رواية غيوم الشمس الفصل السابع 7 - اطياف راحله

الصفحة الرئيسية

رواية غيوم الشمس البارت السابع 7 بقلم اطياف راحله

رواية غيوم الشمس كاملة

رواية غيوم الشمس الفصل السابع 7

لقد أصبح حبك يسري في وريدي كالدم وينبض كالشريان في القلب كلما انكرته وقلت أنني لا أحبك أعلن قلبي عصيانه وأعلن حبك أعلن وجودك أعلن بقاءك بين جنباته أعلن انك مازلتي في قلبي رغما عني نعم ماكنت اريد وجودك ولكن كان لقلبي رأي آخر.

شمس شمس مالك فيكي ايه ياحبيبتي ماسكه بطنك ليه ووشك ماله أكده اصفر زي الليمونه مالك ياجلبي فيكي ايه.

بس ياصفيه بتعلي حسك كد ليه انا كويسه مفياش حاجه.
صفيه // مفكيش حاجه كييف دا انتي مجدراش تصلبي طولك ومدروخه وصفره زي الليمونه يطلع ايه دا بجي ياشمس.
انا عجولك يطلع ايه ياعمه.
جولي ياصالحه منكم نستفيد انا فعلا معرفهاش اللي هيه فيه ده ايه سببه.
شمس // وطوا حسكوا انتوا ايه عايزين جنازه وتشبعوا فيها لطم.
صالحه / / كفا الله الشر جنازه ايه يامرت خوي دفرح وهنا بإذن الله انتي حبله ياشمس كل ده أن شفته في الشهور الاولانيه
من الحمل نفس اللي عيحصولك دلوكيت هو اللي كان يحصلوا.

صفيه // بتتكلمي جد ياصالحه يعني شمس حبله يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك.

شمس // بس ياصفيه بس اسكتي خالص اسكتي وانتي ياصالحه تعالى معاي عايزاكي.

صالحه // طيب براحه استني انا جايه اهوه طولي بالك متشدنيش أكده.
شمس // ادخلي ياصالحه وبتجفل الباب.
صالحه // فيه ايه ياخيتي مالك جيباني على ملا وشي وكمان بتجفلي الباب علينا.
شمس // اوعاكي ياصالحه حد من ناسك يعرف اني حبله دي تبجي آخر حاجه بيني وبينك ليوم الدين.
صالحه // واه ياخيتي كيف ده طيب دول لو عرفوا عيطيروا من الفرحه من اول ابوي لأخوي لاصغر عيل في الدار ولا عمتي عزيزه الفرحه معتسعهاش دا ولد وضاح وانتي معرفهاش وضاح عندها ايه زي ماعتجول ابن جلبها اللي مخلفتهوش.
شمس // معتجوليش لحد ياصالحه محدش عيعرف بالخبر ده.
صالحه // طيب فهميني فيه ايه ياخيتي وانا عنفذ اللي عتجولي عليه.
شمس // في الاول نتفج أن محدش يعرف حاجه وبعدين افهمك على كل حاجه.
صالحه // انا معجولش لحد اي حاجه واصل بس لازم افهم انتي ناويه على ايه وايه غرضك من انك تخبي عليهم انك حبله.
شمس // وانا عجولك على كل حاجه بس لو حد عرف الموضوع ده دا اللي عيبجي بيني وبينك.
__________________________ اطياف راحله

عرفتي هتعملي ايه يا رئيسه تاخدي بالك زين وتاخدي بالك على مياده اوعي البت يارئيسه.
رئيسه // الله يغمك يابعيد جلتلك جبل أكده خلي البت بعيد عن الشغل ده بردك مصمم لتوحلها معانا في الزفت الشغل ده.

عزام // يأمره يافقر يابت الفقر هي البت عتعمل ايه يعني دي عتبجي معاكي هي عتشتغل لوحدها.
رئيسه // لازم ياحزين تحطها معانا في الطين والوحل لازم تدخلها في الشغل الشين بتاعك عشان خاطر الفلوس تبيع نفسك واللي خلفوك عشان خاطر الفلوس كان يوم اسود يوم معرفتك واتجوزتك الجرش هو ابوك وامك ومعندكش عزيز ولا غالي غيره ياحزين.

عزام // لايابت اسم الله عليكي ما احنا زي بعض يابيضه جال على رأي المثل اتلم المتعوس على خايب الرجي ياختي الحال من بعضه أنتي كنتي عايزه تخلصي من مرت ابوكي اللي كانت زجياكي المرار وكانت عايزه تجوزك راجل كد ابوكي ومالجتيش جدامك غيري هربتي واتجوزنا لو كنتي لجيتي حد غيري مكنتي عتتجوزيني واديكي جولتي اهو ضل راجل ولا ضل حيطه وحميتك من مرت ابوكي ومن تحكماتها وكتبت عليكي ومن يومها عايشه عيشه زي الفل مع راجل كد الدنيا ولا حد يجدر يبصلك.
رئيسه // راجل وكد الدنيا كمان هههههه صوتي ياللي منتش غرمانه دا انت فاضل تجطع مني وتبيع عشان الفلوس دا انت عاملني عرض في الجهوه وفرجه للي يسوي واللي وكل ماجولك نفسي اجعد في الدار وابجي زي أجل واحده في البلد تجولي عتجعدي في البيت تعملي ايه الجهوه دي اكل عيشنا ولازم نشتغل علشان نعرف نعيش.
عزام // وانا اعمل ايه يعني ماهي العيشه مره.

رئيسه // خلاص بجي متعملش فيها السبع رجاله وتسند ضهرك جامد وتبجي عتوجع الجدار اللي انت ساند عليه اتعدل أكده واتكلم عدل الا انا خلاص طفح الكيل..

عزام// عتاخدي البضاعه من مكانها وتوصليها للمكان اللي هي رايحه فيه وبعد كده نتكلم ماشي يا رئيسه.

رئيسه // روح منك لله ياعزام ربنا ياخذك ويريحني انا وبنتي منيك بحق ما انتا ممرمتني وموريني الذل أكده.
عزام // اكل العيش ياجلب عزام... مر هنعمل ا ايه بقى.
يالا علشان متتاخرش.
________________________اطياف راحله.

مش فاهم برده ياعزيزه هي راحت دا ر ابوها ليه.
عزيزه // مفيش ياخوي عتشج عليهم وتاجي طوالي.

جابر // عزيزه متعرفيش تكدبي طول عمرك.
عزيزه // ما نا جولتك ياخوي عتشق والحاجه الكبيره بعافيه شويه جالت عتطل عليها.
جابر // ووضاح مراحش معاها يوصلها ليه ويطل على الحاجه الكبيره.
عزيره // عنروح كليتنا ياخوي نطلوا عليها ووضاح معانا.
جابر // ماشي ياعزيزه بس لو عرفت ان فيه حاجه بتحصل من ورا ضهري انتي اللي عتتحاسبي ياعزيزه.

عزيزه ///في سرها ربنا يعديها على خير.
************************

عتقول ايه ياهيبه انا لايمكن اعمل أكده عزام اسيبه في اي وقت معدش يهمني لكن بتي اسيبها ازاي.
هيبه // عتطلبي الطلاق يارئيسه وبتك عتاجي معانا.
رئيسه // مينفعش ياهيبه مينفعش.
هيبه // يابوي عليكي يارئيسه عجبك الوضع اللي احنا فيه كل ماعوز اشوفك نتغلبوا الغلب ده كله.اانا كنت عموت علشان اشوفك واستنيتك النهارده لما تخلص توزيع وجيت طاير ليكي انتي معرفهاش انا اتوحشتك قديه.
رئيسه // وانا كمان اتوحشتك جوي ويادوب خلصت ووصلت مياده البيت وةوقلتلهم اني هستجدي شويه طلبات ومش هعوج.
بس انتي مش جولتلي أننا معدش ينفع نتجابل اهنه تاني ايه اللي خلاك تجولي اجي هنه وبعدين الأوضه دي اتجفلت ليه ايه اللي فيها عشان تحطوا عليها الجفال دي.
هيبه // يا بوووي عليكي بجولك اتوحشتك جوي تجوليلي الاوض والجفال تعالى ياجلبي طفى النار اللي جايده في جلب حبيبك انتي مش عارفه يا رئيسه بعدك عني ده بتحمله الزاي انا عايش في جحيم مع َمرتي اللي ربنا ياخدها وبستني اللحظه اللي بنتجابل فيها.

رئيسه // ومين سمعك والله ياهيبه انا مش متحمله حياتي مع الزفت عزام الا عشان خاطر بتي هي اللي مصبراني على الهم اللي انا فيه ومقابلتي ليك بتهون عليه شويه وبدعي ربنا يخلصني منه ومن عيشته.
هيبه // عتخلصي يارئيسه عتخلصي وهنعيش مع بعض ومش عنفارق بعض ابدا.
رئيسه // ميته بس ياهيبه ميته بس.

مستعجله جوي يافجره يابت المركوب مستعجله عايزه تخلصي مني.
عزام يالهوي انت جيت اهنه ميته.
اه عزام يافجره انا شاكَك فيكي من مده ورجبتك النهارده لما وصلتي البت البيت وخرجتي تاني. عزام اللي انخدع فيكي وكان فاكرك مره حره محدش يقدر يغويكي طلعتي خاطيه.
انا عجتلك يابت الكلب يافجره عقتلك.

هيبه /// تاخد كام ياعزام وتطلج من غير شوشره وفضايح انا عارفة زين الجنيه ابوك واللي خلفوك كمان عشان أكده بجبلك من الاخر.
عزام // لا هيبه بيه مش في كل حاجه الفلوس عتنفع دا انا عجرسها في البلد كلها وعجرسك انت كمان وعجول لاخوك كبير البلد واعرفه اخوه بيعمل ايه وبيتاجر في ايه وان مسكته مع مرتي كمان .
هيبه // يبجي انت اللي اخترت ياعزام وجنيت على نفسك انا كنت عايز احلها معاك بس انت مش عايز تحل وغاوي فضايح
وانا بجي معنديش حل تاني.
هيبه بيطلع الطبنجه وبيضرب عزام ٤ طلقات في صدره.
رئيسه // يامري يامري انت عملت ايه جتلته يادي المرار اللي انا فيه ايه اللي انت عملته ده.
هيبه // اومال كنتي عايزاه يفضحنا في البلد كلها ويروح يجول لأخوي جابر علشان يتاويني ويتاويكي.
رئيسه // تجوم تجتله وبنتي هجولها ايه دلوكيت.
هيبه // متخافيش انا عتاوي جتته كان هرميها في أيتها مكان اوحتي ارميها في المصرف كان هجامه طلعوا عليه وسرجوه ولما جاوم جتلوه.
رئيسه مين عيصدق الكلام ده.
هيبه // عيصدقوا وكمان المباحث لما تاجي معتلجيش دليل.
رئيسه // يامري يامري كان مستخبيلي فين ده.
هيبه // بطلي ندب احنا مش كنا عايزين نخلصوا منيه هي جات من عند ربنا.
رئيسه // كنا عايزين نهرب مش نجتله.
هيبه // وخلاص اللي حوصل حوصل بطلي ندب عاد.اانا عجيب مشمع وعلفه بيه ونرميه في المصرف وانتي تنضفي الدم ده.
يالا بسرعه شهلي عايزين نخلص من الموال دا بجي اخلصي.

*******************************
اللي انتي عملتيه ده هتتحاسبي عليه كيف تخرجي وتاجي بيت ابوكي من غير ماتاخدي مني الأذن.

شمس // وهو انا بشوفك عشان اخد منيك الأذن ولا لجياك اصلا انت ياامافي الأرض يامع اصحابك يا في غيه الحمام لا فاضيلي ولا حتى بتسأل عليا انا من يوم مادخلت بيتك وانا حاسه اني انا عبء عليك حاجه مستحملها غصب عنيك لجمه واقفه في زَورك لااعرف تبلعها ولا عارف ف ترميها حاجه فرضوها عليك عصب عنيك عمري محسيت انك بتخاف عليا وتحبني و َلا اني غاليه عندك ولا انك راغبني زي اي راجل مبيرغب مرته انت خلتني احس اني ولاحاجه ولا ليا جيمه بجيت كل يوم انام وانا دمعتي على خدي وكل ده ليه يعني عشان ايه وعشان مين ليه أرضى بالذل ده. اسمع يابن الناس زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف وانت تشوف حياتك وانا اشوف حياتي روح اتجوز وعيش حياتك وانا كمان هعيش حياتي زي مانا عايزه.
وضاح // كييف يعني عتتجوزي راجل تاني.
شمس // مالكش صالح بيا انا حره اتجوز متجوز انا حره روح للسنيور ه اللي انت بتحبها ومش جادر تنساها ولاجادر على بعدها.
وضاح // مين اللي جالك الكلام ده انتي بتخرفي تجولي ايه.
شمس // انت عارف زين اني مبخرفش ودي الحجيجه امك اللي خبرتني بيها عشان تحرج دمي اكتر ما نت حرجته. وتزود في الذل الذل اللي زلتهولي والمر اللي سجتههولي الكام شهر اللي عشتهم معاك انا خلاص بكرهك ومبجتش طايجه عشتك ولا المرار اللي انا فيه انت لو راجل وليك كلمه مكنتش اتجوزتني غصب عنيك بس انت مش راجل.

صفعه مدويه على خد شمس جعلت رأسها تدور وتترنح من قوتها تكاد تفقد النطق من هول المفاجأة.
لم يكتفي وضاح بالصفعه بل قبض بكفيه على زراعيها تكاد أصابعه تخترق زراعيها من شده الضغط عليهم وانفاسه الحاره الغاضبه تلفح وجهها من شده القرب .
وضاح // انا عوريكي مين هو اللي مش راجل واعرفك كيف تجلى أدبك وتطولي لسانك وخدي التجيله ايوه بحب بت خالتي وعتجوزها عليكي وعسيبك أكده كيف البيت الوجف لاعتبجي مطلقه ولا متجوزه وقسما بالله ياشمس لازم اربيكي وعرفك أن الله حج وازاي تغلطي في جوزك من بكره عرتب لفرحي على داليا وانتي اجعدي اهنه براحتك لماتشبعي من الجعده اهنه عترجعي البيت عتلاقي مرتي الجديده في البيت.
شمس // هههه دابعدك خلاص انت النهار ده نهيت كل شئ كان عندي امل انك تجول انك مش عتحبها وان الكلام اللي جالته امك كان عشان تحرني بيه بس انت خلاص بايع وجطعت آخر خيط بيربطني بيك خلاص انا لو بيتك ده جنه مش هرجعه تاني روح لحبيبت الجلب اتجوزها واتهني بيها.

وضاح // وانتي زعلانه ليه اروحلها ولا مااروحلهاش انا حر في اللي هعمله.
شمس // وانا ايه اللي هيزعلني اعمل اللي تعمله اني في بيت ابوي معززه مكرمه بت رجال وبت أكابر وعطلجني واعيش حياتي.
وضاح // مش عطلجك ياشمس عسيبك أكده لا انتي طايله سما ولا أرض كيف البيت الوجف.
شمس // عطلجني وعجول لأبوي على كل حاجه وعلى كل اللي حصل من يوم مدخلت بيتك.
وضاح // ههههههه انتي عتخوفيني إياك انا مبخفش من مخلوق على وش الأرض. مطلعهاش في دماغي اخدك من اهنه بالعافيه وتعيشي مع ضرتك.
شمس // عتجول ايه دا لايمكن يحصل على جثتي لايمكن ارجعلك تاني.
وضاح // هترجعي ياشمس وحياتك لترجعي برضاكي اوغصبن عنك هترجعي وابجي افتكري كلامي كويس وانا هعرفك زين انا راجل ولا لا.
تذكرت ماتفوهت به من كلمات جارحه ونعتها له بعدم الرجوله توارت خجلا عما ما قالته. انا مكنتش اجصد
اجول أكده.
وضاح // تجصدي ولا متقصديش زي مجولت لك انا هعرفك زين ان كنت راجل ولا لا انا ماشي يومين وترجعي بدل مايكون ليا تصرف تاني معاكي.
شمس // انا مرجعاش والديني بجولهالك واعمل اللي تعمله.

يامرحب يامرحب بالغاليين ولاد الغاليه يامرحب ياختي نورتي البيت والبلد كلياتها تعالى ياهدي تعالى ياداليا واجفين بعيد ليه اتفضلوا.

ناديه // مع كنتي حالفه ما ادخل بيتك تاني بعد اللي حصل بس لولا البنات أصروا عليا.

بدريه // ليه بجي دانتي تدخلي البيت وتنوريه في اي وقت هو انا ليا غيرك في الدنيا انتي وبناتك.

ناديه // بتقولي كلام في الهوا وخلاص لو كنت اختك حبيبتك بحق وحقيقي مكنش ابنك ساب بنتي وراح اتجوز واحده تابيه.
بدريه // أباه بجي يا خيتي ماانا حكيتلك على كل اللي حصل
وأن الموضوع كان غصب عني وعن ولدي وعاما انا عملت المستحيل علشان افرجهم عن بعض وهي دلوكيت غضبانه في بيت ابوها علشان أكده انا بعتلك تاجي.
ناديه// طيب والديني جيت ايه اللي هيحصل بعد ماجيت.
بدريه //اللي عيوحصل اللي احنا كنا عايزينه.
ناديه // طيب وجوزك بتقولي انه هو اللي مختار العروسه علشان الصلح بين العيلتين.
بدريه // حتى لو الموضوع يتم في السر من غير محد يعرف وبعدين لما الأمور تهدي نعلن ونخليه أمر واجع على الكل.
ناديه // نعم ياختي دا كان عبد المجيد يطين عيشتنا ويخلص علينا كلنا هو انتي تايه عن جوزك.
بدريه // لا مش تايهه بس لما يلاقي هم متجوزين معيجرش يعمل حاجه ويكون في علمك جابر مجدور عليه انا مخيفاش غير من العجربه اللي اسميها عزيزه هي اللي ممكن تبوظ الدنيا.
ناديه //طيب انتي خدتي رأي ابنك في الكلام ده.
بدريه // ابني ياجلب امه عيحب داليا ومنسهاش وعايش مع المغفلجه دي بالعافيه وهو انا كل اللي بعمله دا يعني عشان مين ماهو عشان خاطره.
ناديه // على العموم سبيني ادورها في دماغي واشوف أولها من آخرها َاشوف هترسي على ايه علشان ابقي عامله حساب كل حاجه وبعدين كمان عايزه اتكلم مع وضاح بتقولي البت حلوه قوي يمكن يكون غير رأيه.
بدريه // براحتك ياختي هحضرك لجمه وبعدين ترتاحي شوي وبعد أكده نشوف هنعمل ايه.

ياحاج جابر ياحاج جابر الحق يابا الحاج مصيبه كبيره.
جابر //فيه ايه ياز فت ايه اللي حصل.
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent