رواية قدري أن أحبك كاملة - بقلم لولو أحمد

الصفحة الرئيسية

 رواية قدري ان احبك كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة لولو احمد عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل (deliil.com)

قدري أن أحبك الفصل الأول

كانت تهبط وهي ترتدي فستانها الأبيض و تشعر انها سوف تطير من الفرحة و يمسك بيدها جدها

ليسلمها لحفيده بين فرحة الجميع

وصل جدها أمام عريسها و قال بابتسامة فرح "

عروستك يا عريس أمسك يدها يلا

لكن رد عمر قائلا " بس انا مش هكمال الفرح لاني مش بحبها و مستحيل اسيب حبيبتي

الجد " ايه اللي انت بتقوله ده يا ولد هتسيب بنت عمتك يوم فرحها علشان وحده احنا لا نعرف

أصلها من فصلها

عمر ده اللي عندي و الزواج ده انا مش موافق عليه

من الأول ثم استدرا و خرج أمام الجميع

تاركها خلفه ولم يبالي من دموعها ولا يبالي بماذا

سوف يقولون الناس عنها

و تعرض الجد لنوبة قلبية و سقط ليتحول فرحها لأسوأ يوم في حياتها

---

في المستشفى

دخل الجد العناية المركزة و كان في حالة حرجة

كان عمر يشعر أنها السبب الوحيد لما جري

و غاضب من نفسه علي ما تسبب لجد

و كانت مريم تجلس بثوبها الأبيض تبكي على جدها فا بعد موت ولديها لم يتبقى لها سوي جدها

---

بعد فترة فاق الجد و طلب أن يري عمر

عمر بحزن " نعم يا جدي

الجد " انت لازم تتزوج مريم يابني اللي عملته ده

غلط مريم طيبة ومن بعد موت عمتك و جوز عمتك

مفيش لها حد غيري وانا شايف

العيلة مش بيحبوا ها ازاي مفكرين أن لو

موت هكتب كل حاجة بسم مريم ومش عايزين

مريم في البيت

عمر " بس يا جدي مريم انا مش بحس أنها تنفع

مراتي انت ليه مش عايز تفهم

و انا بحب وحده تانية

الجد " وليه ما قلت كده من الأول ها

جاي دلوقتي تدمر حيات المسكين و تمشي

لما انت مش عايز تتزوج مريم من الأول توافق ليه

ولا ده كان كلام الست الوالدة

اسمع اسمعوا كلكم مريم ده اغلي شخص

عندي بعد أمها الله يرحمها

ولو الزواج ده ما تم انهاردة علشان اقطع لسان

اللي يقول كلمة عليها

الكل مش هيشوف قرش مني

و كل حاجة هتكون لمريم و بس

أحمد ( والد عمر ) لا يا بابا من غير ما تقول

عمر راح يكتب كتابه علي مريم و دلوقتي كمان

مش كده يا عمر. .....؟

الفصل الثاني

جاء المأذون و تم كتب الكتاب علي رغم رفض عمر
لكن حالة جده الصحية كانت لا تسمح لأي اعتراض

ذهبوا عمر و مريم إلي المنزل و دخلت مريم الغرفة
أولا ثم داخل عمر خلفها و أغلق الباب بعنف
و تقدم من مريم بغضب قائلا " اسمعي انا وفقت علي الجواز ده بس علشان صحة جدي
مش اكتر ولو مفكرة أن ممكن يوم من الأيام
اعتبرك زوجة لي تبقي غلطانة و كمان لو فكرتي
أن كلام جدي اللي دلوقتي ده ممكن ياثر علي
و تقدري تتحكمي في برضو تبقي غلطانة
و انا مستحيل اسيب ياسمين علشان خاطرك
و طولت أو قصرت راح أتزوج انا وهي و انتي ملكيش
أي دخل انتي فاهمة انا بكرهك و عمري ما راح أحبك
في يوم اه و أي حاجة تحصل هنا من الأفضل جدي
ما يعرف بحاجة ده لو كنتي خايفة عليه
انتي فاهمة علشان ما استخدام الوش التاني معكي
مريم بدموع " و انا كمان وفقت علي الجواز
بس علشان جدي بس انا ما حبش
أن واحد زيك يقرب مني اصلا انا قطعها
عمر بغضب بي " انا بس اللي اقول أقرب منك
أو لا مش انتي ثما بدأ بتقرب منها
ثم أكمل بجوار أظنها " مهو انا مش جوز الست
علشان انتي اللي تقولي اعمل ايه
و ما اعمل ايه انتي فاهمة
ثما جذبها إليه أكثر و بدأ بتقرب منها رغم عنها
مريم ببكاء " عمر لو سمحت عمر
انا عملت ليك ايه علشان كل ده أبعد عني بقي
ابتعد عمر عنها و أكملت مريم ببكاء
هو انتوا بتعملوا في ليه كده انا عملت ليكم ايه
انت مش موافق علي الجواز انا مالي ليه ما
قلت ده لجدي انا ذنبي ايه ولا علشان يتيمة
و مليش حد يبقي مفيش عندي إحساس
اتفضل خد اللي انت عايزه يلا
مهو انا في النهاية مليش مشاعر علشان كل واحد
هنا يعمل في زي مهو عايز
انا أجبرتك علي الجواز مني و انك تسيب حبيبتك
اية ذنبي معك بضبط قول و انهارت في البكاء
شعر عمر بغضب من نفسه ثم مال و .....؟
google-playkhamsatmostaqltradent