رواية وجة في الذاكرة الفصل الخامس عشر 15

الصفحة الرئيسية

رواية وجة في الذاكرة البارت الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري

رواية وجة في الذاكرة الفصل الخامس عشر 15

وفجاءة فاقو من عالم الأحلام علي صوت ماريا تصرخ أن 
اياد بيغرق ااحقوني أياد بيغرق في حمام السباحه. .
فريده / سليم انت سامعةاللي انا سمعاه. اياد اياد ياسليم وقامت تجري علي برا 
سليم/ فريده استني اريحة فين بالمنظر ده خشي البس حاجة عليكي 
قام سليم لبس بسرعة وجري قبلها . 
لبست فريده بسرعة هدومها وجرت وراه 
نزل سليم لتحت لقي زياد تحت الماء جري بسرعة قفز في الماء يخرجه وسط صرخات فريده
فريده /ابني ابني حيروح مني اه اه يا اياد ااه 
طلع سليم و اياد وضغط علي بطنه واياد لم يستجيب وسليم حيموت من الرعب 
سليم /يااارب 
فريده ابني ياسليم ابني راح خلاص اياد مات مات ياسليم . انا حموت معاه 
سليم/. بس بقي بس بس بااااس مش عاوز اسمع صوت إسعاف حد يتصل بالاسعاف 
ماريا اتصلنا من بدري زمنها جايه
نظر لها سليم نظرة اخرصتها
بقلم نرمين قدري
فريده ببكاء ابني خليه يقوم حموت يارب يا رب 
سليم / اهدي يافريدة اياد حيقوم مش حيروح مني زي أبوه ما سابني مش حيروح ساعدني يارب ومازال يظغط علي صدر اياد ويعطية نفس من بقه 
واياد مازال لم يستجيب 
سليم /يلا يا اياد يلا ياحبيبي قوم ياقلبي مش انت وابوك انا اللي حموت وراكم يا الله 
دخلت الاسعاف مسرعة ركبو جهاز تنفس وبداءو للضغط لإخراج الماء فية صدرة و اخيرا بداء يستحيب و طرد كل مياه من صدره
فريده احمدك يارب احمدك يارب 
سليم /,فريده اطلعي بسرعة البسي خلينا نروح مستشفى نلحق الإسعاف 
جرت فريده مسرعة تلبس
كل ده وسط نظرات مراقبه لهم من بعيد وعليها نظرات سخرية وضحكات استهزاء
جري سليم بصحبة فريده للمستشفي للالحاق بعربه الإسعاف و في السكه اتصلت فريدة بعمتها
زينب/اه ياندله تو ما فتكرتي اني ليكي عمة يا جبانه 
فريده/صرخت الحقيني ياعمتي اياد بيموت الحقيني 
زينب /,خبطت زينب علي صدرها ، يالهوي يابني اياد حبيبي انتم فين اسم مستشفي ايه
وصلو المستشفى دخل اياد العنايه المركزه 
فريده /يارب رحمتك أقف معايا يارب انا تعذبت كتير مش هقدر اعيش من غيره 
في مكان تاني 
غاده
الو عملت كل اللي قلت عليه
مجهول ،/هو انتي مش نافعة في حاجة خالص كده حته عيل صغير مش عارفه تخلصي منه
غاده /طايب حعملة. ايه رميتو في البيسن بس بسبع ارواح شبه امه كته الارف 
مجهول / احسن خليه يلم الجمل بما حمل وخليكي قاعده زي ما انتي بكره يرموكي برا حتي جوازك من سليم معرفتيش تعمليها .. لوحتي تقنعيه أنه زياد 
غاده متقلقش عليا انا عارفه حعمل ايه بكره يطلقها هو بس واخداه الحمقه مرات اخو واتظلمت وانت عارف قلبه حنين وبيموت في المحن بكرة يزهق منها ويدور علي واحدة بنت بنوت .. مش مستعمله قبل كده . انت عارف الرجالة وقرفها
مجهول /,متلمي نفسك يابت واعرفي بتتكلمي مين
غاده /خلاص متتحمقش قوي كده واهدي بكره تسمع اخبار تعجبك كلكم شبه بعض مهو زياد لم بواقيك متتحمقش قوي كده احسن بخاف يامي يامي 
وفي المستشفى دخلت زينب تولولو اه يا اياد اه ياحرقت قلبي عليك . اه يابني. 
بت يافريدة انتي يابت طمنيني عليه
فريده وتعالي يا عمتي اهدي واقعدي هو بقي كويس هو في العناية المركزة وقالو حيطلعو كمان ساعة 
زينب /وأيه اللي جابو عند المحروق حمام السباحه ده 
فريده ء/,معرفش انا سيباه في الاوضه بتاعته و معاه ماريا و كان حينام نزل ازاي معرفش
زينب/,تستاهلي علشان سايبة ابنك للخدامين عيش عيشت اهلك يابت محمود . ربي ابنك انتي واطمني أنه نام مافيش احن من آلام ياختي
فريده /, خلاص بقي ياعمتي انا حموت عليه كفايا بقي ضميري حيموتني
كله وسليم ملتزم الصمت و ملابسة مازالت مبلوله و غضب الدنيا في عنية 
وكأنه حيحرق العالم من غضبه 
فريده/سليم روح غير هدومك وتعالي كده حتتعب
سليم/علشان خاطر ربنا مش عاوز حد يتكلم معايا انا اياد كان حيروح مني امانه زياد يا فريده كنت حقوله ايه أنا مش قد الشيله مش قد امامنته 
بس وحيات اللي الفزع اللي عشته لحندم كل واحد كان ليه. في اللي حصل بس اصبري عليا
فريدة/خافت من منظر سليم في أول مرة تشوف غضبه كده كبير
فهي متعوده علي حنانه معاها لكن اول مرة تشوف قسوته أقسمت انها ممكن تحرق الاخضر و اليابس . لحظات انتظار عدت بصعوبه علي الكل لحد مطلع الدكتور 
الدكتور/الحمد لله دلوقتي تقدر اطمنكم علي الباشا الصغير عدي مرحلة الخطر . لكن قبل كده كنت خايف لانه كان ممكن يدخل في كوما بسبب عدم وصول الأكسجين للمخ الحمد لله انتم وصلتم في الوقت المناسب لو كان تأخر دقتين كان في كلام تاني الحمدلله حمدالله على سلامته
سليم /حيطلع أمتي يا دكتور
دكتور/ساعة بس نطمن عليه ويطلع بسلامة
فريده / الحمد لله احمدك واشكر فضلك يارب 
زينب/ انا بقول هاتي ابنك وتعالي اقعدي معايا لحد ميخف
سليم /زوزو الله يكرمك بلاش تعصبيني . انا مش ناقصة اياد مش حيبعد عن حضني تعالي انتي اقعدي معانا لكن لا اياد ولا فريده حيسيبو بيتهم
زينب/نظرة له نظره ذات معني 
اخفض سليم راسة في الأرض بخذلان،،، 
ثم اكمل متقليقش يا زوزو انا حعرف احمي مراتي وابني كويس .. وحقهم حيجلهم لحد عندهم متقلقيش 
زينب /وانا بثق فيك يا سليم وعارفه انك راجل وقدها ياحبيبي . بس بستسمحك حاجي اقعد مع فريده يومين
سليم / كده بردو يا زوز ده بيتك تيجي تقعدي بدل اليوم سنه .
طلع الدكتورو/تقدرو تاخدو الباشا صغنون وتمشو حمدالله علي سلامة
حمل سليم اياد و ذهبوا للفيلا دخل سليم اياد وطلعو لغرفته وطلب من زوزو أن تبقي بجانبه 
نزل سليم وهو في قمة غضبه 
مااارياااا ماااارياااااااااا بصوت هز اركان الفيلا أيقظ كل من فيها 
جاءت ماريا تجري
ماريا /نعم سليم بيه ولم تكمل فقد انقض سليم عليها 
يمسكها من رقبتها .. انا عاوز اعرف ايه اللي حصل بلظبط انطقي احسن روحك حتطلع دلوقتي حموتك في ايدي انجزي وتكلمي 
صاحت فريده /سليم سبها علشان تعرف تتكلم حتموت ياسلييم 
سليم /فريده الله لا يسيءك لما اكون في حالة دي ابعدي عني احسن أنا مش بتحكم في نفس الله يخليكي بدل متكرهيني 
انطقي بقي يا ماريا الزفت انا سبت الاولاد معاكي وقلتلك متنزليش غير لما ينامو . صح افهم بقي ايه اللي حصل وجاب اياد في البسين .. و عرفتي منين أنه في البسين 
افهم افهم انطقي
ماريا واللهي ما اعرف انا نيمتهم كل واحد في سريرة حتي اسءل جيسي اياد نام قبلها . و بعد متاكد انهم نامو نزلت المطبخ و جالي تليفون وزي محضرتك عارف مافيش شبكة في مطبخ طلعت الجنينة اتكلم سمعت صوت حاجة هبدت في المايا زي متكون اتحدفت . ببص لقيت اياد . واللهي ده اللي حصل واللهي ما عملت حاجة
فريده طبطت عليها خلاص يا ماريا روحي شوفي شغلك .
سليم /طايب ايه ايه ااايه اللي حصل 
فريده /اهدي ياسليم شوية اهدي علشان نعرف نفكر الحمدلله اياد بقي كويس 
يلا نام علشان نعرف نفكر كويس كان يوم صعب علي الكل الحمدلله انها جات علي كده يلا نطلع فوق 
طلعة الاوضه
فريده /سليم خش خد ودش . شكلك حتتعب وعلي بال متطلع حروح اطمن علي اياد   
سليم فريده خديني في حضنك انا تعبان قوي مش قادر استحمل 
فريده ضمت سليم لحضنها كأنه طفل في حضن امه يهرب من ضغوطات الحياه 
فريده/تعالي ياقلب فريده اهدي يا روحي اهدي 
واختر لنفسك شخصًا إذا قَست عليك الأيام يكن لكَ فيه عشمٌ لا يخيب ❤️
فريده /حروح اشوف اياد
سليم /ماشي ياقلب سليم من جوا  
ذهبت فريده الحجرة اياد لكي تطمن عليه سمعت زينب بتتكلم 
زينب/انت ايه اللي حيجيبك بعد العمر ده كله ببلاش احسن خليها فاهمة انك ميت كده احسن لها
فريده مش ناقصة صدمات الله يكرمك كفايها اللي هيا في اتظلمت في حيتها ماشفتش يوم عدل الدنيا جات عليها بما في كفايا .. واول ما بداءت تضحكلها قامت عطتها فوق دماغها تاني كأنها صعبان عليها تشوفها مبسوطه ..
فعلشان كده بقولك بلاش تيجي وار حمها هي مش حتستحمل صدمات تاني 
وانت خلاص ريحت ضميرك من زمان وبعتلها الفلوس اللي تكفايها صحيح فريده مصرفتش منهم .. حاجة كانت عاوزة تعرف مين بعتهم الاول . عندها عزت نفس زي امها الله يرحمها . 
فتحت فريده الباب . عمتي انتي بتتكلمي مع مين 
يتبع الفصل 16 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent