رواية حليمة كاملة من الفصل الأول للأخير بقلم ندا سليمان

الصفحة الرئيسية

رواية حلمية كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الأخير بقلم ندا سليمان عبر مدونة دليل الروايات

رواية حلمية الفصل الأول

أصعب إحساس ممكن يمر على البنت إن أحلامها كلها تتحطم وتتجوز غصب عنها والأصعب لما تحس بإنها مجرد أداة أو وسيلة عشان الفلوس وبس، ده كان بالظبط إحساسي لما فتحنا الوصية .

وقبل ما أقول كان مكتوب إيه في الوصية خلوني أحكيلكم حكاية هتفهمكم شوية صاحبها عمل كده ليه...

الحكاية بدأت من 30 سنه في الصعيد ، مهران و عُمران اتنين إخوات ، كانوا عاملين زي التوأم رغم إن الفرق بينهم 3 سنين، علاقتهم ببعض قوية جداً وبيتضرب بيهم المثل في الأخوة و الترابط لحد ما جه اليوم إللي قلبهم يحب فيه نفس البنت!
ومع أول شرارة حب بدأت أول شرارة في فتيل الفُرقة والعداوة بين الأخين ، كل يوم كانت بتزيد العداوة والمنافسة لحد ما فاز بقلبها عُمران وقرر يتجوزها رغم علمه بحب أخوه ليها!
كان طبيعي أبوه يرفض و يمنع الجوازة دي بأي شكل لكن سحر الحب عماه و خلّاه يختارها هي ويفضلها على كل أهله ويتحداهم ، اتجوزها وهرب بحبه و ساب البلد بحالها ، وفضل مهران عايش بحسرته لحد ما أبوه جوّزه بنت عمه يمكن الجواز ينسّيه!
ماقدرش ينسى لكنّه تعايش مع الوضع وساب الأيام تتصرف يمكن تداويه بمرورها!
عُمران أول ما خلّف ولد رجع بيه لأبوه يمكن يرضى عنه لكنّه مالقاش من كل أهله غير الرفض والطرد فقرر يهاجر والمره دي من غير رجوع.

مرت الأيام والسنين وانقطعت أخبار عُمران وفي السنين دي مهران خلّف 4 بنات أصغرهم اتولدت في نفس اليوم إللي وصلهم فيه خبر موت مراة عُمران ، فسمّاها أبوها على اسم حبيبته ، " حليمة " ، هي الوحيدة إللي بميلادها قدرت تنسّي مهران حزنه لكن ما قدرتش تمحي كرهه لأخوه ، كانت دلوعة أبوها و الوحيدة في إخواتها إللي قررت إنها تكمل تعليمها وأبوها وعدها يساعدها تحقق كل أحلامها لآخر نفس في حياته ، عشان كده كان بيرفض كل خُطّابها عكس اخواتها إللي اتجوزوا كلهم في سن صغير...

مات أبوهم و حط شرط من شروط فتح الوصية وجود ابنه عُمران ، رجع عُمران، اتفتحت الوصية و كانت المفاجأة لكل الموجودين ، كل أملاك الأب هتتوزع على ولاده في حالة واحدة بس هي إنهم يتصالحوا ويلموا الشمل من تاني وبناءً عليه قرر الجد إن توزيع الميراث مايتمش غير لمّا واحد من ولاد عُمران يتجوز البنت الوحيدة إللي ماتجوزتش من بنات مهران ، فأصبح القربان أنا " حليمة ".. يتبع .. 

الفصول كاملة

google-playkhamsatmostaqltradent