رواية احفاد المنشاوي الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم ندى الشرقاوي "اميرة الرعد الجزء الثالث"

الصفحة الرئيسية

     رواية احفاد المنشاوي البارت التاسع والعشرون 29 "اميرة الرعد الجزء الثالث" بقلم الكاتبة ندى الشرقاوي

رواية احفاد المنشاوي كاملة

رواية احفاد المنشاوي الفصل التاسع والعشرون 29

رعد /قبل ما اقعد مع الراجل انتي موافقه ومقتنعه دا جواز يعني مسؤليه
فردوس بتوتر وقلق /موا.. موافقه يابابي
ابتسم رعد وقبل راسها /علي بركه الله
دخل تميم /ايوه اقعد هنا مع مراتك وبنتك. والعريس تحت
رعد /نازل
نزل رعد ورحب بقاسم
رعد /اهلا وسهلا شرفت يابني
قاسم باحترام /اهلا بحضرتك انا قاسم الدمنهوري وجاي أتقدم لبنت حضرتك فردوس والدي ولدتي متوفين وعايش علي اختي وبنت خالتي أصدقاء فردوس برده 
رعد/والله انا 
.... /انا عن نفسي موافقه 
رعد بعصبيه /اتاخرتي ليه 
جنه/اصلي كنت بلبس قدر 
ابتسم رعد /اه بدل ما في الموضوع قدر خلاص 
وطي اوس علي جنه قائلا بصوت واطي /قدر برده ولا جنابك 
جنه /اسكت بس
نزلت فردوس وهيا ترتدي فستان نبيتي قصير يليق علي خصلات شعرها الأحمر وتضع بعض المساحيق التجميلية البسيطه للغايه 
ابتسم قاسم ابتسامه واسعه علي هيئتها التي اعجبته كثيرا
دخلت فردوس وقعدت جمب رعد
وسلمت على امنيه ورقيه وقاسم واتفقوا وقراوا الفاتحه
رعد /مبروك ياقلب بابي مبروك ياقاسم
قاسم وفردوس /الله يبارك في حضرتك
اميره بصوت واطي لرعد/قوم يارعد وسبهم لوحدهم شويه
رعد بغيره ابويه /لا طبعا اسبهم ازاي
اميره /ياله ياحبيبي طب يطلعوا الجنينه
جنه /ما تيجوا نقعد بره
رعد بخبث /فكره حلوه
جنه /ما قدر تعبانه عنها برد وحضرتك مبتقعدش من غيرها انا هاخد الشباب ونطلع بره
رعد بغضب /ماشى ياجنه
طلعوا بره
جنه /احممط احمم
اوس /طب تعالي ياجنه نتمشى شويه
قام اوس وجنه يتمشوا ورقيه وامنيه نفس النظام
قاسم حب يفك الجو /طب اي
فردوس بخجل /اي 
بدا قاسم يقترب منها /انتي قاعده معايا غصب يافردوس 
فردوس مسرعه /لا والله 
قاسم /طب مالك قفشه كده ليه ما تفكي كده  طب ناويه تعملي اي في المعرض 
فردوس /انا ناويه اقدم لوحاتي فيه انا ورقيه وامنيه 
قاسم /اممم اي رايك نعمل الشغل دا سوا 
فردوس /بجد 
قاسم /اه بجد بصي يافرجوس انا عارف ان موضوعنا جه بسرعه بس انا مكنتش هعرف أقرب منك من غير حاجه رسمى 
ابتسمت فردوس 
قاسم /بصي انا أعجبت بيكي جدا 
دق قلب فردوس بشده من تصريحه المباشر واحمرت 
مسك قاسم يداها /اي اهدي كده احمريتي وايدك متلجه 
احست فردوس بكهرباء عند لمسه لها 
سحبت يداها بهدوء 
وكملوا كلامهم
بقلم ندا الشرقاوى 
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في مكان تاني 
كان مالك نايم علي رجل خديجة وهيا تلعب في خصلات شعره 
مالك وهو يغلق عينه  /خديجه 
خديجه /نعم يا حبيبي 
مالك ابتسم بحب /قلب حبيبك كلميني عن زوجات النبي 
خديجه ابتسمت قائله /بس كده من عيوني بدا بالسيده خديجه رضي الله عنها 
السيده عائشه كانت بتحكي ان الرسول كان بيخلّيها تاكل الأول أو تشرب من الإناء و بعدين ياخده منها ويشرب او ياكل من نفس المكان اللي هي أكلت أو شربت منه .. و كان بيقول للناس على السيده خديجه: "إنّي رُزقتُ حُبها" من شدّة حُبه ليها .
وأكملت قائله وبعدين السيدة صفيه 
الرسول كان بيقعد علي الأرض ويثني ركبته للسيده صفيّة عشان تركب على ضهر الجمل بتاعها .. وكان لما بياخد زوجاته معاه للحج والراجل اللي بيقود القافله بيسرع كان بيقوله "رفقاً بالقوارير" .. 
في مرة في نص الطريق الجمل بتاع السيّده صفيه اتأخرعن باقي القافله وبرك عالأرض راحت معيطه .. الرسول مزعقلهاش ولا قالها ايه اللي بتعمليه ده .. الرسول وقّف القافله كلها ورجعلها وقعد يمسح دموعها بايديه ويطيّب خاطرها
الرسول كان بيخرج مع زوجاته للتنزه، كان بيساعدهم في شغل البيت وبيخيّط النعْل اللي بيلبسه والثوب اللي بيرتديه ..الرسول عمره ما ضرب زوجه من زوجاته وقال على بنته السيده فاطمه "إنها بضعة مني يريبني ما رابها ويؤذيني ما آذاها"
في مرة الرسول كان خارج في قافله ومعاه السيده عائشه، فقال للناس تقدّموا وتسابق مع السيده عائشه فسبقته ..بعدها بفترة خرجت معاه في قافله تانيه فقال لأصحابه تقدّموا وقالها سابقيني، فتسابقوا فسبقها وقعد يضحك ويقولها هذه بتلك 
الرسول لما نزل عليه الوحي وكان خايف ساب أصحابه وقرايبه ومراحش غير للسيده خديجه وحكالها .. والعام اللي ماتت فيه سُمّي بعام الحزن من شدة حزن النبي عليها .. وكان لما بيدبح شاه يقولهم أرسلوا بها إلى أصدقاء خديجه وفاءً لها
وأكملت قائله /وكمان حفيدته اميمه بنت زينب كان 
الرسول  بياخد حفيدته أُميمه بنت زينب ويصلّي وهو شايلها ولما كان يركع أو يسجد ينزلّها ويرجع يشيلها تاني .. الرسول قال: "من كان له ثلاث بنات أو ثلاث أخوات أو ابنتان أو أختان فأحسن صحبتهن واتقى الله فيهن فلهُ الجنة
ها اي رايك 
مالك ابتسم /اللهم بارك فيكي
بقلم ندا الشرقاوى 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بعد مرور شهر 
كان الشباب رجعوا من شهر العسل ورجعت الحياه طبيعيه مثلما كانت 
في جناح خديجه  ومالك وطبعا رعد عمل ليهم دور خاص لتاخد خديجه راحتها
مالك /ياله ياخديجه الجامعه 
خرجت خديجه من غرفة الملابس وها ترتدي النقاب لونة بني فاتح والأدناء نفس اللون 
خديجه /دقيقه وحده بس اربط النقاب 
مالك بغيره /اربطي كويس اوعي يفك منك اوعي ياخديجه تقعدي حته لو مع بنات وارفعي النقاب 
خديجه /والله في المسجد بس 
مالك /لا ساعة الصلاه بس ياخديجه 
ربطت خديجة النقاب 
وجت تطلع اوقفها صوت مالك /استني عندك 
وقفت خديجه وهيا تقول في نفسها /عرف ياخرابي مكنش يومك ياخديجه ياصغيره علي البهدله 
راح مالك /استني بس ورفع النقاب اي دا 
خديجه ببراءه /اي ياروحي 
مالك حط ابهامه علي شفتيها/اي دا يامدام 
خديجه /دي زبده كاكاو 
مالك /واي لزمتها 
خديجه زفرت بضيق /يامالك زبده والله مش روج 
مالك /نعم ياختي وانتي كنتي عاوزة تحطي روج 
وبدأ بابهامه يمسح الزبده بنفسه 
خديجه بالام /اه يامالك براحه 
مالك /اثبتي كده ومسح الزبده 
مالك /بأس كده ياروحي 
خديجه بعيون علي وشك البكاء /وجعتني علي فكره 
مالك عانقها بشده /انا اسف ياحبيبتي وراح جاب مرطب شفاف وبدأ يحط ليها لكي ترطب شفتيها 
مالك /خلاص بقا اسف اعمل اي بغير اوي
خديجه /طب ياله ولا هنتاخر 
ونزلوا تحت
رعد /صباح الخير 
مالك وخديجه /صباح النور 
اميره /مش هتفطروا 
مالك /لا ياحبيبتي متأخرين 
لكن سمعوا صوت ضجه عاليه من فوق وتاج نزله تجري وانس وراها لابس بنطلون وعاري الصدر 
عندما نظرت خديجه اليه خبت وجهها في صدر مالك سريعا ومسكت في التيشيرت 
انس /تاج تعالي هنا 
تاج بتكمل ركض 
مالك غضب واتنرفز من الموقف لان دا مينفعش انه ينزل كده حته لو اخوه وكمان في وجود مراته 
مالك اخد خديجة وانسحب بهدوء وهو ماشي قال /عن اذنكوا ومستناش الرد 
رعد بعصبيه /اقفي انتي وهو 
وقف انس وتاج 
رعد /اي يااستاذ يامحترم ازاي تنزل كدة في وجود مرات اخوك البت اتكسفت ومسكت في اخوك زي الطفله 
زعل انس وغصب من نفسه من الموقف 
انس /بعتذر ونظر الي تاج قائلا  قدامي 
طلعوا فوق 
انس /انا قولت متنزليش من غيري نزلتي لية 
تاج /اهو اللي حصل بقا 
انس بحكمه/ياتاج اللي حصل دا مينفعش في وجود مرات اخويا اللي خبة وشها في صدره علي طول وانا مكنش ينفع انزل كده حته لو اهلي خصوصيتنا لينا احنا متخرجش بره الجناح فاهمة ياتاجي 
تاج /فاهمه 
انس /هلبس القميص وننزل علشان جمعتك وانا اروح الشركه أتم انس ملابسه ونزل هو وتاج اتجهوا الي الكليه
بقلم ندا الشرقاوى 
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سياره مالك 
مالك باسف /بعتذر عن اللي حصل 
خديجه بخجل /لا عادي ولا يهمك 
مالك بمرح  /امال الفراوله اللي تحت النقاب دي اي 
خديجه بغضب طفولي /خلاص يامالك بقا 
مالك كتم ضحكته /ماشي ماشي 
وصلوا الكليه ونزلت خديجه ومالك 
مالك /خديجه ملكيش دعوه بحد  وكمل بتحذير لو حصل حاجه اوعي تبكي ساامعه 
خديجه بخوف /حاضر 
مالك /اركبي ياخديجه 
خديجه بستغراب/ليه 
مالك /ياله 
ركبوا تاني 
ومالك نزل النقاب من علي وش خديجه 
خديجه بخوف /مالك الناس 
مالك /متخافيش اللي بره مبيشوفش الي جوه اي نظره الخوف اللي في عيونك دي ممكن اعرف  
خديجه /انا منزلتش الكليه من ساعة الصور دي انا خايفه 
مالك /ياروح قلب مالك متخافيش انا هعرف اللي عمل كده متخافيش 
ياله انزلي 
نزلت خديجة ودخلت الكليه ومالك فضل واقف لحد ما دخلت 
مالك للحرس /خليكوا ورا الهانم من غير ما تحس بيكوا لو حصل اي حاجه تكلموني فورا 
الحرس /تمام يافندم
بقلم ندا الشرقاوى 
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في القصر 
رعد /ياله يااميره 
اميره /اه ياله علشان كلموني من المستشفي 
رعد /تمام ياله 
وغادروا القصر 
في غرفه فردوس 
رن هاتفها 
فردوس بنوم /ألوو 
قاسم بضحك /قومي ياغيبوبه 
فردوس وهيا تضع راسها علي الوساده /ياقاسم سبني انام بقا 
قاسم /يادوسه عندي حفله يعني مش هتيجي معايا اخد السكرتيرة 
فردوس بردح/نننننعم ياا عنيااااا
قاسم /ألوو مين معايا فردوس ولا  سماح 
فردوس/الحفله أمته ياقاسم 
قاسم /الساعه 4
فردوس/اربعه 
قاسم بستغراب/اه 
فردوس /لسه الساعه 8 الصبح اخطف حلم وارجع بقا  
قاسم /الساعه 1هيكون عندك ناس معاهم الفستان وكل حاجه 3بالظبط تكوني جهزه ياهانم وانا تستأذن من رعد باشا 
فردوس /تمام تصبح على خير 
وقفلت الفون 
قاسم /يامجنونه
بقلم ندا الشرقاوى 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
كانت جنه تقف في الشرفه وفي يدها كوب من الشوكولاه السخنه 
اوس /انا نازل 
جنه بغضب /وتسبني 
اوس /ياجنه بقالي اسبوع سايب شغلي وقاعد جمبك 
جنه اقتربت منه ويداها علي عنقه /رحتك جميله اوي 
اوس بلع ريقه بصعوبه /جنه مالك 
قفلت عيناها وهيا تستنشق رائحته بشده /انت حاطة اي 
اوي /جنه انا حاطت برفان العادي والله 
جنه سابت كوب الشوكولاه من يداها وجابت البرفان  الي رش منه  علي اديها وزفرت بضيق /مش هو 
اوس بصدق /والله العظيم هو الي حاطت منه هكدب عليكي ياحبيبتي 
جنه ببكاء /يااوس مش هو مش هو 
اوس بصدمه ودهشه /مالك ياجنه
جنه /مش عارفه يااوس انا عاوزه البرفان اللي انت حاطت منه 
وانت هتنزل وانا الي في أيدي دا مش نفس الريحه وانت هتنزل
اوس بستغراب /انتي عاوزة اي دلوقتى
جنه وهيا بتلعب في زراير القميص بتاعه /تقعد معايا هنا
اوس عقد حاجبه قائلا   /والشغل
جنه وهيا مسكه في عنقه بيداها الاتنين /يو*لع الشغل مش جنتك اهم وكمان انت السبب
اوس /نعم ياختي السبب في اي
جنه وهيا بتشاول على بطنها/انت السبب في دا 
اوس بوقا*حه /مهو كان بمزاجك هو انا ضربتك علي ايدك 
جنه /هنقعد معايا يعني هتقعد ادخل بقا البس ترينج وتعال
اوس بخبث /بس كده من عيوني
دخل اوي بدل ملابسه ولبس بنطلون قطني وتيشرت يبرز عضلاته السداسية المثي*رة
وطلع
اوس /اهو ياستي استريحتي
جنه وهيا تصفق بيداها مثل الأطفال /اه جدا
اوس ضحك علي هيئتها /طب تعالي نشوف جنابك عاوزه اي
وبداوا يضحكوا ويهزروا سوا وكمان اوس بيتعامل مع  جنة علي انها طفله لأنها الفتره دي متقلبه المزاج وقربت ولادتها
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تسارعت الاحداث وعدا عده ساعات واميره في المستشفي ومالك راح القسم وانس في الشركه وتاج وخديجة في الكلية
دخلت خديجه المسجد تصلي الظهر ورفعت النقاب 
لكن كان جميع الفتيات ينتظروا إليها بشمئزاز
استغربت خديجة ودخلت قعده جمب بنت منتقبه مثلها 
خديجه بطيبه /لو سمحت هما ليه بيبصولي كده 
البنت /انتي خديجه صح 
خديجه /اه 
البيت /اول مره اشوفك بس في وحده هنا اسمها ساره جت وزعت صور ليكي في وضع مش حلو 
شهقت خديجه بخضه ونزلت نقلها وطلعت بره الكلية لكن قابلت ساره وهيا طالعه 
ساره /تعالوا شوفوا المنقبه اللي عامله فيها شيخه ولبسه نقاب نا*يمه مع ولد وبنحاول تشد خديجه 
والجامعة كلها اتجمعت 
وكلم الحرس مالك وادخل الحرس وبدوا يحموا خديجة 
ومسكوا ساره 
خديجه عرفت انها خلاص كده النهايه قربت 
لكن بعدت عن الحرس وراحت مسكت ساره من شعرها 
خديجه بقوه مصتنعه /اي يا زبا*له سكتلك كتير بس تيجي علي شر*في لا انا خديجه الشامي اجبكوا كلكوا تحت رجلي انا مرات مالك المنشاوي وانتي ياحيو*انه فاكره لما تفبركي صور ليا هطلق مثلا لا جوزي يعرف ربنا كويس ويعرف ازاي يتعامل مع مراته مش هتيجي وحده زيك علي اخر الزمن تفرق بنا سامعه 
ساره بآلام /سيبي شعري يابنت *****
دخل مالك وهو يركض 
اتجاة خديجة 
خديجه /والله العظيم ما انا سيباكي فكراني هسكت لا وبدأت تشد ساره اكتر من شعرها وتضربها ومالك مدخلش سابها تاخد حقها علشان هو هيكمل وراها 
راح مالك شد  خديجه من علي ساره 
مالك /خديجه خلاص 
خديجه /سبني يامالك دي وحده متر*بتش فرحانه بفلوس بابي ومنصب بابي انا هخليها تشحت 
مالك شال خديجه وشاور للحرس ياخدو ساره وطلع مالك بخديجه وركب العربيه واخدها للفندق ودخل الجناح 
وانهار خديجه من البكاء الشديد 
خديجه ببكاء /لييييه يامالك ليه بيحصل معايا كل دا انا عملت اي انا مفي حالي ليه يحصل كده انا ماذتهاش في اي حاجه 
اقترب منها مالك وعانقها وهيا دفنت راسها في عنقه قفل عينه بحزن عندما احس بدموعها علي عنقه
تحرقه 
مالك /خديجه بلاش دموع بتحسسيني اني عاجز مش قادر اعملك حاجه 
خديجه تبكي بغزاره /مش قادره يامالك 
في مكان تاني في المخزن 
رئيس الحرس /انطقي يابت جبتي صور الهانم منين 
ساره بعصبيه  /وانت مال اهلك 
جمال /انطقي مالك باشا لو جه وانتي مطقتيش هيطلع رو*حك في ايده 
ساره بخوف /خلاص هقول 
جمال /انطقي 
ساره بخبث /فردوس المنشاوي 
جمال بدهشه /............


google-playkhamsatmostaqltradent