Ads by Google X

رواية بداية طريقي الي الله الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

          رواية بداية طريقي الي الله الفصل الواحد والعشرون بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الواحد والعشرون

الساعه ال1 بعد منتصف اليل 
الدكتور بعد بحثه عن متبرع وجده وقد تطابقت معه الانسجه ودلفت شمس للعمليات من اجل زراعة كلي.
وبعد عدة ساعات خرج من غرفة العمليات الموجودها بها شمس ويبدو علي ملامحه الارهاق الشديد ليهرولو جميعا اليه.
مهاب بلهفه:طمني يا دكتور!!؟.
الدكتور بتعب:العمليه نجحت الحمد اللله والمتبرع هيخرج دلوقتي اوضه عاديه اما شمس هتفضل تحت المارقبه لمدة تلاته ايام،وللاسف احتمال بنسبه 70 ٪تدخل في جيبوبه ودا يعود علي العامل النفسي للمريضه.
مهاب بحزن:شكرا يا دكتور.
الدكتور:حمدالله على سلامة المريضه وانشاء اللله متدخلش في غيبوبه ولا حاجه!.
حمزه:انشاء الله…!
مهاب بغضب:انت تخرس خاالص لان لو شمس داخلت في غيبوبه هتبقا انت السبب زي ما انت السبب دلوقتي في كل دا!؟.
ادهم بتهكم:والهانم كمان ليها يد….(تحدث وهوا يؤاشر علي رنيم بيده)
خالد:هما  السبب ازاي!!.
عماد:ما خلاص يا ادهم انت ومهاب،وبعدين رنيم ملهاش اي زنب!؟.
ادهم بحده:لا ليها،الاخت كانت كل ما تشوف شمس تلقح عليها بالكلام وان احنا بنخونها،لا وعيشالي في الدور اوووي واحنا عاملين نعرض حياتنا للخطر عشانهم وفي الاخر هما السبب في اذيتها بالشكل دا!!؟
والبيه التاني رايح يتجوزلي واحده ****** مقرطسه ودايره علي حل شعرها وجوازك منها باطل اصلاا لان هيا متجوزه اتنين غيرك يا اخويا عايشلي في الدور واتغدرت من اقرب ناس ليك وانت السبب في اللي شمس في دلوقتي لان زيزي جسوس عليكم،بس انت هتفضل طول عمرك غبي ومبتفهمش!؟.
الجد بعصبيه:عاملين تتكلمو بالالغاز ومحدش فاهم حاجه فهموني!؟.
عماد بتنهيده:معتش في حاجه تتخبي بعد كدا اتفضلو الاوضه دي وهحكيلكم كل حاجه!؟.
بعد ان دلفا لاحدي غرف المشفي تحدث مهاب.
_انا اللي هتكلم يا عمي!؟.
عماد:ماشي يا ابني!.
بدأ مهتب بسرد لهم كيف تعرف عليها وكيف دخلت بهذا الطريقه وكيف تعرفت علي مارك واخبر حمزه ان الفتاه الذي يظن انه قتلها هيا بالاساس زيزي.
حمزه بصدمه:زيزي ازاي!؟.
ادهم بتهكم: كانت داهنه وشها بشوية مكياج وانت يا استاذ سكران ومش واعي بحاجه،وانت اصلاا مخبطهاش وشمس معاها الفيديو اللي يسبت كل دا،وسلمته للوه جلال.
جلال بتأيد:الفيديو معايا فعلااً!!.
ادهم:زيزي عرفت تلعابها صح عليك وواقعتك في شبكها وفي الاخر تطلع حامل!!.
مهاب بتهكم:ازاي وهيا معاك معرفتش انها مش بنت،لدرجه دي غبي!؟.
حمزه بخجل:بس هيا كانت بنت!!؟.
ادهم بصدمه:ياربي دول مخططين لكل حاجه بالسنتي!!؟.
مهاب:اول ما ظهرنا لهم بدأت الموضوع يوسع وحاول يستدركو ادهم اتقبلنا معاه وعرفنه كل حاجه ومترددش لحظه ولا فكر في نفسه دقيقه كل تفكرينا كان في حضرتك وبعدين عرفنا ان رنيم باباها اتوفى شمس كانت هتموت وتجيلك بس للاسف 
هيا كان لازم تبعد واللي عملته معاكي في الفيلاا بسبب ان في جهاز تصنت في البيت هناك في يومها اترت تتردك وكان غصب عنها وادهم كان شاهد علي كل دا، ولما عرفت بخبر بموت ابوكي فضلناا نجبرها متجلكيش وبعتنالك ادهم لان للاسف 
كنتي انتي هتقعي ضحيه ليهم وحاول ادهم بكل الطرق يحميكي، وحضرتك شكيتي فيهم والمكالمه اللي بتتكلمي عنها كنت انا اللي بكلمه فعلاا مش شمس، شمس كانت تعبانه بعده خروجها من العمليات، كانت دي فعلاا فوق توقعات ادهم وشمس فيكي انك تشكي فيهم،
والبيه حمزه الفيلم اللي شمس عملته عليك اول يوم ظهرت فيه دا كان في جهاز تصنت تحت التربيزه الموجود في الاوضه وكان لازم تعمل كدا وكانت مستنيه اجبلها جهاز تشويش عشان تعرفك كل حاجه، بس انت مستنتش لحظه ورحت اتجوزت زيزي اللي كانت بترقبها وتعرف عصام مواعيد خروجها كلها،  
عشان كدا مكنتش بسيبها خاالص.
ادهم بتنهيده:شمس حاجه خساره فيك فعلاا يا حمزه!!؟.
جلال بتنهيده:اللي عايز اعرفه كنتو فين،ولي مكنتوش معاها،ةمنين الطلقه اللي في دراعك دي يا ادهم،وانت يا مهاب مين ضربك علي دماغك!؟.
ادهم بتنهيده:شمس اللي عملت كدا؟!.
جلال بصدمه:شمس، لي!!؟.
مهاب بسخريه ممزوجه بالآلم:لما اتحركنا انا وهيا وادهم افعالها كانت غريبه واثرت تتشتري عصير وحاجات من محل معين في الطريق واثرت نشرب العصير اوهمناها ان احنا شربناه قبل دا كلو كانت اثرت انها تسوق هيا
وفعلا وافقنا ولهينها بالسواقه ورمينا العصير من غير مانشربه لانها حاطه لنا في منوم!!
خالد:حاطه لي!!؟.
ادهم:عشان تحمينا لان دي كانت اخر مهمه وكان صعب ان نطلع منها سلاما كلنا فـ هيا فكرت ان احنا عندنا ناس عايزنها وهيا لاء،فكرت ان انا عندي رنيم وعشان مسبهاش لوحدها ومهاب عنده اسر وان هيا ملهاش حد يعني!!
مهاب:بعدين نزلت من العربيه وكان في شابين منتظرينها عشان يخدونا منها وهيا تكمل واحدها عشان عصام بيهددها بالشركه،لانها يعتبر هيا اللي ملكاها لان عمي خالد مسجل النص بتعه بإسمها وعمي عماد عمل كدا برضو لانها…
وهما محتاجين شركه مش معروف في السوق اووي عشان يعرفو يخرجو ويدخل الممنوعات من غير ما حد يشك فيهم، لما حمزه اشتغل معاهم معرفوش يعملو كدا لان حمزه كان زيه زي الموظف العادي، اما شمس كدا كانت هيا المالكه للشركه فضل يهددها وهيا معرقتناش، واحنا غي الطريق اتصلت بالمحامي وخلته يجبلها ورق ومضته وقالتلنا نورق خاص بالصفقه، وهوا كان ورق تنزل ليك يا عمي عماد عن الاملاك!؟.. 
عماد بتنهيده: بعتتلي رساله في الوقت اللي حمزه كان حد اتصل بيه وعرفه انها هنا، جاتلي رساله كتبالي فيها«لو الرساله دي وصلتك يبقا اكيد انا في المستشفي بموت ان مكنتش مت اصلاا، الوراق تنازل مني عن االجزء اللي كتبته بإسمي رجعهولك عشان عشام عايز ياخد الشركه بتكم ومهاب وادهم هتلاقوهم  في*************** علي الطريق الصحراوي،انا اللي خدرتهم عشان معرضش حياتهم للخطر اسفه يا عمي اني خلفت وعدك وخطرت بنفسي بس مكنتش هقدر اخاطر بمهاب وادهم هبقا انانيه لو عملت كدا،متزعلش مني ومتحسش بذنب لان انا اللي عملت كدا سامحنيوقول لحمزه يسامحني،واسر ابن مهاب موجود عند ناديه السكرتيره بتاع حمزه لانهم كان خطفوه وانا جبته وديته ليها»
عماد بتساؤل:عملية اي اللي عملتها شمس؟!.
مهاب:عملية استأصل كلي لانها لما سافرت امريكا عشا تعمل العمليه اكتشفوه وهيا مرضيتش تعرف حد حتي عمي عماد وبدأت في علاج الكيماوي!!،بس مستجبش ليه جسمها اطرينا نعمل عملية استإصال للكلي المصابه لانه بدأ ينتشر وعملنها في دبي..
عماد:ومعرفتونيش لي!؟.
ادهم:رفضت تعرف حد حتي انا معرفتش الا بعد العمليه،مهاب وجلتل باشا هما اللي كانو عارفين بس..!
خالد بتنهيده:بنتي كانت بتموت بالبطئ قدام عيني وانا مش عارف حتي!؟.
جلال:افتخر ان عندك بنت زي شمس،ربنا رزق ببنت ب100 راجل عملت حاجات ضباط في الشرطه بيحاولو يعملوها من زمان مقدروش!!.
ادهم بتنهيده:هروح اشوف الدكتور واطمن عليها ولو كدا ننقلها في المستشفى عندي في القاهره.
مهاب:يلا انا كمان جاي معاك..!؟. 
ليقف ادهم ولكن يختل توازنه ويسقط مغشي عليه.. 
رنيم بلهفه:ادهم….ادهم!!؟.
ليحمله مهاب وحمزه ويضعه علي السرير الموجود بالغرفه ليلمح مهاب جرح يدها ينزف ليطلب له طبيب ويخبرهم ان جرح يداها انفتح.
دكتور:للاسف الجرح فتح وهنخيطه من تاني والمريض لازم لما يفوق ياكل ويشرب سوايل كتير تعويض للدم اللي نذفه.
مهاب بتنهيده:تمام يا دكتور!!.
كان حمزه يقف بعيد قليلاً شارد فيما يدور حوله وما فعله بها ليتناهد بآلم فـ هوا لم يتوقع ان يوصل تضحيتها الي هنا،ليقطعه رنين هاتفه برقم احدي العمال المسؤولون عن حديقة الڤيلا!!..
حمزه بإرهاق:ايوه يا عم سالم!؟..
سالم بتوتر:يا بيه انا دلخلت البيت دلوقتي عشان بعد لما لاقيت النور منور وانا عارف انكم كلكم برا لاقيت مدام زيزي غرقانه في دمها ومقتوله!!!.
حمزه بصدمه:مقتولههه!!!؟.
سالم بخوف:ايوه يا باشا ومش عارف اعمل اي!؟.
جلال:في اي يا حمزه من اللي اتقتل!!؟.
حمزه:هجيلك دلوقتي يا عم سالم متقربش من حاجه،سلام!!!.
جلال:في ايي!!.
حمزه:زيزي اتقتلت!!؟.
امينه بشهقه:يا مصيبتي!!؟.
مرفت:وابنك اللي في بطنها!!؟.
مهاب بسخريه:بنقول متجوزه اتنين غير حمزه وارد 90 ٪ميكنش ابنه!!؟.
مرفت:دي اعراض يا ابني مينفعش نتكلم فيها!!؟.
مهاب:انا لازم اطلع علي الڤيلا دلوقتي وحمزه هيطلع معايا!؟.
جلال:تمام وانا هخلي مجدي يحصلك!!..
مهاب:يلاا يا حمزه!؟.
حمزه:مش هسيب شمس!؟.
مهاب:هنحتاجك معانا يلاا وشمس مش هتفوق دلوقتي!؟.
حمزه:تمام يلاا!..
ليغادرا المشفي ويذهب لڤيلاة جمزه وشمس وعندما يدلفا ينصدمت من منظر زيزي.
حمزه:هيكون مين اللي قتلها!؟.
مهاب:اكيد عصام!!.
مجدي الضابط:هعمل اي كدا يا مهاب باشا؟!.
مهاب:خدلي الجثه دي للمشرحه واعرفلي ماتت امتي وازاي وحتفظ بيها لحد ما نلاقيلها اهل.!!
حمزه بتنهيده:هنرجع!؟.
مهاب:اكيد..!
حمزه:طب يلاا!!.
وعادا الي المستشفي سريعاً.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان كانت جالسه شاردة الذهن ودموعها شاق طريقه علي وجنتيها،فا هي غير قادره علي استوعاب ما قاله مراد.
اسماء:ايوه برضو مش فاهمه انتي هتفضلي قاعده كدا تعيطي وخلااص!؟.
روان بإرهاق ممزوج بتعب:في اي يا اسماء!!.
اسماء:متكبريش يا روان انتو الاتنين غلطانين،وانتي غلطك اكبر المفروض تحترمييه شويه ومتعليش صوتك عليه مهما حصل،لازم يبقا في احترام متبادل،صريحه وقوليه عايزه اأجل الفرح عشان كذا مش بالطريقه دي،وعلي فكره الراجل استحمل عصبيتك وصوتك العاالي لحد ما فاض بيه!!.
روان:يعني انا اللي غلطانه دلوقت!!؟
اسماء:انتو الاتنين غلطانين بس انا بواجهك انتي لانك اختي اللي انتي في دا غلط رني عليه عاتبيه براحه وفهميه وجهة نظرك ولو مقتنعش يبقا خلاص عمي يبيع الارض مش هيحصل حاجه!!.
روان:مش هكلمه!
اسماء:اعترفي بغلطك يا روان عشان بكره متندميش وكلميه يلاا!!؟..
روان:بس…
اسماء:من غير بسبسه يلااا!!،انا هخرج اساعد صفصف في المطبخ علي ما تخلصي!!.
لتفعل ما اخبرتها به اسما وبعد كام رنه آتها صوت انوثي.
البنت:الو!!؟.
روان:انتي مين!؟.
البنت:انا رضا السكيرتيره!!.
روان:ومراد فين!؟.
رضا:في الحمام!.
_بتكلمي مين يارضا!!؟.
رضا:دي واحده يا دكتور!!
مراد:وبتردي علي تلفوني ليه!!؟.
رضا:فكرت تلفون مهم!!.
مراد:طب اطلعي بره!؟.
رضا:حاضر يا دكتور!!.
مراد ببرود:خير يا روان!!.
روان:مين دي!!؟.
مراد:السكيرتيره!!.
روان بخجل:طيب انا اسفه!!!؟.
مراد بتهكم:علي اي بالظبط!!.
وبعدين انا جاي ليكي انهارده عشان نشوف هنعمل اي وهينفع نكمل مع بعض ولا لاء!!.
روان:تمام يا مراد.
لتغلق معه وتتناهد بحزن وتقوم لمساعدة والدتها في المنزل.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
في المشفي تحديدا الغرفه التي يمكث بها ادهم ورنيم،فاق ادهم وجد رنيم تجلس بجواره وقد غفت قليلاً،وجدها ممسكه بيداها فسحبها بهدوء لتستيقظ.
رنيم بلهفه:انت كويس….حاسس بتعب انادي الدكتور!!؟.
ادهم بلامباله مزيفه فهو يريد اخذها لاحضانه والإسترخاء قليلاً ولكن مهلاً يجب ان يلقنها درساً اولاً:كويس مش محتاج دكتور..
رنيم:انا اسفه!!.
ادهم:اسفك مش مقبول ولو فاكره اني دا هيغير حاجه تبقي غلطانه!!..
رنيم:خدلي عذر يا ادهم!!!.
ادهم بتهكم:وانتي مخدتليش لي!!؟.
رنيم بغضب:عايزني اشوف جوزي بيكلم صحبيتي وبيقولها شقه وحشتيني افكر اي!!؟..
ادهم بستفزاز:دي قلة ثقه في نفسك،وبعدين انا قولتلك اني  هعرفك كل حاجه..؟!
رنيم:لا مش قلة ثقه دا اسمه حب،ايوه انا حبيتك وعشان كدا كنت مجروحه منك،والتفكير كان بيقتلني!!.
ادهم بجمود مزيف:كلامك برضو مش هيغير حاجه انا وعدتك اننا اول ما نخرج من هنطلق!!.
رنيم ببرود:تبقا غلطان لو فاكر اني هسيبك!!،هسيبك ترتاح دلوقتي وهخرج اجبلك اكل واطمن علي شمس متتحركش!!؟.
وخرجت من الغرفه تحت ذهول ادهم.
بعد ان خرجت رنيم من غرفة ادهم ذهبت لاحد الاركان وظلت تبكي الي ان شعرت بيد احدهم علي كتفها.
لتلفت وترآه امينه وخالد ينظرون لها بشفقه.
امينه بحزن:اهدي يا بنتي،شمس مستحيل تزعل منك انا عارفه دي بتحبك اكتر من نفسها متزعليش نفسك بس.!!
رنيم ببكاء:والله ماكان قصدي،مكنتش مصدقه انهم يعملو كدا،إنا عارفه شمس،ادهم عمل حاجات كتيره حلوه عشان وانا رديت دا كله بشك وتجريح بالكلام،ادهم مش هيسمحني يا اونكل مش هيسمحني وهيسيبني هوا قالي دلوقتي لما اطمن علي شمس هطلقك،انا بحبه والله ومش عايزه يسبني!!!.
خالد بتنهيده:كل حاجه هتتحل صدقني امسحي دموعك دي وتعالي نشوف الدكتور عشان نطمن علي شمس.
لتؤمي  رنيم برأسها وتمسح دموعها بكف يداها وتذهب معهم.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
يعد ان انهئ مراد عمله توجه لمنزل روان،وطلب من محمود اخذها للخراج قليل ليوافق وتخرج معه الي احدي الكافيهات.
مراد: ممكن اعرف اي اسبابك ولي رافضه الفرح في الميعاد اللي حددته مع ابوكي!!؟.
روان بهدوء:لو بتتكلم عشان تنهي كل حاجه،ف انا مش مطريه اقولك اي اسبابي!!.
مراد:انتي عارفه اني مستحيل اسيبك صح ولا لاء!؟.
روان:طب دلوقتي انا ميعاد الفرح مش منسابني المفروض انت كنت تقدر دا!.
مراد:مش مناسبك لي بقا!؟.
رواز بهدوء:عملية القلب اللي عملتها كلفت بابا كتير غير العلاج واتر بابا ياخد من فلوس الجواز بتعتي اللي حاططها في البنك،ودلوقتي هوا عايز يبيع الارض عشان يجوزني وانا رافضه عارفه ميفرقش معاك الكلام دا كله بس يفرق معايا انا ولو انت مستعجل ااووي قولتلك شوفلك غيري. 
مراد ببسمه: طب بحبك والله!!.
روان بحنق:،رد!!!
مراد بعتاب:انتي فاكره اني معنديش دم لدرجه دي انا مستعد استناكي عمري كله،لو كنتي صرحتيني من الاول مكنش حصل كل دا!!؟.
روان بتنهيده:انت استفزتني وانا بقولك عايزه تكلم معاك وانت تقولي اجليها مزاجي رايق،استفزتني..
لتكمل بعتاب ممزوج بآلم:ومعاك حق الدنيا مش هتقف عليا وانت ممكن تجيب واحده تتجوزها بكره!!.
مراد:انا اسف يا ستي بس طريقتك عصبيتني ومعتش لنفسي انا بقول اي!؟.
روان بدموع:وانا كمان اسفه اني غلط في وعليت صوتي!!.
مراد:ولا يهمك يا قلب مراد بس ياريت لما يبقا في حاجه المفروض اول واحد  يعرف فاهمه‍ وانا عندي كلمتي وعايزك بشنطة هدومك بس دي كفايا علياا!!.
روان ببسمه صغيره:لا مينفعش احنا الحمد الله نقدر علي تكاليف الفرح كلها بس عمليتي لعبت في الميزانية شويه وبابا هيبيع الارض..!
مراد:ويا ست احنا ممكن نتجوز علي الانتريه واوضة النوم والمطبخ ونكمل مع بعض ونلف براحتنا مش لازم تضغطي اهلك فااهمه!!؟.
روان:فاهمه.!!
مراد:وحشتيني يا غلسه!!؟.
روان بضيق:او انت اللي غلس!!
مراد:مش قولتي مش هغلط فيك تاني!!؟.
روان:انت اللي بتغلط...!
مراد:طب يا ستي تشربي اي!؟.
روان:هوا انت منزلني من بيت ابويا بعد نص ساعه لبس عشان تقولي هتشربي اي مش هتأكلني!؟…
مراد:هوكلك والله عايز تاكلي اي!؟.
روان:هاتلي كريب!!.
مراد:عيوني،قومي يلاا نروح مطعم ناكل؟!.
روان:طب يلا..
ليأخذها مراد لإحدي المطاعم وبعد ان تناولا الغداء اوصلها لمنزلها وذهب لمنزله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى،وصل مهاب وحمزه والارهاق واضح عليهم ليخبرهوم ما حدث وانها الان في المشرحه.
عماد:ربنا يرحمها!.
مرفت بحنق:اللي ذي دي متستهلش ان الواحد يترحم عليها!!.
عماد:استغفر الله يا مرفت هيا دلوقتي بقت بين ايدين ربنا!!
حمزه بتنهيده:قالكو حاجه الدكتور!؟.
امينه بحزن:داخل يطمن عليها،ومستنيني اهوو!!.
مهاب:هتكون بخير بإذن الله!!
خالد: بتإيد بإذن الله.
بعد مدة قصير خرج الطبيب ومعالم وجه لا تبشر بالخير.
الطبيب بأسف:المريضه داخلت في غيبروبه للاسف الشديد!!.
خالد بقلق:والغيبوبه دي هتقغد كام يوم!؟.
الطبيب:دي ممكن تقعد اسبوع شمر شهرين سنه او اكتر كمان علي حسب استجابة المريضه للعلاج،وحالة النفسيه برضوو.!!
ادهم بتريث:يعني اي يا دكتور!!؟.
الطبيب:زي ما حضرتك سمعت مفيش يإيدينا حاجه غير اننا ندعيلها!!.
ليقطعهم صوت هاتف مهاب يعلن عن متصل.
مهاب:ايوه يا مارك.
:....
مهاب:في الدور الرابع!!.
:.......
مهاب:تمام مننظرينك!!.
صعد لهم مارك وما ان رآه خالد حتي ذُهل.
خالد بصدمه:مش ممكن!!..
مهاب بستغراب:اي يا عمي!!،دا مارك شريك معانا في كل حاجه!!؟.
خالد:دا نفس اللي الخبط شمس بالعربيه من تلاتة سنين،وكان هوا السبب في انها اتشلت!!.

يتبع الفصل الثاني والعشرون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent