رواية من حفر حفرة لاخيه وقع فيها الفصل العشرون والأخير

الصفحة الرئيسية

 رواية من حفر حفرة لاخيه وقع فيها الفصل العشرون 20 والأخير بقلم ايه علي

من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل الأخير

محمود وهنا وأهلهم وأهل هدي بلغوا البوليس بكل اللي حصل واتفقوا إنهم يحسنوا من موقف حازم ويقدروا صراحته وإحترامه والدافع اللي اضطره يعمل كده وجهزوا حالهم ونزلوا علي مصر في التجمع الخامس وراحو للمكان واتصل أبوهدي علي حازم وبلغوا إنهم رايحين ليه فقط وحازم طلب منه إنو يجيب المأذون علي مايجوا ابو هدي من جواه قلبه بيتقطع علي حبه ليها وعلي كسرة قلبه اللي هتحصل في نفس الوقت فقاله بصوت حزين يابني استنا بس أما نيجي ماتستعجلش الأمور سلام حازم دخل لهدي وبلغها بكل اللي عمله من اول ماسابها في الأوضة وقالها غبت عليكي وسبتك كتييير لوحدك صح أنتي شكلك مانمتيش كويس ولاأكلتي هدي ياسلام وانا هيجيلي نفس اكل برده وانا شبه مخطوفة وفي مكان ماأعرفهوش ولوحدي وكمان اخدت شنطتي والفون بتاعي منه وعاوزني اكل واشرب وأنام عادي كده هو انتا جايبني فين صحيح حازم في مصر فى التجمع الخامس هدي اتخضت ايه انت بتقول ايه حازم زي ماسمعتي وأهلك جايين في الطريق وهتجوزك وهجيب المأذون هدي انت اكيد مجنون فعلا حازم لا أنا عاقل اوي هدي وكان لازمته ايه كل اللي انت عملته حازم علشان أهلك وترضي تتجوزيني أهلك مافيش عندهم أي مانع ليه انت عندك كل المانع هدي ولله أنا شرحتلك موقفي كذا مرة ومش قادرة اشرحه تاني حازم ماشي وبعد مرور ساعتين كانوا الجماعة وصلوا حازم فتح ليهم واتفاجئا بالبوليس وهنا وأخوها محمود وأهلهم وقاله كده ياحاج ده جزاتي يعني إني كنت راجل مع هدى ومعاكم وماعملتش أي حاجة تأذيها ولاتأذيكم أبوها احنا مالناش ذنب يابني دورنا عليها في البلد كلها كنت عاوزنا نعمل ايه وبلغنا البوليس ونشرنا اختفائها في كل وسائل الإعلام حازم بص لهنا وقالها اكيد انتي اللي عملتي كل ده وبلغتيهم هنا بكل براءة طفولية أيوة قولت لأخويا محمود وهو اللي عمل كده دي أختي وصاحبة عمري وكمان ليها جميل مش هأقدر اوفيه البوليس حازم طلعهم لهدي هدي اول ماشافتهم فرحت فرحة الدنيا كلها وقامت سلمت على أمها وأبوها واخدتهم بالحضن وفضلت تبكي وتقول وحشتوني وهنا حبيبتي ⁦❤️⁩ سامحيني ماقدرتش اعمل اي حاجة بس البركة في محمود اخويا بقي هدي اخدتها بالحضن ماتقوليش كده ياهنا محمود حمدالله على سلامتك ياهدي الله يسلمك يامحمود مش عارفة اقولك ايه وفي نفس الوقت بشكر حازم علي رجولته وجدعنته معايا وحفاظه عليا وبصت للظباط وقالت ويااااريت حضرتكم ماتقبضوا عليه سيبوه مأقدرش اضيع مستقبله ولاأدمر حياته قصاد حبه ليا البوليس وافرضي اتعرضلك تاني هدي لا مادي عليكم بقي يمضي علي نفسه إقرار وبشروط إنو مايتعرضش ليا تأني ويعيش حياته بعيد عني ويسيبني اعيش حياتي حازم حزين من جواه وحاسس إنو موجوع وقلبه مكسور بس خلاص سلم ورضي بالأمر الواقع وقال خلاص ياهدي أنا موافق بكل اللي انتي عاوزاه أنتي مش هتشوفيني تاني أصلا بس برده همضي عالاقرار علشان تبقي مطمنة أنا هسافر بره مصر وهكمل كليتي هناك وهعيش حياتي بره علشان مافيش اي مكان يفكرني بيكي هدي والدموع في عينيها أنا أسفة بجد أنا أسفة وعارفة إني قاسية بس صدقني غصب عني أحسن ليا وليك حازم خلاص ياهدي روحي معاهم وأنا ياحضرة الظابط همضي علي الشروط اللي انتو عاوزينها وبالفعل هدي مشيت بس قبل ماتمشي راحت اتأسفت لحازم وقالتلوا أنا مهما حصل مش ناسية أيامنا الحلوة مع أيامنا وحبنا لبعض بس صدقني غصب عني وحسبي الله ونعم الوكيل في هبة أنا بندم إني كنت في يوم من الأيام صاحبتها ياما نصحتها ترجع عن اللي في دماغها بس ماكنتش حابة احكيلك علشان ماكنتش افضح صاحبتي كنت فاكراها إنسانة محترمة وهتتغير بس للأسف ماتزعلش ياحازم ومسكت إيدة وطبطبت عليه وقالتلوا ربنا يعوضك باللي احسن حازم قالها عمري ماهلاقي أحسن منك روحي يلا ياهدي مع اهلك وحازم مضي علي كل الشروط المطلوبة هدي وهي خارجة معاهم يااااااه وحشتوني اوي ووحشني بيتي والبلد وكل حاجة محمود وفيه حاجة كمان هدي ايه هي بقي محمود أنا هدي بكسوف نعم ايه الكلام ده محمود أيوة أنتي من النهاردة خطيبتي وبعد كده هتبقي مراتي وبطلب إيدك من الحاج والحاجة هدي بس يامحمود انت اكيد بتهزر أنا في ايه ولا في ايه محمود لا بتكلم جد ولله ايه رايكم أبوها وأمها وأبوه وأمه طبعا موافقين هدي ايه ياجماعه أنا انطلب إيدي وانخطبت واتجوزت كده وحددتوا ليا كل حاجة وأنا اخر من يعلم هنا علشان خاطري ياهدي أنا مش هلاقي اخت ليا زيك ومرات اخويا هدي طب نوصل بس وسيبوني افكر وافوق مع نفسي كده محمود براحتك بس هتوافقي وهنتجوز هدي ابتسمت وسكتت محمود اهو السكوت علامة الرضا والكل ضحك ووصلوا علي خير وبقت المحبة مابينهم بتزيد يوم عن التاني
🌺
حازم ابتدأ يجهز أوراقه وحاله علشان يسافر يكمل تعليمه وحياته مابقاش فيه اي شيء يفضل في مصر علشانه أبوه وأمه اتوفوا وهو وحيد وهدي حبيبته خلاص مابقتش ليه ومش قادر يحب حد غيرها ولايشوف بنت غيرها فقرر يكمل حياته بره بعيد عن أي مكان يفكره بيها أو اي شئ حصل بينهم
😄
محمود اتقدم لهدي وطلب إيدها رسمي من أبوها وأمها وهما وافقوا وقراو الفاتحة بس هدي حبت تخلي الخطوبة بعد ظهور النتيجة وتشوف مجموعها علشان الخطوبة تبقي فرحة نجاحها وخطوبتها وتبقي الفرحة فرحتين 🌹
بعد كام يوم النتيجة ظهرت وهدي وهنا راحو يشوفوها ومحمود طبعا معاهم بحجة خطيب هدي هو عاوز يبقي مع هدي وخلاص بأي شكل لانه بيحبها ومش بيقدر يستغني عنها دقيقة وبيشاركها كل حاجه النتيجة ظهرت هنا جابت 99%مجموع طب يعني وهدي جابت 95%يدخل احسن كلية برده فوق سقف طموحاتهم حققوا أحسن من الهدف اللي كانوا عاوزينه وجابوا اعلي من الكليات اللي كانوا عاوزينها
هنا هيييييييه هدي يابنت الايه جبتي اعلي مني كنتي بتذاكري من ورايا يابت ولاايه وضحكوا محمود اخد هنا بالحضن وقالها مليوووووون مبروك ياقلبي أخيرا رغم كل اللي حصلك السنة دي بس انتي قوية برده وحققتي هدفك وماضعفتيش هنا ده فضلك قبل أي حاجة لولا وقفتك جنبي ومساعدتك ليا ماكنتش وصلت لكده الفضل يرجعلك محمود وبرده يرجع لقوتك وصمودك وذكائك ربنا يخلينا لبعض هنا ياااارب 🤲 هدي بصلهم بكل حب محمود قالها مبروك ياهدي ألف مبروك ياحبيبتي⁦♥️⁩ هدي الله يبارك فيك يامحمود محمود بضحك قال طبعا نفسي اعمل حاجة بس مش هقدر مكسوف بقي هدي لا بلاش محمود ماتقلقيش بعد الجواز هباركلك بطريقتي علي نجاحك وجوازنا هدي بس بقي وبعدين احنا لسه اتخطبنا لماهنتجوز محمود طبعا هنتخطب ونتجوز بس بينا نكمل واحنا ماشين ونروح نفرح الجماعة في البيت وراحو وحددوا ميعاد الخطوبة والفرح وهدي طلبت شرطها تتجوز بس محمود يسببها تكمل تعليمها وتبقي مضيفة طيران محمود رفض وقال لا طبعا مراتي تبقي مضيفة طيران إزاي وتلبس قصير وأنتي محجبة هتقلعي حجابك هدي لا طبعا دي حرية شخصية هو أنا لازم ابقي مضيفة طيران بكده يعني لا هبقي مضيفة طيران بس بأخلاقي وحشمتي برده محمود مش هينفع ولله أنتي جايبة مجموع عالي يدخلك احسن كلية والكليات كتييير أحسن من كده هدي خلاص هشوف وافكر في الموضوع ده اديني كام يوم كده وبالفعل سألت ولقت فعلا المضيفات ليهم شروط لبس قصير وكاب فصدقت وسالت عن أحسن الكليات بس هنا اقترحت عليها تدخل معاها هنا رغم مجموعها اللي كان يدخلها طب بس دخلت كليتها اللي كانت عاوزاها وحققت هدفها كلية أداب إنجليزي وبقت ميس إنجليزي وهدي دخلت معاها بس هي هتبقي مدرسة تاريخ محمود خلص كليته وبقي احسن دكتور بشري وممتاز جدا ⁦❤️⁩⁦
الخطوبة اتحددت بعد التقديم علي طول والفرح كمان سنة وهدي هتكمل كليتها عند محمود في بيته وهو وافق وبقوا متفاهمين جدا والحب كل يوم بيزيد بينهم ويوم الخطوبة هدي كانت في الكوافير وهنا كانت معاها وفرحانة ليها زي اختها بالظبط وهدي كانت في قمة جمالها وكانت زي القمر هي أصلا قمر من غير حاجة كانت لابسة فستان سواريه لونه مووووووف واللون ده تحفة وكان تحفة عليها أكتر وميكب ارتيست خفيف لأنها مش محتاجة ميكيب بس لازم برده لمسات جمال ليها وهنا كذلك الأمر بس مش حاطة ميكيب لكن لابسة دريس لونه احمر روعة هنا جميلة أصلا من غير حاجة وهي حابة طبيعتها بس كانت في منتهي السعاده والفرحة كأنها خطوبتها مش خطوبة هدي وكمان فرحانة لاخوها حبيبها اول ماهدي خلصت هنا الله عالجمال قمر يا اخواتي لا بقي أنا هبتدي اغير هدي تغيري من ايه ده انتي الي اجمل ياقلبي محمود كان وصل مع صحابه ومعاه عربية صاحبه منتهي الشياكة ونزل اتفاجئا بجمال هدي وقال مين دي بقي هدي ياخفة لاخفيف ياوأد قالها بجد هدي خطيبتي فين قالتلو سيبناها في الكوافير فوق معاك زيزي محمود ضحك وقال ياسلام مين فينا الخفة بقي هنا خبر ايه ياجماعة انتو هتقضوها هزار طول الليل فيه خطوبه وتلبيس دبل وناس مستنيانا خلو الهزار لوقت تاني وصحابه يلا ياعريس ناوي تقضي الليلة عندك محمود يلا ياعروسة واخدها في إيده وركبت العربية جنبه وقالها ايه رأيك بقي نخلع وبدل ماتبقي خطوبة نخليها كتب كتاب ودخلة هدي مش بقولك خفة محمود ههههههههه انا حاسس نفسي ليلة دخلتي مش خطوبتي هدي اصبر سنة ربنا يسهل ماتستعجلش الاحداث محمود لا أنا هبدأ اغير رايي واخليهم ست شهور وصلوا البيت كانت أحلي وأجمل ليلة اتعملت ليهم تحت في الشارع والبلد كلها كانت فرحانة ليهم والفرح والرقص والكل فرحان وبيرقص
🌹
حازم خلاص يوم السفر قرر يروح يسلم علي هدي وأهلها ويودعهم بس راح لقاها بتتخطب وتلبس الدبل سلم عليها وقالها مبروك ياعروسة ربنا يسعدك مبروك ياصاحبي محمود وهدي في نفس واحد الله يبارك فيك عقبالك ياحازم مانجيلك ياصاحبي في فرحك كلك ذوق وواجب والله حازم تسلم انا جاي اسلم عليكم قبل ماأسافر أنا خلاص خلصت كل اوراقي ورتبت حياتي مسافر فرنسا هكمل تعليمي واستقر واعيش هناك هدي ومحمود ربنا يوفقك ياااارب بالتوفيق حازم ربنا يسعدك وحافظ عليها يامحمود ماتعملش زيي محمود خلاص بقي ياحازم هدي كفاية ياحازم علشان خاطري ربنا يسهلك ويوعدك باللي احسن مني
حازم سلم عليهم ومشي محمود راح وراه واخده بالحضن وودعوا وقاله مهما يحصل هتفضل صاحبي برده وماتزعلش أكيد ربنا كاتبلك حاجة أحسن من كده حازم لا يامحمود مش زعلان أنا اتمنالها واتمنالك كل خير ولادام سعادتها معاك خلاص انا مااقبلش ليها الحزن المهم تكون سعيدة سلام اشوفك علي خير بإذن الله ربنا يسعدكم ياااااارب 🤲 وغادر مصر كلها واستقر في فرنسا وكمل تعليمه بس طبعا مش قادر ينسي هدي ولاقادر يشوف حد غيرها بس طبعا علامه وشغله واستقراره مهونين عليه واهو عايش وماشية الحياة في فرنسا هدوء وراحة واستقرار
هدي وهنا دخلوا الكلية وكانوا من المتفوقين هنا المعيد بتاعها اعجب بيها وبأخلاقها واتقدم ليها واتخطبوا

بالفعل وقررت يكون فرحها مع اخوها محمود في نفس وتبقي مع صاحبتها في نفس ليلتها
السنة خلصت علي خير ونجحوا فيها وعملوا الفرح الاتنين وهدي وهنا كانوا ملكات جمال مش عرايس ومحمود وهيثم عريس هنا واتجوزوا وكملوا تعليمهم وعاشوا أحلي وأجمل حياة سعداء ومتفاهمين مع بعض ومنتهي الحب والسعادة والفرحة والحب بيزيد يوم عن يوم مع العشرة والوقت وخلصوا كليتهم هنا وهدي هنا بقت ميس إنجلش وهدي بقت مدرسة تاريخ وربنا رزقهم بأطفال عسلات هنا جابت بنت قمر زيها سميتها كارما

وهدي جابت ولد شقي زي أبوه وعسول زيه اسمه ياسين

واتربوا وكبروا مع بعض والدنيا حلوة وجميلة معاهم وبقوا عيلة كلها محبة ومودة والحاج عبد الفتاح والحاجة فاطمة بقي اجداد وكذلك الأمر أم هدي وابوهدي وكل اللي يسعدهم رؤية احفادهم بيلعبوا مع بعض بالدنيا كلها
🌺
وبكده خلصت روايتنا الجميلة ياااااارب تكون عجبتكم وحبتوها وعاوزة رأيكم فيها بصراحة وتقولولي اتعلمتم منها ايه وانتظروني بإذن الله في روايات أحلي وأجمل ودائما تدعموني وتشجعوني اكتب اكتر وأكتر.. رواية جديدة اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent