رواية النصيب الجميل الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة سعيد

الصفحة الرئيسية

   رواية النصيب الجميل  الفصل الرابع بقلم فاطمة سعيد


رواية النصيب الجميل الفصل الرابع 

في منزل حنان الباب بيخبط 
والده حنان (نجوي ) وهي امراه حنونه وطيبه جدا تبلغ من العمر 40 سنه 
 : طيب يلي علي الباب جايه
* فتحت الباب 
نجوي : ايه ده يااخواتي القمر عندنا 
عهد ووعد : حبييتي ياخالتو تسلمي يارب 
عهد : هي حنان فين 
نجوي : جوه ياحبيبتي حبت عين امها تعبانه من ساعه مااخدت الزفته دي ادخلولها الاوضه جوه 
عهد ووعد :  طيب ياخالتو عن اذنك 
الباب بيخبط بتاع اوضه حنان 
*حنان ادخل
عهد  : حنون ياروحي الف سلامه عليكي ياحبيبتي
حنان :  الله يسلمك ياعهد مايحرمنيش منك يارب
عهد لوعد :  وانتي مش هتقولي حاجه
وعد : تستاهل مين قلها تاخد اللقاح هو احنا في الجامعه طيب بتوع الجامعه مساكين مش هيدخلو غير بورقه تثبت انهم خدوه واحنا في مدرسه مالنا ومال الخازوق ده😓😥
عهد : ايوة صح ياحنان كلام وعد دي حتي اول مرة تقول حاجه صح 😂😂
*وعد بصتلها بغضب ولسه هتتخانق 
حنان : بااااس  الزفته رنا هي اللي اخدتني وكانت مقدمالي معاها وهي زي الجن ولا حصلتلها حاجه
*فجاه الباب اتفتح 
 رنا : انا سامعه اسمي خير ولا شر 
*رنا الاخت الكبري لحنان متوسطه الطول وفاتحه البشرة وجميله الشكل والمظهر في الصف الثاني بكليه التربيه قسم اللغه العربيه تبلغ 19 عاما 
*نوصف حنان : حنان فتاه مرحه ذو بشرا قمحاويه وعيون بنيه وطويله ولديها غمزات تسحر من يراهم في الصف الاول الثانوي تبلغ 15 عاما الصديقه المقربه ل عهد ووعد
حنان : شر طبعا يامخ العنزة انتي 
وعد : تكاد تموت من الضحك هههههههههه مخ العنزززه بتقوليلها مخ العنزة ليه ياحنون
حنان : انا بقولها كده من زمان تستاهل انتي عارفه كانت تقولي ايه زمان 
عهد : وكانت تقولك ايه بقي يااستاذه حنان 
حنان : طريقي الي النار قال انت طريق الي النار 
وعد : لا يارنا غلطانه هي الطريق الي جهنم الحمرا 😂😂
رنا بضحك : ههههه احسن علشان تحترميني ده انا اكبر منك بااربع سنين 
وعد : معلش يامخ العن قصدي يارنا يارنا المسامح كريم
رنا بضحك : طيب يامجنونه هسيبكم انا اشربو الكولا علشان ماتسخنش وانا هااروح اذاكر 
عهد : ايه ده هو انتو بتذاكرو في الكليه 
رنا : يابنتي لازم الكليه يذاكرولها ده انتو هتتنفخو ثم قالت بصوت هامس انا بقول رايحه اذاكر بس مش هذاكر يعني هو الكلام بفلوس
عهد بضحك : ربنا يوفقك يارب
رنا بصوت عالي : يارب ياعهد يارب وخرجت من الغرفه 
حنان  : كان ايه اول يوم في المدرسه 
وعد :  كان يوم بارد وزحمه جدا ومااخدناش غير حصتين العاب والله احسن انك ماجتيش
حنان :  الحمدلله 
وعد : مش يلا ياعهد اتاخرنا وبعدين خايفه من حمزة اوي 
حنان : ليه انتو ماقلتلهوش انكم خارجين 
وعد بحزن : اصل مكانش قاعد في البيت
وفجاه سمعوا صوت بالخارج 
*فخرجو ثلاثتهم 
 _وقفت وعد مصدومه واقف قدامها بتفكر هو ازاي جيه وعرف عنوان حنان منين وبعدين قالت بصوت : ربنا يسترها هموت لامفر
نجوي :  عهد انتي ووعد الشاب ده بيقول انه قريبكم وجاي ياخدكم 
عهد : اه ياخالتو قريبنا نستأذن احنا بقي 
نجوي: نورتونا يا حبايبي يبقي تعالو 
عهد :  باذن الله ياخالتو وقالت لوعد يلا ياوعد
* وعد بتبص لحنان بخوف
 حنان بنظرة اطمئنان وصوت غير مسموع : متخافيش
حمزة لنجوي : طيب عن اذن حضرتك 
نجوي : اتفضل يابني خلي بالك منهم 
حمزة باايماء : حاضر 
      *مشيو وركبو العربيه وعد من الامام وعهد من الخلف ساكتين ومافيش حد فيهم بيتكلم او ينطق بحرف ووعد هتووت من الخوف 
*وحمزه كل شويه يخبط علي الدريكسيون ويبتنفس بصوت 
*وصلو اخيرا البيت ونزلت وعد وعهد داخل العمارة وعد لسه هتجري حمزة بزعيق : استني هنا 
حمزة : اطلعي انتي فوق ياعهد وهي شويه وهتحصلك 
عهد :حاضر 
وعد باارتعاش  وصوت خائف : ا ا انا عايزة اطلع 
حمزه بصراخ وهو يقف امامها : كام مرة اقول مافيش خروج من الزفت البيت من غير ماتقولي
*وعد لسه هتتكلم 
حمزة بزغيق : ولا كلمه مش عايز اسمع صوتك
وعد ببكاء شديد : و والله ن ن ن نزلت عند خالتو جميله ومش لقيتك 
حمزة : يبقي ماتخرجيش ولا انا كلامي مش بيتسمع وبعدين افرض حصلت معاكم حاجه
وعد  : م م مااحنا قولنا لبابا 
حمزه بزعيق اكتر : بابا وانا 
وعد :  اااانت ماكنتش قاعد 
زعق حمزة اكتر : يبقي مش مرزوع خلاص مافيش خروج 
"وفجاه بيبص لقي وعد واقعه علي الارض
حمزه:  بدموووع  وعدددد

يتبع الفصل الخامس اضغط هنا 
رواية النصيب الجميل الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة سعيد
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent