رواية غيوم الشمس الفصل الثاني 2 - اطياف راحله

الصفحة الرئيسية

رواية غيوم الشمس البارت الثاني 2 بقلم اطياف راحله

رواية غيوم الشمس كاملة

رواية غيوم الشمس الفصل الثاني 2

لم ابحث يوما عن الحب فقد اتاني بغته دون سابق إنذار. لقد غزا حبك قلبي كملك يغزوا مدينه وتستسلم له بكل قلاعها وحصونها وتعلن الخضوع للغزو بكامل إرادتها. ولكن مالاتعلمه انك الغزو الأول والاوحد الذي فتح له القلب أبوابه على مصراعيها كااستسلام مدينه احبت الغازي لها وأرسلت له لكي يأتي وينصب نفسه ملكا عليها ولم يحتاج في فتحها إلى اراقه قطره دم. بل استسلمت له بكل إرادتها واستقبلته بورود الشوق
ايها الغازي أعلم أن من يدخل قلبي فهو آمن. فليكن مرورك بقلبي مقيدا بالبقاء فيه ولا يكن كمرور تترك فيه بقايا من الحب وترحل عنه.
__________________________________

في قصر الدامي ولكن في جانب آخر غير جابر وابناءه.
بل هو اخو جابر الأصغر هيبه زوجته دلال.
دلال / يادي الوجعه الطين بجي اللي كنا بنخططله انا وانت كله راح فاشوش يعني عيال اخوك جابر التنين عياخدواحد غير عيالك يعني اكده كل حاجه راحت.

هيبه اجفلي خشمك يامره وسبيني باللي انا فيه اللي جابرخوي مافكر حتى ياخد رأي في اللي بيعمله كأني ماليش وجود ولا ليا اعتبار عنده.
دلال / هو كل ده اللي همك ومش همك الغرب اللي عيجعدوا على الخير ده كلياته معلوم عاد مااحنا مش جد المجام.
هيبه / جلتلك اكتمي انا مش طايج خلجاتي الا اجوم اكسر دماغك.
دلال /اهوه انكتمت ما انت مش بتتشطر الا عليا ولو كانت مصلحه ولادك بتهمك كنت وجفت الجوازه دي.
هيبه / غوري يا مره من وشي بدل مااجوم اكسر نفوخك.
دلال / غايره اهوه وفايتهالك مخضره إياك تنبسط عاد.
_________________________________

في أكبر تجمع لم تشهده قريه دلجا من قبل تقام مراسم الصلح بين العيلتين بحضور كل من مدير الأمن الأمن وشيخ الأزهر وكبار عائلات البلد والبلاد المجاوره تعلو وتعلو صوت الاعيره الناريه في سماء المنطقه تجلجل كاصوات الرعد وتذبح الذبائح والفرحه تعم الجميع تنهال المباركات على العائلتين بمناسبه الصلح الذي جاء بعد عناء وشقاء فهناك كثيرون كانوا يقفون في طريق هذا الصلح ويعرقلوه بشتى الطرق كي لايتم فهناك البعض كان يرتب مصالحه على خلاف العائلتين ولكن شاء القدر أن يتم الصلح ولم يكتفوا فقط بالصلح بل صار نسب بين أكبر قضبين في العائلتين.
يقف كل من جابر الدامي وعبد المجيد الجبلاي وبجوارهم شيخ الأزهر ومدير الأمن لإتمام مراسم كتب الكتاب إعلاء المراسم أمام الجميع.
وقف قطبي العائلتين لتلقي المباركات من الجميع وسط أجواء تعمها الفرحه والسعاده فبهذا الصلح استعاد جابر وعبد المجيد صداقتهما القديمه التي تلاشت مع خلافات العائلتين خلافات لم يكن لهم ذنب فيها بل اجبر كل منهم أن يساير عائلته في خلافاتها ضد العائله الأخرى ودفعوا ثمن أشياء لم يفعلوها وافترقنا برغم ماكان بينهم من محبه وود كان الاثنان هما أكثر سعاده بهذا الصلح والذي توج بالنسب لكي تقوى العلاقه بينهم من جديد.
انتهت مراسم الصلح ومراسم كتب الكتاب وبدأ المدعوين في المغادرة صافح مدير الأمن كبار العائلات الموجوده وصافح جابروعبد المجيد وتوجه إلى سيارته مستعدا للمغادره كذلك شيخ الأزهر وكبار عائلات المركز والمحافظه ولم يبقى في مكان الاحتفال الا جابر وعبد المجيد وبعض المقربين لهم من العائلتين. يجلس جابر وعبد المجيد على احدي الطاولات في المكان.
جابر / عارف ياعبد المجيد لو حد كان عيحلفلي على الميه تجمد أن احنا عنتصالحوا مكنتش عصدق.
عبد المجيد / ومين سمعك ياخوي يعملوها الصغار ويجعوا فيها الكبار انا وانت دفعنا تمن عمايل المصغره.
جابر / الحمد لله ان الصلح تم على خير ومش الصلح بس دا النسب كومان أن شاء الله تكمل الفرحه دخلتهم تبجي آخر الشهر وربنا يبارك فيك وتشيل ولادهم وولاد ولادهم
عبد المجيد / اللهم امين انا انت ياخوي يالا بينا عنروحوا مفضلش الا احنا اهنه.
جابر / يالا بينا ياخوي.

__________________________________-

في منزل الجبلاوي.
كامله وصفيه مرات ابنها والحاجه وهيبه نازلين من سياره أحدث موديل يقودها أدهم حاملين الهدايا وزياره كبيره تليق بعيله الدامي يقابل هم أهل البيت بالترحاب والزغاريط وخاصه عزيزه وجميله زوجه عدنان اما بدريه فكانت تحاول رسم الفرحه على وجهها على عكس مابداخلها لأنها لواظهرت غير ذلك ستلاقي مالايحمد عقباه اولا من عزيزه ثانيا عندما تخبر عزيزه عبد المجيد فعزيزه تعتبر ظل عبد المجيد في البيت ولاتخالفه في اي شئ وكلهم يهابوها كما يهابوها عبد المجيدتماما.
استقبلهم استقبال حار بكل ترحاب ودخلوا المنزل وقدموا لهم واجب الضيافه على أكمل وجه.
الحاجه وهيبه/ اومال وينها عروستنا هي مكسوفه عاد ولا ايه احنا كتبنا الكتاب وعلينا الجواب يعني أدهم يعتبر جوزها.
عزيزه / لا ولا مكسوفه ولا حاجه حالا عتكون اهنه.
ياجميله عيطي على صالحه تاجي علطول في التو.
جميله / حاضر ياعمه.
دقائق وبالفعل صالحه بتدخل عليهم وبتبدا بالسلام على وهيبه وبتبوس على ايديها وهيبه بتبطب عليها.
وهيبه / بسم الله ماشاء الله والله كبرتي ياصالحه وبجيتي زي فلجه الجمر.
صالحه / ربنا يخليكي لينا ياحنا ويباركلنا في عمرك.
وهيبه / تعيشي ياغاليه يامرت الغالي دا انتي عتنوري البيت عندنا.
صالحه بتسلم على كامله وصفيه وبعدين بتسلم على أدهم وعنيها بتيجي في عنيه وشها بيتغير للون الأحمر تعلو دقات قلبها ويكاد أن يتوقف ولا يختلف حاله عن حالها وذاد الأمر سوءا ضغطه على يديها مماجعل ها تسحب يديها وتفر هاربه منه تجلس بجوار الجده وهيبه تنظر للأرض من شده الخجل تكاد الفرحه تخرج من عين أدهم فهذه صالحه صديقه طفولته والتي تربى معا من صغر سنه ولم يفرقهما غير الخلافات العائليه ولكن لم ينسى كل منهما صديق طفولته الذي تربى معه.
كل مايدور ويحدث تحت نظر عين حاقد ولكنها تخفي هذا بضحكه صفراء خبيثه كي لاينكشف أمرها وتتوعدفي سرها النسب المغلق اللي بلتنا بيه ياعبد المجيد بنتي عتروح عنديهم وبتهم عتشرف اهنه بس اوعدك ياشمس يابت جابر انك عتشوفي ايام سوده على أيدي لأن بسببك عخسر اختي ولازم اطفشك من البيت بأي طريقه.
عزيزه / بدريه يابدريه يا ام وضاح.
بدريه / نعمين ياعمه سماعاكي عتعلي حسك ليه.
عزيزه / سمعاني كيف دا انا بندهك بجالي ساعه اللي واخد عجلك ياختي.
بدريه / جرا ايه ياعمه مش بنتي الوحيده وعتجوز ولسه صغار وجلجانه عليه.
كامله / لا في دي بقى معندكيش حج يا ام وضاح طيب دا انا عحط صالحه في عنيه التنين كيف شمس واكتر يعني شمس عتطلع وصالحه مكانها نفس الغلا وه والمحبه.

عزيزه / احنا كومان عنشيل شمس فوق راسنا وفي عنينا اومال مش الغاليه مرت الغالي واحنا في ديكي الساعه لما عروسه وضاح تنور البيت مش أكده يابدريه.
بدريه / أكده ياعمه هو فيه كلام بعد كلامك.
عزيزه / يالا يا أدهم ياولدي لبس عروستك الشبكه خلينا نفرح.
انطلقت الزغاريط تعلن عن الفرحه بعدما لبست صالحه الشبكه وقام الجميع بالمباركات وانصرف أدهم وأهله متوجهين إلى منزلهم.
بعد مغادره أدهم وأهله المنزل بدأ على وجه عزيزه الغضب لتعلن صراحه عما بداخلها.
عزيزه / جرا ايه يامرت اخوي يعني طول الجعده مكتومه في جلبك كان الجطه كلت لسانك وكان فاضل شويه وعتقوليلهم أن الجوازه مش على هواكي وانك مريداش بتهم تدخل البيت.
بدريه / عتقولي فيها ياعمه والله ده اللي جه على بالي فاكره كسره نفس ولدي بالطريقه دي سهله عليا عاد.
عزيزه / لا يامجندله متعمليش حجه ولدك. ولدك راجل وساعه ماعيشوف شمس عيغير رأيه اني متأكده انتي اللي جاطع فيكي أن بنت اختك مش عتدخل البيت عروسه.
بدريه / اه ياعمه ده اللي جاهرني مالها بت اختي ناجصها ايه ناجصها ايد ولا رجل ست البنته كلياتهم متعلمه احلى علام وزي الجمر و لدى عيحبها وماريدش غيرها وخيك عارف أكده زين وبرغم أكده وافج على النسب يعني هو الصلح ده مكنش ينفع من غير نسب.
عزيزه / عقولك ايه يابدريه لمى الدور عاد عشان لو خوي شم خبر بالكلام ده مخبراش انتي ايه اللي عيحصولك عاد وبعدين احتفظي برأيك لنفسك خوي خابر زين هو عيعمل ايه مش عيستناكي تجوليله يعمل ايه وميعملش ايه.
بدريه / يامري ياني هو انا عجول لمين عاد انا عارفه زين ان لو خيك جالك أن الشمس عتطلع من الغرب مش من الشرق عتجولي امين هو اني تايه عنك ياعمه روحين في جزازه.
عزيزه / طيب زين انك عارفه أكده شوفي حالك ياختي وروحي جاهزي الزياره اللي عنخدوها معانا عند عروسه ولدك واسمعيني زين انا معيزاش مشاكل وعايزه زياره تليق بينا ومش عراجع وراكي يامرت خوي واياكي الأجي حاجه ناقصه عطربج الدنيا فوق دماغك اديكي شوفتي عاد زيارتهم حاجه تشرف.
بدريه / حاضر ياعمه انتي تامريني أمر بت يافتحيه انت يابت انت يامجصوفه الرقبه حصليني علي اوضه الطيور.
عزيره / جصف رجبتك مره بومه جل بت اختها جال مش كفايه من الد ست مغرفه دا انتي دوختينا على معلمناكي ونشفتي ريجنا عايزه تجبيلنا بت بحري كومان تجرفنا في عيشتنا وكل ده ليه علشان بت اختك داهيه تشيلك متخليكي انتي واختك.

___________________________
في منزل الدامي.
الجماعه وصلو البيت تعلو الفرحه وجوههم.
جابر / خبريه عاد عوجتوا أكده ليه هيه الجعده عجبتكم هناك ولا ايه.
وهيبه / والله عندي حج ياولدي العروسه جمرين وعزيزه جعدتها ماينشبع منيها.
اللي مش عجباني بدريه عتحاول تبين على وشها الفرحه بس هيا مش فرحانه.
جابر / مدجيش ياماي تلاجيها بس زعلانه علشان بنها عتتجوز.
وهيبه / يمكن ياولدي ربك علام اللي في الجلوب المهم هما عيشرفونا بكره لازمن نعملهم عزومه كبيره اومال حاجه تشرف كده
جابر / على العموم دي شغلتكم شوفوا عتعملوا ايه.يالا سلام انا خارج.
وهيبه / ربنا يجعلك في كل خطوه سلامه ياولدي.
___________________________________
في بيت الجبلاوي.
بدريه بتتكلم هي واختها ناديه في الاوضه بتاعها.
ناديه / خبريه ياخيتي جيباني ليه على ملا وشي من اسكندريه.
بدريه / والله ماانا عارفه اجولك ايه ياخيتي وشي منيك في الأرض. بصي يا خيتي عبد المجيد عيجوز وضاح بت جابر الدامي علشان الصلح يتم بين العيلتين.
ناديه / عتجولي ايه يابت امي وابوي بقي كده تفضلوا راهنين بني جنبيكوا وبعد كده تقوليلي ابنك يتجوز توقفوا حال بتي دا كله وبعدين تقهروها وتخلوا بيها الف شكر ياختي ماانا عارفه ان احنا مشد قد المقام ياختي انا ماشيه ويحرم على بيتك ادخله لا مهنيه ولا معزيه سلام ياختي.
ياويلك يابدريه جوازه الشوم خسرتك خيتك ودي وآليتها ياعالم ايه اللي جاي بعد أكده.

في منزل الدامي.
كلهم قاعدين في الصالون بعد تناول العشاء.
عزيزه / يجعله عامر وتسلم أيديكم ياجماعه الوكل زين جوي.
كامله / بالف هنا ياحجه عزيزه دا انتوا نورتونا النهارده.
عزيزه /تسلمي يا ام أدهم البيت منور بعروستنا الجمر ديه.
تعالى جمبي ياحبيبتي البلد كلياتها بتتكلم عن جمالك بس محدش عرف يديكي حجك بسم الله ماشاء الله دا انتي تجولي للجمر قوم وانا اجعد مترحك.
يلا ياوضاح لبس عروستك الشبكه. احنا عنضيع الليله كلها في الكلام خد يا ولدي الشبكه لبسها لعروستك.
وضاح بياخد الشبكه ويجلس بجوار شمس ويلبسهالها دون أن ينطق بكلمه واحده وهي تنظر له. ولاتكاد تصدق ان هذا وضاح لم تراه منذ الصغر ولكن صورته وهو صغير محفوره في قلبها لقد أصبح رجلا تشع منه الرجوله أقل مايقال عنه أنه فارس يتميز بالطول الفارع واللون الخمر ي والعيون العسليه والشعر الأسود الكثيف كلون الليل والشارب الخفيف ولحيه مهندمه يرتدي الجلباب والشال لم تحيد عين شمس من عليه وتسرح بخيالها فيما كان في الماضي أيها الفارس القادم من ايام الطفوله قد شغفني حبك وهام فيك القلب شوقا من اول لقاء وكل ذلك ووضاح في عالم تاني لايكترث حتى لنظراتها ولا جمالها الكفيل لجذب اي انسان قطعت لحظه التي تعيشها شمس ولحظه الشرود التي امتلكت وضاح بعد أن وضع الشبكه في يديها صوت الزغاريط التي علت لتملا المكان كله وفرحه عارمه تطغوا على الموجودين يغيب عن هذه الفرحه وضاح محاولا رسم الابتسامه على وجه كذلك بدريه والدته.
انتهت مراسم الخطبه وقام كل من في البيت بتودي أهل العريس وركبوا سيارتهم وانصرفوا.
الجده وهيبه / الف الف مبروك ياشموسه ياحبيبتي.
شمس / الله يبارك فيكي ياحنا ربنا يخليكي لينا وميحرمنيش منيكي.
وهيبه / تعالى وصليني يالا علشان تجبيلي العلاج بتاعي.
شمس يالا بينا ياحنا بيدخل الاوضه وبتساعدها تطلع على السرير وتعديلها بس معرفش ياحنا كان وضاح ماكنش فرحان.
وهيبه / ليه ياجلب حنا ايه اللي خلاك تجولي أكده.
شمس/ معرفهاش حسيت بكده زي مايكون مش موافق على الجواز.ه أو مجبور عليها.
وهيبه / معيزكيش تجولي الكلام ده تاني ومتفكريش غير في فرحك اللي آخر الشهر وعايزاني تدخلي على البتاع اللي بيقولو عليه النت ده وتطلبي كل الحاجات الحلوه اللي بتوريهالي وعايزكي كومان تعملي التاتو اللي كنتي عملا ه كان شكله حلو جوي عليكي ارسمي جسمك كله بس مش اي حد يعمل هولك ماعيزاش حد يشوف جسمك مش ناجصين حسد وعكوسات جبل الفرح لو ليكي اخت ياجلبي كان زمنها جمبيك دلوكيت بس ولا يهمك انا عجيبلك واحده تكون ثجه تعاملك كل حاجه.
شمش / ربنا يخليكي ليا ياحنا وميحرمنيش منك.
وهيبه / ربنا يفرحك ياجلبي انتي وخيك ويتمم ليكوا على خير.
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent