رواية غيوم الشمس الفصل الخامس 5 - اطياف راحله

الصفحة الرئيسية

رواية غيوم الشمس البارت الخامس 5 بقلم اطياف راحله

رواية غيوم الشمس كاملة

رواية غيوم الشمس الفصل الخامس 5

انين القلب ودموع العين وحنين لأيام مضت طفولتي التي كنت اعرفك فيها فارس أحلامي الذي يمتطي جواده الجامح ويحمل معه باقات الزهور وامنياتي الجميله.. أصبحت الآن أراك حلما مفقود ابحث عنه في كل مكان ابحث عن كل شيء فقدته عن امنياتي الضائعه عن فرحه بين احزاني المؤلمه ابحث عنك فلم أجد منك إلا بقايا حلمي الضائع.

زي ماسمعتي أكده مالكيش صالح بيا اعمل اللي اعمله انا حر واياكى تدخلي في اي حاجه تخصني انتي اهنه تشوفي طلباتي وتنفذي اللي عقوجلك عليه من غير كلام دا لو كنتي عايزه تعيشي معاي اهنه.

شمس / عتجول ايه عاد اني مرتك وليا حجوج عليك واني كنت عملت ايه يعني للموشح اللي جولته الحج عليه اني بسالك فيك ايه شيفاك متكدر ومش طايج نفسك دا جزاتي يعني.

وضاح //معيزكيش تسالي معيزكيش تدخلي في اللي معيخصكيش فاهمه انا أكده معحبش حد يتدخل في شئوني وخاصه الحريم وحاجه كمان عايزك تفهميها زين الجوازه دي اتفرضت عليا يعني غصب يعني زي اللجمه اللي واجفه في زَوري لا عارف ابلعها ولا عارف ارميها.

شمس // ايه الكلام اللي عتجوله ده يعني ايه مغصوب على الجواز مبتغصبش على الجواز الا البنته الرجاله محدش بيغصبهم على الجواز.

صفعه مدويه على وجه شمس ردا على ماتفوهت به من كلام وشعور بالندم على مافعله ودموع حارقه ممزوجه بالالم والحسره على مافعله وضاح ولم يمر على زواجهما اربعه شهور.

شمس // هي حصلت للضرب بتمد يدك عليا لما انت مش عايزني من الاول اتجوزتني ليه إياك عتقولي علشان الصلح بين العيلتين كان فيه الف طريقه غير انك تجوزني وانت مش رايدني.

وضاح //اللي حوصل حوصل خلاص الكلام معدش يفيد بشي الجوازه تمت واللي كان كان بس اللي لازم تعرفيه اني معحبش وجع الدماغ وكل شويه رايح فين وجاي منين معيزكيش تدخلي في اللي ملكيش فيه ولا تدخلي في حياتي نهائي الكلام ده لازم تفهميه زين مش كل شويه عنلتوا ونعجنوا في الموضوع ده.

شمس // بس دي مش عيشه دي عيشه تجصر العمر انا عمر ماحد عاملني المعامله دي ولا حد جلل مني أكده.

وضاح // وهي دي عيشتي عجبك على أكده اهلا وسهلا مش عاجبك الباب يفوت جمل.
شمس // ياه انت بايع جوي كده و جودي مش فارج معاك مكنتش اعرف اني رخيصه عندك جوي أكده. الله يسامحك يابوي زي ما رمتني الرميه دي.
وخزه في قلب وضاح عندما نظر لها وقد اختنقت بالكلمات وهي تحدثه وأصبحت دموع عينيها كشلال يجري علي خدها بالرغم من حاله الحزن الذي تمتلكها الا انها تبدو في غايه الجمال بعينيها اللتان يشبها لون العسل الممزوج بالآخضر الهادي وشعرها الأسود الذي ينسدل على ظهرها كالحرير وبشرتها التي تبدو كلون الحليب لقد ازداد وجهها في التوجه من كثره البكاء. ينظر لها كأنه يراها لأول مره يانب نفسه لطريقته معها في الكلام التي اوصلتها لتلك الحاله تمنى في نفسه انه لو اقترب مها وقام باسترضاءها واعتذر عما قاله ولكنه تراجع فجأه وارتدي عباءته وغادر المكان مسرعا قبل أن يضعف أمامها اما هي فاطلقت العنان لدموعها واشتد صوت نحيبها لتعلن عما بها من ياس وقهر.
_______________________________اطياف راحله

عتقول ايه يا واكل ناسك انت ايه دخل مراتي وبتي في الموضوع ده انت اتجننت عاد دا لا يمكن يحصل ابدا مرتي وبتي بره الموضوع ده.
الرجل // دي أوامر سعفان بيه وعيجولك دي أوامر مفيهاش كلام.
عزام // يعني ايه أوامر مفيهاش كلام انا مش موافق مرتي وبتي ملهومش دخل في الموضوع.
الرجل //سعفان بيه عيبلغك أن الفلوس عتبجي الطاق طاقين بالنسبه لبتك ومرتك.
عزام //يابوي الطاق طاقين لا أن كان أكده افكر.
الرجل // مفيش تفكير ياعزام سعفان بيه جرر خلاص ان مرتك وبتك هما المسؤلين عن التسليم اللي عندي انا بلغته لك وخلاص استني أوامر تانيه من البيه ومتنساش اللي جلنا لك عليه والناس كلياتها على الجهوه يوم الخميس بالليل عتفتح الموضوع بتاع أرض بشير وعتجول اللي بلغنا هولك من غير متزود ولا تنقص كلمه.
عزام // تمام ياابو عمو انا متوصاش في الحاجات دي وعارف شغلي كويس.
الرجل // اما نشوف والله باين عليك منفوش على الفاضي.
عزام // عيب عليك يا ابو عمو دا انا عزام البنداري انتو لساتكم عتعرفوني النهارده.
الرجل // نهايته البيه الكبير بعتلك دول تدي نصهم لمرتك وبتك علشان يجيبولهم خلجات زينه علشان يبان ا أكابر ومحدش يشك فيهم.
عزام // يخطف الفلوس من الرجل ويبتلع ريقه ايو أكده بلى ريجي دا الحكايه ناشفه على الآخر وبيعد الفلوس.
الرجل // متنساش مرتك وبتك زي ماجولتلك.
عزام // اومال عاد عنساهم الزاي. دا انا لا يمكن انساهم دول وش السعد عليا.
______________________________ اطياف راحله

في بيت عيله الدامي.
أدهم وبعدين معاك متكسفنيش عاد انا مكنتش عايزه اجولك.
أدهم //جلب أدهم وعجل أدهم وروح اللي خلفوا أدهم كمان طب احلفي طيب انك حامل صوح.
صالحه // يووه بجي يا أدهم اعملك ايه علشان تصدق يعني.
أدهم // يابت مصدجك بس مش جادر اصدج الفرحه اللي انا فيها مش جادر أصدق أن ربنا حجج ليا كل أحلامي وكل اللي أتمنيتهاللهم لك الف حمد وشكر.
صالحه // لا يا جلبي صدج بعد سبع شهور عيجينا عيل يربطنا ببعض طول العمر.عيل عيتوج الحب اللي بينا وعيبجي راجل زين كيف ابوه.
أدهم // وعرفتي منين انه عيكون ولد أن شاء الله مايمكن تكون بت وتكون زي الجمر كيف امها.
صالحه // لا انا متأكده ان شاء الله انه ولد وشبهك كمان انا مش عتنازل عن أكده.
أدهم // للدرجه دي عتحبيني يا صالحه.
صالحه // لسه عتسال يا أدهم دا انا عحبك اكتر من روحي دا انا من يوم ماو عيت على الدنيا مشفتش غيرك حتى سنين الخلاف بين العيلتين كنت كل يوم أدعي ربنا ان مكونش مكتوبه لحد غيرك وان يجع شملي اني انت يوم ماعرفت خبر جوازنا كان جلبي عيجف من الفرج ومكنتش مصدجه أن ده ممكن يحصل بعده ده كله لسه بتسالي أن كنت عحبك ولا لا.
أدهم // واه يابو وي ايه الكلام الحلو اللي يدوخ ده وايه اليوم الحلو ده دا انت امك دعيالك النهارده يا أدهم. بجولك ماتاجي اجولك كلمتين سر في ودنك علشان محدش يسمعنا.
صالحه // أدهم وبعدين معاك انا لازم انزل دلوقت.
أدهم // بتحلمي يابت عبد المجيد مفيش نزول ياجلب أدهم استعنا على الشجي بالله.
صالحه // نزلني ياا هم عشان خاطري.
ادهم// يابت ان كان عليه دا انا عايز اشيلك في جلبي.
صالحه // لا والنبي ياادهم مش وجته لازم انزل علشان اساعدهم الا امي تزعل.
ادهم // طب يرضيك انا ازعل ياجلب أدهم وبعدين لا زم احتفل بالخبر الزين ده مينفعش يعدي أكده بموت فيكي ياصالحه بموت في التراب اللي بتمشي عليه.
صالحه // أدهم عشان خاطري اد ابتلع آخر حروف اسمه في قبله وضع فيها عشقه وحبه لها ودابا معا في نوبه عشق جارفه بث كل من منهما فيها عشقه للآخر ليهيما معا في سماء العاشقين معلنا كل منهم خضوعه للآخر بكل كيانه ومشاعر وحواسه.
____________________________اطياف راحله

في بيت الجبلاوي.
ياشمس ياشمس ياشموسه انتي فين ياشمس.
شمش // انا اهنه ياعمه صباح الخير.
عزيزه //صباح الورد والفل والياسمين على عيونك ياجلب عمتك جايه اجولك على خبر عيخليكي تطيري من الفرحه.
شمس //خير ياعمه فرحيني دا انا نسيت الفرحه.
عزيزه // صالحه حبله.
شمس // عتتكلمي جد ياعمه.
عزيزه // اباي ياشمس وانا عمري جولتلك حاجه غلط.
شمس // دا اسعد يوم ياعمه اليوم اللي عشيل فيه ابن أدهم اخوي.
عزيزه // وانت كومان ياجلب عمتك اجدعني وهاتلنا عيل نفرحوا بيه.
شمس //كله بأمر ربنا ياعمه حد ليه في أمر نفسه شي.
عزيزه // مالك ياجلب عمتك عتبكي ليه وايه كل الحزن اللي في عنيكي ده.
شمس // مفيش ياعمه انا بس مخنوجه شويه.
عزيزه // من ايه ياجلبي فيه حد زعلك. جولي بس مين زعلك وعتشوفي انا هعملك فيه ايه.
شمس// وضاح ياعمه معرفهاش ماله مش طايجلي كلمه وكل ما اكلمه ولا اسأله على حاجه يجولي مالكيش فيه وميخصكيش ومعاملته بتتغير معايا كل يوم عن التاني.
عزيزه // ياعني ده اللي مزعلك ياعبيطه الرجاله كلياتهم طبعهم أكده ماعيحبوش الحريم تتدخل في شغلهم ولا يسألوا في اي حاجه ووضاح كيف ابوه تمام في طبعه وبعدين ياعبيطه انت الواحده بطريجتها تجدر تطوع الراجل كيف ماهي عايزه وتعرف منيه كل حاجه وبعدين يا جلب عمتك انتي عليكي جمال يلوح أيتها راجل ماعتعرفيش تدلعي وتتبغنجي وتاكلي عجله انا اللي ععلمك ياشمس دا انتي بت مدارس ودماغك متنوره والرجاله كلهم ديتهم معروفه جميص نوم حلو ومدلع وشويه اسمه ايه اللي عتجولوا عليه موكياج ده ولا معرفهاش اسمه ايه وتمشي تتمختري جدامه في الاوضه عطيري عجله وعجل اللي خلفوه كمان انا برده اللي ععلمك ياشموسه..
شمس // والله انتي عسل ياعمه هههههه.
عزيزه // ايوه يابت اضحكي أكده خلي وشك يشع نور فكرتيني بالذي مضى يامرت وضاح الله يجازيكي طيب دا انا كان معايا راجل زي النسمه مكنش يتحمل عليا الهوى الطاير وكنت انا كل دنيته وهو كل دنيتي الله يرحمه ويحسن اليه.

شمس // الله يرحمه. كنتي عتحبيه ياعمه.
عزيزه // عحبه بس دا انت عموت في التراب اللي عيمشي عليه وهو كمان كان شايلني من علي الارض شيل ومكنش يستحمل عليا الهوى الطاير يالا الله يرحمه راح في عز شبابه
المهم البت زبيده الدلاله عتيجي البيت حدانا كل شهر عايزاكي تخليها تظبطك وتخليك تلعلطي زي البدر في تمامه اكتر مانتي وهي بتعمل كله حاجه وخليها تعملك الحمام المغربي اللي عيجولي عليه عيخلي الواحده تضوي واسمه ايه اللي عيجولوا عليه اللي عيرسموه على جسمهم ده جولي معايا يابت.

شمس // تاتو ياعمه تاتو.
عزيزه //ايوه التاتو ده بشوف البت جميله عملاه حلو جوي.
البت زبيده جن مصور في الحاجات دي وتروح مصر مخصوص تجيب الحاجات دي والبت جميله بتخليها تعملها كل حاجه انا كمان عايزاكي تخليها تظبطك ماشي ياشموسه.
شمس // حاضر ياعمه اللي عتقوليلي عليه انا ععمله مجدرش اكسر كلمتك انا ماليش غيرك اهنه.
عزيزه // وانت جلب عمتك ياشمس وطول مانا في ضهرك متخافيش مفيش حد يجدر يبصلك حتى دا انتي مرت الغالي ابن الغالي.
شمس // تعيشي ياعمه وربنا يخليكي ليه.
_______________________________ اطياف راحله
على القهوه بتاعه عزام
يوم الخميس والقهوه مليانه بناس البلد من كل الفئات العمرية ورئيسه واقفه على الناصبه بتحضر الطلبات للزباين وعزام والصبي بتاعه بيوزعوا الطلبات عزام بيروح يقعد على ترابيزه وسط اللي قاعدين وبيشرب الشاي بتاعه.

الأ جولي يابشير سمعت ان في ناس عايزه تشتري الأرض بتاعتك وتديك أرض تانيه في مكان أوجه واحسن وكمان تديك فرج سعر مع اني شايف يااخي أن أرضك ماعتسواش كل ده دي آخرها يدوك حته أرض زيها في اي مكان في البلد مش تاخد جد جميتها الطاج طاجين ويمكن تلاته كومان ايه السر يابشير جولي.
بشير / سر ايه ياعزام مفيش سر ولا حاجه هما عرضوا عليه البدل واني وافجت سر ايه بجي.

عزام // والله انت من مغاليب الزمن يابشير هي اي حاجه يجلوهالك تصدجها أكده طوالي.
بشير // تجصد ايه ياعزام.
عزام // وانا مالي يا ابو عمو الا يجولوا عزام اللي بيجوم الدنيا على بعضها.
بشير //ماتنطق ياعزام وتجول فيه ايه.
عزام // بصراحه أكده يابشير انت بيتعمل عليك لعبه وعشان انت تهمني لازم افطنك باللي بيحصل من وراك.
بشير // لعبه ايه ياعزام ماتتكلم دوغري.
عزام // بص بجي ياابن عمي الأرض بتاعتك تحتيها مجبره والمجبره دي كلها دهب ودا اللي مخلي الناس متمسكه بيها أكده الناس دي عنديها أراضي من كل جهه اشمعني أرضك انت بالذات وكمان بيدوك كل الفلوس وأرض تانيه أوجه وانت أرضك اصلا متسوايش حاجه.
بشير // ياسنه سوخه ياولاد يعني انا اضحك عليه.
عزام انت لسه على البر تجدر ترجع في الاتفاج طالما ممضتش على العجد.
بشير // بس انا خدت عربون منهم علشان كنت محتاج فلوس عشان شوار بتي.
عزام // شوفي باجي معاك كام وانا عكملك الباجي وليك عليا انا عجف معاك وعندي اللي عيطلعلك الدهب من أرضك وتبجي من كبارات البلد وتلعب بالفلوس لعب.
بشير // عتتكلم جد ياعزام يعني أرضى فيها مجبره بحج وحجيجي.
عزام // اسمع كلامي ومشى وريا وانت تشوف.
بشير // أن كان أكده اني من ايدك دي لايدك دي وكل اللي عتجولي عليه عنفذه.
عزام // اول حاجه انت عتاخد العربون وتروح توديه للناس دي وتجولهم انك رجعت في كلامك ومش عتبيع الأرض. في حاله لو موفجوش ياخد العربون كلنا معاك وفي ضهرك والبلد كلياتها عتجف وراك مهو مش معجول الناس دي تاخد الأرض بالذهب اللي فيها واحنا كلياتنا جاعدين بنتفرج
ومش لاجين الجنيه.
بشير // معاك حج ياعزام في كل كلمه من النجمه هاخد العربون وعروح تديهولهم بس انت وعدتني عتسلفني الجرشين اللي اتصرف ا في شوار بتي.
عزام // اومال يابن عمي رجبتي سداده اني متتاخرش عنك واصل.
_____________________________اطياف راحله

جنابك بس دا خطر احنا أكده بنغامر بالبضاعه بتاعتنا.
سعفان // تبجي عبيط ومبتفهمش كمان هما اللي عيدخلوا البضاعه بأيديهم جوا البلد.
الرجل // كيف بس جنابك.
سعفان // الحمام جاي من المنصوره في عربيه نقل ووضاح ابن الجبلاوي مستني العربيه على أول البلد علشان الحمام محدش يبهدل الدنيا وهما بيفتشوا العربيه وكمان لما يعرفوا أن العربيه دي تبع وضاح مش عيفتشوها فهمت يا ابو مخ طخين.
الرجل // يسلم دماغك يابيه عمر محد عيفكر أن البضاعه عتدخل في العربيه اللي جايبه الحمام. بس مقلتليش يابيه البضاعه عتتحط وين.
سعفان // مش لازم تعرف كل حاجه ياخفيف خلي كل حاجه لوجتها دلوكيت لازم تروح البلد تكلم الراجل بتاعنا وتجوله المكان يجهز علشان البضاعه عتتكمر فيه وتكلم الزفت اللي اسمه عزام علشان اني الفاتحه ماطايج الواد ده وتجوله يجهز هو التاني ويفهم مرته وبنته هيعملوا ايه واي غلطه بعمره.
الرجل // تمام جنابك كل حاجه هتكون تمام ولاتشغل بال جنابك.
سعفان // اما اشوف اني وريا رجاله ولا وريا عيال.
_____________________________اطياف راحله
في بيت الدامي.
صباح الخير يا حنه صباح الخير يامه.
صباح السعد ياوش السعد تعالى ياجلب حنا في حضنى تعالى يا غاليه يامرت الغالي الف مبروك ياحبيبتي وربنا يتمملك على خير وتجومي بالف سلامه.
صالحه // الله يبارك فيكي ياحنه ويطولنا في عمرك.
الجده // اسمعي بجي مش عايزه تنطيط من فوق لتحت اركزي كده لحد ما الحمل يثبت وعايزكي تتغذى زين انا عايزه حفيدي يبجي صحته عفيه وزين وماعيزهوش يطلع مسلوع.
صالحه // أن شاء الله ياحنا.
ماعيزانيش اعمل حاجه يامه.
كامله // لا ياصالحه عايزاكي ترتاحي البنات في المطبخ هيعملوا كل حاجه وصفيه عتشرف عليهم ارتاحي يابنتي انتي لسه في أول الحمل ومحتاج الراحه.

الحقوني الحقوني يالهووووي عايز تموتني ياهيبه طيب والله ما انا جعدالك فيها وعسيبلك عيالك وامشي.

هيبه // في ستين داهيه تاخدك وتاخد اللي جيبينك مره بومه.
الجده // فيه ايه ياهيبه هو مفيش الا انت ومراتك عاملين لكم موال كل يوم فيه ايه يابني.

هيبه // انا طهجت يامه وجبت أخرى خلاص من المره الغبيه دي اشج خلجاتي منيها ولا اعمل ايه دلوووني.
دلال // لاتشج خلجاتك ولاتعمل حاجه ياهيبه شيل ده من ده يرتاح ده عنده عسيبهالك مخدره.

هيبه // في ستين داهيه ياختي المركب اللي تودي.
وهيبه // هيبه لم الدور انت ومرتك الحكايه مش ناجصه عاد وانتي يادلال خشي اوضتك وجصري خلي نهارك يعدي.
دلال // لا مش عدخل يامه مش ابنك عيجولي في ستين داهيه ماشي انا عروح في ستين داهيه بس جبل ما امش لازم اجول لابويا جابر على كل اللي سمعته وهو بجي يحكم ان كنت حغور في ستين داهيه ولا لا.

وهيبه // سمعتي ايه يادلال.
دلال // عجولك يامه علي كل حاجه بس في حضور ابويا جابر.
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent