رواية العريس يصل غداً الفصل الرابع عشر 14

الصفحة الرئيسية

رواية العريس يصل غداً الفصل الرابع عشر 14 بقلم نهلة زغلول عبر دليل الروايات

رواية العريس يصل غداً كاملة

رواية العريس يصل غداً الفصل الرابع عشر 14

عند زين وفيروز ..
اشتمت فيروز رائحة تسرب للغاز في المنزل 
فيروز ريحة غاز يازين
فتح زين شرفة الغرفة واتجه الي الخارج ذهب الي الغرفة الخاصة بالطبخ 
زين حد فاتح الغاز كاسر المحبس لازم تخرجي 
فيروز من غيرك لا 
زين اخرجي بقولك فجأة رأي نيران من كل مكان حولهم 
فيروز الباب مقفول يازين 
زين لازم تخرجي من هنا 
مش حسيبك يازين 
زين اسمعي ياغبية لازم تخرجي عشان ابننا فتح لها شرفة غرفة الطبخ  
فيروز مش حسيبك 
زين عشان خاطري اخرجي اخرجي بقولك حملها ودفعها للخارج بعد دقائق سمعت صوت انفجار في المنزل 
صرخت عاليا زين زين وقفت أمام المنزل وقعت مغشيا عليها 
***
في المشفي .....بعد عدة أيام .....انتظرته كثيراً لم تصدق خبر وفاته 
سيف البقاء لله يامدام فيروز ...انا جنبك لو احتاجتيني في اي وقت 
إبراهيم فيروز تعبانة لازم ترتاح بعد اذنك 
سيف عندك حق لازم ترتاح انا حستاذن بس حرجعلك تاني يامدام فيروز ثم اتجه إلى الخارج 
إبراهيم تعالي في حضن جدك ياحبيبة جدك 
فيروز بقهرة سابني ياجدو سابني و راح ومش راجع تاني 
إبراهيم المهم تبقي كويسة المهم اللي بطنك 
فيروز حيبقي من غير اب وانا حعيش من غيره ازاي 
إبراهيم كله بيتنسي وبيعدي كل حاجة بتتولد صغيرة الا الحزن بيتولد كبير وبيصغر 
فيروز حموت من غيره 
إبراهيم لازم تعيشي عشان ابنك لازم تبقي كويسة عشان زين الصغير 
فيروز بدموع تعبانة من غيره اوي بحبه مش حقدر انساه حتعب في بعده حموت من غيره 
إبراهيم الدكتور سيف قال ممكن تخرجي ابن حلال اوي سيف ده 
هزت فيروز رأسها بعدم اهتمام 
إبراهيم يلا ياحبيبة جدك يلا 
فيروز حاضر
***
.....بعد عدة ايام ......في فيلا إبراهيم الدالي....في غرفة فيروز .....
وضعت يديها علي بطنها انكمشت علي نفسها ابوك سابني لوحدي ضايعة من غيره بموت بيقولوا حتنسي حنسي ازاي حاسة بوجوده في كل مكان اغمضت عينيها تخيلته معها في كل مكان 
فيروز هامسة زين جيت امتي 
زين وحشتك 
فيروز اوي اوي اكتر ماتتخيل وحشتني اوي ونهضت من مقعدها 
زين ابني عامل ايه 
فيروز زين زين تاعبني زي ابوه 
زين مكلتيش ليه 
فيروز مستنياك نتعشي سوا 
زين تعالي هاتي ايديك مسكت فيروز يديه بقوة نزلت معه علي الدرج اتجه الي غرفة الطبخ 
زين عايزك تطبخي زي ماكنتي بتعملي يافيروز
فيروز حاضر حاضر اتجهت الي مقود الطعام لتقوم بإعداد الطعام 
فيروز حعملك الاكل اللي بتحبه دوق كده يازين حيعجبك اوي 
ابراهيم بتكلمي مين يافيروز 
فيروز زين زين زين  
ابراهيم محدش غيري انا وانتي يافيروز 
وضعت فيروز يديها علي وجهها 
إبراهيم عايزك تنزلي الشغل حتبقي كويسة حتنشغلي في شغلك وحتنسي 
هزت فيروز راسها حاضر ياجدو 
***
في صباح اليوم التالي ..في شركة الدالي ..في مكتب فيروز .....
سيف كنتي بتقولي مش حتنسيه بس هو نساكي زين طلع عايش وحيتجوز 
فيروز بصدمة انت كداب 
سيف انا مش كداب دي الحقيقة زين عمل كده عشان يهرب منك عشان شاف حد غيرك دي خطيبته فريدة الجوهري اللي سابك عشانها وده الجرنال بيقول ان فرحهم النهاردة 
حاولت فيروز بلع ريقها بصعوبة قالت كلماتها بقهرة فرحهم 
سيف ايوة فرحهم 
فيروز عايزة اشوفه 
سيف تشوفي ازاي 
فيروز حروح اشوفه عمل كده ليه 
سيف بخبث انا راي حيبقي مشهد قاسي عليكي اوي يامدام فيروز
فيروز بتلعثم لا متخافش عليا انا حروح 
سيف حاجي اوصلك 
فيروز ماشي ماشي ياسيف 
سيف انا راي تنسيه خالص 
فيروز هامسة ازاي انساه ازاي 
سيف حعدي عليكي بليل عشان نروح سوا ثم اتجه الي الخارج تركها غارقة في دموعها 
فيروز حتتجوز وحتسبني وحتنساني طيب ليه وفيروز حتعيش من بعدك ازاي 
***
.....في المساء ..ذهبت فيروز وسيف الي حفل زفاف زين ...في غرفة زين بعد ان انتهي من ارتداء ملابسه... راي انعكاس صورتها في المرآة ... بلع ريقه بصعوبة من وجودها مرة اخري في حياته ...
فيروز عملت كده ليه 
اقترب زين عدة خطوات بطيئه منها ...
google-playkhamsatmostaqltradent