Ads by Google X

رواية عصافير الغرام الفصل الثالث 3 بقلم تسنيم محمود

الصفحة الرئيسية

   رواية عصافير الغرام الفصل الثالث بقلم تسنيم محمود


رواية عصافير الغرام الفصل الثالث 

عادت لمنزلها كعادتها مرهقه جدا جدا ولكنها تفاجأت بمن يسحبها من شعرها للداخل بقوة 
همس بصراخ: آآآآآآه.. يا مااااااماااااا 
حمدي( زوج والدتها ) وهو بيبوصلها بنظرات وقحة: مفيش حد هنا يا روح امك.. ثم أكمل بصوت هامس: ليه تبعدي عني يا روح قلبي مقدرش اعيش بدونك 
همس ببكاء وترجي: ابوس ايدك ابعد عني... ابعد عننننني 
كانت تصرخ فكتم صوتها وقرب منها بطريقة مقززة وهي تحاول أن تصرخ ولكن دون جدوى 
... رن جرس الباب 
حمدي بغضب وضرب رأسها بالأرض جامد: اه يا بنت***** 
مقدرتش تقوم من الأرض فزحفت بجسمها بسرعة ناحية اوضتها وقفلت الباب بإحكام ورمت نفسها ع السرير وقعدت تبكي بهستيريا وبتحمد ربنا انه نجاها من تحت ايدين المتوحش ده 
همس من وسط بكاءها: وحشتني اوي يا عدي.. ياريتك كنت جانبي 
فاقت من شرودها ووقفت ضمدت لنفسها الجرح اللي كان كبير نوعا ما، بعد أن اطمنت انه مش موجود .. بقيت تحضر محاضراتها لأنها اهملت كتير وامتحاناتها قربت جدا 
... في فيلا العسيلي ... 
حمزة: اوك يلا نلعب ملاكمة 
سامر بنظرات تحدي: يلا يا حمزة 
عدي وأيهم بصدمة: هتوقف أدام حمزة يا سامر؟؟ 
أيهم: الله يرحمك يا سامر كنت طيب والله!! 
سامر بغيظ: بس ياد يا أيهم مضيع هيبتي.. كلهم ضحكوا 
أيهم: تمام.. وبعدين أنا وعدي 
عدي برق: نعممم ياخويا؟ لا بقولك ايه انت واخوك هتفتروا على خلق الله.. لا مش موافق طبعا 
حمزة ضحك بصوته كله: يابني اللي يشوفك كده ميقولش عليك ابدا انك ضابط عمليات خاصة ومدرب على أعلى مستوى 
بدأ التحدي بين سامر وحمزة.. بدا على سامر انه بيدرب كتير حتي يصبح بهذه القسوة... ولكن هيهات كان فرق بينه وبين حمزة كبير. فاز حمزة بالنهاية 
سلموا على بعض ووقع سامر ف أرض الحلبه مش قادر ياخد نفسه
حمزة بقلق: سامر.. سامر انت كويس؟ 
سامر بصوت متقطع: ااه.. من..ك.. كح كح.. لله.. يا.. بع.. يد
عدي بتنهيده: الحمد لله لسه عايش 
مر الليل وطلع النهار يحمل في طياته الكثير لم تستطع همس الذهاب إلى جامعتها فذهبت إلى العمل مباشرًا
كان حمزة يتوسط القاعة واضعا قدما فوق الآخرى بغرور لا يليق سوى به ويشع الغضب من عيناه 
دخلت وأول ما شافها قلبه دق بسرعة.. دقق النظر فيها وشاف الجرح كان نفسه يعرف سببه ايه.. ووجد الحزن يخيم على وجهها الرقيق 
دق هاتفه فرفعه بغضب: في اي جديد يا سامر 
سامر: ابدا يا حمزة 
حمزة: خلاص يا سامر احنا نكون على طبيعتنا وصدقني أول ما يظهر اللي بيعمل الحركات الرخيصة دي مش هكتفي بدفنه  حي 
سامر: تمام يا معلم.. انا هروح بقا تعبت 
حمزة: ومتجيش الشركه النهاردا 
..... 
همس اتعرفت على واحده من الخدم اسمها ليلي.. فهمس بطبيعتها اجتماعية 
ليلي: بس انتي ما شاء الله عليكي قمر.. عارفه فيكي شبه من مليكة هانم
همس باستغراب: مين مليكة هانم؟ 
ليلي: اخت حمزة بيه وأيهم بيه.. بس فتنه بصراحة، جميلة فوق الوصف 
همس تشوقت لرؤيتها: طيب هي منتقبة؟! 
ليلي: لا.. هي لسه صغيرة ف أولى ثانوي 
همس: اممم.. وحضرتك عندك أطفال؟ 
ليلي: ٣ بنات الكبيرة ٣ ثانوي، والاتنين التانيين توأم ف أولى اعدادي 
همس: ربنا يوفقهم ويسعدهم يارب.. 
ليلي: بصي يابنتي انتي بتصلي وملتزمة ما شاء الله عليكي عيزاكي تكلميني شوية عن الصلاة لأني مقصرة والله
همس بسعادة بالغة: بالله.. بصي يا طنط الصلاة دي عماد الدين عارفه لو الإسلام راجل الصلاة هتكون رأسه لأنها أول شئ يحاسب عليه المرء يوم القيامة فإنها إذا صلحت صلح العمل كله وان فسدت فسد العمل كله، الصلاة بتقربنا من ربنا جدا يعني مفيش حد ف الدنيا دي كلها هيوافق يقابلك خمس مرات ف اليوم.. عمر ما حد هيقبلك بكل أحوالك زعلانه فرحانه تعبانه ابدا غير رب العرش عشان كده ربنا خلاهم خمس صلوات ف اليوم عشان العبد يقرب منه ويشكيله همومه. عارفه انك أول ما تبدئي ف الوضوء خطاياكي بتنزل تعويض عن كل عضو مع آخر قطرة ميه. أما أول ما انتي تبدئي ف الصلاة بقا كل الذنوب والخطايا تتجمع على اكتافك وكل ما تسجدي وتركعي الذنوب دي بتقع عنك.. عشان كده نطيل الركوع والسجود لله سبحانه وتعالى 
ربنا ف كتابه الكريم بيقول( إِنَّ الصَّلَاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتًابًا مَّوْقُوتًا) صدق الله العظيم 
الصلاة فرضت على الرسول صلى الله عليه وسلم في ليلة الإسراء والمعراج وكانت خمسين صلاة ف اليوم الواحد... فالرسول عليه افضل الصلاة والسلام كان يطلب من ربنا انه يخفف عن أمته لحد ما بقيوا خمس صلوات بس لكن ثوابها خمسين ف الميزان ... الصلاة هي الرادع عن كل الأخطاء والفواحش لأن ربنا سبحانه وتعالى قال( إِنَّ الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر)، كمان اللي بيصلي ده أجره عند ربنا عظيم 
قال الله تعالى( واقيموا الصلاة وآتو الزكاة وما تقدموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا وأعظم أجرا) 
يعني أجره عظيم فعلا 
أنهت حديثها ووجدت جميع السيدات ف المكان ينظرون إليها باعجاب شديد ومنصتين للحديث باهتمام 
ليلي: بارك الله فيكي يابنتي والله كلامك ريح قلبي 
سعاد: قاعدين بتعملوا ايه؟ كل واحده على شغلها منك ليها 
..... 
عدي وهو بيكلم أيهم ف التليفون: فينك يا أيهم؟ 
أيهم بنوم: خير
عدي: هو سؤال واحد.. فينك؟ 
أيهم بملل: ف شقة الزمالك 
عدي بضيق شديد: تعال عايزك 
أيهم: في ايه تاني ع الصبح؟ 
عدي: الساعة ١١ يا زفت. كفاية نوم كده 
أيهم: ماشي.. سلام 
أنهى أيهم مكالمته ونظر بجانبه لم يجد أحد زفر بضيق بعض الشيء... تفقد اشياءه ( مفاتيح عربيته bmw. فونه. فلوسه) شاف كل حاجة مكانها.. اخد دش سريع وخرج . ركب عربيته 
أيهم بغضب ف نفسه: مش عارف انا هم مالهم بيا؟ حياتي وانا حر فيها.. ربنا ياخدك يا حمزة انت وسامر زفت وأولكم عدي 
... أيهم: الوو 
حمزة: شكك كان ف محله.. بس لازم نعرف مين اللي عمل كده 
أيهم بانتصار: طب كويس.. واه طبعا 
حمزة: خليك مصحصح معايا ع الخط كده على طول 
أيهم بحب: عنيا ليك يا زومي.. يعني هي مالها الصفقة دي؟ 
حمزة: صفقة كان عليها منافسة جامدة.. وبصراحه مش قليلة لو مكناش كسبناها كنا هنخسر خسارة كبير 
أيهم بثقه: عمرك ما تخسر ابدا يا حمزة .. 
.... 
عصام: طب اهو كسب الصفقة الجديدة 
ميار: اعمله ايه يعني؟ ما قولتلك قبل كده مبعرفش أخد منه حق ولا باطل 
عصام: يبقي تنسحبي من اللعبة يا ميار 
ميار بعصبية: محدش هياخد تار بابا غيري 
عصام بتنهيدة: وانا بنفذ مخططاتك زي الابلى قال نحرقله المخزن.. طب اهو ما تضررش ببصله 
ميار: خلاص ننقل ع الخطة التانية!! 
عصام بتفكير: لالا مش ممكن اسمع كلامك تاني... ميار احنا عايزينك تتجوزيه عشان تنقوليلنا كل تحركاته
ميار بضيق شديد: انا مش هشتغل معاك ومع المافيا بتاعة بره دي تاني انا هاخد تار بابا بمعرفتي
عصام: يابنتي ما تتعبيش قلبي معاكي.. وبطلي غباء احنا كده بناخد تارنا لما نهدله شغله اللي طالع بيه السما ده ونجيب منخيره الأرض.. هيكون في ايه انتقام احسن من كده تاني؟ 
ابتسمت ميار بشر قائله بغموض: ان شاء الله 


يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent