل كان لازم افكر مليون مرة قبل موافق ودخل لعبتك القذرة 
ماجدة؛ التي تنهدت خلاص ياسلوى انت كنت عايزة تبعديها زي واكثر إنت شريكتي في اللعبة دي وأي حاجة عملنها سوى يعني اللي يجري عليا يجري عليكي فخلي الطبق مستور  لان المركب اللي حيغرق شيلنا لتنين 
بلاش تخرميه لأننا هنغرق سوى   
تقززت منها أنا ميش فاضيلك دلوقتي وأشاحت وجهها لجهة الثانية إوعي تفتكرإنك بتهددني 
ماجدة؛ ابتسمت عارفة ياسلوى من زمان نفسي في الموقف ده ابقى أنا المتحكمة في زمام الامور كلها حتى لماجبت الولد ماغيرش من وضعي حاجة فظلت مجرد زوجة الثانية اللي دورها محصور في انها تجيب الولد وبس 
حتى الولد بيعتبرني زي الوعاء لشاله ميش أكثر كل حب ومشاعره محصورة فيكي انت فاكرة هوتجوز عشان يرضني تؤتؤ ده خاف عليك ودجوز عشان يرضيكي بس يعني أنا درجة ثانية بس 
يعني انت  السبب المباشر  في تدميره 
اغمضت سلوى عينها تمنع وصول حمقاتها لها أضافت ماجدة بكراهية 
أنا بكره حبه ليها عارفة ليه عشان بيفكرني بحب عثمان ليكي نفس اللهفة نفس الاسلوب نفس النظرة حاس إني بعيش نفس المأسات مرتين كل مابشوف لهفة عليها بكرها أكثر 
انت السبب ياسلوى انت السبب
أدمعت عيون سلوى 
هي تأكد لها ايوه أنا السبب عارفة متأكدة من زمان ياماجدة انت عمرك ماقدرتي تتجاوزي انانيتك عمرك ماعرفت تتأقلمي مع وضعك أما عن عثمان انت عارفة انه عمر ماظلمك 
ماجدة؛ بحرقة ماهي المصيبة ماظلمنيش بس ماحبنيش عمره ماحبني  علاقتنا كانت مجرد تأدية واجب ميش أكثر 
ده بجرح الست لا بيكسرها كسر مايتجبرش 
سلوى; تقدري تتفضلي ياماجدة 
قامت وهي تنفض شتلت افكارها أنا مبكرهكيش ياسلوى انت عارفة 
بس ديما كنت بتمنى لو إني ماقبلتكيش ماظهرتيش في حياتي 
سلوى; انا عملت اللي شوفته صح عشان خاطر عثمان هعمل اللي هقدر عليه عشان سعادة ياسين ياماجدة 
ابتسمت بمكر هتخسريه 
سلوى; ولو لازم يعرف كل حاجة 
ماجدة؛ قلبت شفتيها بعدم مبالات 
عملي اللي انت عايزه لانه الوقت فات 
وصلت متأخرة اوي اوي حاجة كثيرة اخذت مكانها الطبيعي وأكيد هتثمر وأثرها هيبان 
بلاش تكسبي عدو جديد انت محتاجة جيش عشان تحربي 
نفضت الغطاء عنها بشراسة أنا لس عز قوتي ياماجدة بلاش تستفزني وإلزمي حدودك بلا ش تكسبي عداوتي وقفت امامها شيل الحمقات اللي جوى دماغك ده هي تضع اصبعها على دماغها 
انا إستحملتك بفوتلك بمزاجي  
بره ياماجدة أكيد هنتحاسب 
رجت ماجدة وهي تجر ذيل الهزيمة فمهما حاولت هي تعرف انها ليست ندا لسلوى 
في بيت سمر 
ضلت مكتفية بصمت رغم إصرار شاهناز عليها 
يابنتي رد عليا  طمنيني حصل ايه جوى خلاكي تغيريرايك ميش كنت ح تقولي موافقة غيرتي رايك ليه   
ردي علية انت هبلة 
غيرتي رايك ليه 
سمر؛ بصراخ عشان تجوز عشان بقى ملك وحدة ثانية 
عشان ماقدرش اكسر قلب وحدة تانية وسرق منها جوزها 
عشان ميش عايزة حد يجي قول عني خطافة الرجالة 
ميش عايزة اسرق حاجة من حد فهمتي ولا اقول كمان 
دفنت وجهها بين ركبتيها ليهتز بدنها من شدة البكاء أنا ميش عارفة ليه الكل بيهرب مني الاول أهلي ماتو وسبوني لوحدي تايهة وبعدين طارق اللي اللي ماصدق راح وسابني وأنا والله والله كنت هستناه العمركله 
نظرت فيها بعيون غطها الدمع هو
إنت شوفتي 
أنا كنت رايحه أقوله اني موافقة وراضي بأي ظرف 
هتفت بخنقة بس هو ماصدق هوطلع زي غيره 
راح تجوز ها ببساطة بلمح البصر 
شوفتي يا شاهيناز انا ديما بوصل متأخرة ديما بلاقي القطر فات مسحت دموعها بقهر خلاص أنا تعبت مابقتش عايزة حاجة خليهم يبعدعني كلهم 
ماأنا أكيد فيا حاجة غلط 
شاهيناز؛ بلاش عبط انت اللي لعاجبك دور الضحية الضعيفة 
الراجل عمل المستحيل عشانك ولاخر ثانية هوبيقلك مشتريكي ومستعد أسيب الدنيا كلها عشانك عايزة إيه أكثر من كدعايزة إيه 
صرخت في وجهها بلاوعي عايزه لي وحدي ميش عايزة وحدة تشركني فيه 
حرام يعني 
ميش أنا بني أدمة وبحس 
بغير ميش مستحملة فكرة انه فيه وحدة تشاركني فيه 
تاففت شاهيناز مهوليكي لوحدك ياهبلة  إنت عارفة ظروف جوز منها 
لا إنت بتتلككي 
في يغت عاصم 
كان يجلس يعمل في ماهي تراقبه بعشق دون ملل 
خاطبها بعد مضي اكثر من ساعتان 
ليس ماشبعتيش أنا مكانك مليت يالوكة إحمرت خجلا وهي تحاول ان تبعد نظرها  عنه بلاجدوي 
ضحك بقوة هوأنا حلوى لدرجة دي نظرت فيه بعيون متسعة وقامت هاربة من نظراته الخبيثة الماكرة 
أغلق الجهاز بشيئ من العنف هوينظر لباب الذي دخلت اليه هويتنفس بصوت عالي 
والله خايف عليكي من جحيمي يامليكة ميش هتقدري عليه إنت دخلتي حياتي غلط ولازم تخرجي منها في أقرب فرصة ممكنة 
نظر في الباب بشرود رن هاتفه 
الو اهلا ياعمر خير ايه فكرك بيا 
عمر ؛ ازيك عامل ايه مليكة كويسة 
لوي شدقه يعني هيكون مالها أكيد بخير يادكتور 
حصل حاجة 
عمر ياسين تجوز 
هب واقفا بفرح من سندريلات الحارة 
عمر ؛هويزم شفتيه 
لأ من دكتورة تالين بنت خاله 
عاصم؛ بتهكم 
يعني ميش وري كلام الحيزبونات بتاع ابوه والله هيتعب اللي قولي يادكتور احنا ليه محدش فينا توفق في حبه هوالغلط في مين إنت مثلا فضلت تحب وحدة رخيصة سنين وهي قاعد تمص في دمك وبعدين روحت تجوزت وإنت تجوزت وحدة مبتحباهاش 
عمر؛ زمجر انت شارب حاجة بدري 
مين قالك إني مبحبش مراتي 
قاطعه عادي انت محموق ليه 
ماأن كمان تجوزت وحدة مابحبهاش ولا عمري فكرة فيها 
انسابت دموع مليكة الواقفة خلفه في الباب لتعود من حيث خرجت 
أكمل عاصم بعد أن تأكد من أنها أغلقت الباب أنا من زمان ياعمر نسيت إنه لي قلب بينبض ويحس 
انا ماعدتش أأمن أنه فيه حاجة إسمها حب  
ربنا يكون في عون الحاج إحكي لي حصل كل ده إزي  وإمتى 
في فيلا ياسين 
كان السواد يخيم على الكل نظرت تالين من خلف زجاج الشرفة للامطارالتي لم تتوقف منذ خروجه حتى والدها غادر بعده مباشرة ولم يتصل لقد تخلى عنها الإثنان وهي في أمس الحاجة اليهما نظرت بسخرية الى البعيد وهي تبتسم بسخرية بقيتي لوحدك ياتالين 
عروسة   
يوم فرحها لوحدها تنهدت ميش ده حلمك اللي ذلتي نفسك عشان يتحقق أهو تجوزك وفق شروطه المذلة اللي رضيتي بيها 
مع ذلك كسرك لمية حتة 
 في شقة من الشقق 
في أحد الشقق الراقية تجلس في حضنه بقميص نومها  الحريري  ذواللون الذهبي وبعدين يايحي الامور كده بتعقد أكثر 
قبلا مقدمة راسها مرات متتالية مش عارف ياحبيبتي بس أكيد هلاقي حل مأنا ميش هفضل مخبي عليهم الموضوع 
ميسرهم هيعرفه 
ياهايدي
كمان أنا معملتش حاجة غلط ولاحرم ده حقي 
ضمت نفسها له أنا عمري ماحسيت بأمان اللي حسيته معاك يايحي 
حاس إني بتولد من جديد معاك بختبرمشاعر عمري ما جربتها 
إبتسم بزه يملؤ قلبه أوعدك إنك معايا ميش هتندمي 
نظرت في عيونه بعيون سرحانة متمدرسة 
لاحندم إرتجفت إبسامته 
لتضيف بكثر من الغنج 
وهي تبتسمعلى كل ثانية عشتها بعيد عنك يايحي 
إتسعت إبتسامته التي كادت تصل لأذنيه هويخطفها الى  أحضانه 
في فيلا ماجد
كانت الحرب مشتعلة بينه وبين سحر  يعني إيه ياماجد اختك تجوز خالي وأنا معرفش الاالنهاردة وصدفة كمان من موظفة بتشتغل عندي 
قلب عينه هو يغلق ازرار ذراع قميصه بعنف فين المشكلة 
هوإحنا كان لازم نأخذرايك في موضوع ولانستني موفقتك  ولا ايه انا ميش فاهمك ولا خلاص النكد بقى عندك طقوس بتمارسيها 
أدرته إليها بعنف إيه الاستفزاز إللي عمال تستفزهولي وعملي أذن من طين و
قاطعهابحدة وتحذير 
إحترمي نفسك يابشمهندس ماتنسيش إنك بتكلمي جوزك 
سحر كتفت يديها على صدرها الحمد الله انك لس فاكر 
والله كنت فكراك نسيت يابشمهندس 
إنت إزي تخبي عليا حاجة مهمة زي دي وزي أصلا توافق على جواز زي دي 
نظر فيها بعنف ليه هوخالك ناقص حاجة وحنا منعرفش 
صرخت في وجهه إنت فاهم وأنا فاهمة أختك تجوزته ليه 
شدها من ذراعها بعنف إلزمي حدودك وعرفي إنت بتتكلمي على مين دي أخوتي يامدام 
سحر هي تدفع بكلت يديها ايوه أختك عشان أختك بقولك انها تجوزت خالي عشان تضحك عليه وحدة زيها بتبيع نفسها عشان 
 وإذ بصفعة توقعها أرض كلمة زيادة هتشوفي اللي عمرك ماشفتيه يابنت عثمان أختي وعيلتي كلها خط أحمر ولا فكرني زيك فوقي لنفسك 
بتحذير 
كلام في جواز هايدي مسمعوش 
كمان موضوع مايخصكيش 
امسكت خدها ووقفت بتضربني ياماجد 
وكسر دماغك إبتسم بسخرية اهو تبقى حماة اخوك ووالدة أخوال ولاده شفتي الدنيا صغيرة إزي كانت في يوم من الايام هتبقى أم ولاده 
عارفة أجمل حاجة في القصة إيه إنه هوكمان حصلني ماتجوزش الانسانة الوحيدة اللي حبها وحيعيش حياته كلها تعيس 
وقفت بتحدي إنت إنسان مريض مستحيل تكون طبيعي 
صرخ في وجهها إنتم السبب إنت بذات سبب في كل اللي أنا فيه نظر فيها بغل 
فاكر زمان ياسحر أنا كنت بحب أختك وإنت كنت عارفة وكنت عارفة إني عايز  أتقدم لها   ميش 
 ومع ذالك رضيتي لماطلبتك ماما 
ماما ومامتك إتفقو يبعدني عن رندارغم  إنهم عارفين إني بحبها 
سحر؛بدموع إنت عارف إني أنا اللي كنت بحبك أنا لحبيتك 
رندعمرها محبتك ولا حتى فكرت فيك 
ولا كانت شيفاك 
ماجد؛ بغيظ ونفور ماهولومكونتيش رضيت كانت فكرت 
بسببك أمها سلوى هانم جوزتها لأول واحد تقدم لها طبعا
 الغبي أخوكي كان هواللي إقترح العريس أخوى صاحبه 
وحرمني من حب حياتي 
أهوربنا إنتقم منه وحرمه من حب عمره زي محرمني 
عارفة أنابكره قد إيه لا ميش عارفة مستحيل تعرفي 
سحر ؛ بألم وكسرايعني كل الغل والكرهية دي عشان الموضوع التافه ده 
ياشيخ روح ربنا ينتقم منك داكان مجرد عيل ميش فاهم ولا عارف حاجة 
مالوش علاقة بموضوع 
أخوه صاحبه شاف رندا وأعجب بيها وجاء خطبها والموضوع إنتهى لانه قسمة  ونصيب 
ايه الغل والحقد ده
رندة عمرها مافكرت فيك ولا كانت هتفكر  فيك 
ماجد ؛بإصرار 
لاكان ممكن تفكر فيا وتحبني كمان 
لولا تدخلكم كلكم 
إنت اللي روحتي  سلوى قولتي لها إنك بتحبني فراحت مجوزها على طول عشان تخلي الطريق قدامك مفتوح 
انا بلعن اليوم دابلعنه كل ثانية 
إزدردت لعابه كان يوم مهبب كان يوم أسود 
ماأنا كنت هبلة وعبيطة وماشي وراء قلبي الحمار اللي وصلني لهنا 
صرخت بأعلى صوتها وبقهر 
طلقني يا ماجد 
طلقني وروح حب اللي إنت عايزها وتجوز يعني عادي ميش جديدة عليك مإنت عاملها بدل المرة ثلاثة 
ابتسم بسماجة 
أطلقك خليني أفكر 
هكسب إيه من وراء الطلاق 
سحر؛ حخلعك ياماجد وهتشوف
ضحك بصوت عالي عادي واحدة موقف أخوها في المحاكم بتتهم بتزوير  وهي
متأكدة إنه عمره مايعملها 
نظر فيها بإحتقار 
أستنى منها إيه  
الي مالوش خير في أهله 
إبتسم بشر 
هويهدربصوت كفحيح 
طب إعمليها كدا وأنا حوريكي 
النجوم في عز الظهر لونهم إيه
نظر فيها بإستخفاف 
إنت خلاص مالكيش  غيري بعد ماخسرتي عيلتك ووقفتي في وشه اخوكي وخسرتيه مش فاضلك غيري 
نصيحة مني إرضي بنصيبك اللي إخترتيه وحربتي عشانه لوميش عشانك عشان ولادك 
سحر بقهرإنت واحد  حقير احقر مخلوق في الارض 
لبس سترته نظر  فيها بسخرية ماهم دبسوني في هبلة بنات عثمان 
ماتستننيش يازوجتي المصون ممكن أقضي اليلة برة  قبل الهواء بلاش تدعي عليا لاني راجع ميش هرتاح الا لما أدفنك قبلي  ياقلبي 
وخرج   
إرتمت على الارض وهي تندب حضها العاثر الذي أوقعها بين برثن هذا الوحش 
 في فيلا ياسين
إتصلت نسرين بعمر ليتسأل عن حال شقيقها 
عمر والله كويس يانسرين أنا هفضل معاه الليلة هنا في شقته بكره يهده ويرجع لبيت بلاش القلق دكله هومحتاج يكون لوحده شوية عشان  يفكر ماهوحصله إنقلاب في حياته بين أمسية وضحها 
نسرين؛ هوعامل إيه تعشي نام ولا لس صاحي 
عمر؛ لا
مأكلش حاجة بقاله أكثر من ساعتين بيصلي بس موجوع يا نسرين وكأنه ميش ياسين جبل ووقع 
عمري ماتصورت أشوفه كدا كلنا كنا بنستمد قوتنا منه من صبره 
نسرين؛ ماهواللي هوفيه فوق طاقته 
ربنا يكون في عونه 
 يتجاوز محنته 
ياسين طيب عمره
مأذى حد 
والله مايستاهل اللي بيحصل معاه ده كله  
عمر؛ بكره ينسي ويبتدي من جديد الحياة بتستمر ماتقفش عند حد 
من عارف مايمكن اللي إحنا شيفنوه شر يكون خير ميش ربنا بيقول عسى أن تكره وشئ هوخير لكم    
روحي ياحبيبتي نامي إنت تعبانة النهاردة كان شاق متعب لكل تصبحي على جنة ياحوريتي 
إبتسمت رغم المها 
تصبح على خير ياحبيبي 
رفرف قلب بزهو مجنون لم يتصور نفسه سيشعربه 
أغلق هاتفه  و وضعه في جيبه وتجه نحوى ذالك الساجد الذ أطال السجود 


google-playkhamsatmostaqltradent